Jump to content

"Tenkegruppe" for prosjektering av fremtidens "folkebåt"


avmønstret5

Recommended Posts

Kan nok være en del å lære av å kikke litt nærmere på campingvogner/biler ja. Mye smart innredning her, selv om ikke alt passer på sjøen. Fremfor alt ikke materialvalgene.

Ellers har jeg tro på vannballasttank dersom båten skal rigges og utstyres med sving eller senkekjøl (og det synes jeg den bør). Kan spare endel energi ved motorgange - noe som er særdeles viktig med el.motor.

Jeg er litt usikker på hvor lista bør legges hva gjelder sjøegenskaper/CE-kategori på en "folkebåt". De aller fleste fritidsskippere jeg kjenner tåler mye mindre sjø enn båtene deres. Er det drittvær så holder vel de fleste seg i havn, eller helst hjemme. Klart du kan overraskes av dårlig vær, men det har i hvert fall aldri skjedd meg at det har blitt så dårlig så fort at ikke båten har taklet dette greit. Litt værre med skipper og mannskap, men skjelden det også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kan spare endel energi ved motorgange - noe som er særdeles viktig med el.motor.

Selv om jeg lever av og selge og innstalere frekvensomformere og elektromotorer i båtrt, har jeg ingen tro på dette i en folkebåt. Det er for dyrt og tungt og hvor skal ban hente strømen fra?

Om man skal bruke en dieselgenerator får man jo bedre virkningsgrad med og sette et gir og propeller direkte på diselen. Om en skulle satse på batterier veier de noe helt kolosalt og vedlikeholdskostnadene med en slik pakke som kansje måte skiftes hvert 4 år blir jo helt enorme. Nei skal det bli en folkebåt til fornuftig pris både i produksjon og drift må man nokk holde seg til enklere løsninger.

Link to post
Share on other sites

Trur at skal en finne noe som "alle" vil ha, så nytter det ikke å komme med noe helt nytt, hvis en skal finne en ny folkebåt må en først finne ut hva som gjorde de forrige så populære, f.eks Nidelv 24, hva låg til grunn for at denne båt typen solgte som hakka møkk. Jeg tror at den tiden da folk gjorde som naboen er over, de forandringer en kommer til å se i framtiden vil være preget av trender, f.eks flere velger seil pga miljø, men en utall av forskjellige seilbåter tilpasset indivdualismen i samfunnet. Jeg tror(og håper) at farten på større båter kommer til å gå ned, men at raske trailbare båter blir mer populært. Der en har en 24 fots rask/lett motorbåt som kan kjøres rundt i landet på henger , men og brukes til å overnatte i og utforske fjordene o.l. og så dras videre med bil.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Det der med folkebåt virker kanskje noe begrensende på tankegangen vår. Dersom en skal tenke seg en folkebåt for fremtiden, så er vel ikke Nidelv 24 noe målestokk.

Det med eldrift tror jeg faktisk har veldig mye for seg i fremtiden. Kombinert med seil, og med solceller og gjerne vindmølle for lading i tillegg til den strøm som propellen generer via el.motoren når du går for seil. Et dieselaggregat for lading i nødsfall er nok ikke så dumt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Må vel bare innse at temaet ikke har den helt store appelen her på BP. Det kan vel bety at folk er fornøyd med de båtene de har og har ikke planer om noe andre båter på lang tid? Det er vel i grunne jeg også, men synes det er litt spennede å høre hva folk tenker om utvikling framover. Men noen gode ideer er også kommet opp. :sailing:

Link to post
Share on other sites

å høre hva folk tenker om utvikling framover. Men noen gode ideer er også kommet opp. :sailing:

tykker denne tråden er intressant jeg....

 

tror også, som noen herover att man skall ha dele i en seil-folkebåt o en motor-folkebåt......tror forskjellen er for stor att alle kan enes om en kompromiss

 

ang. seilbåt så tror jeg att en sådan skall vare max 30-32 fot (5 kojplasser)

 

sen tror jag att i framtiden enten ren el-motor eller en dieselhybrid.....

 

ett spm er skall man ha fokus på en så billig båt som mulig...noen slags IKEA-havskrysser(med enkla billiga lösningar)

eller en litt mer gedigen båt i denne lengdeklassen...självklart blir den da litt dyrare( snakker ikke lyxbåt her, men litt mer velbyggd)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette er spennende tanker.

 

Jeg tror følgende blir utgangspunkt :

Miljøvennlig

Lavt energi forbruk, billig i drift

Minst mulig forurensende (støy, avgasser, materialbruk og gjenvinningsmuligheter i konstruksjon)

 

Batteriteknologi har hatt store fremskritt de siste år, og står forhåpentligvis foran enda bedre teknologier mht. opplagring av energi i en eller annen form.

Vindkraft er gratis, krever ikke mye mer enn noe å fange den med, men utvikling av produksjonsmetoder, materiale og miljøvennlig duk er nøkkelord

Energifornyelse i form av solpaneler, vindmøller, vannkraft (bølger, vannstrøm) er også i spennende utvikling.

Høyest mulig fart med minst mulig motstand.

 

Jeg tror morgendagens brukere har to muligheter :

Vindkraft på langfart

Strøm på kortere distanser

 

Motorbrøl, eksos, rå kraft og høyt forbruk er ikke alternativer som blir med i fremtiden.

Ei heller 2+ kjøleskap, Champagnekjøler, fryser, mikrobølgeovn, varmeovner, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, brødrister eller annet som krever mye energi.

 

-Med mindre man oppdager en helt ny og ukjent kraftkilde (det kommer sikkert etterhvert (eks. DiLithium krystaller, ZPM moduler, Warp cores og ikke minst BHG'en (black hole generator)).

 

Selv pusler jeg med følgende tanke :

Seilbåt med elektromotor. Seiling når det er plass til det, og elektromotor for trange farvann eller legger til/fra brygge.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke man skal førsøke å revolusjonere noe. Dette miljøvennlighet kan man glemme, det kommer nederst på prioriteringslista til 99 % av alle båtkjøpere.

Tror også som Gunga sier at det må bli en for seil og en for motor. IKEA-priser vil bety mye (se suksesen Bavaria har med gunstige priser).

 

Helt ærlig så tror jeg for motorbåtens skyld at Scand Baltic hadde det som skulle til på 80- tallet, i dag må den få mer moderne design, mer lettdrevet skrog, økes i lengden 4-6 fot og man må finne et kompromiss mellom deler med god nok kvalitet og lav pris. Marex har noe spennede i sin 37 foter, men til alt for høy pris.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke man skal førsøke å revolusjonere noe.. IKEA-priser vil bety mye (se suksesen Bavaria har med gunstige priser).

man må finne et kompromiss mellom deler med god nok kvalitet og lav pris. Marex har noe spennede i sin 37 foter, men til alt for høy pris.

 

Pris tror jeg også har MYE og si. Nye båter i dag koster for MYE,( det sier nesten alle )...... så de som klarer og bygge en norsk folkebåt med god kvalitet til en ca 500-700 tusen, vil få store salgstall. :flag:

 

Så Saga-NB-Viksund-Viknes-Windny m.m........ gå i tenkeboksen og les denne tråden/emne. :wink:

 

Her er tips fra meg. ( igjen)

 

* Pris ca 500-700 tusen. (nye båter er for dyre i dag)

* Fart over 10 knop

* Plass til en famillie på 4.( med gode senge løsninger)

* Mulig combi løsning ( kunne fiske ha med krabbeteiner)

* Norsk kvalitet/tåle litt vær/vind

* 25 til 30 fot

* Barne/kone vennlig.

* Badeplattform

* Smart/solid brukervennlig kalesje ( om det blir en kalesje båt)

* ............. m.m

 

Hva med og fornye / modernisere folkebåter som Saga 27 / Nidelv med andre. De har jo støpeformene liggende , samt produksjon må jo kunne effektiviseres på alle plan . :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hva med og fornye / modernisere folkebåter som Saga 27 / Nidelv med andre. De har jo støpeformene liggende , samt produksjon må jo kunne effektiviseres på alle plan .

Ekje joda 7500 fornyingen av nidelv 24?

 

Tenk dere sommeren 07, drittvær fra ende til aen, i sør, hva om du kunne ta den trailbare båten din ned til oslo s, sette den på toget. Og vips neste dag seilte/motret du ut fra Tromsø i strålende solskinn.

Dette er jo mye synsing, men jeg synes å se fra båtutstillinger i utlandet at trailbar er i vinden. ny Schrimper fra england, skippy 750, osv.

Tror ikke miljøhensyn kommer til å prege fremtiden, utenom på produksjonssiden. Men drivstoffet vil bli dyrere og her har seil/elektro en viss appell.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Det e produsert 470 eksemplarer av min båt, disse er helt like og spredd over vest europa og nord amerika, hvorfor skal jeg ta min båt til f.eks middelhavet når det allerede ligger mange der. Og jeg er helt sikker på at det er mange av disse andre F24 eierene som kunne tenkt seg en seiltur i norske fjorder. Dette med å bytte båt er så vidt begynnt men jeg tror at det blir mer vanlig, En bav 37 er nettopp det uansett havn, ergo vet du hva du får.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal overraske deg nå Gunga (som den velseilende motorbåtmann jeg er) NAJAD !

Her er lay out på nye Najad 355

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg som synes jeg hadde vært så flink nå.... :sad:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...