Jump to content

Sjøen For Alle, Lillestrøm 13. - 22. mars 2009


roaldbj

Recommended Posts

2009messe247.jpg

Jeg ble litt overrumpålet over at det benyttes 90 graders bend - det er jo å be om "forstoppelse". I vår båt er det vel ingen 90-graders bend. Er det vanlig å bruke så skarpe bend på norske båter?

noe som slår meg her er att man blander rostfritt o messing/alt brons......

har alltid hört att genomföring/ventil/stos skall vare av samme material....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

noe som slår meg her er att man blander rostfritt o messing/alt brons......

har alltid hört att genomföring/ventil/stos skall vare av samme material....

 

Si det heller slik: Blanding av metaller i sjøvann skal holde seg innenfor 30 mV i spenningsrekka for langsomt strømmende sjøvann ved 25 grader. Det hender at båtprodusenter også blander blank og gult materiale. Har ikke sjekket med spenningsrekka, men forniklet messing og messing går kanskje greit i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært på messa selv, men det slår meg at fler og fler velger denne "kantede" designen. Ikke er den pen(mitt syn), ikke er den praktisk(man slår seg på skarpe kanter), men den er vel billig å produsere....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste det samme Blue_Dragon. Den er vist veldig flat i bunnen, særlig akterskipet er som ei fjøl.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nedslående service i båtbransjen - Til tross for tøffe økonomiske tider og mer tilspisset konkurranse om kundenes penger enn noen gang, får kundeservicen i båtbransjen strykkarakter.

 

Sitat:

 

Det viser en uavhengig undersøkelse gjennomført av konsulent- og bedriftsrådgivningsfirmaet Raad Gruppen under årets ”Sjøen for Alle”.

 

Overraskende resultat

En tilsvarende undersøkelse ble også gjennomført på ”Sjøen for Alle” i 2005, og utviklingen over de fire siste årene viser et nedslående resultat.

- Resultatet i 2005 var dårlig. Vi regnet kanskje med at en under årets messe, med finanskrise og lavere antall utstillere, ville være mer motiverte, men når responsen viste seg å være så lav så ble vi nok litt skuffet, sier bedriftsrådgiver Dag O. Eriksen, som selv er båtinteressert og derfor valgte seg ut båtbransjen som et måleverktøy.

 

Forverring

Gjennom situasjonssimulering viser undersøkelsen at utstillerne, på tross av vanskelige tider i båtbransjen, ikke var mer på ”hugget” og motiverte for å ta seg av de besøkende på standen, enn de var for fire år siden.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er overrasket over resultatene av denne undersøkelsen. Eksempelvis finnes det flere tråder om hvor misfornøyde enkelte potensielle kunder har vært over standen til Windy, eller rettere sagt måten potensielle kunder blir tatt imot på av representantene til Windy...

Link to post
Share on other sites

Det er vel strengt talt ikke bare Windy folka som er slepphente med kunder. Opplever til stadig aroganse hos flere forhandlere. Jeg tror jeg har sakt det før og sier det igjen, jeg hadde ikke turt å behandle fremtidige kunder slik. Om så det er gode eller dårlige tider. Man vet ikke hvem som vil handle tilslutt.

Det virker som inteliggensen er noe under middelmådig hos mange båt selgere.

 

Jeg griner ikke viss det er noen av disse blærende som går konkurs!

Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall overhode ingen forståelse for problemet i bransjeforeningen Norboat. Når administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat kan klare å uttale:

 

– Jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne undersøkelsen. Det ble solgt mye båter. Hvis det var så dårlig så skjønner jeg ikke at så mange var godt fornøyd med salget

 

Det han vel egentlig sier her er at når vi har solgt det vi forventet og kanskje litt til så gidder vi da ikke forholde oss til flere kunder. Det betyr jo bare mer jobbing.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...