Jump to content

Prosjekt: Dorry 32'


blacki

Recommended Posts

Ja, det var motoren jeg tenkte på OM 606 og noen andre av arter av denne. Har ikke funnet noe konkret på det. Hadde vært spennende om det ble en match på instruksjonsboka. Motorer og særlig diesel motorer er jeg blank på...

Jeg har ikke noen bilder fra innsiden på båten denne dataen men skalvisee...

 

img_0116.jpg

 

Og et av båtmotoren

 

ukjent.jpg

 

 

Kjenner at jeg gledre meg til våren :)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke komme med helt konkrete svar da jeg ikke har allverdens peiling men kan jo prøve :

 

Et rele er jo så jeg har forstått en magnetisk bryter. Altså du tilsetter en liten dæsj med strøm og bryteren går på. Dette gjør det greit om du har en ting som trekker mye strøm som trenger tykke kabler. Skal denne tingen som trenger strøm fjernstyres en plass langt borte kan du istedenfor og trekke lange og tykke kabler bruke tynne til og aktivere releèt som da monteres i nærheten av tingen som trenger mye strøm.

 

 

Uten og kunne være sikker vil jeg tro dette er et rele for glødepluggene til motoren. Men dette releèt har også en ekstra timing funksjon slik jeg forstår det. Meningen vil jeg tro er at releèt skal kutte strømmen etter en viss tid slik at glødepluggene ikke står på for lenge og brenner opp. I mine øyner masse ekstra leamikk som ikke trengs for en som har klokke og forstår at man skal slå av glødingen på motoren etter en viss tid. Men motoren er jo en marinisert Mercedez og de er jo flinke på og ha alt slags ekstra mikk makk. Kjekt og ha kanskje, men mye mer som kan gå istykker.

 

Men over til det du spurte om, at du må bruke samme rele tviler jeg sterkt på. Et rele er et rele og funksjonen har jeg jo beskrevet over. Det spesielle med dette releèt er jo den ekstra timing funksjonen.

 

Tror du greier deg like fint med et vanlig rele uten noen ekstrafunksjon men da må du selvsagt slå av glødepluggene manuelt etter en viss tid. Mindre mikk makk som kan gå istykker og sikkert vesentlig billigere.

 

Om noen kan rette på meg om jeg har beskrevet noe feil e.l hadde det vært flott fordi det lærer jeg selv av.

 

Mvh

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

takker Sleipner.

 

er nok rett det du skriver her ja (husker litt av dette du sier fra tidligere erfaringer..)

 

Var vel dette relet som gav fra seg et lite klikk da når jeg glødet.

 

ja-ja.. mulig jeg bare dropper hele relet om mulig. Evt. om jeg finner meg et noelunde likt på den lokale bil-huggeriet. I tilfelle så skal jeg klarlakke "dritten"... Slike el.dupisser ruster jo sikkert etterhvert....

Link to post
Share on other sites

Rele må du ha, men du kan jo legge opp til et opplegg uten tidsstyring da. Jeg hadde samme opplegg på min forrige motor, men der lot releet seg heldigvis fikse. Men i mitt tilfelle hadde jeg to releer, ett for tidsstyring og et kraftig rele som koplet inn og ut glødepluggene. Sikker på at det ikke er to hos deg også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Ang motoren så tror jeg tipset gikk på at det var 202 eller noe sånt til meg. Men det er en Mercedes båtmotor... Fant noen siffet og koder på den en gang som jeg googlet men kom ikke over noe konkret.

 

Blir masse jobbing med motor og drev når det blir litt lunere i været. Pluss noe arbeide på det elektriske. (der er jeg heldigvis ikke blank) :smiley:

Link to post
Share on other sites

I dag skulle jeg endelig få heist opp motor fra båten. Har ordnet meg en rigg i tre (legger inn noen bilder senere).

 

Men fytti Fa... hvor forbanna jeg var gitt! KJøpte en stk kjettingtalje på JULA (butikk ala Claso, Biltema for dem som ikke vet..)

 

Når jeg starter og taljer så går det greit helt til den er et lite stykke over dekk (30-50 cm) så gir talja liksom etter, glir ned igjen uten motstand omtrent.... Talja skal jo være god for 1 tonn. og motor veier 250 kilo ifg. produsent så ingenting som tilsier at det skal være for tungt etc. f**ens dritten kan jo knuse både mann, mus og båt!!

 

Mye motgang nå alså...

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da fikk jeg motor omsider ut av båt...

 

 

Den talja går i retur i morgen... Fikk den til å virke, var en tapp på at trinsehjul som hadde vrengt seg ut (ser det på bilde hvor jeg har merket). Greit at jeg fikk den til å fungere, men kommer aldri til å bli fortrolig eller kunne stole på en slik talje...

 

23022009408_resize2.jpg

 

 

Noen bilder fra "riggen" min hvor talja ble festet etc. Og noen bilder fra ombord. I morgen blir det å rive resten og rydde, spyle mm.

 

Ang. Motor; hva bør jeg gjøre nå mtp. på innvendig rens. Har "spylt" igjennom 1 gang med diesel og smøreolje. Tar vel en ny slik runde. Men er det noe motor rens som er å anbefalle her? Noe som evt. eliminerer salt. Salt klumber seg og kan bli ganske seigt/hardt. Tenkte kanskje det kunne vært smart å "spyle" igjennom motor et par ganger med rykende varmt vann (?) Da burde vel evt. rester av salt løse seg opp og komme ut(?).. Noen som har innspill på dette?? :flag:

 

 

-----

Ok, bilder i tilfeldig rekkefølge...

 

Et eksempel på hvardan man IKKE skal gjør det. Grufulle greier og kryssfinere som ikke er behandlet... :nonod:

 

23022009417_resize.jpg

 

23022009415_resize.jpg

 

23022009412_resize.jpg

 

23022009411_resize.jpg

 

23022009413_resize.jpg

 

23022009409_resize.jpg

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vann inni motoren er fyfy! Tapp av dieselblandingen, og fyll opp med ny olje. Ta ut glødepluggene, sprøyt inn fire fem pump med oljekanna (vanlig motorolje) i hver sylinder, og sveiv motoren rundt. Går motoren greit rundt nå så er du berget. Da kan du dekke til alle åpninger, montere glødepluggene igjen og vaske motoren skikkelig utvendig.

 

Angående ubehandlet kryssfiner: Prøv å vaske med kraftig klorinvann, det pleier å gjøre underverker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vann inni motoren er fyfy! Tapp av dieselblandingen, og fyll opp med ny olje. Ta ut glødepluggene, sprøyt inn fire fem pump med oljekanna (vanlig motorolje) i hver sylinder, og sveiv motoren rundt. Går motoren greit rundt nå så er du berget. Da kan du dekke til alle åpninger, montere glødepluggene igjen og vaske motoren skikkelig utvendig.

 

Angående ubehandlet kryssfiner: Prøv å vaske med kraftig klorinvann, det pleier å gjøre underverker!

 

 

DUmt spørsmål kanskje; men hvordan sveive rundt motor?

 

 

 

Spør om det meste jeg! :flag:

 

Alså dette prosjekte er viktig for meg mtp. læring, både med hensyn til båt og motor. Og fagfolk koster fort mye penger... Noe som ikke er særlig aktuelt på et slikt prosjekt...

 

Mulig vakuumregulatoren ol. bør få spandert på seg noe faghjelp, men ønsker i første omgamg og finne ut av det selv. Alt og alle må lære(s), også fagfolk.

 

 

Takk for hjelp så langt :smiley:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pipe og skralle på bolten som holder reimskiva, fremme på motoren. Men glødepluggene må ut først, ellers blir kompresjonstrykket i sylindrene for stort til at du klarer å sveive den rundt. Men med pluggene ute skal den går rundt ganske lett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pipe og skralle på bolten som holder reimskiva, fremme på motoren. Men glødepluggene må ut først, ellers blir kompresjonstrykket i sylindrene for stort til at du klarer å sveive den rundt. Men med pluggene ute skal den går rundt ganske lett!

 

 

Danke! :flag:

 

Høres fornuftig ut det der ja. Pluggene sitter noe inni pokker... SKal låne meg en STOR moment fastnøkkel nå så da skal det vel løsne..

 

 

Takker for hjelpen her. Supert med et slikt sted som baatplassen. Ang. motor;noen som vet om sider/forum hvor det er greit å få inngående hjelp, forklaringer til diesl motorer etc. Helst på norsk da (kan jo engelsk da, men når det kommer til motor og slikt så blir det for mye teknsike ord og utrykk som jeg går meg vill i!

Link to post
Share on other sites

Hallo Index! Du har innført et nytt begrep, nemlig den såkalte "spinalregulatoren". Du mener selvsagt sentrifugalregulator. Vær obs. på at veldig mange moderne rotasjonspumper har hydraulisk regulator. Vakuumregulator hører fortiden til og ble brukt på akkurat OM636 som er en konstruksjon fra tidlig 50-tall.

 

Om man ikke akkurat nytter fagfolk så er det kanskje lurt å forhøre seg med noen som har peiling.

Det er sikkert noe å finne på nettet om vakuumregulator eller pneumatisk regulator.

Link to post
Share on other sites

Hallo Index! Du har innført et nytt begrep, nemlig den såkalte "spinalregulatoren". Du mener selvsagt sentrifugalregulator. Vær obs. på at veldig mange moderne rotasjonspumper har hydraulisk regulator. Vakuumregulator hører fortiden til og ble brukt på akkurat OM636 som er en konstruksjon fra tidlig 50-tall.

 

Om man ikke akkurat nytter fagfolk så er det kanskje lurt å forhøre seg med noen som har peiling.

Det er sikkert noe å finne på nettet om vakuumregulator eller pneumatisk regulator.

 

 

Dumt spørsmål: Kan man droppe/erstatte Vakuumregulator etc. med andre ting ? (siden dette hører fortiden til). ??

Link to post
Share on other sites

Men glødepluggene må ut først, ellers blir kompresjonstrykket i sylindrene for stort til at du klarer å sveive den rundt. Men med pluggene ute skal den går rundt ganske lett!

 

 

Pluggene sitter noe inni pokker... SKal låne meg en STOR moment fastnøkkel nå så da skal det vel løsne..

 

trenger ikke ta ut noe som helst for å turne motoren på veivakselbolten... det går veldig fint med en litt lang skralle eller en latmann.

sveiver man ganske sent , blir det ikke rare kompresjonstrykket..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vakuumregulatoren må du nok leve med om du ikke velger å skifte motor. Oppbyggingen er enkel. En membran av tynt og smidig lær. Mer eller mindre sug på ene siden avhengig av spjeldet i innsuget og atmosfæretrykk på andre siden. Et lite luftfilter og en fjær. Sjøvann inni membranhuset vil skape trøbbel. En liten smørekopp skal ha noen dråper olje for å holde membranlæret mykt.

Link to post
Share on other sites

Hallo Index! Du har innført et nytt begrep, nemlig den såkalte "spinalregulatoren". Du mener selvsagt sentrifugalregulator.

 

Ja, det var selvsagt det jeg mente :wink: . Men min gamle far, som en gang i tiden seilte som maskinist, pleier alltid å referer til den som spinalregulatoren. Av en eller annen grunn. Så når jeg ikke kom på den korrekte betegnelsen så ble det å ty til det nest beste :lol::lol: . Men du forstod i det minste hva jeg mente, ikke ille bare det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...