Jump to content

Seile rundt arktis?

Sun Flyer

Seile rundt nordpolen?  

240 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ellers så tar jeg meg selv i å undres over at de to debatantene i denne tråden som utvilsomt har mest peiling på seiling og diverse andre ting begge seiler rundt i Bavariabåter til daglig.....

Hvorfor undres i grunnen.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

TV innslag fra Tv nord fra Alta. Hans Fredrik forteller litt om opplegget.

http://www.tv-nord.no/tv.jsp?id=1501

Vi kommer til å legge ut Link her på Tracking på RX II på Google Eart kartet. Den er der allerede på Google, men blir ikke lagt ut her før Juli.

Kan også si at det er over 7 tonns laste kapasitet på RX.

RX II ble bygget 1977, med hensikt å seile "Open Ocean Ostar Race" , som det står i papirene hennes.

Vi venter på Visumet fra Russland??

Alle ekspertene vi er i kontakt med sier "Prøv, dette er mulig"

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Høres ut som et spennende prosjekt.

Den eneste jeg har hørt om som har seilt i Russland var en engelsk type som seilte inn i Kvitsjøen, på kanaler og Onega/Ladoga og så på Niva ut i Østersjøen. Husker ikke hvordan han ordnet seg med visum.

Jeg ville gått for et multiple entry visum. Varer i elleve måneder. Du må ta en AIDS test.

Intourist i Oslo er stedet for å arrangere dette. Du må nemlig ha en invitasjon for å få visum, og har du ikke svært gode kontakter så kan Intourist ordne med det.

For Nordøstpassasjen ville jeg skaffet russiske kart. De er særdeles gode. Kyrillisk alfabet er ikke så vrient.

Det som er noe herk med Nordøstpassasjen, er at den lukker seg i øst og vest først hvis den fryser til. Det er mange skip som har fått ufrivillig overvintring inni der.

Jeg har snakket med endel som har vært på motorsykkeltur i Russland. Myndighetene forlanger en detaljert seilingsplan som de ikke tillater avvik fra sånn rent uten videre.

Det har blitt stor intresse for seilasen vår i media, uten at vi har løftet en finger mot den siden. Bortsett fra at Sun Flyer la dette ut her. :smiley:

Status nå:

Det ble varslet et møte med øvrigheten til oss, for å få Transit tillatelse på eventuelle seilingsområder. Det er faktisk bare dette som står igjen nå, resten er på plass allerede nå. Og sånne ting har vi forståelse på at det tar en del tid å få på plass.

Med de alle riktige folkene bak oss som vi har klart å skaffet oss, så skjedde planlegging, utstyrs innkjøp etc. i rekord fart.

Dermed sier jeg ikke at ting har bare godt smertefritt. En del problemer har vi møtt på, som måtte løses i riktig rekkefølge.

Det kommer også et stykke i DN på fredag i deres magasin da, er det varslet meg. :smiley:

Trønder Avisa i dag:

http://www.t-a.no/nyheter/article65343.ece

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

• 4 uker senere...

Siste nytt er at flere har tenkt å ta samme seilasen som oss, men da Vestover. Motsatt vei som vi seiler, Østover.

Og da med en flerskrogsbåt. Virkelig spennende dette her.

Dem får offentliggjøre dette selv, om seg selv og planene deres. Tipper det kommer i en av seilemagasinene på nett om ikke så lenge.

Om oss, så drar RX II den 11 Mai nordover, og jeg tar over den i Bodø igjen første uka i Juli. RX ligger hjemme hos meg nå for gjennomgang av utstyre og noen oppgraderinger for Arctiske forhold. Og er straks ferdig med dette. Båten er seile klar nå for Arctic rundt :smiley:

Det blir ett innlegg i NRK sørlandssendingen i kveld mandag kl 18:40 om båten og om noe av seilings planene våre. Det er til tider vanskelig å svare på enkelte spørsmål, i de det ikke er noen Facit på en slik seilas, om seiling rundt hele Nordishavet på så kort tid.

Dette står det respekt av og jeg må si at dette virker særdeles spennende... Håper alt ordner seg slik at seilasen blir forsøkt gjennomført..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Fortsatt utseiling fra Vardø?

JRO

Vardøværing

Det er planen å bunkre vann og diesel der, og ting en har glemt å pakke med seg.

Vet du om det er bunkring for fiske båter der enda? Hørt at dem har lagt ned så mange bunkrings plasser langs kysten.

Du finner bunkers i Vardø, det er ikke noe problem... Mellom Båtsfjord og Vardø er det ikke noe bunkers....

Trond; det er bunkers i Vardø. Og ellers til dels skipshandel og ganske god tilgang på håndverkere. En kamerat av meg er en dyktig sveiser f.eks. hvis dere trenger å få spesiallagd noe etc. Matbutikk, og andre ting og tang dere trenger er også til stede. Det de evt. ikke har kan skaffes fra Vadsø, Kirkenes, eller omså fra Alta. Bare gi meg beskjed om det er noe dere trenger hjelp til så har jeg kontaktene. Spør gjerne om konkrete ting i god tid på forhånd så kan jeg sjekke for dere.

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
  • 3 uker senere...

Takk for iveren JRO, lokal avisa i Vardø hadde en prat med oss forrige uken. :smiley:

Vi har fått egen side nå:

http://www.seilmagasinet.no/id/31923 Vi skal prøver å seile helt rundt Nordpolen

Flere tar turen:

http://www.skinnarmo.com/ I år, seiler Nordøstpassasjen, en vei. Dette er den skjente Svensken Ola

http://awberrimilla.blogspot.com/2009/04/f...ther-stuff.html. Skal seile en vei i år.

Vært i kontakt med en båt som heter "Alaska", som nå er i Arendal. Tar turen rundt jorda via Nordwest passasjen og sørover, videre over Stillehavet neste år.

Par andre båter har også vært i kontakt med meg og kommer til å seile i Arctic neste år, men bare en vei.

Og så er det den gamle flerskrågsbåten i Norge som har noe på gang, vet enda ikke om disse kommer seg i gang.

Torsdag 23 April drar jeg til Caymand Island og seiler til Spania, ca 4200Nm. Litt "tørr trening" før jeg tar Arctic Rundt må en ha :smiley:

Tror det kan være en fordel å ha noen Nm som grunnlag. Har fått bare 1000Nm hittil i år, og det mener jeg er for lite?

Fra nå av kommer vi til å følge opp den øverste linken med stoff om oss, kan bli litt dårlig med det i Mai mnd kanskje. Men mnd. der etter vil det bli mere

• 2 måneder senere...

Hei jeg velger å bruke denne trøden, i det det gjelder RX.

Girboksen MS10A har kranglet en stund på RX, så jeg valgte å kjøpe en ny. Men en mere nyere modell MS2AD.

Boksen passer på motoren, men en hake var det.

Senterhullet på demperplata var 29mm på den gamle girboksen. På den nye skal det være 22mm utvendig på akslingen fra girboksen og inn på senterhullet.

Volvo Penta skulle ha blodpris på plata, nesten like mye som jeg ga for girboksen.

Er det noen på baatplassen som sitter på en slik demperplate som står på en MD2030, og kan unnvære den til en grei bruktpris??

Det nærmer seg avgang nå.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

• 1 måned senere...
her er en som gjort det-Vagabond

ancre.jpg

Har hatt den store den store glede av å være gjest på Vagabond flere ganger. Ble kjent med dem i Ny Ålesund og har siden besøkt dem da de lå fastfryst på østsiden av Svalbard. Vi har pratet endel om seilasen de hadde rundt nordpolen. Jeg har også sett filmene de har laget . en for nordvest passasjen og en for nord øst. Nordvest var mest vrien seilemessig mens det byråkratiske ikke var like lett gjennom Russland. Jeg syns å huske at de brukte en 6 ukers tid på å få igjennom alle tillatelser . De endte til slutt med å ha med seg en fra de russiske myndigheter som tok notater hele veien. Eric som er kaptein ombord mente det var greit fordi mannen de fikk med seg ikke røykte var ryddig og "glemte" notatboka igjen på båten. :smiley:

Veldig hyggelig å se bilde av Vagabond på baatplassen!

Bragte fram gode minner om denne veldig hyggelige familie som har tilbrakt fem vintre innefrosset på svalbards østkyst.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...