Jump to content

Luksus? Må vi ha det?


FM 8-12

Recommended Posts

men er sikker på at vi hadde en likke så fin ferie som dem med 45 fot.

(bedre diesel rengskap også sikkert)

Hvorfor er dere så jævlig inntresert i hvor mye diesel andre bruker , skjønner ikke det jeg .Beklager men , et fett for meg om nabo'n bruker 100 liter i timen , bare jeg slipper å betale . Jeg trur at i bunn å grunn at dette er rein missunnelse , så for andre kalle det hva dem vil . Hadde folk hatt råd til større båt , så hadde nok flertallet bytta . Å ikke suta å klaga over hvor mye diesel nabo'n bruker , men men sånn er det vel bare . Er så jævelig glad jeg betaler luxusen selv , så kan alle andre si å mene hva dem vil .Det er av null innteresse , så kan dere andre irritere dere over at jeg bruker bøtter av diesel og batterivann . God helg :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvorfor hisse seg opp om han klarer seg like fint med sin som andre gjør med sine store cabincruisere? For meg personlig har drivstoff utgift mye og si. Derfor burde jeg egentlig byttet motor siden alt annet er nytt men klarer ikke så lenge denne motoren aldrig ryker. Og mener ikke at det er luksus og bruke mye drivstoff heller

Link to post
Share on other sites

For å være ærlig så er jeg HELT sikker på at de aller aller fleste har en mye mer komfortabel ferie i all slags vær i en båt på 45' enn i en på 22'.

 

Og Nimbuster - du behøver ikke være enig i dette heller

Redigert av Kingsea (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Nimbus er en meget bra båt bare for og si det om navnet stemmer etter båt... Komfortabel...hmmm ja er mulig. Har bettong støpt bunn og totalt isolert cabin men ville vel heller vert i en princess om det skulle sjøe som mest, men om jeg ville betalt kostnaden deretter for 3 til toppen 4 timer bølging er et spm.. Ingen stygg mening til deg siden du virkelig bruker båten. Jeg setter ikke ut om det er full stor da jeg har barn

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg er det...:-)

Men for min del må jeg ikke opp i en 45 foter...klarer jeg meg godt med en 36-38 fot for å ha det komfortalbelt. For 25-30 år siden derimot, da syns jeg det var komfortabelt nok med en 22 fots Sjømann, men jeg ville aldri dratt på tur i en sånn båt i dag. Det har med våre behov, krav, økonomi og prioritering å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Nimbus er en meget bra båt bare for og si det om navnet stemmer etter båt... Komfortabel...hmmm ja er mulig. Har bettong støpt bunn og totalt isolert cabin men ville vel heller vert i en princess om det skulle sjøe som mest, men om jeg ville betalt kostnaden deretter for 3 til toppen 4 timer bølging er et spm.. Ingen stygg mening til deg siden du virkelig bruker båten. Jeg setter ikke ut om det er full stor da jeg har barn

 

 

Er usikker på hva du egentlig mener her....om du snakker med deg selv eller.

Link to post
Share on other sites

Leser ingen den fulle tråden, Hadde en nimbus 33 for 1år siden men syns det ble for mye båt. Både med vedlikhold og alt annet. Og låne penger (noen har, ikke jeg) er vel ikke noe større sak idag. valget falt pga kjøpet var billig, drivstoff var billig og båtplass med forsikring. Nimbus ble arvet så tror ikke den hadde vert så dyr for min del, men etter mitt bruk holder 22" i massevis derfor jeg spør om bruken

Link to post
Share on other sites

Luksus er helt subjektivt

 

For mange med en 20 foter er en 30 foter luksus

 

For andre med en 30 foter er en 40 foter luksus

 

Andre igjen med en 40 foter er en 50 foter luksus.

 

Og for noen med en 40 foter er en 37 foter av et annet merke luksus.

 

Og kanskje er noen med en 40 foter, er en ny 30 foter luksus.

 

 

Vi er alle forskjellige og ønsker er helt inviduelt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Åh, mente du at jeg har en Nimbus...pga mitt nick "nimbuster"? Skjønner ellers og fremdeles ikke hva du mener, men det er kanskje ikke hensikten heller.

 

Men, FM 8-12, kan det egentlig bli for mye båt da? Ikke slik jeg ser det i hvert fall...

 

Ja tenkte på nicket ditt. Ja ble for mye med lagring opptak, rubbing, polering forsikring osv. Jeg personlig er jo ikke ute 6mnd i året. Men forstår andre som er pernsjonister og gjør dette eller om økonomien byr seg slik at man kan kose seg langt mer enn man jobber

Link to post
Share on other sites

Min første seilferie besto av 3 uker Asker-Smøgen tur-retur i en Banner 28. Ikke ferskvannstank, utenbordsmotor, benkene besto av aluramme med seilduk strukket over, ingen form for varme eller kalesje, i knestående var det nesten mulig å bevege seg inne, "bæsh-and-carry" som veltet nesten på hver tur. Hadde riktignok kokeapparat. Ingen lading så batteriet ble kun brukt til lanterner.

 

Som 20-åring og med ei dame som co-skipper var det en helt fantastisk ferie. :sailing: Om samme tur hadde blitt tatt i dag med samme båten, 25 år senere, tviler jeg sterkt på.

 

Spesielt en gang savnet vi virkelig litt luksus: Lå ved siden av en Scanmar 35 på Väderøarne. Når jeg sto i cockpit følte jeg at jeg ikke kunne se over karmen deres. Vi satt i cockpit med seiledressene på, det var skikkelig kaldt og guttungen i nabobåten var på en rundtur i jolla når rederinnen hos nabo'n roper: "Nå kan du komme inn for jeg har satt på varmen på rommet ditt"

 

Møkkafolk........... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hva er Luxus på sjøen for meg er det ikke nødvendig vis størrelsen og interiøret i båten men og kunne reise ut feks midfjords

stoppe opp stupe ut i vannet legge seg på dekket og la sola tørke deg laaaangt i fra masete strender hvo folk tråkker på teppe ditt søler sand i kaffen din velter koppen og 20 gettoblestere som blåser øra dine fulle av en blanding av rap disco

og pop i en stor smørje da er det luxus og ha en båt midtfjords stillle fredlig deilig og varmt. DET GJØR NOE MED EN. :cool::cool::sailing::wink:

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Haha ja vi gleder oss :cheers:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

For oss som har drevet gårdsbruk i mer enn 20 år, er det luksus å ha så mye fritid at vi har tid til å eie og bruke båt. I tillegg kommer lønna jammen inn på kontoen vår hver måned også, selv om vi har opptil flere fridager i måneden. :flag:

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det som gjerne kalles luksus, er det samme utstyret som gjør at båten brukes i allslags vær, 8 måneder i året.

 

Forøvrig trenger man ikke mye luksus for å kose seg en solskinnsdag i juli. Da kommer man langt med en gummibåt,en 4 hester,en engangsgrill, ei pakke pølser, og etpar øl.

Link to post
Share on other sites

Nå består jo som kjent livet av mer enn 1 solskinnsdag i juli da... :smiley: , men er enig i det. På den annen side, er det mange båter som ikke nødvendigvis koster så mye, som likevel brukes i all slags vær, 8 mnd i året. Det er sikkert luksus for svært mange selv om båten ikke er proppet med utstyr. Båten brukes likevel, og brukerne opplever luksus ved dette.

 

Luksus må ikke nødvendigvis være av materiell karakter...tid er luksus, god helse kan oppleves som luksus for mange.

Link to post
Share on other sites

For oss som har drevet gårdsbruk i mer enn 20 år, er det luksus å ha så mye fritid at vi har tid til å eie og bruke båt. I

mvh

Ella

 

Det skjønner jeg godt. Jeg driver for meg selv og koser meg den ene uka jeg har ferie, som jeg alltid legger utenfor fellesferien. Det er luksus for meg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg driver for meg selv og koser meg den ene uka jeg har ferie, som jeg alltid legger utenfor fellesferien.

Den tiden er heldigvis over for oss nå og vi er begge i fast jobb med mer eller mindre fast arbeidstid og for ikke å snakke om fast fritid, som vi for det meste nyter på sjøen. Det er luksus det :cheers_wine:

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...