Jump to content

Sjøen For Alle, Lillestrøm 13. - 22. mars 2009


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har lest litt om inntrykkene fra Göteborgmessa i år og de er ikke særlig oppløftende.

Her er halltegningene for årets Lillestrømmesse: http://www.norboat.no/index.php?page_id=123.

Det kan virke som om endel båtprodusenter ikke prioriterer denne i år. Jeg savner tilstedeværelse av flere sentrale norske produsenter.

Det virker på meg som at seilbåtforhandlerne satser mer på sine lokale utstillinger fremfor å være på Lillestrømmessa?

Blir sikkert mye fint å se hos utstyrsleverandørene.

Nå som salgstallene for både Raymarine og Garmin går noe ned så skal det bli interessant å se hvor mye de satser på nyskapinger.

Link to post
Share on other sites

.

Nå som salgstallene for både Raymarine og Garmin går noe ned så skal det bli interessant å se hvor mye de satser på nyskapinger.

 

Raymarine viste den nye C90,C120 og C140 på Gtb messen. De har fått mange av E serien egenspaper blandt annet Nitendo funksjon, 2 i serie og sterkt forbedret skjerm. Det også en ny E serie.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

God og god ja kanskje det !

 

Vi er ihvertfall ikke tjent med at raymarine og de andre setter ned prisene når salget synker slik at det magre salget gir enda mindre igjen under sluttstreken og dermed så sitter vi igjen med en konkurs produsent istedet for en sterk produsent.

 

I tider som dette så er det vel gjerne slik at en gruppe fortsetter/handler som før , en gruppe dropper å kjøpe uansett pris og en gruppe kjøper om prisene settes lave nok. Summen til slutt regnet med alle kundene trenger slett ikke bli mer positiv ved å sette ned prisen til marginene er bunnskrapte. I et bullmarked ville det kanskje være mulig å øke omsetningen så voldsomt at en skikkelig prisdropp ville være lønnsomt men i dag ? jeg vet ikke helt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge det er produkter nok å få kjøpt, så vil det vel som regel være kjøpers marked? Det er kjøper selv som bestemmer om eller når det skal handles. Å prute på hus, bil og båt ja, men ikke på båtutstyr tror jeg. Skjønt, kanskje vi nettopp burde bli flinkere til det?

Link to post
Share on other sites

Skal jeg ha en kartplotter så skal jeg ha en kartplotter , er den priset til for mange penger på billigste sted i Norge så kjøper jeg den fra USA eller jeg kjøper en billigere plotter. Slik er det ihvertfall her i huset.

 

Får håpe at de store merkene ikke lar fortjenesten gå i dass pågrunn av finansuroen slik at om et par år når dette tullet er over så sitter vi med færre merker.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert kun 1 forhandler av seilbåter på lillestrøm,

Det jeg hørte i fjord høst var at messa var altfor dyr. for utstillerne......

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Spennende å se om AIS klasse B synker i pris. Forelpig er den for dyr for Hvermannsen. Den må godt under fem lapper for at folket skal symntes den er atraktiv nok. En VHF kan man få for 1500 kroner. Kan ikke skjønne at en AIS-sender skal koste det mangedobbelte?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

He he må le litt jeg var hos lundebåt og skulle kjøpe en ny hovedstrømsbryter. handlet en for et par måner siden kosta ca.170kr.

Trengte en til og da hadde den gått opp til 475 pluss moms :lol: det var pga euroen sa han :lol::lol:

Men stakkars de skal jo tjene penger i nedgangstidene de også :flag:

Litt avsporing blei det jo

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan virke som om det blir færre båter på utstillingen i år sammenlignet med i fjor.

Helt naturlig,etter min mening :yesnod: Disse "stands" koster "flesk",og er avhengig av skikkelig ettersalg.Og det vil nok dessverre bli labert i forhold til tidligere "unormale glansår".

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg antar at jeg kommer til å være på messa 4 lange dager.

Trolig 14., 15., 21. og 22. mars. Jeg håper å kunne komme inn "ekstra" tidlig og ta endel bilder (sist år ble det omlag et par tusen bilder - mye å lære i etterkant).

Er det noen som har BP-merker som vi kan bære for eventuelt å kunne identifisere hverandre?

Link to post
Share on other sites

Den var gøyal - jeg representerer ingen, men har opp gjennom årene fått mange gode kontakter som lar meg få gode "observasjonsbetingelser".

Jeg er "altetende".

Jeg trives nede i motorrom, inne i skott, tar detaljbilder av innredninger - samtidig som jeg prøver å få med utvikling innen tekniske leverandører.

ZF pleier eksempelvis å ha med seg en demo av girkassen sin - det er utolig hvor mye man klan lære av den.

Jeg er helt uenig med de som mener at slike messer er uinteressante - tvert om: her møter man de fremste representantene i Norge som i detalj forteller om ulike forhold knyttet til min hobby.

Men jeg har forståelse for de som mener at dette er uinteressant.

Link to post
Share on other sites

Må vel en tur i år også. Veldig artig å få tatt en titt på alt det nye av utstyr og båter. Dette at inngangsprisen er for høy blir litt vanskelig å forstå. Alt koster i dag. For meg blir det vel hotell og reise som koster + en fridag fra arbeid. Hva så, all glede koster, selv kjærringa drar negativt på budsjettet. Men noen gleder og nytelser må man vel ha.

Link to post
Share on other sites

Har planlagt lørdag 14..... Har sikkert på meg en DRACO jakke og de er det stort sett ingen av. Må på messe for å få litt inspirasjon til båtpuss....og et lite "kick off" på at nå er båtsesongen i anmarsj.

Tipper jeg blir å finne rundt gadget, duppedingser og pølsebodene denne dagen.

 

Blir jeg sliten så finner jeg meg en akterkabin eller midtkabin og tar meg en blund. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...