Jump to content

Prosjekt: Dorry 32'


blacki

Recommended Posts

Tanken jeg tenkte er at en ser vell ikke vann i ojla når den ikke er omrørt?? Altså at olja blir vell ikke grå føre den har blitt pisket rundt i pumpa sammen med vann/kondens noen ganger. Har det kommet vann i motor vil det vell synke til bånd og bare gi litt mere mengde på peilepinnen fram til den blir startet? Sånn utenom at vannet kondenserer så det blir fukt over alt og dreper sakte fram til det blir fjærnet..

 

Men hatten av får prosjekte..

 

Jo du har nok rett i det. Så at det var litt salt rundt ventiler. Har fått sprayet og dusjet litt med smøreolje rundt nå i første omg.

Link to post
Share on other sites

Kan finne mye rart i slike båter ja :lol: Vet at under krigen ble det av og til brukt 50øringer som roer istedenfor vanlige roer da det var dyrere. Fungerte jo det også, måtte riktignok borre hullene selv men!

 

Blir spennende og følge med på prosjektet videre, bare å laste opp masse bilder. Blir så utrolig mye kjekkere med bilder!

Link to post
Share on other sites

Volvomarinisert MB OM636 ser det ut til. Dieselpumpa har vakuumregulator og separat oljefylling.Her kan sjøvann lage mye trøbbel.

 

ok, takk for info.

 

Ble dog opplyst om at skulle være en mercedes motor... Skal se om jeg ikke finner noe på blokka. SKal ihvertfall ta noen bedre bilder i dagslys i morgen.

 

 

 

Mye trøbbel ja... får håpe jeg slippe et det da.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Fant en instruktion book på engelsk, men er jo ikke lett når det står på nederlandsk er den kan kjøpes (virker til å være noe auksjon lig. grei!).

 

link: http://www.speurders.nl/overzicht/waterspo...g-45686210.html

 

noen som kan nederlansk som kan hjelpe så jeg får kloa i denne.. ;)

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal nå løse propell akslingen fra gearhus så jeg kan få løftet motor ut av båten.

 

Er det denne flensen som da må løses? eller er det lenger til høyre (fra gearhus) ??

 

gear01flens.jpg

 

 

Edit: kom igjen da vel! klokka er jo snart 4, ingen som er tidligt oppe.... :cheers:

 

:lol:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du noengang tenkt på å rigge til litt seil på båten? Siden du er i planleggingsfasen, er det vel nå det passer å reflektere over dette.

 

En dorry er vel ikke noen krysser, akkurat (med mindre den får en diger senkekjøl - og den vil nok dominere hele innredningen! - eller et litt svært påslag på kjølen, med katastrofal virkning på våt flate, dypgående, landsetting, slippsetting... you name it!))

 

Men et lite råseil til bruk i medvind kan være greitt! Satt litt langt fremme, blir båten bekvemt legjerrig, og man kan stryke avsted ganske så stille. Har selv prøvd diverse seil av armert lettpresenning; koster nesten ingenting, er lett å lage til - og så billig at det godt kan mislykkes uten at man forliser mer enn noen få kroner (ca hundre!)

 

I stedet for en tradisjonell enkeltmast med masse tauer og greier, er det bedre med en skrevemast a la "Kon Tiki"; med en stang bakover i stedet for akterstag, blir forstag unødvendig, og oppsett av masten antagelig riktig enkelt. Og en skrevemast kan kobles fra hverandre i toppen når den er nede, og ligge umerkelig på sidene av overbygget (jo mer jeg tenker på dette, jo bedre synes jeg ideen høres ut!)

 

Gudd løkk!

Link to post
Share on other sites

Takker for det Inter Tc. Trenger ikke løse på andre ting etc. da alså.

 

 

Hei roeren; seil, jo kunne vært morsomt å testet. Men det står dog ikke veldig høyt på listen hva jeg tenker på enda. Kanskje en tanke når alt annet er ferdigt. Tror faktisk dte har vært seil på den før da det er 2 store senkede hull nedi bunnstokken, fremme, litt over midten ca.

 

 

 

--

Holder forøvrig på med rigge meg til med kjettingtalje etc. Så er det å prøve å få heist opp motor og få den ut. Har en plan her! Bare håpe det går greit..

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er muligt at noen har skrevet det før, men få motor og gear tømt for olie. Hvis der er vatten i olien samler det seg nederst i bundpannen, og kan ikke ses på peilepinnen. Men det som er nederst i bundpannen er det som blir suget først opp hvis du starter, og det er ikke mange milliliter som skal til for å lage problemer (havari).

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Det er muligt at noen har skrevet det før, men få motor og gear tømt for olie. Hvis der er vatten i olien samler det seg nederst i bundpannen, og kan ikke ses på peilepinnen. Men det som er nederst i bundpannen er det som blir suget først opp hvis du starter, og det er ikke mange milliliter som skal til for å lage problemer (havari).

 

 

Har fått sugt opp det aller meste og fyllt på blanding av diesel og smøreolje. Etter at jeg har fått motor i garasje så skal jeg "skylle" igjennom i flerne omganger med diverse lurium etc... :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei du trenger ikke løsne på andre ting men anbefaler deg att når du skal prøve og åpne skruene på klemmflensen må du bruke ordentlig verktøy av god kvalitet ellers er det lett for og ødlegge umbraco festet på boltene en god ide kan være og spraye boltene på klemmflensen med en penetrerende rustoppløsning gjerne en eller 2 dager før en skrider til verket dette på grunn av att disse boltene har en tendens til og sitte ordentlig fast

Link to post
Share on other sites

Løsnet på de umbraco boltene, 4 stk. Men fikk likevell ikke løst opp. Skrude da av 5 bolter på den lille flensen like forut for ubraco boltene (der jeg har skrevet flens med mindre skrift). Da løsnet det gitt!

 

 

Ubraco boltene var fine og var ikke noe problem å få skrudd ut. Ikke engang med "svenske verktøy" (biltema...) :lol:

 

 

Ser at det står 'Sleipner' på den flens/hylsen med ubraco boltene. Sleipner er vel merket på aksling med tilbehør da sikkert...

 

gear01flens2.jpg

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt bilder fra før og underveis med utrivning inni båten.

 

 

17022009350.jpg

 

17022009352.jpg

 

19022009371.jpg

 

19022009372.jpg

 

19022009373.jpg

 

19022009374.jpg

 

19022009375.jpg

 

19022009376.jpg

 

19022009378.jpg

 

 

19022009368.jpg

 

 

 

Og som innsprasjon til meg selv så legger jeg ved bilde av mit forrige prosjekt (la ned masse tid/arbeid i denne gitt! bla. så var den hvitmalt på skrog og så generelt for jævlig ut!. Noe bedre ble det etter en vinter med pussopp prosjekt... ;) )

 

inspbilde.jpg

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en plan for hvordan heise ut motor.

 

Men ønsker innspill på hvordan andre har løst dette. Ser bort i fra bil med krane etc.

 

Har for hånd en stk kjettingtalje a¨ 1 tonn (motor veier ca.250-300 kilo). Og en bundt med 2"-6" og 2"-4" plank. Høyde totalt blir i underkant av 3 meter.

 

Anyone?

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir sikker solid nok av tre også, vet ikke helt hvor mye denne motoren/gir veier?

 

Det jeg har gjordt på begge mine båter er at jeg bygde et stilas rundt båten. Altså 4 høye såler og 2 langde i bredden og 2 korte i lengden. Oppå de to lange legger jeg et rør som jeg festa tautalgja i. Og når motoren var løftet opp var det bare og skyve røyret som lå oppå sideveis.

 

Fungerer utmerket og er fort gjordt og sette opp men du må ha tilgang på litt stilas da.

 

Men visst du lager til noe lignende av tre vil nok det også gå. Men om du har stilas eller en kjenning som har er det fort gjordt og sette opp.

 

Jeg har bilde som jeg kan laste opp når jeg har kommet hjem fra hytta. Nytta ikke med NetCom mobilt bredbånd og laste opp tydeligvis.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!

 

Mange av detaljene dine ligener på de vi har i vår Dorry :) Den er opprinnlig fra samme strøket og motoren er påfallende lik. Samma slekten ihvertfall :) Fått samme tipset om om636 men ikke funnet noe av papirer på det. Skulle du komme over det så er vi MEGET interessert.

 

Vi kjøpte den ved en tilfeldighet å hadde bare to/tre helger på oss i å få den i stand. Så vi fant ut at så lenge den fløyt og motoren fungerte så skulle vi bruke første sommeren på og finne ut hva som skulle til. (Selv om vi brannt etter å "totalrestaurere" den :) )

Prioriteringene ble justert fra tur til tur :)

 

Send med gjerne en melding så kan vi utveksle erfaringer :)

 

img_0114.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!

 

Mange av detaljene dine ligener på de vi har i vår Dorry :) Den er opprinnlig fra samme strøket og motoren er påfallende lik. Samma slekten ihvertfall :) Fått samme tipset om om636 men ikke funnet noe av papirer på det. Skulle du komme over det så er vi MEGET interessert.

 

Vi kjøpte den ved en tilfeldighet å hadde bare to/tre helger på oss i å få den i stand. Så vi fant ut at så lenge den fløyt og motoren fungerte så skulle vi bruke første sommeren på og finne ut hva som skulle til. (Selv om vi brannt etter å "totalrestaurere" den :) )

Prioriteringene ble justert fra tur til tur :)

 

Send med gjerne en melding så kan vi utveksle erfaringer :)

 

 

Hyggelig at det er andre her på båtplassen som har Dorry'er. Så jo veldig flott ut den Dorryen din. :yesnod:

Post gjerne mer bilder om du har lyst. Kjekt og moro og se bilde av andre dorryer.

 

Hva mente du med; "samme tipset om 636 etc..." Tenkte du på motor instuktion bok(?). Itilfelle så har jeg en på vei i posten fra nederland (på engelsk). :wink:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...