Jump to content

Seile rundt arktis?


Sun Flyer

Seile rundt nordpolen?  

240 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Seilbåten Tara har vært lengst Nord hittil, mener jeg? Gikk en veldig bra dokumentar på tv'en for en stund siden. Da dem lå innfryset i nordpol isen og da isen brøyt opp i stormen, som kom over dem. Det var ikke noen småe bølger med is som kom over dem. Dette ga stort inntrykk på meg, og måtte være en forfærdelig opplevelse for dem som var ombord i "Tara".

 

http://www.damocles-eu.org/research/TARA_A..._drift_54.shtml

 

Men med all respekt, så beundrer jeg alle dem som seiler i slike tøffe Arctiske områder. Og at dem tør å ta utfordringen med å seile der. Uansett hvem det nå måtte være.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Da var det lengst nord i Nordvestpassasjen muligens. Det er ikke så veldig utdypet. Uansett så har alle de som driver med slikt noe mer å fare med enn rom og cola til kais, så det blir for dumt å skulle fnyse av dem - slik som enkelt har en tendens til å gjøre. Spesielt på et internetforum hvor man kan være så "kjekk i kjeksen" man bare vil :p

 

Jeg er temmelig sikker på at en stålbåt er å foretrekke til en slik tur, og ikke en glassfiberbåt, slik som "RX II". Nansen var jo litt banebrytende på å bli innfrosset og slikt. Han undersøkte hvorfor tidligere ekspedisjoner ikke kom tilbake; som f.eks. Sir John Franklin som i 1845 la ut med slagskipene "Terror" og "Erebus" for å finne Nordvestpassasjen, men ble knust av skruisens jerngrep. Nansen fikk Colin Archer til å bygge "Fram", med en skrogform basert på de gamle losskøytene, mer "baljete" enn de tradisjonelle kasseformete seilskutene. Franklins skip var rette i skrogsidene og bunn og ble derfor trukket ned i isen og presset sammen til de ikke klarte mer. Fram ble rett og slett presset opp og ble liggende nesten oppå isen. Skroget var i tillegg kledd med 3 lag utvendig kledning på over 30 cm. I tillegg fikk den innvendig bordgang på 10 cm. En helt vanvittig sterk konstruksjon.

"Gjøa" var av noenlunde lik form, en ombygd sildejakt.

 

Uten at jeg vet mer om akkurat når man kan fryse inne og akkurat hvor, så ville jeg ikke tatt sjansen. Man kan jo også treffe isflak/blokker som ikke stikker så høyt over overflaten og få flenger i skroget. Ref.: RXII fikk jo mildt sagt en "case" da de traff noe skrapjern.

 

Jeg tror dette er fullt gjennomførtbart som tur - for all del :)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal være mange grunne områder både i Nordvest- og Nordøstpassasjen, og spesielt den sørligste ruten i Nordvestpassasjen, som er den raskeste og sikreste med hensyn til is, kan ikke passeres av litt større skip. Sjøkartene er vel heller ikke spesielt detaljerte for disse områdene. Det er neppe noen ulempe å velge en båt med minst mulig dyptgående. F.eks. en Alubat med senkekjøl, evt. spesialbestilt med sterkere plate under vannlinjen - måtte vel være en glimrende kandidat for en slik tur :yesnod:

 

Men billig :nono:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Og rent faglig, den seilbåten som har vært lengst nord på kloden som vi kjenner til er Berserk... Så lisenspengene dine har faktisk støttet viktig forskning ;)

Berserk kom vel temmelig langt nord da de var på Svalbard-tokt for noen år siden..? T

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde vært en spennende tur. Vist du gjennomfører.. så må du ta mye bilder som du kan dele med oss på bp ! :wink:

 

RX II har bredband internett, tracking 24 timer året rundt på Google Earth. Så det er mulig BP kan følge oss, og kanskje ta over roret og lose oss igjennom Passasjene? :smiley:

 

For dem som ikke har fått det med seg, så har jeg fått lov til å prøve et forsøk med å ta RX II igjennom. Sammen med to mannskap til. Ene av mannskapet har jeg seilt flere tusen nm sammen med tidligere, på langdistanse. Og den andre kjenner jeg meget godt også, han har seilt lange harde distanser i lange perioder flere ganger. Navnene på disse kommer jeg opp med senere. Dette er topp erfarne seilere og noen skikkelige gutter med humør og tæl i.

 

Mye kan skje fram til Juli den 27 2009, da avgangen på dette forsøke blir fra Finnmark et sted (Vardø?). Håper på at alt går i orden. Det meste er alt ordnet for seilasen.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Takker for det, det var hyggelig. :smiley:

 

Det får vi tid til, alltid koselig å stifte bekjentskap der en færdes.

 

Jeg fant Kroa på Google.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

RX II er en Cartwright 36, bygget av Oddington Yacht. Konstruktøren er J.B.Cartwright. Denne båten er ikke så ulik Westsail båten, nesten helt lik inne og utenpå?

Jeg har god kjenskap til båten fra før. Jeg var med å lappet sammen RX II etter uhelle hu hadde på Sørlandskysten her i høst. 21 lag med glassfiber var det på henne. Hun ble bygget med tanke på å seile Ostar regattaen som går over Nordatlanteren, og ble ferdig bygget i 1977.

 

Var så heldig med å få lov til å være med å hente henne i Soldier Creek i delstaten Alabama for noen år siden.

RX II har en lang historie fra før av, og kan ikke fortelle den her nå.

 

Av tidligere eier, da etter henting og nå, er det lagt ned mye arbeid, av mange mennesker på RX II. Og ikke minst av eieren av båten.

RX II er en solid, avbalansert og ikke minst ganske rask båt, fordi om den er ganske tung(DSPM 11 180kg KW 3 401KG).

Da RX kom til Norge, ble hu selfølgelig Optimalisert litt for å bedre seilegenskapene i drittvær. P målet ble senket 70cm, altså bommenfeste ble senket ned mot hytte taket. Og noen andre små ting.......?

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si det, den er bare litt over 3m bred. Så den er slank, og det er derfor den seiler bra.

Dyp god cocpit brønn er det i den, med svære 3' drensrør rett ut. Sitter veldig godt i le der i alle vindretninger.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hei Trond.

 

Noe nytt om dette? Har du sjekket når isen åpner seg og når den stenger igjen? Hvor store døgndistanser må dere ha for å rekke dette? Hva med seilingstillatelse i russisk farvann? Hvis de lager trøbbel kan du jo henvise til ole einar bjørndalen.... :smiley:

 

Seriøst; så gleder jeg meg til å følge dette.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det kommer en liten artikkel på Seilmagasinet.no snart, dem stilte det samme spørsmålene.

Jeg svarer her, i etterkant av den artikkelen er lagt ut hos dem.

 

Jeg kan jo ikke legge skjul på at dette er jo veldig spennende. Må innrømme at jeg får jo både puls og gåsehud av dette.

 

Vi snakker med, og er i kontakt med flere som bor i område og som har vært i noen av det aktuelle seilingsområder hele 18 ganger.

Dem er posetiv til ideen, om å forsøke seg på ruta, alle. Vist ikke, så hadde vi ikke prøvd oss på denne ruta.

 

Samtidig er jeg takknemlig, vist det er noen på BP som kan ha noen opplysninge til oss. Som vi kanskje kan ha stor nytte av, før og under seilasen.

 

Vet fra før av, at det er meget stor bredde på kompetanse, om alt her på BP :smiley:

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket når isen åpner seg og når den stenger igjen?

 

En av de tingene som gjør dette spennende, det vil variere fra år til år. I tillegg kommer drivisen, som følger vær og vind, og som man kan risikere å måtte vente på.

 

Ellers vil jeg anbefale en tur innom biblioteket og låne bøkene fra R.Amundsens ferder gjennom passasjene, og fra A.E. Nordenskiolds ferd i 1879-80. Interessant lesning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Utrolig spennende tråd. Dette blir gøy å følge med på!!

Ellers så tar jeg meg selv i å undres over at de to debatantene i denne tråden som utvilsomt har mest peiling på seiling og diverse andre ting begge seiler rundt i Bavariabåter til daglig.....

(Kunne ikke dy meg ref. siste spørsmål i pollen :lol: )

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Utr

Ellers så tar jeg meg selv i å undres over at de to debatantene i denne tråden som utvilsomt har mest peiling på seiling og diverse andre ting begge seiler rundt i Bavariabåter til daglig.....

 

Og jeg har ikke skrevet noe før nå. Kan ikke forstå hva du mener? :lol: Nå er vi ihvertfall en kvartett(tar med deg og LE)

 

Back to case:

 

Utrolig spennende reise, det må nesten opprettes en egen blogg på BP for slike turer. Slik at de fanges fort opp. Greit å lese her istedefor på seilmagasinet sin blogg.

 

Trond du får låne bort båten til Viggo i Bergen mens du er borte, slik att han han har litt vinnersjanser i sommer :cool:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...