Jump to content

någon som vet något om skaar snekke

mickekrell

Recommended Posts

Velkommen til Baatplassen :flag_sw:

Du har en flott snekke som vi gjerne ser flere bilder av. Spesiellt akterenden er intressent. Skaar er et kjent båtbyggernavn her rundt Oslofjorden. Jeg prøver å vri hjernen litt for å huske hvor Skaar holdt til. Sikkert en med noe klarere hjerne enn min som kommer med mer historikk rundt Skaar.

Har du fler bilder så kom gjerne med dem.

Heter båten din Kambo?

Mulig det er denne Skaar som har bygd din båt, som også står bak Tunejolla:

Se også HER.

Tunejolla

Som båttype er denne en enestående båt videreutviklet fra den alminnelige båttypen eike med spiss forstavn, et akterspeil og flat bunn med eller uten kjøl. Båtbyggeren Einar Skaar som tilhørte en aktiv båtbyggerslekt i Østfold, fortsetter tradisjonen med å tenke nytt og oppfunnet en ny variant av eiken som ble kalt «eke» av østfoldingene.

Skaar kalte den nye båten for Stavneke med henvisning til forstavnen uten speil, men var raskt med å bytte navn etter en person som besøkte båtbyggeriet på Tune, fikk se en ferdig båt. Han utbrøt: «Dette var en pen Tunejolle». Deretter ble den nye båttypen kalt Tunejolle.

Den ble en elegante båt med et godt utseende som kunne ta seg fram på grunne farvann og ble fort en suksess etter restriksjonene på import av utenbordsmotorer som også het påhengsmotor, var opphevet i 1957. Som et billig alternativ som kunne brukes på mindre plattgattede robåter, ble utenbordsmotoren meget fort populært.

Pram hadde vært et populært valg for disse som vil ha påhengsmotor på en liten robåt. Den spisstevnet robåten med et akterspeil er større opptil 16 fot i lengde og kunne ha plass for vindskjerm samt kalesje, ble meget ettertraktet. Som en større åpen båt med midtertidig beskyttelse mot sjøsprøyt og vær ble denne båttypen gjort om til en klassisk motorbåt bygd for påhengsmotor fremfor alt annet.

Den er fremdeles i begrenset produksjon av båtbyggeren Kristian Skaar som tilhørte den fjerde generasjonen av sin slekt. I tiden hadde forspørselen vært så stor at båtbyggeriet produserte ca. 300 småbåter i året i 1960-årene, de ble som regel kalt Skaarbåter på folkemunne fordi det var ikke bare tunejoller som var satt i produksjon, seilbåter og motorsnekker var også bygd i båtbyggeriets storhetstiden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei!

Dette var da en utrolig vakker båt!

Min Vivvi er en skaar snekke, dog med sleperor, og ja det stemmer at båtbyggeriet ligger på Greåker.

Har aldri sett en skaar med krysserhekk, men ellers er nok utseende relativt likt!

Skaar båtbyggeri eksisterer ikke lenger, men jeg mener at de ble kjøpt opp av Glomma Båt (Stormway) og at en eller to av de gamle båtbyggerne jobbet videre der. Men jeg vedder ikke penger på det... :cool:

De laget for noen år siden en ny Skaar-terne, men jeg tror ikke den kom i produksjon. Ble mer en one-off...

Hej vivvi!ja har kikat på dina båtar och projekt många gånger,fungerar inte din hemsida längre?mvh mikael

Hjemmesiden min ligger nede for tiden ja. Driver å lager nye, og større sider med mye mer informasjon.

hej!den nyaste skaar båten ja sett var en som va till salu för ca 1-2 år sen ja bifogar en bild.kan det va den som va bland dom sista som byggdes?185360_0.jpg

om någon inte vill att den ska synas här så medela mej bara så tar ja bort den!mvh mikael

Dette er så absolutt en fin båt. Da den lå til salgs var det en Skaar som skulle selge den, og jeg lurer på om det ikke var Skaar selv. Har også sett på båten da jeg kjører forbi ganske mange ganger... Et nydelig skue :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...