blacki Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Tanken jeg tenkte er at en ser vell ikke vann i ojla når den ikke er omrørt?? Altså at olja blir vell ikke grå føre den har blitt pisket rundt i pumpa sammen med vann/kondens noen ganger. Har det kommet vann i motor vil det vell synke til bånd og bare gi litt mere mengde på peilepinnen fram til den blir startet? Sånn utenom at vannet kondenserer så det blir fukt over alt og dreper sakte fram til det blir fjærnet.. Men hatten av får prosjekte.. Jo du har nok rett i det. Så at det var litt salt rundt ventiler. Har fått sprayet og dusjet litt med smøreolje rundt nå i første omg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Her kommer' dagens' bilde fra meg... Alså; her var det engang en "båt snekker" som sikkert gikk tom for skiver... But hell!, hvorfor ikke bare ta husnøkkelen, blir jo en slik flott skive det.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Noen bilder av motor: (tatt med mobil kamera i dårlig lys så ikke så bra som ønsket..) Skal være en merecedes motor. Finner ikke noe på blokken som sier noe (blir kanskje bedre etter vask...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Kan finne mye rart i slike båter ja Vet at under krigen ble det av og til brukt 50øringer som roer istedenfor vanlige roer da det var dyrere. Fungerte jo det også, måtte riktignok borre hullene selv men! Blir spennende og følge med på prosjektet videre, bare å laste opp masse bilder. Blir så utrolig mye kjekkere med bilder! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Volvomarinisert MB OM636 ser det ut til. Dieselpumpa har vakuumregulator og separat oljefylling.Her kan sjøvann lage mye trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Volvomarinisert MB OM636 ser det ut til. Dieselpumpa har vakuumregulator og separat oljefylling.Her kan sjøvann lage mye trøbbel. ok, takk for info. Ble dog opplyst om at skulle være en mercedes motor... Skal se om jeg ikke finner noe på blokka. SKal ihvertfall ta noen bedre bilder i dagslys i morgen. Mye trøbbel ja... får håpe jeg slippe et det da.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 det er det TMe skriver. mb om636 er vel en mercedes motorkode.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Kan se ut som du har en om636. Serienr sitter bak dieselpumpa eller så er det bak på motoren babord side.VP brukte også denne motoren ble da kalt md4. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Noen som kan hjelpe med å finne "manualer", sider med info om motoren min: finner kun dette på volvo sine sider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Fant en instruktion book på engelsk, men er jo ikke lett når det står på nederlandsk er den kan kjøpes (virker til å være noe auksjon lig. grei!). link: http://www.speurders.nl/overzicht/waterspo...g-45686210.html noen som kan nederlansk som kan hjelpe så jeg får kloa i denne.. ;) Redigert 18.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) feil post Redigert 18.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Skal nå løse propell akslingen fra gearhus så jeg kan få løftet motor ut av båten. Er det denne flensen som da må løses? eller er det lenger til høyre (fra gearhus) ?? Edit: kom igjen da vel! klokka er jo snart 4, ingen som er tidligt oppe.... Redigert 21.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Kan ikke si annet ut fra bildet enn at jeg ville forsøkt lenger mot høyre. (Akselflensen roterer, kan den delen som pila peker mot gjøre det?) Redigert 21.Februar.2009 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Har du noengang tenkt på å rigge til litt seil på båten? Siden du er i planleggingsfasen, er det vel nå det passer å reflektere over dette. En dorry er vel ikke noen krysser, akkurat (med mindre den får en diger senkekjøl - og den vil nok dominere hele innredningen! - eller et litt svært påslag på kjølen, med katastrofal virkning på våt flate, dypgående, landsetting, slippsetting... you name it!)) Men et lite råseil til bruk i medvind kan være greitt! Satt litt langt fremme, blir båten bekvemt legjerrig, og man kan stryke avsted ganske så stille. Har selv prøvd diverse seil av armert lettpresenning; koster nesten ingenting, er lett å lage til - og så billig at det godt kan mislykkes uten at man forliser mer enn noen få kroner (ca hundre!) I stedet for en tradisjonell enkeltmast med masse tauer og greier, er det bedre med en skrevemast a la "Kon Tiki"; med en stang bakover i stedet for akterstag, blir forstag unødvendig, og oppsett av masten antagelig riktig enkelt. Og en skrevemast kan kobles fra hverandre i toppen når den er nede, og ligge umerkelig på sidene av overbygget (jo mer jeg tenker på dette, jo bedre synes jeg ideen høres ut!) Gudd løkk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Propellakslingen Løser du ved og åpne umbraco skruene på klemmflensen slå deretter forsigtig inn en jernkjile i sprekka på flensen slik att denne åpner seg litt deretter er det bare og dra akslingen akterover Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Takker for det Inter Tc. Trenger ikke løse på andre ting etc. da alså. Hei roeren; seil, jo kunne vært morsomt å testet. Men det står dog ikke veldig høyt på listen hva jeg tenker på enda. Kanskje en tanke når alt annet er ferdigt. Tror faktisk dte har vært seil på den før da det er 2 store senkede hull nedi bunnstokken, fremme, litt over midten ca. -- Holder forøvrig på med rigge meg til med kjettingtalje etc. Så er det å prøve å få heist opp motor og få den ut. Har en plan her! Bare håpe det går greit.. Redigert 21.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen_fra_Vest Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Det er muligt at noen har skrevet det før, men få motor og gear tømt for olie. Hvis der er vatten i olien samler det seg nederst i bundpannen, og kan ikke ses på peilepinnen. Men det som er nederst i bundpannen er det som blir suget først opp hvis du starter, og det er ikke mange milliliter som skal til for å lage problemer (havari). Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Det er muligt at noen har skrevet det før, men få motor og gear tømt for olie. Hvis der er vatten i olien samler det seg nederst i bundpannen, og kan ikke ses på peilepinnen. Men det som er nederst i bundpannen er det som blir suget først opp hvis du starter, og det er ikke mange milliliter som skal til for å lage problemer (havari). Har fått sugt opp det aller meste og fyllt på blanding av diesel og smøreolje. Etter at jeg har fått motor i garasje så skal jeg "skylle" igjennom i flerne omganger med diverse lurium etc... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Nei du trenger ikke løsne på andre ting men anbefaler deg att når du skal prøve og åpne skruene på klemmflensen må du bruke ordentlig verktøy av god kvalitet ellers er det lett for og ødlegge umbraco festet på boltene en god ide kan være og spraye boltene på klemmflensen med en penetrerende rustoppløsning gjerne en eller 2 dager før en skrider til verket dette på grunn av att disse boltene har en tendens til og sitte ordentlig fast Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Løsnet på de umbraco boltene, 4 stk. Men fikk likevell ikke løst opp. Skrude da av 5 bolter på den lille flensen like forut for ubraco boltene (der jeg har skrevet flens med mindre skrift). Da løsnet det gitt! Ubraco boltene var fine og var ikke noe problem å få skrudd ut. Ikke engang med "svenske verktøy" (biltema...) Ser at det står 'Sleipner' på den flens/hylsen med ubraco boltene. Sleipner er vel merket på aksling med tilbehør da sikkert... Redigert 21.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Litt bilder fra før og underveis med utrivning inni båten. Og som innsprasjon til meg selv så legger jeg ved bilde av mit forrige prosjekt (la ned masse tid/arbeid i denne gitt! bla. så var den hvitmalt på skrog og så generelt for jævlig ut!. Noe bedre ble det etter en vinter med pussopp prosjekt... ;) ) Redigert 21.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Har en plan for hvordan heise ut motor. Men ønsker innspill på hvordan andre har løst dette. Ser bort i fra bil med krane etc. Har for hånd en stk kjettingtalje a¨ 1 tonn (motor veier ca.250-300 kilo). Og en bundt med 2"-6" og 2"-4" plank. Høyde totalt blir i underkant av 3 meter. Anyone? Redigert 21.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Blir sikker solid nok av tre også, vet ikke helt hvor mye denne motoren/gir veier? Det jeg har gjordt på begge mine båter er at jeg bygde et stilas rundt båten. Altså 4 høye såler og 2 langde i bredden og 2 korte i lengden. Oppå de to lange legger jeg et rør som jeg festa tautalgja i. Og når motoren var løftet opp var det bare og skyve røyret som lå oppå sideveis. Fungerer utmerket og er fort gjordt og sette opp men du må ha tilgang på litt stilas da. Men visst du lager til noe lignende av tre vil nok det også gå. Men om du har stilas eller en kjenning som har er det fort gjordt og sette opp. Jeg har bilde som jeg kan laste opp når jeg har kommet hjem fra hytta. Nytta ikke med NetCom mobilt bredbånd og laste opp tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kongkjetil Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Gratulerer!! Mange av detaljene dine ligener på de vi har i vår Dorry :) Den er opprinnlig fra samme strøket og motoren er påfallende lik. Samma slekten ihvertfall :) Fått samme tipset om om636 men ikke funnet noe av papirer på det. Skulle du komme over det så er vi MEGET interessert. Vi kjøpte den ved en tilfeldighet å hadde bare to/tre helger på oss i å få den i stand. Så vi fant ut at så lenge den fløyt og motoren fungerte så skulle vi bruke første sommeren på og finne ut hva som skulle til. (Selv om vi brannt etter å "totalrestaurere" den :) ) Prioriteringene ble justert fra tur til tur :) Send med gjerne en melding så kan vi utveksle erfaringer :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 22.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 (redigert) Gratulerer!! Mange av detaljene dine ligener på de vi har i vår Dorry :) Den er opprinnlig fra samme strøket og motoren er påfallende lik. Samma slekten ihvertfall :) Fått samme tipset om om636 men ikke funnet noe av papirer på det. Skulle du komme over det så er vi MEGET interessert. Vi kjøpte den ved en tilfeldighet å hadde bare to/tre helger på oss i å få den i stand. Så vi fant ut at så lenge den fløyt og motoren fungerte så skulle vi bruke første sommeren på og finne ut hva som skulle til. (Selv om vi brannt etter å "totalrestaurere" den :) ) Prioriteringene ble justert fra tur til tur :) Send med gjerne en melding så kan vi utveksle erfaringer :) Hyggelig at det er andre her på båtplassen som har Dorry'er. Så jo veldig flott ut den Dorryen din. Post gjerne mer bilder om du har lyst. Kjekt og moro og se bilde av andre dorryer. Hva mente du med; "samme tipset om 636 etc..." Tenkte du på motor instuktion bok(?). Itilfelle så har jeg en på vei i posten fra nederland (på engelsk). Redigert 22.Februar.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.