avmønstret5 Startet 2.Februar.2009 Del på Facebook Startet 2.Februar.2009 Bakgrunnen for denne litt pompøse emnetittelen ligger i emnet til Ficher "Hva blir den nye folkebåten?" Det kan være en idè å lese den først. Ficher forslo og prøvet en slags thinktank om dette. Med et tidsperspektiv fra i dag og kanskje 10 - 20 år framover ...eller lengre? En båt som folk flest har råd til å kjøpe En båt med fokus på lange turer (langtursbåt), og i høy grad på miljø En fleksibel båt hvor også bo-volum kan forandres etter behov Robust og "lettestelt" kan vi også kanskje også ta med? Kom med flere innspill... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BigRevi Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 En scand Baltic fyller jo de kriteriene ganske godt da.. hvis det kan kalles fremtidens motorbåt da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Seilbåt? Motorseiler? Motorbåt? <30'? 30 - 40'? 40 - 45' <1 mill? 1 - 2 mill? >2 mill? CE klasse? Sånn til å begynne med! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brizo Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Sakte gående langferds båt CE A. Størrelse mellom 30 og 40 f. Pågrunn av plassmangel ved havner. Hybridmotor. Sengeplasser til 6. Store tankker. God lagrings plass til proviant osv. Bare en liten tanke, sånn mitt på natta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Hovedfremdriftsmiddel må ihvertfall være seil dersom den skal være "future proof" i disse tider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Nok av plass, miljøvennlig, godt med stuerom Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Seilbåt?Motorseiler? Motorbåt? <30'? 30 - 40'? 40 - 45' <1 mill? 1 - 2 mill? >2 mill? CE klasse? Sånn til å begynne med! Jeg tenker vel på en båt som også motorbåtfolk kan tenke seg...Hva er det? Hvor lang?--- jeg vet ikke, men en lettderevet båt må være relativt smal og ha lang vannlinje .....40 fot ? Hva koster gjennomsnittsbåten ?.... f.eks. på 30 fot i dag? CE klasse ... det er vel nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Sakte gående langferds båt CE A. Størrelse mellom 30 og 40 f. Pågrunn av plassmangel ved havner.Hybridmotor. Sengeplasser til 6. Store tankker. God lagrings plass til proviant osv. Bare en liten tanke, sånn mitt på natta. Sikker en bra start selv om det var på natta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Den bør vel være lukket samtidig som man har mulighet for å sette seg opp på et soldekk. (fb)? Fruen kan ikke skjønne at når vi nå er i 2009 at det ikke er funnet opp noe som gjør fenderutsetting/inntaging lettere. Hun grubler endel på dette. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Der er nok enighet blandt mange fruer om at det blir mye styr med fendrene. Hva med et fast men utskiftbar skjørt rundt båten = taubåter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Eller hvorfor ikke henge ut fenderne selv. Jeg er sikker på at dere får det til med litt trening. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Det er vel ikke poenget? Jeg henger ofte ut fendrene, men det handler vel om forenkling i forhold til nødvenig avfendring og plass for oppbevaring av fendrer. Kom heller med noe gode forslag Østkysten Hustler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 (redigert) . Kom heller med noe gode forslag:seeya: inbyggd fender kansje de er ju dessutom självrätande....forenkler vel en CE A klassning Redigert 3.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Ja hvor ikke? - mulig det kostbart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 (redigert) Definitivt hybriddrift - og med masse (nok?) solceller. Også seil naturligvis. Senke- eller svingkjøl. Det kan bli trangt i skjærgården og da er det fordel å kunne gå inn, også på grunt vann. Og ikke nødvendigvis en flytende forlegning, med et helt urealistisk antall sengeplasser i forhold til båtstørrelse. Dersom en reiser langt nok i bestemte retninger er det også en fordel om båten er enkel å avmaste pga av brohøyder. Innen- og utendørs styreposisjon (fjernkontroll kanskje). mvh tuffff PS. Sånne automatiske fendre som ligger i skutesiden og blåses opp ved behov finnes allerede. I hvert fall i "yacht"-størrelse. Kjekt å ha det å.... Redigert 3.Februar.2009 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ficher Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 * Pris ca 500-700 tusen. (nye båter er for dyre i dag) * Fart over 10 knop * Plass til en famillie på 4.( med gode senge løsninger) * Mulig combi løsning ( kunne fiske ha med krabbeteiner) * Norsk kvalitet/tåle litt vær/vind * 25 til 30 fot * Barne/kone vennlig. * Badeplattform * Smart/solid brukervennlig kalesje ( om det blir en kalesje båt) * ............. m.m Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jandrea Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 (redigert) Noe ala en Moody 45 DS i krympet utgave til for eksempel 35 fot. JAda jeg vet at den koster 4.5 mill men glem det. Se på konseptet: Seiler veldig bra. Går bra for motor. God uteplass Salong med god utsikt. God plass til lugarer under fordekk CE Kat.A Mye stueplass og plass til tekniske installasjoner Utseende som appelerer til motorbåtfolket. Kan sikkert gjøres mye billigere hvis man utvikler dette med tanke på pris. Jon Redigert 3.Februar.2009 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Gode ideèr tror jeg. En forminsket båt m/moodylook og senkekjøl, som kan leveres med og uten rigg ? Innbygde solceller, fast opplegg for vindmøller oppblåsbare fenderlister, hybriddrift og tøft utseende. Må kunne fiske, og bade fra båten. Dette begynner å bli noe. Noen som kan lage en skisse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 En norsk folkebåt vil trolig havne på rundt 32 fot. Sagaen er 27. Balticen 29, som de gjerne måler til 32. Båtene blir neppe mindre. Vi ser jo i dag at Bavaria er på full fart inn med båter på 30 - 40 fot til fornuftige priser. (seil) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Om en ser for seg en folkebåt som ikke skal sprenge alle budsjetter må man nokk gi avkall op alle disse kombiløsningene. Såkalte motorseilere har nå aldring vært noen stor suksess de ble ikke bra til noen av delene. Tror nok en må rendyrke en type om man skulle kunne lage en bra båt til en fornuftig pris. Men man kan jo hente ildere fra seilbåt til en motorbåt og omvent. For det første hva skulle båten lager av? Jeg vil foretrekke aluminium da dette er et meget sterkt materiale i forhold til vekten og 100 % resirkulerbart. Tenker man lit miljø kan man vel for en motorbåts del starte med og gi avkall på den helt store farten da det krever mye energi og store motorer er dyre både i innkjøp og drift. Samtidig er det jo for mange et moment med bra aksjonsradius og da ender man nokk opp med en deplasementsbåt. Om man kunne tenke seg et lettdrevet skrog på 12x3,5m med for eksempel en D2-55 og seildrev vil en kunne masje i 8 kn med et drivstofforbruk på ca 0,3 l/nm. Har man da en 1000 l dieseltank gir det en rekkevidde på anselige 3000 nm. En slik båt med et forholdsvis smalt skrog er ikke vanskelig og få til og bli selvrettende om man ikke faller for fristelsen med og utstyre den med monkytopp og annet som gjør den unødig topptung. Kunne jo vært morsomt og få realisert noe slikt men jeg er red imponatorfaktoren for en slik båt ikke vil være stor nokk til at tilstrekkelig mang kunne ønske seg en slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Men man kan jo hente ildere fra seilbåt til en motorbåt og omvent. Ildere fra seilbåt til motorbåt går jeg med på. Omvendt? Ikke tale om. Olme beist. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 . Såkalte motorseilere har nå aldring vært noen stor suksess de ble ikke bra til noen av delene. Tror nok en må rendyrke en type For det første hva skulle båten lager av? Jeg vil foretrekke aluminium da dette er et meget sterkt materiale i forhold til vekten og 100 % resirkulerbart.Tenker man lit miljø kan man vel for en motorbåts del starte med og gi avkall på den helt store farten da det krever mye energi og store motorer er dyre både i innkjøp og drift. Samtidig er det jo for mange et moment med bra aksjonsradius og da ender man nokk opp med en deplasementsbåt. Om man kunne tenke seg et lettdrevet skrog på 12x3,5m med for eksempel en D2-55 og seildrev vil en kunne masje i 8 kn med et drivstofforbruk på ca 0,3 l/nm. Har man da en 1000 l dieseltank gir det en rekkevidde på anselige 3000 nm. Nei , motorseiler i tradisjonell forstand er nok ikke tingen. Mulig at en kombiløsning = motorbåt som kan suppleres med kjøl og rigg blir dyrt. Al. er et godt skrogmateriale, men dyrt, kan epoxy og finer være et alternativ? eller andre mer miljøvennlige materialer. Jeg er enig i at skal en følge trenden og dagens krav må vi opp i denne størrelsen, men hva med prisen da? Marsfarten rimer bra, min båt ca 4m bred og 11,5 lang går med lett belastnig og ren bunn 7,2 kn på mars og ca 9 på full m/49 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Dere har sikkert sett en sånn campingbuss der hvor veggene kan skyves ut så det blir som en stue? Noe for båter når man ikke ligger i trange havner? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Mulig det men det høres vanvitig dyrt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 4.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Dere har sikkert sett en sånn campingbuss der hvor veggene kan skyves ut så det blir som en stue? Noe for båter når man ikke ligger i trange havner? Hmm dersom du tenker på skroget er jeg enig med PMP, men hva med innredningen? Jeg så innom en ny dyr campingbil her om dagen og du verden for plassutnyttelse, kanskje noe å hente for båtkonstruktører? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.