Smurph Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Er det noen som har kontaktinfo til ekspedisjonen? Jeg synes gutta fortjener litt mer internasjonal oppmerksomhet, og kan godt påta meg å oversette artikler og blogger til engelsk. Har allerede startet en liten tråd om ekspedisjonen på Woodenboat Forum: http://www.woodenboat.com/forum/showthread.php?t=100413 Bundin er bátleysur maður Link to post
Sun Flyer Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Er det noen som har kontaktinfo til ekspedisjonen? Prøv å gå på bloggen til Trond. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
moosewine Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Ser ut som gutta har god bør, allerede forbi Novajla Semlja... . Link to post
Smurph Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Svenskene er i Russland! De ligger p.t. i Murmansk og får ordnet med de siste papirene. Håper å komme seg avgårde på onsdag iflg bloggen på http://www.skinnarmo.com/ Bundin er bátleysur maður Link to post
moosewine Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Kan ikke skjønne helt hvor det står at den svenske ekspedisjonen har tenkt å ta opp konkurransen med RX? På hjemmesiden står det at de bare har tenkt seg gjennom nordøstpassasjen? . Link to post
Sun Flyer Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Oppdatering. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Smurph Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Det ligger nå tre båter i Resolute Bay i Kanada og venter på en sjanse til å komme seg gjennom NV-Passasjen. Men ryktene vil ha det til at 2009 er et dårlig år - mer is i passasjen enn det som har vært vanlig de senere årene. Se http://fiona2009northwestpassage.blogspot.com/ Ref FlyingOrcas kommentar på tråden jeg startet på WoodenBoat Forum om RX II: From what I hear this is a daft year for ice - very bad conditions for anyone attempting the Passage. The circumnavigation is a cool idea, my brother has talked about it for year, but word is this is NOT the year - Dad and I were just talking about this (he spent fifteen-odd years doing research in those waters) because another friend of his is making yet another attempt on the Passage. David something. Bundin er bátleysur maður Link to post
Salt Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Kanskje det snart går å følge suksessen til Sheng He i 1421, å seile nord for Grønland. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Smurph Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Kanskje det snart går å følge suksessen til Sheng He i 1421, å seile nord for Grønland. Det er nok en myte, fremsatt av en amatørhistoriker, som er blitt grundig diskreditert. Bundin er bátleysur maður Link to post
Salt Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Ja, jeg har lest at noen skråsikre sterkt misliker teorier og undersøkelser som ikke deres egen profesjon har gjennomført. Det var slik med Heyerdahls funn og teorier også. Ikke desto mindre vil det nok bli passerbart nord for Grønland etter hvert (evt. igjen). Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
finnarne Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Møte med isbjørn Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Smurph Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Siden jeg nå oversetter det meste som skrives om RX II til engelsk, så er jeg samtidig blitt en del av mediateamet til RX II. Her er siste nytt, nettop mottatt pr epost: ------------------- SISTE NYTT ER AT RX II SITTER FAST ISEN. Været er bra og vinden har løyet men råken de hadde seilt i lukket seg og de ligger nå stille. Ikke noe åpent hav noen steder i nord, øst eller mot land. Har fortøyd i et isflak ved en øy. Regner med noen nyheter fra de om bord i løpet av kort tid. God stemning om noe anspent …… Bundin er bátleysur maður Link to post
finnarne Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ser ut som om de har kommet igang igjen ? Sitter de fortsatt fast, eller kom de seg løs ? Ser ikke ut som om de har så veldig mye mindre fart enn det de hadde i går morges (norsk tid...) Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Smurph Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Fikk en mail fra dem i natt med den siste bloggen. De sitter fortsatt fast i isen og bruker ventetiden til å få seg en velfortjent hvil - det siste døgnet har visst vært slitsomt. 20nm til åpent vann, men ingen vei ut dit. Regner med at bloggen kommer på Seilmagasinet ila kort tid. Bundin er bátleysur maður Link to post
finnarne Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Da ser det ut til at de sitter skikkelig fast. Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 her er to bilder som viser hhv isutbredelsen og deres posisjon. Mye åpent hav litt lengre øst, men det var å komme seg dit da... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
finnarne Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Bare for å være sikker, det øverste er opp ned i forhold til det nederste ? og det gule på det øverste er is ? Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 ja, det er riktig. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
finnarne Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Da ser det ut til at det er fremdrift på dem igjen. Noen som vet hvordan det ligger an med svenskene ? Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Første hindring forsert. Noen flere hindre til er det, men det ser bra ut. Svenskene ser nesten ut til å ha kapitulert. Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 De kan se ut som om svenskene er innestengt i Isen, omtrent der RX-II satt forrige helg. Men ut fra fremdriften til RX-II de siste døgnet, så ser det ut til at de har møtt på nye is-problemer. Noen som har oppdaterte is-kart ? Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 se her Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
finnarne Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Glimrende. Takk Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 her er et kart med mer info Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fanafjord Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Skikkelig spennende dette. Følger med hver eneste posting i Seilmagasinet. Hva tror dere. Klarer de det? Blir de slått av svenskene til slutt? Holder en knapp på at våre gutter vinner I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn