Jump to content

"Tenkegruppe" for prosjektering av fremtidens "folkebåt"


avmønstret5

Recommended Posts

Bakgrunnen for denne litt pompøse emnetittelen ligger i emnet til Ficher "Hva blir den nye folkebåten?" Det kan være en idè å lese den først.

Ficher forslo og prøvet en slags thinktank om dette.

 

Med et tidsperspektiv fra i dag og kanskje 10 - 20 år framover ...eller lengre?

En båt som folk flest har råd til å kjøpe

En båt med fokus på lange turer (langtursbåt), og i høy grad på miljø

En fleksibel båt hvor også bo-volum kan forandres etter behov

Robust og "lettestelt" kan vi også kanskje også ta med?

Kom med flere innspill... :flag:

Link to post
Share on other sites

Seilbåt?

Motorseiler?

Motorbåt?

<30'?

30 - 40'?

40 - 45'

 

<1 mill?

1 - 2 mill?

>2 mill?

 

CE klasse?

Sånn til å begynne med!

Jeg tenker vel på en båt som også motorbåtfolk kan tenke seg...Hva er det?

Hvor lang?--- jeg vet ikke, men en lettderevet båt må være relativt smal og ha lang vannlinje .....40 fot ?

Hva koster gjennomsnittsbåten ?.... f.eks. på 30 fot i dag?

CE klasse ... det er vel nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Sakte gående langferds båt CE A. Størrelse mellom 30 og 40 f. Pågrunn av plassmangel ved havner.

Hybridmotor. Sengeplasser til 6. Store tankker. God lagrings plass til proviant osv.

 

Bare en liten tanke, sånn mitt på natta.

Sikker en bra start selv om det var på natta :wink:

Link to post
Share on other sites

Den bør vel være lukket samtidig som man har mulighet for å sette seg opp på et soldekk. (fb)?

 

Fruen kan ikke skjønne at når vi nå er i 2009 at det ikke er funnet opp noe som gjør fenderutsetting/inntaging lettere. Hun grubler endel på dette. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Definitivt hybriddrift - og med masse (nok?) solceller. Også seil naturligvis. Senke- eller svingkjøl. Det kan bli trangt i skjærgården og da er det fordel å kunne gå inn, også på grunt vann. Og ikke nødvendigvis en flytende forlegning, med et helt urealistisk antall sengeplasser i forhold til båtstørrelse. Dersom en reiser langt nok i bestemte retninger er det også en fordel om båten er enkel å avmaste pga av brohøyder. Innen- og utendørs styreposisjon (fjernkontroll kanskje).

 

mvh tuffff

 

PS. Sånne automatiske fendre som ligger i skutesiden og blåses opp ved behov finnes allerede. I hvert fall i "yacht"-størrelse. Kjekt å ha det å.... :crazy:

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

* Pris ca 500-700 tusen. (nye båter er for dyre i dag) :smash:

* Fart over 10 knop

* Plass til en famillie på 4.( med gode senge løsninger)

* Mulig combi løsning ( kunne fiske ha med krabbeteiner)

* Norsk kvalitet/tåle litt vær/vind

* 25 til 30 fot

* Barne/kone vennlig.

* Badeplattform

* Smart/solid brukervennlig kalesje ( om det blir en kalesje båt)

* ............. m.m

Link to post
Share on other sites

Noe ala en Moody 45 DS i krympet utgave til for eksempel 35 fot.

JAda jeg vet at den koster 4.5 mill men glem det.

 

Se på konseptet:

 

Seiler veldig bra.

Går bra for motor.

God uteplass

Salong med god utsikt.

God plass til lugarer under fordekk

CE Kat.A

Mye stueplass og plass til tekniske installasjoner

Utseende som appelerer til motorbåtfolket.

 

Kan sikkert gjøres mye billigere hvis man utvikler dette med tanke på pris.

 

Jon

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Gode ideèr tror jeg. En forminsket båt m/moodylook og senkekjøl, som kan leveres med og uten rigg ? Innbygde solceller, fast opplegg for vindmøller oppblåsbare fenderlister, hybriddrift og tøft utseende. Må kunne fiske, og bade fra båten. Dette begynner å bli noe. Noen som kan lage en skisse :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En norsk folkebåt vil trolig havne på rundt 32 fot. Sagaen er 27. Balticen 29, som de gjerne måler til 32. Båtene blir neppe mindre.

 

Vi ser jo i dag at Bavaria er på full fart inn med båter på 30 - 40 fot til fornuftige priser. (seil)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Om en ser for seg en folkebåt som ikke skal sprenge alle budsjetter må man nokk gi avkall op alle disse kombiløsningene. Såkalte motorseilere har nå aldring vært noen stor suksess de ble ikke bra til noen av delene. Tror nok en må rendyrke en type om man skulle kunne lage en bra båt til en fornuftig pris. Men man kan jo hente ildere fra seilbåt til en motorbåt og omvent.

For det første hva skulle båten lager av? Jeg vil foretrekke aluminium da dette er et meget sterkt materiale i forhold til vekten og 100 % resirkulerbart.

Tenker man lit miljø kan man vel for en motorbåts del starte med og gi avkall på den helt store farten da det krever mye energi og store motorer er dyre både i innkjøp og drift.

Samtidig er det jo for mange et moment med bra aksjonsradius og da ender man nokk opp med en deplasementsbåt.

Om man kunne tenke seg et lettdrevet skrog på 12x3,5m med for eksempel en D2-55 og seildrev vil en kunne masje i 8 kn med et drivstofforbruk på ca 0,3 l/nm. Har man da en 1000 l dieseltank gir det en rekkevidde på anselige 3000 nm.

En slik båt med et forholdsvis smalt skrog er ikke vanskelig og få til og bli selvrettende om man ikke faller for fristelsen med og utstyre den med monkytopp og annet som gjør den unødig topptung.

Kunne jo vært morsomt og få realisert noe slikt men jeg er red imponatorfaktoren for en slik båt ikke vil være stor nokk til at tilstrekkelig mang kunne ønske seg en slik.

Link to post
Share on other sites

. Såkalte motorseilere har nå aldring vært noen stor suksess de ble ikke bra til noen av delene. Tror nok en må rendyrke en type For det første hva skulle båten lager av? Jeg vil foretrekke aluminium da dette er et meget sterkt materiale i forhold til vekten og 100 % resirkulerbart.

Tenker man lit miljø kan man vel for en motorbåts del starte med og gi avkall på den helt store farten da det krever mye energi og store motorer er dyre både i innkjøp og drift.

Samtidig er det jo for mange et moment med bra aksjonsradius og da ender man nokk opp med en deplasementsbåt.

Om man kunne tenke seg et lettdrevet skrog på 12x3,5m med for eksempel en D2-55 og seildrev vil en kunne masje i 8 kn med et drivstofforbruk på ca 0,3 l/nm. Har man da en 1000 l dieseltank gir det en rekkevidde på anselige 3000 nm.

Nei , motorseiler i tradisjonell forstand er nok ikke tingen. Mulig at en kombiløsning = motorbåt som kan suppleres med kjøl og rigg blir dyrt. Al. er et godt skrogmateriale, men dyrt, kan epoxy og finer være et alternativ? eller andre mer miljøvennlige materialer. Jeg er enig i at skal en følge trenden og dagens krav må vi opp i denne størrelsen, men hva med prisen da? Marsfarten rimer bra, min båt ca 4m bred og 11,5 lang går med lett belastnig og ren bunn 7,2 kn på mars og ca 9 på full m/49 hk.

Link to post
Share on other sites

Dere har sikkert sett en sånn campingbuss der hvor veggene kan skyves ut så det blir som en stue? Noe for båter når man ikke ligger i trange havner? :lol:

Hmm dersom du tenker på skroget er jeg enig med PMP, men hva med innredningen? Jeg så innom en ny dyr campingbil her om dagen og du verden for plassutnyttelse, kanskje noe å hente for båtkonstruktører?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...