Jump to content

Luksus? Må vi ha det?


FM 8-12

Recommended Posts

Ikke for å trå noen på tærne men, ser flere har båter som er langt finere og mer velutstyrt enn huset jeg bor i. Er dette virkelig nødvendig for og ha det bra på sjøen? Båtlivet for meg er det og komme bort fra jobb stue micro tv og alt mas og ha det litt primitivt. Beste båtminne er i åpen 20" tresnekke med 1syl FM bensin fra 1955, også den båten som ble brukt mest i all slags vær også lengre turer. PS ingen luksus, ikke så mye som en starter/dynastart engang. Hva er deres mening?

Link to post
Share on other sites

Som kjent kan man ikke kjøpe seg lykke :smiley:

Jeg vil tro at jordomseileren i en Alo 28 har det minst like hyggelig som millionæren i en 60 fots seilyacht til fem millioner kroner.

 

Luksus er relativt. For noen er det luksus å ha plass til svømmebasseng om bord i båten og et mannskap på fire for å holde den ved like, mens for andre er det luksus å bare ha stekeovn og dieselvarmer om bord!

Link to post
Share on other sites

Er vel først og fremst spørsmål om økonomi, og hvor mye folk er villig til å bruke på båt.

 

Men en annen og like viktig ting, er at vi alle er forskjellige, noen vil ha det enkelt og primitivt på sjøen, mens andre vil bruke mer på båt enn på hus.

Og alle utgjør mangfoldet av båtlivet, og alle respekterer vi... :flag: (bortsett fra de som lager kvalm..) :puke:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Ingen er blitt lykkligere av mye luksus rundt seg. Folk streber etter mer og bedre av alt. Utstyret skal være fra øverste hylle. Utstyrshysteriet har gått til hjernen på enkelte båtfolk. Jeg var selv en del av det for noen år siden. Jeg hoppet av denne karrusellen og er langt lykkligere nå enn tidligere.

Jeg tror mange av de som ønsket seg mye luksus i form av en moderne båt, gjerne i 50+ -klassen finner fort ut at livet blir ganske tomt når hverdagen kommer.

Det er noe som sier at man kan ikke kjøpe lykke for penger. Mye sant i dette ordspråket.

 

Da er det bedre å satse på gode venner og dele lykken med dem. :cheers:

 

Vi er alle selvsagt ikke like. Jeg respekterer det også. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette må hver enkelt finne ut av selv, men personlig så er det en del kommentarer og holdninger jeg undrer meg over. Bl.a. er det i omtale av enkelte båter diskutert uvesentligheter som at litt knirk i en luke eller en hengsle som er litt slarkete skal gjøre båten nærmest ubrukelig.

 

Stiller meg også undrende til de som har lyse vegg-til-vegg tepper i båten og der en helst ikke bør gå med sko, og i alle fall ikke dra en fisk over ripa. Enorme lys- og lydanlegg går også over min forstand som viktig båtutstyr. Men som sagt, vi er forskjellig. Det som er harry og fullstendig meningsløst for meg kan være viktig for deg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er vel først og fremst spørsmål om økonomi, og hvor mye folk er villig til å bruke på båt.

 

Men en annen og like viktig ting, er at vi alle er forskjellige, noen vil ha det enkelt og primitivt på sjøen, mens andre vil bruke mer på båt enn på hus.

Og alle utgjør mangfoldet av båtlivet, og alle respekterer vi... :flag: (bortsett fra de som lager kvalm..) :puke:

 

Økonomi er vel en ting, nå er det relativt lett og låne penger igjen. Min problemstilling er at når jeg er ute med venner, samboer og barn osv vil jeg heller sitte rundt et lite intimt bord gjerne med en parafinlampe på og hygges istedenfor at kjerringa står på kjøkkenet og ungen ser tv mens kammeraten står i mobtlf og surfer på nett. Mister litt av sjarmen og kosen etter min mening med for mye av det gode. Respekterer selvfølgelig andre med ulik mening

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, har aldri vært på sjøen

 

Du har vel i det minste rodd deg en tur på snåsavannet ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min problemstilling er at når jeg er ute med venner, samboer og barn osv vil jeg heller sitte rundt et lite intimt bord gjerne med en parafinlampe på og hygges istedenfor at kjerringa står på kjøkkenet og ungen ser tv mens kammeraten står i mobtlf og surfer på nett.

 

Enig, bortsett fra at jeg ikke kan uttale meg om det siste du skriver, har ikke erfaring med det ennå.. :lol:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Litt fristende å snu spørsmålet, hva er egentlig vitsen med å sitte i ei gammal snekke uten verken varme, dusj, micro - og kanskje til og med uten ismaskin når det finnes båter hvor vi kan velte oss i luksus? Mye herligere det vel?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Litt fristende å snu spørsmålet, hva er egentlig vitsen med å sitte i ei gammal snekke uten verken varme, dusj, micro - og kanskje til og med uten ismaskin når det finnes båter hvor vi kan velte oss i luksus? Mye herligere det vel?

 

Hver sin smak som sagt men skal jeg ha dette kan jeg like så godt bli hjemme, hele greien er å skille sjøliv fra land. Hjemmekos er hjemmekos. Og gudene bevare om dere fikk strømfeil og ingenting fungerer hva gjør dere da? :giggle: Avslutter nok ved nærmeste brygge mens jeg tøffer videre like blid og fornøyd i snekka mi :yesnod::cool:

Link to post
Share on other sites

Hver sin smak som sagt men skal jeg ha dette kan jeg like så godt bli hjemme, hele greien er å skille sjøliv fra land. Hjemmekos er hjemmekos. Og gudene bevare om dere fikk strømfeil og ingenting fungerer hva gjør dere da? :giggle: Avslutter nok ved nærmeste brygge mens jeg tøffer videre like blid og fornøyd i snekka mi :yesnod::cool:

Hva vi gjør da?? da ligger vi der og koser oss til det kommer en servicemann og ordner opp, hva ellers? Men litt irriterende hvis det skjer noe i fellesferien - tror vi ventet neste 5 timer på en dust som måtte komme å reparere oppvaskmaskinen vår i fjor sommer :headbang:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Veit ikke hvor mange ganger jeg har hørt , hva skal du med det da ? Om det er radar plotter , eller hva f.... som helst . Pleier ikke gå så veldig lenge , før akurat samme folka har detta sjæl . Mærkelig greier detta her , mye er vel at . Har du det ikke selv , så er det ikke noe å ha . Trenger ikke radar for å kjøre båt uti pytten her , sa en gubbe å lo å syntes han var kjempe artig .Men trur du gubben har radar nå, dumt spørsmål . Har vel eksempler i bøtter å spann , den mest kjente er vel . Skal du montere visp (baugtrøster) på den lille båten , skal du med det da . Trudde litt av sjarmen var å kjøre båten , så går det ikke mange straxene sa har gubben montert visp han også . Noen kaller slike slengbemerkninger kort å godt missunnelse , andre kaller det tåkeprat . Jeg gidder ikke kalle det noenting , bare koser meg det jeg har .Så for andre ha akurat det dem vil , om det er luxus eller ikke . Alle har sin smak , å sin mening om båtlivet .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...