Jump to content

Seile rundt arktis?

Sun Flyer

Seile rundt nordpolen?  

240 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det ligger nå tre båter i Resolute Bay i Kanada og venter på en sjanse til å komme seg gjennom NV-Passasjen. Men ryktene vil ha det til at 2009 er et dårlig år - mer is i passasjen enn det som har vært vanlig de senere årene. Se http://fiona2009northwestpassage.blogspot.com/

Ref FlyingOrcas kommentar på tråden jeg startet på WoodenBoat Forum om RX II:

From what I hear this is a daft year for ice - very bad conditions for anyone attempting the Passage. The circumnavigation is a cool idea, my brother has talked about it for year, but word is this is NOT the year - Dad and I were just talking about this (he spent fifteen-odd years doing research in those waters) because another friend of his is making yet another attempt on the Passage. David something.

Bundin er bátleysur maður

Ja, jeg har lest at noen skråsikre sterkt misliker teorier og undersøkelser som ikke deres egen profesjon har gjennomført.

Det var slik med Heyerdahls funn og teorier også.

Ikke desto mindre vil det nok bli passerbart nord for Grønland etter hvert (evt. igjen).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Siden jeg nå oversetter det meste som skrives om RX II til engelsk, så er jeg samtidig blitt en del av mediateamet til RX II. Her er siste nytt, nettop mottatt pr epost:

-------------------

SISTE NYTT ER AT RX II SITTER FAST ISEN.

Været er bra og vinden har løyet men råken de hadde seilt i lukket seg og de ligger nå stille.

Ikke noe åpent hav noen steder i nord, øst eller mot land. Har fortøyd i et isflak ved en øy.

Regner med noen nyheter fra de om bord i løpet av kort tid.

God stemning om noe anspent ……

Fikk en mail fra dem i natt med den siste bloggen. De sitter fortsatt fast i isen og bruker ventetiden til å få seg en velfortjent hvil - det siste døgnet har visst vært slitsomt. 20nm til åpent vann, men ingen vei ut dit. Regner med at bloggen kommer på Seilmagasinet ila kort tid.

De kan se ut som om svenskene er innestengt i Isen, omtrent der RX-II satt forrige helg.

Men ut fra fremdriften til RX-II de siste døgnet, så ser det ut til at de har møtt på nye is-problemer. Noen som har oppdaterte is-kart ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Skikkelig spennende dette. Følger med hver eneste posting i Seilmagasinet.

Hva tror dere. Klarer de det? Blir de slått av svenskene til slutt?

Holder en knapp på at våre gutter vinner :flag:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...