FM 8-12 Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Ok men da snakker vi om følelser, hva kos og det en trives med, det er noe annet annet en å snakke om kvalitet. Og om en av klumpene har gått i 40 år i en snekke, hvor mange driftstimer har den egentlig? Snakker om da!?!? har gått nå alene i min tid på 4år ca 580timer. og uff og uff har byttet olje og med tanke på at den er 30år og vanligvis så brukte folk båtene mer før da utland var en dyr fornøylighet Sitér dette innlegget Link to post
tlangset@msn.com Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 jeg tror nok at sabb 8-10 er bedre både når det gjelder forbruk og lyd Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Her tar du feil som så mange ganger før: når du tapper ned kjølesystemet så akselerer du du rust angrepet!!! (du slipper til oksygen) Innlegg 110 Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Hangadrott Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Det var bra denne tråden kom frem fra glemselen, for jeg har et spm. Etter å ha plukket fra hverandre min FM 5-6hk type D-2 for rustfjerning og lakkering, ser jeg nå at jeg ikke satte noen pil på stempelet. Er det noen mulighet for å finne ut hvilken vei det skal stå? eller er det ett fett.. det ser helt rundt ut for meg. Det er ingen spor som stempelfjærene skal stå i. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Her er en kanskje ukjent variant av en FM motor, 40 hk og fire sylindere. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Hei. Flid, det der er ein (sikker kjend) stor versjon av ein FM motor. Super kraftig, eit skyhøgt dreimoment, meget lavt forbruk og på 30HK trur eg. Eg trur det er ein K2 motor. Den gjekk best med rundt 1000+O/min. (Maks 1100 O/min) Forbruk på rundt 6,3 liter timen med full gass. (Meget lite til 30HK!) Den skal og ha vert meget stilegåande. Kom i tre versjonar: 3,4Liter 4,156Liter 5,196Liter Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Flid Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) Motoren er en del av samlingene på motormuseet til Gokstad Kystlag i Sandefjord. Her er detaljene: FABRIKANT Fredriksstad Motorfabrik A/S . Fredrikstad : 1912-1985 . Egenprodusert ca 23000 motorer. Agent for BMC. Disse motorene var ferdig marinisert fra fabrikken. MODELL F : Grå . S. nr. 4960 . Innenbordsmotor. Dette er en motortype som også har vært brukt til stasjonærmotor for drift av generator. PRODUKSJONSÅR 1937 TEKNISKE DATA 30-40 HK. v/800 omdr/min. . Boring: 105 mm. . Slaglengde: 150 mm. . 4 sylindre. . 4-takt. . Sideventil. . Vekt 300 kg.. OPPLAGRING Rammelager - støpt . - Veivlager - støpt DRIVSTOFF Bensin forgassertype: SIMPLEX. SMØRESYSTEM Trykksmøring KJØLING Ferskvannskjølt . - Tannhjulspumpe TENNINGSSYSTEM Magnet Magnettype: Bosch FU4BL-1157. STARTANORDNING Startmotor 12 volt. LADING Dynamo MOTORENS TILSTAND Originalstand MOTORENS HISTORIE Motoren har vært i bruk i Tinnsjøen fra 1937 til midt på 70-tallet- Motorens tilstand er meget god, kun ferskvannskjørt. Lettstartet Redigert 10.Februar.2010 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 10.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 fm går jo selv om ventilene sitter fast Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 10.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2010 en ventil er jo barnemat Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Hei, hei. Er det nokon som veit noko/ har erfaring med FM Diesel motorer? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
nroo7 Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 vet de solgte BMC som FM iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 vet de solgte BMC som FM iallefall Hei, eg har lest/hørt om at dei gjorde det før. Og det var gode motorer. Men det var dei originale FM Diesel motorane eg tenkte på. Ein og to sylindra. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Wartsila Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 FM produserte dieselmotore (DA11) i en periode, den ble utviklet på slutten av 1950-tallet og ble produsert fram til rundt 1970. Den hadde et motorvolum på rundt 650cc, og den ytet 7,5hk ved 1500rpm. Dette var en topp moderne motor på den tiden, bygget med de beste delene fra Bosch. Den har en pen og vibrasjonsfri gange, og med et dieselfoorbruk på 1,4 liter i timen. FM lagde også en to-sylindret versjon (DA22) på 18hk ved 2000rpm. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Diesel248 Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Det var desse motorane eg meinte ja Det er vel det du seier som står om i FM Boka. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Wartsila Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Jepp, jeg kjøpte den rett etter jul Jeg holdt på å kjøpe en slik motor en gang i fjor, men det ble med tanken.. Liker best bensinmotorer. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
fredivar Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Det ble restaurert en DA1 (Forløper til DA11) ved Gokstad Kystlag i 2009. Den er ikke startet, men er komplett på museet vårt Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det er bra den blir tatt vare på Fredrikstad Motorfabrikk har laga nokre skikkelegt tøffe/driftsikre/fantastiske motorer! Norsk Kvalitet!! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Er det nokon som har noko spanande FM informasjon?? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
færd Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Er det nokon som har noko spanande FM informasjon?? Ja, motoren min går som ei klokke i år også Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Ha, ha! Rock on! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
jernkjøl Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Enig at både Marna og FM er fine motorer, har hatt begge deler. Men synes til dags dato at ingenting slår den Lister motoren jeg hadde i en stålbåt. Tre sylindret, luftavkjølt diesel med lun gange, startet med håndsveiva sommer som vinter, gikk ikke varm, null kjølebroblemer pga vannpumpe, rust eller tetting av kjølesystem. Hvorfor ble det ikke laget flere luftavkjølte dieselmotorer? Vet at Lister motoren stort sett ble brukt til aggregater, men bedre motor i båt har jeg aldri hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Snekke58 Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Har akkurat kjøpt snekke med FM da11, synes den er helt grei men lurer på hva den lille sylinderen med stålpropp i forkant av sylinderen ved luftinntaket er til-noen som kan hjelpe?? Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Døde denne tråden? I så fall er det synd , mye gøy her. Har selv en Marna H og en FM S-15 i nesten daglig bruk. Stoler mest på Marnaen foreløbig. Håper det kommer flere "seriøse" innlegg ( ikke sånne om moring ! ) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Min absolutte favoritt er Sleipner 10E Diesel som jeg har i en 26 fot halvdekker. Den har en stille, behagelig gange og maks turtall på 1000. Men, den krever en kraftig båt og et godt fundament. Her er en film fra Youtube. Det er hverken meg eller min motor. Tror at akkurat dette eksemplaret for tiden installeres i en båt i Stockholm! Vennlig hilsen Kjetil Dahl Oslo/Gjeving Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Det der er ei mektige maskin. Har berre sett ein slik Sleipner på eit museeum, riktig nok utan topp. Men det var imponerande å sjå kor kraftigt bygd motoren er. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.