Jump to content

Seile rundt arktis?


Sun Flyer

Seile rundt nordpolen?  

240 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Da har vi akkurat snakket med Finn ombord i RX, de er ved godt mot og har ca 5 dager igjen til Alaska! Det har vært en del mere iss enn forventet og en del vind. I en stiv kuling med storm i kastene holdt de på å renne inn i et isfjell men fikk kastet seg forbi, De gjorde da 14 knop på en surf, så de har nok hatt litt action! Blåser bris, frisk bris nå....

.

Link to post
Share on other sites

Har forelagt dette for min russiske nabo. Han skriver følgende:

 

Hei,

I Russiske medier skriver de at båten skulle ha hatt obligatorisk grense og toll kontroll i Murmansk, og detaljert tillatelse fra Russiske Transport Ministerum og RusTurisme ( turist kontor )

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som vet hvordan det går med de nå? Har de kommt seg ut av russisk farvann og hvor seiler de hen nå?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

RX II ble satt på opplag i Nome i dag for over vinteren, og krybbet for arktiske storm vinder. Mannskapet er blitt bitt av Gullfeber, og står nå på hue i elva og vasker Gull (Nuggets som det heter her). Og Gull finner dem, ganske mye også er det av det her. Nome har ganske mye å by på når det gjelder natur opplevelser, varme kilder, elgjakt som er akkurat nå. Det sliter med å holde brunbjørnen vekk fra felte elger her. Lakse fiske starter i juli og varer utover til nå.Kongekrabbe fiske og mye mere.

Ps. Har truffet på og snakket mye med Jim som var med Ragnar Kvam i sin tid, på hans sine seilaser og land eventyr. Han har hjulpet oss mye her i Nome.En virkelig koselig man, og han hadde mye å fortelle oss.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=451835&cat=4916

 

Ousland & Thorleifsson vil prøve seg på det samme som vi forsøkte oss på sessongen 2009.

 

Håper det går bedre for dem en det gjorde for oss, igjennom NordØstpassasjen.

 

Det hadde vært gøy om noen fra Norge hadde klart en slik seilas på en og samme sessong, nå.

 

Jeg vet, at dette er ekstremt tøff seilas. Og krever enormt av hver enkelt for at en skal klare å gjennomføre en slik seilas.

 

:flag:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ganske lite om hvordan det er å seile der oppe. Men en rask, lett trimaran er akkurat det motsatte av hva langtur"ekspertene" anbefaler. Blir interessant. Når forholdene er gode kommer de iallefall til å spise mil raskt. Men det må være ganske tøft å oppholde seg ombord i den farten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Juli, ca den 16 ankommer jeg Nome i Alaska.

Det må gjøres noe forfallende velikehold, skifte propell og pakkboks på propellakselen. Så laste opp med proviant, da er båten klar for Nordvestpassasjen. Retning østover for dem som ikke har fått med seg det.

 

Vi får da plutselig masse av tid til å utforske flere plasser underveis. Som vi nå sitter og leser oss fram til, som kanskje vil bli aktuell å stoppe på.

 

Men som i år 2009 vil det bli neste år også, at Nordvestpassasjen vil fryse igjen den 24 september. Så all verdens tid får vi ikke likevel.

Spennende vil det bli. Vet nå, at Isbjørnen er mere sulten og at det strander ca 200 bjørn på fastlande etter issmeltingen område Alaska og Canada i området der vi skal seile. Og det er nok av lakseelver å prøve seg på også, vist vi får lyst på en laksemiddag.

 

2010 vil det bli ganske så mye trafikk i Norvestpassasjen, tror det blir 3 norske båter som planlegger passering der.

 

I motsetning av Nordøstpassasjen er Norvestpassasjen littegranne mere innenfor infrastrukturen. Det er flere små plasser med flyplasser spredd langs hele Alaska og Canada.

 

Mannskapet og meg er heltent på seilasen allerede. Det er bare å samle sammen litt tid og økonomi igjen, for siste ettappe. RX II skal seiles helt fram til Norge.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Leste nettop i Seilas bladet om Ousland og Thorleifsson sin planlagte ekspedisjon rundt arktis. I artikkelen nevnes det at de jobber med et budsjett på 5 (fem) millioner kroner(!). Virkelig? Hva bruker de såå mye penger på? Gi meg et par hundre tusen så skal jeg nok holde meg levende på tur mange år.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det stemmer det.

 

Børge og Torleif kom innom meg på Saltrød,på retur-turen hjem til Oslo.

Og Finn kom innom også, fra hytteturen sin.

 

Vi hadde et uformelt Isblink treff og vekslet noen Nordpol erfaringer :smiley:

 

Det er verdt å følge med denne sessongen. Trur nordmennene (oss) kommer til å høste mange nye erfaringer om Arktisk seiling.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dette blir bare så spennende!

Dem drar 23 juni og vi drar noen uker etter dem, fra Nome.

Båten Alaska dro over forrige uke fra Egersund, med kurs for Grønland.

 

En kan si det slik om Arctic seiling. Når en ikke kommer videre i isen eller passasjene, da er en i utgangspunkte i livsfare. Da sitter en fast i isen, og da noen ganger i skruvisen. Skruvisen er is som ruller rundt sin egen akse, og ser ut som en annen kvern.

 

Det krever god planlegging for slike seilaser, og en må tenke ut strategier for hver enkel situasjon en kan tenke seg at en kan komme oppe i. Og for i heletatt skulle klare seg igjennom dette helskinnet og ikke minst komme seg videre i seilasen.

 

Med så mange ulike båter i Arctic i år, så har disse båtene helt forskjellige strategier med å seile i isen.

Alaska med stålskrog, Northern Passage med flerskrog og glassfiber, så RX2 med smalt langkjølet skrog i glassfiber.

 

Men ikke minst, dette er sensasjon med så mange Norske båter der nord som seiler passasjene. :flag:

Ha en fin Seilas Gutter!

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...