Jump to content

Seile rundt arktis?

Sun Flyer

Seile rundt nordpolen?  

240 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en kompis som planlegger å seile rundt arktis. Er dette mulig? Her er den foreløpige ruten:

rundt_arktis.jpg

Vardø-Nuuk distanse ca 5400Nm

Kritisk distanse ca 3125Nm

Virkelig kritisk distanse for å komme igjennom rundt ca 500 Nm.

Begynner å åpne seg 2 til 3 uka i August, men lukker seg nest eller siste uka i September.

50-55 Døgn?

rundt_arktis_2.jpg

Hva tror vi?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har han tenkt å ta begge passasjene på 1 sesong...? Da skal han ha mer enn normal flaks....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er ikke helt sikker på det, det er vel heller motsatt tror jeg. Les denne:

3 December, 2008

http://nsidc.org:80/arcticseaicenews/2008/120308.html

Ice growth slows; Arctic still warmer than usual

Air temperatures over the Arctic Ocean stayed well above average during November, partly because of continued heat release from the ocean to the atmosphere and partly because of a pattern of atmospheric circulation transporting warm air into the region

Det er faktisk bare en skalk igjen av 6 års isen som ligger fra Nordpå Grønland og går vest over. For å si det på en annen måte, det er snart bare 1 års (mest) til 2 og 3 års is igjen der oppe. All 1 års isen smelter i 2009 vil jeg mene??

I så fall, hvor melder dem at det blir mere is (tykkere)?

Edited by De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Har også hørt at tykkelsen fortsatt er synkende, men at arealet er økende

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Is kartene viser det motsatte?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Husker jeg ikke feil seilte vel Ragnar Kvam rundt noe av den vanskelige delen ??

Da husker du nok feil. Han var opp gjenom Beringstredet, men aldri oppe i isen.

Andre har jo tatt turen før, men innenfor en sesong høres det vanskelig ut. Å få nødvendige tilaltelser er jo også et problem.

Etter at gjengen i Berserk har laget kvalm i Canada er det ikke sikkert man får tillatelse til å seile der en gang tenker jeg...

Hvilket dokument sikter du til med henhold til tilatelse? Canada er jo ikke verre en Russland, der er det visumplikt.

Så vidt jeg har forstått, er det tillatt å seile langs kysten i Canada.

Edited by Trond Aasvoll (see edit history)

Ja, en sesong. Hvorfor blir det så vanskelig, da?

Visse partier av ruten kan være gjenfrosset det ene året, og åpent det andre året. Andhøy var utrustet for 3 år da han seilte Nordvestpassasjen. Nordøstpassasjen er jeg usikker på, men det varierer nok der også. Grunnen til at russerne er så interessert i Norge er fordi vi har isfrie havner, og de har Nordflåten ;)

Han må vel bare gjøre grundige undersøkelser, og utruste seg med en stålbåt og nok utstyr for 3 ganger tiden han beregner å bruke per etappe så går det sikkert helt fint :)

August 2008 var NordØstpassasjen tint opp på en bredde som var ca. 150 Nm

nordoestpassasjen_aug.2008.jpg

Da må han unngå å fryse fast. For alt jeg vet kan man rekke å seile gjennom på ett år og unngå isen, men jeg tviler veldig veldig sterkt på det. Og hvis det pakker seg rundt båten, så er det kjørt. Da blir den knust. Da bør han ha et helikopter ombord ;)

Tror nok det blir spennende ombord til noen tider ja :yesnod:

Hvilket dokument sikter du til med henhold til tilatelse?

Man kan gjerne tro at det er like enkelt å seile til et land som å ta fly dit. DET ER DET IKKE! selv i land i Europa er det ofte merkelig mye papairarbeid og byråkrati når man skal inn og ut av landet med en båt.

Jeg kjenner ikke deljene i kravene i Canada, men i Canada som de fleste andre land må man selvsagt gjennom toll- og immgrasjonskontroll når man skal inn på Canadisk territorium. Dvs. man seiler direkte til nærmeste "Port of call" med toll- og immigrasjonsmyndigheter der man må fremvise pass på alle om bord, nødvendige papirer på eierskap, forsikirng etc. på båten samt om det er evenutelle ting om bord som f.eks. våpen som må klareres. Man må gjerne også ha dokumeter for utklarering fra forrige land man var i.

Det er så opp til disse myndighetspersonene å gi det tillatelse til innklarering og seilingstillatelse i Canada eller ikke. Dernest må man vel så innløse eventuelle cruising permits etc. - jeg vet ikke hva de krever i Canada, men de som er interesset kan vel finne det ut her:

http://www.noonsite.com/Countries/Canada/?...ities#Documents

http://www.cbsa-asfc.gc.ca/prog/canpass/privateboat-eng.html

M.h.t. Norvestpassasjen diskuteres jo båttrafikken mh.t. sikkerhet og trafikken med seilbåter er en (om enn liten) del av diskusjonen. Berserk-gjengens framferdsel med bla.a fylleslag i en tørrlagt Gjøa Haven har neppe noen betydning for om det er vanskeligere for normenn å få tillatelse til å seile men det hjelper ihverfall ikke. At Berserk-gjengen påberopte seg "internasjonalt farvann" men ble arrestrert på land er jo i beste fall komisk.

Ja, det er nå snakk om vanlig standar prosedyre med Emy. Men det er vi jo vandt til med fra før av, det er jo ikke noe problem i seg selv. Så lenge papirene er i orden, på mannskapet, båten og lasten den fører?

Det som har seilt i utlande og har erfart at, vist en bryter den prosedyren med Emy. om inn og utmeldig, gjør en denne feilen bare en gang. Og dette gjelder samtidig Custom i samme runden. Værre er det ikke. :smiley:

Forsikring er en helt annet kapittel mener jeg, for seilingsfarvannet. Og få forsikret selve båten (for tapt båt) tror jeg ingen får, eller har, som seiler så langt nord? Søk og redningsforsikring må en nok ha? Og vist, hvem er det som tar slike forsikringer tro?

Krimart, det var en nyttig info Linkene dine.

Har du noen kompetanse og erfaring om forsikringer i slike seilfarvann, synest dette er veldig intressant.

Om "Berserk", så har ikke jeg noe personlig mot disse gutta. Dem lager eget Show, så for å selge dette i etterkant. Og dem må ta konsekvensen av egne handlinger, som oss alle andre Når lover og regler ikke blir fulgt eller brutt! Slik er det bare, i alle land. Som regel?

Jeg lurer på om en slik båt hadde klart en slik Arctisk seilas? Som ble i sin tid bygget for å takle Ostar regattaen.

cartwright_36.jpg

Eller en slik en? Spørsmåle blir vel, holder ror akselen? Jeg bare spør, det er en glassfiberbåt som er tenkt til seilasen???

siw_bonita.jpg

Ja, det er nå snakk om vanlig standar prosedyre med Emy.

Flott da er du godt kjent med det. Antagelig er det ingen problemer så lenge alt er i orden. Jeg ville liekkvel sjekket på forhpnd om det er spesielle krav til seiling i disse farvann.

Krimart, det var en nyttig info Linkene dine.

Har du noen kompetanse og erfaring om forsikringer i slike seilfarvann, synest dette er veldig intressant.

Nei dessverre, men jeg ville ha sjekket med Pantenius, har gode erfaringner med dem m.h.t forsikringer utenom de vanlige.

Om "Berserk", så har ikke jeg noe personlig mot disse gutta. Dem lager eget Show,

At "jackass/bajas/reality" er blitt en polulær sjanger må jeg leve med, jeg ser ikke på det uansett. Men jeg mener det er svært betenkelig at det lages show basert på lovbrudd og politijakt i tillegg sponset av mine lisenspenger. Om det setter andre nordmenn som kommer etter i mulig miskreditt vet jeg ikke, men du kan jo lese litt i disse linkene her:

http://www.cbc.ca/canada/north/story/2007/...ay-vikings.html

http://saraminogue.com/stories/rites.html

http://thetyee.ca/Views/2007/09/06/ColdReality/

Edited by Krimart (see edit history)
Er ikke helt sikker på det, det er vel heller motsatt tror jeg. Les denne:

3 December, 2008

I så fall, hvor melder dem at det blir mere is (tykkere)?

Dette er ikke så lett å forstå.

Iflg. offisiell rapport fra Vassdragsvesenet har isbreene Jostedalsbreen, Folgefonna og Svartisen økt i tykkelse de to siste årene.

Hvis dette fortsetter vil også brearmene vokse ut igjen.

Kanskje den globale oppvarmingen er avlyst. Ser nesten sånn ut i disse dager på østlandet ihvertfall!!

Jeg ser frem imot våren.

\Fa

At "jackass/bajas/reality" er blitt en polulær sjanger må jeg leve med, jeg ser ikke på det uansett. Men jeg mener det er svært betenkelig at det lages show basert på lovbrudd og politijakt i tillegg sponset av mine lisenspenger. Om det setter andre nordmenn som kommer etter i mulig miskreditt vet jeg ikke, men du kan jo lese litt i disse linkene her:

http://www.cbc.ca/canada/north/story/2007/...ay-vikings.html

http://saraminogue.com/stories/rites.html

http://thetyee.ca/Views/2007/09/06/ColdReality/

Hadde du giddet å lese boken om Berserk i Nordvestpassasjen så hadde du ikke kommet med slike usaklige uttalelser. De eneste som har gjort noe galt i den saken er Canadisk politi.

Og rent faglig, den seilbåten som har vært lengst nord på kloden som vi kjenner til er Berserk... Så lisenspengene dine har faktisk støttet viktig forskning ;)

Eventuelt: Er det riktig at ett spesifikt land skal eie retten til ferdsel gjennom en passasje fra ett hav til et annet? Det gjelder jo ikke kun dette stedet her...

Edited by JRO (see edit history)