Jump to content

Hvordan klemme på plass klinkbygde bord


Woody

Recommended Posts

Kan ikke akkurat se hva som er problemet ditt :confused: men jeg antar at bordene har slept fra forstevn :confused: Hvis det er det som er problemet er det i utgangspunktet bare å få ut pluggene, skruene / spikrene som sitter på innsiden og tvinge det på plass igjen med skikkelige skrutvinger. Da du har fått dratt bordene inn igjen skrur du inn nye syrefaste treskruer som er minimum en dimensjon større en det som allerede satt der.

 

Har gjort det med noen av bordene i spjærøykrysseren min og det har fungert utmerket. Skrur der med 6x75mm syrefaste treskruer. Disse har stort hode og torx spor for godt feste. Er stevn din av eik er det viktig å forborre og smøre skruene hvis ikke får du en hard jobb :headbang::smash:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et ganske vanlig problem på eldre trebåter. Alternativene er enten å ta pluggene og prøve å få inn større, rustfrie skruer i stedet for de (ødelagte) som er der, eller bore hull mellom de eksisterende for nye skruer, og deretter plugge disse. Jeg ville prøvd det første alternativet først! Husk å skrape godt rent mellom bordet og stevnen, slik at bordet har mulighet til å komme helt inntil der det hører hjemme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan får du satt på en skrutvinge i baugen???? De fleste bordene har også sprukket fra de gamle skruhullene.

 

 

Snakk med en båtbygger,hvis det finnes en på stedet,eller finn en i tlf.katalogen og ring og spør.Det du spør om når det gjelder tvinge,kan du muligens skru fast en "stokk midlertidig" i stevne, så du får feste for tvinga, på motsatt side av der du skal skru,den må kansje tilpasses så den får rett vinkel, slik at ikke tvinga glipper,Eller så får du borre hull i begge sider å sette en gennomgående bolt,et kraftig jern på hver side, for så å skru( terse) det sammen.Fest å bordene,fjern bolten,plugg hullene.

Bare et forslag,vet ikke om det går. Lykke til.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville også først borret ut pluggene for å se hva som har skjedd under der. Ser det bra ut, at det fortsatt er feste i bordet, kan du jo først prøve å stramme litt, eventuelt sette inn litt større skruer og stramme. kan jo hende du klarer å sku bordene inn igjen :confused:

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jeg tror nok jeg vil gjøre som Index sier med å prøve å borre, og skru mellom de eksisterende da det er noen skumle sprekker fra de gamle. Det kan nok også være en ide å snakke med Steinar Lund (Sandøy) om problemet. Kanskje de kan gi litt detaljert info om infestningen. Har fått mange tips fra Sandøy om oppussingen.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...