blacki Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Hola folks! Etter 2-3 år med plast og stor motor (V8 sak!) og masse dill med drev/motor osv. så har jeg bestemt meg for å gå tilbakers til det jeg startet med; nemlig TREBÅT ;-) (hadde tidligere en 21' snekke med en 10hk saab). Har nå fått kjøpt meg en gamel Dorry 32 fot'er.. (yes, nok et dorry prosjekt i emning her på båtplasen ) Fikk den til en veldig hyggelig pris vil jeg si. 12 høvdinger! link: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Mine trebåtkunnskaper er vel ikke veldig store. Men har studert mange tråder her på forumet og tilegnet meg mye nyttig info. Men som man ser så er det et bra utgangspunkt for masse jobb her...! Utgangspunkte mitt er som følger: - Jeg har et sterkt ønske om å bruke båten denne sesongen. (er blitt sulteforet på båtliv siste par åra pga. nevnte probelmer med plastbaljen...) - Vi er nå allerede ute i februar, og tiden går fort. Og siden jeg bor på vestlandet og sjøliv kan være ganske flott allerede fra mars/april så er det et mål å ha båt til den tid. - Har IKKE råd til å legge ut veldig mye penger på dette nå. (må ta litt etter litt). MEn i utgangspunkte så er dte vel ikke så svært mye penger som skal til heller da. (alt er dog relativt..) Så planen er vel da og gjøre noe nødvendige ting før årets sesong for og så heller ta den hjem i som hagebåt til høsten og fixe mer grunnlegende da. Kjølen skal vistnok har blitt skiftet sammen med de 3 nederste radene med plank. DEtte var vistnok for 4-5 år siden. Motor og gear funker flott (en mercedes diesel 70-80hk). Er også noe bredere/tanker med skal fungere. Ellers så er den tett i skroget, men en del kondens inni nå når det er vinter. Blir en "tenke høyt"/prosjekt tråd dette da. Så kom gjerne med innspill på jeg bør gjøre etc. spesielt mtp. nåverende sesong. Planen er bla. o gfå bort det hvite skroget og få frem treet igjen... Skal forøvrig avgårde og hente den på fredag. Blir vel en grei tur over boknafjorden om vinden holder seg smule som den her gjort siste dagene. (snør som F, men det spiller vel mindre rolle da.. Quote Link to post
S/Y EIMY Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Fantastisk att noen tar vare på slike båter,vokste opp i en slik på 70 tallet koste oss en masse !! Bra sjø båter og men ruller kanskje litt. Ragnar Torseth reiste til grønnland med en slik båt to ganger, siste gangen ble den skrudd ned av isen sammen med ex Redningsskjøyte Runde, tror det var i 1979. Lykke til med båten hold oss oppdatert med bilder Quote Link to post
Camor Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Gratulerer !! Dette skal bli interessant å følge siden jeg har en dorry også. MVH Morten Quote Link to post
-Matros- Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Lykke til med prosjektet ! Ser ut som om du har et godt utgangspunkt ja Quote Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Moas-ark Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 "Blir en "tenke høyt"/prosjekt tråd dette da. Så kom gjerne med innspill på jeg bør gjøre etc. spesielt mtp. nåverende sesong." Gratulerer! Ikke start, med for mye nå, hvis du vil tidlig ut! Mal og fiks litt, så båten blir funksjonel og passe fin for en sesong, så nyter du sommeren i ny båt mens du planlegger og drømmer om hva du skal gjøre utover høsten, vinteren og neste vår! Hilsen en som er redd han ikke blir klar til sommeren Lykke til! Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
NilsPils Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Tok innover meg gammel tresnekke for to sesonger siden. Riktignok i en del mindre målestokk enn dette. Mitt umiddelbare råd er: Dersom båten flyter bra og motor og drivverk virker, begynn med vedlikehold/restaurering av utvendig treverk. Dvs. skrog, dekk og overbygg. Dessuten: alt tar mye lenger tid enn beregnet. Gap derfor ikke over for mye av gangen. Lykke til med båten og arbeidet! Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Suverent vær for å krysse Boknafjorden nå ja! Lykke til med dorryen. Og som nevnt av de andre over: Ta det forsiktig med oppgraderingen, slik at du hele tiden har båten operativ! Om du setter båten på land og setter i gang med litt for mye på en gang, har det veldig lett for å bli til at den aldri får vann under kjølen igjen.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blacki Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Jau da var båten i havn etter diverse problemer(...) Som kjent så sank jo "driten" i havna etter jeg fikk den hjem (les her om det). Blir "bra" med arbeid ja! Motoren skal ut. Tenkte da som følgende: spyle motor med ferskvann så mye som muligt, både innevendigt og utvendigt. Etter å ha spylt igjenom så tenkte jeg på å fylle den med diesel. Demontere starter og dynamo, spyle dem enda mer. spraye masse med CRC el. Eller kan jeg putte disse i en pøs med diesel? Ellers å blir dte å få heist motor ut så snart som mulig. Demontere litt etc. Høres dette fornuftig ut? kom gjerne med innspill på hva som er smart osv? fremgangsmåte... KLarte utrolig nok og redde steroen som sto ombord. Skylte den masse, "stekte" den i ovnen en liten time og kjørte på med CRC elektrik spray. Koblet til og spilte.... ;) Ellers så blir det å sette i gang med å lage en liten "garasje" over båten. Sette opp ramme i 1"/4" trestendere. og kle med rimlig presening.. Quote Link to post
M/S Bastard Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ville ha reddet motoren før jeg tok den ut, var jeg deg Lykke til! Quote Link to post
skage Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Stå på ingen tid og miste. Få liv i motoren der den er først, la den svive noen timer når du har fått liv i den. Mye enklere og koble til kjølevann og annet slik den nå ligger. Men husk og ha den i fri. Lykke til. Quote Link to post
Tallisman Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ett godt råd er att du kan prøve og ta vare på motoren og satse på att du får brent opp båten på sangthans aften Quote Link to post
Festina Lente IV Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ett godt råd er att du kan prøve og ta vare på motoren og satse på att du får brent opp båten på sangthans aften Skal si du er hyggelig, ... Jeg ler meg ihjel. Quote Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Tallisman Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Ett godt råd er att du kan prøve og ta vare på motoren og satse på att du får brent opp båten på sangthans aften jeg skrev dette i ett humoristisk øyeblikk og det bør ikke tas så bokstavlig Quote Link to post
Poseidon Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 ..... humoristisk ..... Humoristisk Ja, det er kanskje den typen humor man skal forvente fra noen som klarer å prestere fem skrivefeil i en eneste linje med tekst.... Her får du igjen med samme mynt Lykke til med doryen; jeg gikk over Boknafjorden med POSEIDON II den dagen, så ikke noe til deg, men regner med at du er vel fremme på "riktig side" av fjorden? Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hilmar 2 Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hei. Du bør tilsette smøreolje i dieselen. Da blir alt så mye bedre. Jeg tok nødhjelp på en motor for senest 14 dager siden Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
blacki Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 (edited) Ville ha reddet motoren før jeg tok den ut, var jeg deg Lykke til! Stå på ingen tid og miste. Få liv i motoren der den er først, la den svive noen timer når du har fått liv i den. Mye enklere og koble til kjølevann og annet slik den nå ligger. Men husk og ha den i fri. Lykke til. Joda, planene er jo nå og få smørt den først. ANg. å få liv i den; etter hva jeg har lært, og ikke minst lest her på båtplassen er at man ALDRI skal kjøre motor i trebåt som står på land(?).. Er jo snart en halvmeter snø nå så kanskje jeg kan ta en tur i snøføyken her i nabolaget... MEn om noen kan si dte motsatte så kanskje jeg prøvet det først da... Edited February 17, 2009 by blacki (see edit history) Quote Link to post
blacki Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Humoristisk Ja, det er kanskje den typen humor man skal forvente fra noen som klarer å prestere fem skrivefeil i en eneste linje med tekst.... Her får du igjen med samme mynt Lykke til med doryen; jeg gikk over Boknafjorden med POSEIDON II den dagen, så ikke noe til deg, men regner med at du er vel fremme på "riktig side" av fjorden? Jeg er vel på et ounkt hvor det ikke er så morsomt nei... Men skal innrømme at tanken var der i frustrasjoen... Ang over Boknajorden så ble det ettermiddag og nesten grått ute før jeg var hjemme. Hei. Du bør tilsette smøreolje i dieselen. Da blir alt så mye bedre. Jeg tok nødhjelp på en motor for senest 14 dager siden Diesel med smøreolje ja. det er notert! Takk. Quote Link to post
Hasla 26 Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Hei har du noe anelse hvorfor denne sank?Er det for det denne har ligget i ro lenge og treverke begynte og bevege seg når du flyttet denne?Lykke til med båten MVHBjørn Quote Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
blacki Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Hei har du noe anelse hvorfor denne sank?Er det for det denne har ligget i ro lenge og treverke begynte og bevege seg når du flyttet denne?Lykke til med båten MVHBjørn Har ikke funnet ut noe enda. Kom nettopp hjem. MEn skal ut og jobbe/inspisere litt nå. stemimngsbilde: (ikke så fristende å gjøre så mye idette været nei). Quote Link to post
Hilmar 2 Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Du bør også ta ut dysene eller glødepluggene og få olje og diesel inn i sylinderene. Hvis det er hydraulisk gir MÅ DU IKKE vri på motoren før du er Sikker! på at det ikke er vann i giret. Quote Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 (edited) Så du ble eier av denne! Satt selv og så den på finn og tenkte det måtte være et greit prosjekt. Men nå har jeg et "vrak" allerede som trenger mye omsorg. Derimot syns jeg overbygget så noe smådårlig ut på bildene i annonsen. Men dette var kanskje bare synsbedrag? Trist start på prosjektet med at den sank men visst du skal bygge opp det meste på nytt er det jo ikke så alvorlig utenom motor/gir. Men selvfølgelig er det kjipt. Når det gjelder nødhjelp på motoren har du allerede fått tips. Men få smøreolje/diesel inn i sylindrene fort som f*** så det ikke setter seg. Få ut all vann av både gir og veivhus og fyll på ny olje. Få vekk sjøvann og spyl på mye rustspray eller lignende på deler som ikke har godt av og ruste. Ta av ventildekselet og få sprayet godt på på vippearmer/fjører og lignende. Kan anbefale en sprayboks med Pro-Long eller to. Den er helt konge men koster skjorta, men det er ofte verdt det. Legger igjenn et godt lag med olje. En annen viktig del er startmotoren. Denne ville jeg åpnet og fått renset godt. (Kanskje skylle i ferskvann for og få vekk salt for og "steke" i ovn etterpå".) Dette må du få bekreftet av noen andre først om er lurt men det vil jeg tro. Når alt dette er gjordt KAN du forsøke og starte opp. Kjør den litt så deler får smørt seg med smøreolje. Deretter er det bare og skifte olje endel ganger så du er sikkert på at alt sjøvann er forsvunnet.. Om du vil starte motoren mens den står i båten må du nesten selv bestemme.. Det rister jo og gamle og løse klink kan ryke/dette ut. Men det er vel en 4 sylindret motor om jeg ikke husker feil og den sviver vel litt roligere enn 1 og 2syl.. Dessuten er det verst visst skroget er knusktørt og du foretar en slik oppstart. Da du netopp har tatt opp skuta vil jeg tro den er ganske fuktig og truttnet enda. Husk også og støtte opp båten godt før oppstart. Jeg personlig foretrekker ei krybbe da jeg syns og støtte opp båten me bare bjelker kan være litt risky. Og uansett er det fort gjordt og bygge ei trekrybbe. Plutselig går du på ene sida av båten så blir bjelkene på motsatt side løse og faller. Så detter bjelken og hele båten tipper. Bare et lite tips! Om du skal bruke bare bjelker bruk isåfall mangen så du slipper og risikere det nevnt ovenfor! Håper innlegget var til noe nytte, jeg begynte jo selv på et trebåtprosjekt for to år siden og lærte utrolig mye av det og mye har jeg lært av og lese og spørre her inne. Og to år etter er det jeg som kan komme med tips til deg! Og en kjempehobby er det ihvertfall!! Men det viktigste for deg nå er og bare få unnagjordt denne nødhjelpen på motoren fort som pokker, så skal du se det går så bra så! Mvh Sleipner93/Ørjan Edited February 17, 2009 by Sleipner93 (see edit history) Quote Link to post
blacki Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Takker for fine tips her Sleipner93. Blir satt pris på. Peilet oljen og skrudde av ventildeksel tidligere i dag. Virker nesten som de ikke har kommet sjøvann inni motoren. Oljen var tykk og fin (vet veldig godt hvordan det blir når det er mye vann der). Samme med gearhus; grønnlig fin olje. her er det nok ikke kommet vann inn, ihvertfall kan det ikke ha vært mye. Uannsett så skal jeg skyle spraye, skifte olje osv. Men ser posetivt ut. Er en 4syl. ja. Og den gikk ikke på samme måte som en 1-2 yl. så det går vel da greit å starte den i båten for en kort periode. Motoren skal uannsett så skal motor på land, men er jo greit å vite at det virker før jeg begynner å mekke mer på den da... Tenkte jeg skulle høytrykk spyle ombord og motor utevndigt (forsiktig seff!). Er et slikt tynt oljelag over hele båten og motor. Er helt håpløst å gjøre noe ombord med den filmen av olje. Lurte på om jeg skulle skylle med noen bøtter varmt mildt zalovann over motor og ombord etter en opmgang med høytrykk spyling og så spyle litt mer. Ellers så er det å sette igang å merke mest mulig av ledninger til motor etc. SÅ det blir lett få montert etter demontering. Og gud hvor skuffende forrige eiger har vært med det han har gjort. Ledingsnett er rot, alt annet er rot, utstyr som er skudd med skruer som ruster bare du ser på dem... Masse med halvfulle spann med olje, lakk etc. som ikke var satt skikklig tett. ikke rart det var en ekkel oljefilm ombord... jaja... får kjøre å kjøpe litt olje, rustmiddler mm. Quote Link to post
M/S Bastard Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Godt og høre at motor og gear antaglig har klart seg bra. Når det gjelder det elektriske, er det like greit og rive ut det som er og legge alt nytt fra bunnen av. Det er ofte det enkleste Quote Link to post
jadal Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Tanken jeg tenkte er at en ser vell ikke vann i ojla når den ikke er omrørt?? Altså at olja blir vell ikke grå føre den har blitt pisket rundt i pumpa sammen med vann/kondens noen ganger. Har det kommet vann i motor vil det vell synke til bånd og bare gi litt mere mengde på peilepinnen fram til den blir startet? Sånn utenom at vannet kondenserer så det blir fukt over alt og dreper sakte fram til det blir fjærnet.. Men hatten av får prosjekte.. Quote Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
blacki Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Godt og høre at motor og gear antaglig har klart seg bra. Når det gjelder det elektriske, er det like greit og rive ut det som er og legge alt nytt fra bunnen av. Det er ofte det enkleste skal legge nytt, men vil ha alt samlet på pall når den står i garasjen for overhaling, samt at det er enklere for en amatør som meg å koble/montere nytt når jeg ser hvor det gamle var. Tenker da mest på koblinger fra tenning, instrumenter, dynamo, starter etc. ----- Har tatt noen bilder; hovedsaklig av motor. Trenger litt hjelp her til å fastslå hvilken model/type det er. VEt at det er marinisert mercedes med volvopenta gear og mariniserings "deler"... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.