Jump to content

noen som kjenner til denne typen tresnekke?

vidarS

Recommended Posts

Hei

Jeg syns den minner om en Skorgenes / Tresfjord

Se her og en tråd som har ligget i dvale en tid her :blush:

Skorgenes og andre båtbyggere i Tresfjorden bygget vel båter med rett foroverskrånende baug og tilsvarende akterende. Det kan selvsagt finnes unntak men jeg har ikke kjennskap til slike. Pynt som mahogni i øverste bordgang er vel heller ikke vanlig på tresnekker bygget på nordvestlandet.

Edited by Lazyjack (see edit history)

Jeg vil tippe svensk opprinnelse. Overbygget har et svenskt stuk synes jeg, spesielt disse dobble vinduene på siden! Og styreposisjon på babord er vel også vanligere på svenskesnekker! Sjekk ut www.trabatsakuten.nu/ Mange fine bilder og også et forum du kan spørre! Fin båt, lykke til!

Jeg vil tippe svensk opprinnelse. Overbygget har et svenskt stuk synes jeg, spesielt disse dobble vinduene på siden! Og styreposisjon på babord er vel også vanligere på svenskesnekker! Sjekk ut www.trabatsakuten.nu/ Mange fine bilder og også et forum du kan spørre! Fin båt, lykke til!

Enig i at dette nok gjerne kan være en "snipa". Mye i linjene både i skrog og overbygg som kan tyde på det.

Jeg får definitvt "svenske følelser" når jeg ser på den båten der. Hva slags motor satt / sitter i den?

Når det er sagt, så forteller jo disse store høytalerne at båten har vært i bruk som "ølbåt" i det siste.... :rolleyes: Tragisk skjebne, som regel.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 2 weeks later...

Hei dere!

takker for hjelpen så langt! virker som dette er en svenske ja!

og de store høytalerene skal bort, følgte med båten he he! så dette blir ikke noen "ølbåt" :-)

dette er da min første båt så vi får nå se åsen det går med denne!

sitter en strøken volvo penta i denne med 15 HK

og er 26 fot!

• 1 month later...

Hei

Har nettet byttet gamlesnekka mot denne skjønnheten. :crazy:

amanda.jpg

Er det noen som kjenner til denne type motorseiler, skrogform og tegninger?

Båten er målt til 30 fot av nåværende eier men er tidligere registrert med lengde på 33 fot,

og har 7/8 rigg? og 9 meter høy mast.

Tidligere eier hentet båten i Haugesund i 2005, og da ble det sagt at den var privatbygd og muligens

fra Bergens området! Båten er fra ca 1975 -1978?, og modifisert til noe mindre overbygg av nåværende eier.

Masten er også sannsynligvis flyttet noe lengre fremover.

Mvh

Fosna

• 2 months later...