Jump to content

Sjøen For Alle, Lillestrøm 13. - 22. mars 2009


roaldbj

Recommended Posts

Skal på messa igjen idag og skal ta en ny titt på den amerikanske TUG'en.

 

Interessant konsept men stusset litt på bla. at fra sidedørene kan man kun gå forut på dekket. Man bør også svinge brått inn på dollbordet da å stå utenfor sidedøren oppleves noe luftig. Her burde rekka vært trukket noe bakover.

 

Hvorfor fokuseres det ikke mer på gåvennlige leidere istedenfor disse bratte hønsestigene? Spesiellt hvis man tenker på den eldre comfortbrukeren.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Har sitti å sett litt på bildene av badeplattforma på den nye Marex`n : Teak er byttet ut med kokt Ask og det er kansje vel å bra, det vet vi jo først om 10-15 år. Men det som forundrer meg, her har det med kanskjært og flaskskjærte lameller helt gått i glemmeboka. :nonod::headbang: Er det ikke noen der ute som kan fotelle disse folka, som lager de nye dørkene våre viktigheten av å bruke kantskjærte bord. Om de mener at de har greid å lage materialet helt dødt, ja da bør de likevel rette det opp på grund av det estetiske. Dette er bare rein uvidenhet, synd i en sånn båt som ellers er så gjennomført og gjennomtenkt. Håndtværket er upåklagelig....... Marexgutta kan det de.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Marexen er rett og slett nydelig.. Blir ikke den produsert i litauen?? de fugene og overforbruk av sika på bav kommer jo ikke som noen bombe :puke: Ellers synes jeg styreposisjonene på Viknes var tamme og så litt pling pling ut.. ble liksom feil med det grå.. skurrer for meg i hvertfall :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er innom 14. for å se på en ny radar (hvis den vises på messa), men jeg tviler på at det blir lange besøket.

http://www.simrad-yachting.com/en/Products...roadband-Radar/

den var med på Göteborgsmessen......er litt intresserad av den själv..

 

men den har någre nack-/bak-deler som gjör meg litt fundersam

 

1 du kan ikke se Racon

2 på lengre avstånd er den ikke bedre enn konventionell radar

3 ny teknikk (i fritidsbåt) så man kansje skulle låta det gå någre år först.....

 

positivt;

strömforbruk

oppstart

närseendet.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Var innom en tur i dag, med kone og to jenter på 6 og 8 år (ikke helt optimalt hva angår inngående båtstudier). Viknes Sunbrigde imponerte meg - veldig praktisk. Og som representanten sa "utseendet er en vanesak". De har allerede solgt 7 stk. Ellers er jo NW 370 litt av et smykke, men litt trang innvendig og for lite aktedekk ihht. størelse og pris etter min smak. Galeon 330 har romslige løsninger, men det ble for mye plysjlook innvendig. Ellers synes jeg Adriatic 40 er flott, kan jo ha løse dekkstoler og bord på fordekket - nesten litt Trawleraktig. I påsken skal de teste en akselversjon, det blir spennende. Den amerikanske Tug'en var også flott, men typisk båt for to voksne uten barn, kun en sovecabin.

 

Ellers var kafeterian oppe stengt, og maten var dårligere enn vanlig - hadde jeg visst det skulle jeg ha smurt niste.

Link to post
Share on other sites

Dem båter jeg har sett hittil med Orust-kvalitet til lavere pris er ikke sammenlignsbare... :lipseal:

 

Godt mulig at ingen kan klare å lage tilnærmet like båter til lavere pris, men jeg ville ikke sett helt bort fra muligheten... Noen som har studert 41en? Interessant å høre/se bilder...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det ble en god del bilder også i dag. Bunnstoff, vimpel fra NSSR, DAB radio anbefalt av NSSR, Havneguiden 1 (3. utg) og litt mer ble handlet inn. Jeg viser bilder fra utvalgte bilder i dagene fremover.

 

2009messe72.jpg

Dette var vel det beste tilbudet jeg så på VC17m

 

 

 

2009messe73.jpg

Dette har blitt min nye interesse.

 

 

 

2009messe74.jpg

 

 

 

2009messe75.jpg

Så endel bilder fra Adriatic 40 Fly -jeg tror bildene taler for seg selv.

 

 

 

2009messe76.jpg

 

 

 

2009messe77.jpg

 

 

 

2009messe78.jpg

 

 

 

2009messe79.jpg

 

 

 

2009messe80.jpg

 

 

 

2009messe81.jpg

Link to post
Share on other sites

Har sitti å sett litt på bildene av badeplattforma på den nye Marex`n : Teak er byttet ut med kokt Ask og det er kansje vel å bra, det vet vi jo først om 10-15 år.

Jeg har forstått det slik at Viknes går bort fra ask utendørs, der legges det teak...

Link to post
Share on other sites

Så du kom opp luka til flyen på Adriaticen - den var litt trang for meg :lol: Men jeg kom da opp. Vi er jo vant til trapp som kan ha rullestolheis opp - så dette var litt trangt ja

 

Marex 370 lages i Litauen.

 

Persienner - se www.oceanair.co.uk nordisk forhandler er Watski

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes både Viknesen og Adraticen blir litt sånn liksom flyer. De er hverken fugl eller fisk synes jeg - det blir for lavt og trangt. Føreren må sitte med bena strekt ut i stolene - kan ikke sitte med naturlig bøyde knær fordi stolene er for lave. Og rekkverket rundt er så lavt at det føles utrygt å bevege seg rundt der.

 

Hadde vært mer ærlig med en "Targa løsning" på flyen synes jeg - selvom den heller ikke er optimal i og med at man ikke kan se baugen på båten fra flyen - selvom man står (et Raymarine kamera hadde nok gjort susen der)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viknesen sin flybridge er helt grei, både sittekomfort og adkomst.

At den ikke tilfredstiller gamle feite ustø folk er ikke Viknes sitt problem.

For normale 60-70 åringer fungerer den utmerket.

Rekka på solplassen bak er litt lav, men det skulle vistnok endres på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes hverken Viknes eller Adriaticen er estestisk pene båter. Men slik er det. For meg er Viknes praktiske båter med stort akterdekk. Synes derfor vanlige 1030 er en bra båt. Adriaticen så jeg på Gtb messen.

 

Når det gjelder Moody 45 stiller den i samme klasse, ikke akkurat pen. Men her klarer jeg ikke å se den praktiske bruken heller. Har samme synspunkter som med Fjord 40.

Noen vil si innovative, men :nonod: .

 

Når det gjelder estetisk pene båter vil jeg si Nw 370. Ikke stor innvendig men flott. Passer for en familie på 4. Og flott for 2 voksne. Men koster mange båtpenger.

 

Ellers synd att det er få seilbåter på messen. Har vært på 2 messer idag, Heitman og X-yacht. Jeanneau er som vår Bavaria, mens X ene er noe helt annet. Har ikke målt tempen, men faktisk liker de bare mer og mer.

 

Blir båtmesse på Lillestrøm til uken.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ellers synd att det er få seilbåter på messen.

Ser at flere tar opp det. Når man vet at nærmere 95% av de registrerte lystbåtene i landet er motorbåter, er vel fordelingen omtrent som den bør være antagelig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært lev av seilbåter, og vært med i de gode år. Da hadde jeg brukt noen av slantene og klint til på årets messe.

Det er i nedgangstider du legger grunnlaget for veksten.

 

I og med det har vært solgt rundt ca 700 nye seilbåter i året, betyr det rundt 14000 nye motorbåter i året REM(over 30 fot). Eller hvor setter du grensen. Det er mange det.

 

Men hva er tallene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I et interview på NRK forleden ble det opplyst at av landets 850000 lystbåter var omlag 45000 seilbåter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så kommer det store spørsmålet , hva mener de med lystbåter ?

Snakker vi pioner 8 og oppover så er nok det veldig korrekt , men snakker vi båter for overnatting på la oss si over 30fot så er nok tallene noe annerledes , det er veldig ofte at vi kommer til havner hvor det faktisk er minimum 50% seilbåter. Vel vi er sikkert færre uansett men det blir vel bedre etterhvert

Link to post
Share on other sites

Moody 45 - en av de få seilbåtene på messa. Denne4 fikk jeg mer og mer sans for til flere ganger jeg var ombord.

 

Jeg var også svært skeptisk til denne i starten, men hadde det ikke vært for prisen så kunne det vært artig å prøvd noe slik, ser for meg at dette kunne vært noe når en dro på årene, brukte båten hele året og ikke var opptatt av de siste gradene eller de siste 10 delen på loggen. Det jeg ikke liker er at taket ute ikke kan tas HELT bort, disse to utstikkerene kommer i veien syns jeg... En bør jo ha mulighet til å få skikkelig med sol ute når en har en skyvedørs-seilbåt med WalkAround...

 

Jeg var ombord i denne når den kom sjøveien til Stord, det er litt av en mastodont, ikke pen, men tøff syns jeg faktisk... Nelson seilte da med 45DS og Hanse 400 og 45DS gikk bedre på romme kurser... så den seiler ikke verst iflg ryktene...

 

 

Når det gjelder Moody 45 stiller den i samme klasse, ikke akkurat pen. Men her klarer jeg ikke å se den praktiske bruken heller. Har samme synspunkter som med Fjord 40.

Noen vil si innovative, men :nonod: .

 

Nå skal jeg ikke kverulere og vi har alle våre preferanser som jeg selvsagt respekterer fult ut, men ser du ikke det praktiske ved å slippe å gå ned i en seilbåt? Det er iallefall en av de ulempene vi ser med ein seilbåt kontra en motorbåt og derfor vi var svært opptatt av å finne en seilbåt som gav mye lys innvendig i "kjelleren". Jeg må innrømme at jeg er litt fasinert av 45DS, det er spesielt og det vil neppe bli solgt altfor mange av dem, men jeg ser iallefall store fordeler med konseptet og noen ulemper, klart... Det må nesten være rart å sitte innvendig å seile en slik båt, både praktisk og upraktisk underveis slik jeg ser det. I havn derimot er det vel bare fordeler... En deilig cruiser for meg og konemor når vi har blitt pensjonister... 30 år til, da er vel prisen for en slik blitt på vårt nivå også :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...