Jump to content

Mulig å bruke ankervinsj forut til å droppe/hive anker akter?

SeaRaymond

Recommended Posts

pimggallery_55vg9g.jpg

pc210290.jpg

Har ett eksemplar av båten over, egentlig ønsker jeg fjernstyrt ankervinsj i hekken da det er mest hensiktmessigt med tanke på å entre holmer og skjær her på vestlandet :yesnod:

Saken er den at det er dårlig med plass for ankervinsj akterut, og da jeg også har planer om daviter der og gummibåt, er jeg redd det blir for mye der allerede.

Som dere ser på bilde er det allerede laget til "anordning" i baugen til anker (brucekopi?) Og side det er slik vurdere jeg å montere en innvendig vinsj under dekk der, der er det også allerede plass for tau/kjetting, noe en måtte ha laget til dersom en skulle montet akter.

Primærbehovet er når en skal ligge til i holmer som sagt, og da er det lite gunstig å dra drevet opp i fjæresteinene, vinsjen skal være fjernstyrt med radiokontroll, slik at båten vinsjes ut og inn fra land.

Er det noen som har erfaring med å lage til en eller annen form for hurtigpatent som fungerer dersom en f.eks slakker ut 10 meter line fra vinsjen, fører denne bak og festes med en trinse eller lignende i kryssholtet akterut, slik at båten bli ankret opp med hekken istedet slik at baugen som igjen da kan ligge mot land.

Takknemmelig for alle innspill til ideen, og om noen har konkret formening om dette vil fungere, samt evt ulemper/problemer.

Er det noen som har erfaring med å lage til en eller annen form for hurtigpatent som fungerer dersom en f.eks slakker ut 10 meter line fra vinsjen, fører denne bak og festes med en trinse eller lignende i kryssholtet akterut, slik at båten bli ankret opp med hekken istedet slik at baugen som igjen da kan ligge mot land.

Takknemmelig for alle innspill til ideen, og om noen har konkret formening om dette vil fungere, samt evt ulemper/problemer.

Har sett det et par ganger, men de har bært anker og tauv akrer og dregget på vanlig måte.

når de gikk, droge seg ut og visjet opp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

Hvis du primært skal bruke ankeret til slik fortøyning ville jeg fått noen som kan litt om vinsjer og plasering til å sett på mulighetene akter, for du blir nok ikke fornøyd med noe annet uansett. det finnes mangen forskjellige alternativer i dag, som krever lite plass. så jeg tipper det er mulig å montere akter..

Jeg ville i alle fall prøvd det..

Lykke til :sailing:

Da tror jeg du er en av de få som vil ha vinsj akter....på vestlandet. Her sørøstpå derimot, er det svært vanlig.

Enig med en som sa at du bør kontakte en som har erfaring fra monteringsjobben. Det finnes sikkert en eller annen mulighet akter... som er bedre enn å bruke vinsj forut til akterfortøyning.

Forøvrig er det jo ikke så store båten, og ikke trenger du store ankeret akterut heller.

I likhet med andre synspunkter i denne tråden så tror jeg det kan bli en risikosport å legge ut ankeret i baugen mens du seiler fremover mot land - dette forutsetter i alle fall lite vind.

Da vi hadde båt med anker utelukkende akterut hendte det gjerne at vi lå for svai og gjorde det motsatte av hva du nevner. Vi trakk kjettingen opp nær baugen slik at vi fikk vinden mot baugen - men dette var altså da vi lå for svai.

Det finnes i dag et relativt stort utvalg av forskjellige vinsjer og jeg ville nok ha vurdert en permanent montering akterut.

Hei, klart det går ann, støpe fast et rør fra baugen til hekken,

bør vel ha tau i røret, med ei nokke framme på vinsjen, der tauet legges 3-4 ganger rundt nokken.

Det som er utfordringen er å stoppe vinsjen i rett tid, bør stoppe før dreggen kommer inn i båten.

Ikke sikkert det er så godt å få det til i praksis, eller er ideen helt på tryne :headbang:

Hehehe jeg er enig med deg SF... tror de fleste på vestlandet også vil ha vinsj på hekken, det er jo tross alt her det er holmer og skjær vi kan fortøye mot :cheers:

Ellers tror jeg ikke noe på den løsningen med rør fra baug til hekk... blir nok litt vrient å få til...

Få en til å se på båten, eller spør forhandler/importør om hvilken løsning de bruker

Hvis det er trangt om plassen på innsiden av akterspeilet kan du plassere vinsjen i motorrommet f. eks. helt forut i dette, og legge tau/kjetting i rør til gjennomføring på akterspeilet, med drenert kasse rett under vinsjen. Da smekker du flere fluer i ett svingslag siden du kan sentrere vekten av ev. kjetting osv. heller enn å få det helt fremme på nesetippen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Når jeg sier vestlandet så mente jeg egentlig ike sørvestlandet. Men, mulig jeg har hørt feil og mistforstått det hele.

Jeg har jo sett svært mange båter i f.eks. Ålesund, og jeg kan telle på 1 hånd hvor mange som har vinsj akter. Tilsvarende ser jeg jo på mange annonser derfra at vinsj ikke er montert.

Jeg har fått for meg at med en forskjell på opptil 3 m på tidevannet, er det vel ikke mange som går inn til holmer og skjær med ankeret ute akter, eller er jeg helt "på jordet"?

Takker for alle innspill, ser det er ingen som anbefaler løsningen min, men saken er den at det er så stor fordel å montere forut en akterut da det er lagt til rette forut, samt at avtagbare daviter og gummibåt vil bli montert i hekken er planen, videre må det lages til ordnlig kasse i hekken for tauverket, og ønsker å ha motorrommet ryddigt slik det er, tanken var å slippe ut 9-10 meter før jeg går inn mot grunnen, føre linen akterover, feste denne i en trinse eller ett eller annet lurt som igjen er festet til aktre kryssholt med en carabinkrok, kanskje det ville fungert med 2 carabinkroker og en spleiset taustump i mellom, klipser så den ene på kryssholtet og den andre på linen, slik skal en teoretisk ha flyttet ankringspunktet bak, ankeret ligger nå ca en meter under båten, og jeg kan således gå mot land, slippe ut ankertet, gå på land med fjernkontrollen og vinsje båten ut. Det som jeg ser som utfordringen er hvordan det vil gå med linen i ankerbrakettet i baugen da den får en visning slik at den kan glippe utav rullen og i værste fall sette seg fast der, kanskje dette kunne la seg utbedre med å få sveist på en "siderulle" der fremme, slik at tauet i disse situasjoner "glapp" opp i denne rullen i stedet... :wink:

Men tydlig ingen her som har sett slike løsninger... Kanskje jeg blir den første :confused::wink:

Med all den håndteringen der er det nok like enkelt å ankre opp manuelt, og heller spare seg hele winchen! Jeg kan i alle fall se for meg en del interessante situasjoner når vind og strøm er litt besværlig og du prøver å legge til på denne måten...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Var en Nidelv 28 som hadde noe a la dette i havna mi. Såvidt jeg husker hadde han vinsj med taunokke i bauen, via noen trinser førte han dreggtauet akterover. så aldri hvordan opplegget var der akter, heller ikke hvordan det virket i praksis. Burde kunne la seg løse, sjekk i en katalog for seilbåt utstyr, der er det mange typer trinser/blokker for fast montering i dekk/skrog. Vil tro det du kan få slite litt med er samlet friksjon som disse trinsene vil gi, kan være de vil bremse så mye at dreggen ikke glir ut av sin egen tyngde men blir hengende......

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sitat:

"Jeg har anker bak å det har alle andre her på vestlandet også.....

Lite hold i den kommentaren der, har du missforstått eller er feilinforrmert?

Frikar"

Nå består jo vestlandet av mer enn bare Rogaland, ikke? En har jo knapt begynt på vestlandet når en passerer Rogaland. Kanskje det er din kommentar det er litehold i når alt kommer til alt?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Jeg skjønner ikke helt poenget med å diskutere om man har anker forut eller akter avhengig av hvor i landet man holder til.... So what...?

Selv har jeg anker i begge ender, med fjernkontroll, og bruker disse om hverandre avhengig av hvor/hvordan jeg vil at båten skal ligge.

SeaRaymond; du har vel noen meter med kjetting mellom anker og tau? I så fall ser jeg litt problemer med å bruke den trinse- eller karabinkrok løsningen din. Da er jeg enig med index om at du like gjerne kan bruke en manuell løsning hvis du skal ha ankeret ut bak.

Ellers er det vel ikke noe problem å ankre opp slik du ønsker med vinsj/anker forut uten å lage til masse remedier....gå parallelt med land til du har baugen hvor du vil slippe ankeret,- slippe ankeret,- bakke litt,- dreie båten 90 grader og gå til land med baugen. Deretter fisker du opp tauet med båtshaken og gjør det fast i kryssholt akter. Litt mer komplisert hvis du skal være avhengig av å gjøre dette alene, og hvis det er vind/strøm som forkludrer dette litt. Du mister selvfølgelig muligheten til å kunne stå på land og stramme/slakke ankerlinen med en fjernkontroll, dette var vel kanskje den egentlige grunnen for å lage en spesialløsning...?

Har bestemt meg for løsningen min, etter å studert litt på båten tror jeg ikke det blir problemer med for mye friksjon å la ett 10-12 kg bruse skli på rulla i baugen og gjennom en karabinkrok akter, og det er overhodet ikke like greit med en manuell løsning, poenget er liksom å kunne vinsje inn og ut båten fra land (med fjernkontroll), og det fungerer dårligt med en manuell løsning. Det er forøvrigt ikke kjetting som skal brukes, kun ankerline med blyinnlegg.

Takker forøvrig for svar :seeya:

Hei

Jeg skjønner godt at du vil ha muligheten til å trekke ut båten etter at du er kommet på land. Det er tross alt nesten den eneste måten å fortøye bekymringsfritt når det er endel tidevannsforskjell.

Jeg ville montert kasteblokk foran som snudde retningen på tauet foran winsja slik at den kan monteres på vanlig måte for bruk forover.

i forkant av "vindskjermen" og der dollbordet brekker nedover ville jeg også montert blokker slik at tauet ikke gnager mot skuta. Kanskje den foran winsja og foran vindskjermen kan kombineres til ei som ligger bortved rekka hvis kabularet på winsja ligger horisontalt.

Akter ville jeg montert en slik "dreggmottaker" som leveres med winsja og serie (eller paralell) koblet bryteren i den med den foran.

Til vanlig finværsfortøyning ( det er vel da det er mest aktuelt) brde dette både fungere og holde godt.

Hvis dreggen sitter fast kan du slippe tauet ut av blokkene og trekke den opp foran. Da står du også fritt til å velge om du vil "lagre" dreggen foran eller bak.

Ser for meg at dette kan se rimelig bra ut hvis du får tauet til å ligge helt ut mot rekka ved å bruke feks slike kasteblokker;

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...101018;r:kelkoo

Lykke til

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...