Kjetel Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Hei, har lest opp og ned i mente, og ser mange forskjellige svar/utsagn på hva båtene deres bruker i diesel. Jeg skal opp noen hakk i båtstørrelse, og lurer på en Princess 330. Å ha råd til å kjøpe båten er ikke den største bekymringen, den største bekymringer er hva det koster å bruke den. mitt spørsmål blir da enkelt: Hva bruker en Princess 330/35 med 2 x TAMD41 maskiner ( aksling )på marsjfart, og hva er turtallet på maskinene i marsj. Dieselen blir jo ikke akkurat billigere med tiden desverre... Vil også legge til at dette er ett glimrende forum, har slått i hel litt for mange timer med å sitte her og lese..... Quote Link to post
bellen Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Er i grunnen prisen på diesel så gale lenger? Her i Ålesund kunne alle båter bunkre diesel på bunkerstasjon for rundt 5,50,- kr. Quote Link to post
VannTro Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 En dieselmotor bruker ca. 200gr. diesel pr. hk. pr. time. De aller nyeste konstruksjoner(CR) muligens noe mindre. Med to 41 motorer har du ca 400 hk til rådighet. Resten er et regnestykke. Jeg kan røpe at min 200 hk dieselmotor bruker ca 30 liter pr. time ved marsjfart. Tror vil ende opp med noe av det samme x 2. Dette er selvfølgelig ikke et forbruk du vil få som snitt siden sikker mye av turen foregår på lavere fart. Snittforbruket vår legger seg på 10-12 liter pr. time ved blandet kjøring. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjetel Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Den formelen du kommer med VannTro er genial, men jeg kjenner jo ikke turtallet, ergo, hvor mange hester som trengs for å holde båten i en fin marsjfart. :-) Quote Link to post
Fusebox Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg snakket med en kar i sommer, ifb. med drømmen vår om en P35. Han mente at denne brukte ca. 15 l/t pr. motor ved fart ca. 10 knop. Om jeg ikke husker feil var det enten TAMD 40 eller 41. Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Mellom ca 2,5-3 liter per n.mil i crusingfart er vel ikke så usannsynlig ville jeg tro....Men det er sikkert noen som har mer konkret svar en dette. Quote Link to post
VannTro Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 (edited) Jeg mener jeg så et skjema en gang her på BP (ikke så lenge siden) som viste vilken effekt 41-motoren hadde ved forskjellige turtall. Da skulle det være enkelt å regne ut timesforbruket, men forbruk pr. nautisk mil blir jo en annen sak, mer avhengig av båten. For øvrig har du vel egentlig fått indikasjoner på hvor mye du kan regne med. REM har vel to slike motorer i en Prinsess 35 og har veldig bra oversikt over sitt forbruk (han går nok så økonomisk med disse at om du følger REM-oppskriften kan du la være å bekymre deg for forbruket) Edited February 3, 2009 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjetel Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Grunnen til at jeg egentlig spør om dette, er at jeg har for hånd en P330 med 41 maskiner i, men jeg ser at det finnes noen med bensin motorer innstallert. Disse regner jeg med det er ett greit prutingsmonn på. Dette er båter med 290 drev på. Her er det en smal sak å bygge om disse til en singelinstallasjon med en D6-370 med DPH. Vil dette resultere i ett enormt mye mindre drivstoff forbruk? På de eldree grafene fra Volvo Penta står det kun oppgitt HK på veivakselen, ikke under belastning. Det gjør det på D6 motoren. Jeg kunne godt tenke med dobbelinstallasjon med aksling, men ikke for enhver "brukspris"..... Quote Link to post
olpi Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 (edited) Da må du først bestemme deg for hvilken marsjfart du vil benytte. Hvis du skal marsje på f.eks 3500 o/min på 2X41 motorer i en P35 /330 så går det nok en del suppe. Du halverer nok forbruket minst hvis du marsjer i 8-10 knop. Båten(e) går nærmest som halvplanere i sjøen og man må bruker mye krefter for å holde høy marsjfart (16-17 knop ++). Siden du skriver AD så mener du vel drev? Kjenner ikke drevversjonen av P330. Kan hende de går noe lettere i vannet? Edited February 3, 2009 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
eysteind Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 motoren bruker omtrent 20l/t i 3000rpm. Tipper du vil ligge rundt 50l/t på marsjfart med disse motorene... Men er ikkje dette samme båt og motorer som Tine IV har kjøpt seg? Han burde vel fått en viss peiling på hva forbruket ligger på... Quote Link to post
Kjetel Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Da må du først bestemme deg for hvilken marsjfart du vil benytte.Hvis du skal marsje på f.eks 3500 o/min på 2X41 motorer i en P35 /330 så går det nok en del suppe. Du halverer nok forbruket minst hvis du marsjer i 8-10 knop. Båten(e) går nærmest som halvplanere i sjøen og man må bruker mye krefter for å holde høy marsjfart (16-17 knop ++). Siden du skriver AD så mener du vel drev? Kjenner ikke drevversjonen av P330. Kan hende de går noe lettere i vannet? Jeg mener tamd 41. De fleste P330 er oppgitt til å marsje mellom 17 - 20 knop ser det ut for. Men hvilket turtall ligger de da på? Ser jo ut for at det fort er snakk om en del suppe ja, men det blir jo oppgitt alt fra 35 til 70 liter i timen, ett sprang som er litt stort i antall liter i forhold til spranget mellom det som blir oppgitt som marsj fart? Quote Link to post
Kjetel Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 motoren bruker omtrent 20l/t i 3000rpm. Tipper du vil ligge rundt 50l/t på marsjfart med disse motorene...Men er ikkje dette samme båt og motorer som Tine IV har kjøpt seg? Han burde vel fått en viss peiling på hva forbruket ligger på... Jeg hadde en ad41 tidligere, og fikk noe tilnærmet ditt tall på 3000 rpm., men volvo oppgir jo nesten 35 liter i timen. ( full belastning )??? Jeg ser at Tine IV har fått hjem en slik i havna si, skal prøve å få en rapport fra hans side. Takk for tipset. Quote Link to post
eysteind Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 (edited) Her er tabellen: Håper noen kan hjelpe til med å tolke den! Mener den nederste linjen er den som skal leses... Edited February 3, 2009 by eysteind (see edit history) Quote Link to post
nimbuster Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 (edited) Om du bruker 50 eller 60 ltr/t ved en god marsjfart, så betyr vel ikke det såå mye vel? Du vil aldri gå i marsjfart så mange av de totalt antall timer motoren vil gå likevel. På den annen side kommer du ikke utenom 30-35 ltr/t ved blandet kjøring. M.a.o. dersom motoren gå 80 timer/år, vil du ha et forbruk på rundt 2700 liter/år. Det er tross alt forskjell på en noe tung båt kontra en mindre og lettere med 1 motor. Valget er ditt...kjøper du en båt med 1 motor, og halve vekta, så halverer du forbruket. Edited February 3, 2009 by nimbuster (see edit history) Quote Link to post
Kjelli Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 (edited) Du vil ligge på ca 2x30L med et turtall på ca 3100 - 3200. Dette vet jeg av erfaring, da jeg monterte forbruksmåler på en Birchwood TS37, med 2 x 41 motor. Liter pr nm blir da avgjort av farten en får på dette turtallet. TS 37-en gikk 15-16kn, så da ble det ca 4L pr nm. Edited February 3, 2009 by Kjelli (see edit history) Quote Link to post
VannTro Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Stemmer bra med min erfaring med 200hk på 87-88% av maks turtal. 30 liter pr. time pr. maskin....jeg har bare en Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tine IV Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Heisann ser du har spurt meg på en IM , men ikke mye jeg kan svare på enda-Da jeg knapt har sett på forbruket ,men ca 45 liter i timen er vel ikke mye galt i 18 kn vil jeg tru.Har ikke fått riktig tank volum enda , å bunkringa på turen nedover blei det meste glømt da det blei gjort unna.Da var det så mye som skulle gjøres ,så sorry du må nok vente litt skal du få noe fra meg . Men en P 35 sies det at den bruker med 41 motorer ca 70 liter i timen,P330 er noe mindre å ikke minst et tonn lettere ,så den skal ligge på ca 45 liter pr time. Men det er hva jeg har hørt , kansje REM kommer inn her med fasiten på P35 . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Loma Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Har en Nimbus 4000 med to 41p motorer. Forbruk pr time har eg aldri kontrollert men nullstiller tripptelleren ved kvar dieselfylling. Forbruket ligg på 2,75 - 2,8 l pr nm. Eg går på 3200rpm på marsjfart og da gjer eg ca 20 knop. Vil tru Prinsessen vil ha omtrent samme forbruk, kansje litt høgre. da eg trur den er litt tyngre. Quote Link to post
Kompismannen Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Hei, har lest opp og ned i mente, og ser mange forskjellige svar/utsagn på hva båtene deres bruker i diesel. Jeg skal opp noen hakk i båtstørrelse, og lurer på en Princess 330. Å ha råd til å kjøpe båten er ikke den største bekymringen, den største bekymringer er hva det koster å bruke den. mitt spørsmål blir da enkelt: Hva bruker en Princess 330/35 med 2 x TAMD41 maskiner ( aksling )på marsjfart, og hva er turtallet på maskinene i marsj. Dieselen blir jo ikke akkurat billigere med tiden desverre... Vil også legge til at dette er ett glimrende forum, har slått i hel litt for mange timer med å sitte her og lese..... Istedet for finurlige utregninger kan jeg fortelle deg hva vår Princess 36 Riviera bruker med 41A-maskiner. En princess 33 burde bruke mindre. Vi var på ferie i 4 uker ifjor og fyllte diesel 3-4 ganger. Hver gang hadde jeg et snitt på 15 liter pr time pr motor. Altså totalt 30 liter i timen i snitt. Dette er da snakk om forskjellig kjøring, men siden vi har fartet fra Oslo og ned til Risør ble det mange lange strekker med marsjfart på par og tjue knop. Jeg må si meg veldig fornøyd med dette forbruket. Quote Link to post
nimbuster Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Nå er det vel forskjell på en planende båt kontra en Princess 330 med strake aksler? Legg på i så tilfelle minst 10-15 % i økt forbuk, så kommer du opp i det forbuket som er nevnt av flere ovenfor. Quote Link to post
Kompismannen Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Nå er det vel forskjell på en planende båt kontra en Princess 330 med strake aksler? Legg på i så tilfelle minst 10-15 % i økt forbuk, så kommer du opp i det forbuket som er nevnt av flere ovenfor. Riviera'n har også strake akslinger og jeg regner med at skrogene er relativt like i utforming bortsett fra at Riviera'n er lengre (12m) og tyngre (10 tonn). Synes det er rart hvis 33'n ville bruke mer. Quote Link to post
Kjetel Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Istedet for finurlige utregninger kan jeg fortelle deg hva vår Princess 36 Riviera bruker med 41A-maskiner.En princess 33 burde bruke mindre. Vi var på ferie i 4 uker ifjor og fyllte diesel 3-4 ganger. Hver gang hadde jeg et snitt på 15 liter pr time pr motor. Altså totalt 30 liter i timen i snitt. Dette er da snakk om forskjellig kjøring, men siden vi har fartet fra Oslo og ned til Risør ble det mange lange strekker med marsjfart på par og tjue knop. Jeg må si meg veldig fornøyd med dette forbruket. Ditt forbruk høres ikke avskrekkende ut, med tanke på størrelsen og tyngden på skuta de. Jeg tror nok jeg kan konkludere med at det ikke er helt avskrekkende, og at i hvertfall ikke er noen gevinst å begynne å bygge om til singel installasjon. Kan komme mange nm på prisen mellom to brukte TAMD 41 og en D6-370. Quote Link to post
Kjelli Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 så da ble det ca 4L pr nm. Snittforbruk på sesongen lå på under 3L pr nm, jeg oppga "nå" forbruket under marsjfart. Quote Link to post
Kompismannen Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Ditt forbruk høres ikke avskrekkende ut, med tanke på størrelsen og tyngden på skuta de. Jeg tror nok jeg kan konkludere med at det ikke er helt avskrekkende, og at i hvertfall ikke er noen gevinst å begynne å bygge om til singel installasjon. Kan komme mange nm på prisen mellom to brukte TAMD 41 og en D6-370. Tror ikke jeg ville gjort det sålenge motorene er i god stand. Jeg har ikke mye greie på motorer, men har forstått at 41A-motorene er driftsikre og gode motorer så lenge de får normalt ettersyn og vedlikehold. Eneste aberet er den velkjente røykleggingen av brygga ved kalde motorer. Quote Link to post
Tine IV Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Hvorfor ikke kjøpe en snekketype , som du kan kjøre med så mye du vil uten å tenke på kostnader hva ang forbruk . Kansje ikke det er noe båt for deg , at du vil ha flybridge båt . Men det er veldig viktig å handle etter lommeboka og ikke etter ønske bare , det er like viktig etterpå - Etter at båten er kjøpt , da skal du ha masse god mat å drikke . Ikke spare på den å det andre for at du må ha diesel , kjenner flere jeg som har det sånn. En ting er klin sikkert ,dem koser seg ikke på vannet vil jeg mene . Da du nesten aldrig kan være med opp på bryggepubben og ta en kald en , eller ikke kan grille stor annet enn gomann grillpølser .Det er lite morro , så det å tenke godt igjennom en båthandel .Det er veldig viktig , å en ting flere fort glemmer .Det at det koster å ha båt , mye mere enn diesel å båtplass .Det kommer mange ++++ på det , bare sånn til ettertanke kansje ........ Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.