Jump to content

Eksosutblås under vann


Kodvaag

Recommended Posts

Sommeren 2008 ble båten ganske svart bakpå grunnet mye sot fra Yanmar'en.

Ble bading og vasking et par ganger, rundt hele vannlinja.

 

Vet ikke om det er normalt for Yanmar motorer å ryke så mye.

Jeg har byttet turboen til en ny original en nå (på land), den gamle lakk vann i kjølekappa og gikk tregt rundt, men vet ikke om det var den som gjorde at motoren sotet.

Vil også, før sjøsetting, utbedre frisklufttilførselen til motorrommet, sånn at det kommer ned 6 stk 3" slanger med friskluft utenfra. (2 stk 3" originalt)

Båten hadde kun omlag 25% så mye motorytelse som den har nå originalt, så den har nok fått lite friskluft også.

 

Alt dette vil nok hjelpe sånn at motoren soter mindre.

 

 

Men, jeg tenkte at hvis den slipper eksosen ut under vannlinja, så vil sjøvannet filtrere vekk noen sotpartikler før eksosen kommer til overflaten? Det er jo litt miljøvennlig, for sjøvannet har bedre kapasitet til å ta i mot sot enn lufta vi puster i også?

At det i tillegg blir en ekstra lyddemper er jo bare en bonus.

 

Jeg har ikke vannlås, eksosslangen går ganske vannrett fra tilkoblingen ut av turbo til ut av skroggjennomføringen bak, før den blir vinklet 90 grader ned på utsiden.

 

Båten planer (25 knop) så jeg tenkte at utløpet er best å ha så høytt at det er under vann ved stilleligge og saktekjøring, og over vann når båten planer?

F.eks. like langt ned som skråstaget til badeplattformen.

 

Er det noen farer med å forlenge eksosrøret med en slange sånn at eksosen kommer ut under vann?

Kan det bli en hevert eller vannlås som suger vann inni motoren ved stilleligge og bølger?

 

(se oppe til venstre på bildet, helt oppunder badeplattformen, så ser du eksosutslippet slik det er i dag)

 

 

 

Bakfra.jpg

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Jeg vil vel tro at de modifikasjonene du allerede har foretatt vil hjelpe på sotinga. Spesielt har jeg tro på at et bytte av en turbo som går tregt vil hjelpe.

Ellers synes det jo å være en enkel sak i ditt tilfelle å teste ut hypotese nr to, nemlig det med eksosutslipp under vann. Kjøp deg en eksosslange i en halvmeters lengde (Tess) og fest som en forlengelse av eksosrø. NB bruk skikkelige slangeklammer. Mange som har gjort dette rapporterer om redusert sot, andre ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Her er et veldig dårlig bilde som kanskje kan indikere hvordan dette er gjort originalt på vår Inter 7700 halvplanersnekke.

Med litt fantasi kan du se at eksosrøret kommer ut oppe til høyre på bildet.

Her er det satt på en grov gummislange som går i en mini svanehals og har utblås gjennom en åpning i flapsen (nede til venstre i bildet)

 

Vi er ikke plaget av soting fra vår Yanmar.

 

eksosbend.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Takker for svar! :smiley:

 

Da blir det forlengerslange ned under vann, så kan vi også lage boble boble lyd når vi fyrer opp sølvklumpen!

Klart det blir syrefaste slangeklemmer. :yesnod:

 

Ingen som tror det er fare for at vann kan suges inn i turboen, feks. ved stans av motoren, stilleligge i bølger e.l.?

 

 

Sånn ser det ut; ut av turboen: (før jeg gjorde noe under motorlokket)

Slangen går jo ganske vannrett bakover, med litt fall fra motoren til akterspeilet.

Legg merke til det perfekte støvkornet på linsa som skjulte den rustne kjølekappa på turboen. :lol:

 

22_1141954309.jpg

 

 

 

Her er bilde av den gamle og nye turboen på benken i garasjen:

 

18092008001.jpg

Er det før og etter reklamebilde for Zalo vaskemiddel tro?

 

 

 

 

Såpass høytt kommer tilkoblingen på motoren ut av turboen, så den er vel godt over vannlinja...

 

IMG_3660.jpg

 

 

 

Jeg har skadet foten og sitter inne med pc'en og kjeder meg. Pass opp for flere unyttige poster om alt mulig rart...

Legen sa vær i ro, men beveg benet litt... enkelt, hmpf.. :headbang:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Ingen som tror det er fare for at vann kan suges inn i turboen, feks. ved stans av motoren, stilleligge i bølger e.l.?

Fra diskusjon rundt "eksos-støvel" tidligere mener jeg å huske at enkelte hadde et lite hull (3 - 5mm ?) over vannlinjen for å drepe en eventuell "pumpe"-virkning. Noe tilsvarende kan vel du få til med et hull i slangen rett under det syrefaste røret.

 

Går ut fra at andre kan bekrefte/avkrefte om dette har noe for seg!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
enkelte hadde et lite hull (3 - 5mm ?) over vannlinjen for å drepe en eventuell "pumpe"-virkning. Noe tilsvarende kan vel du få til med et hull i slangen rett under det syrefaste røret.

 

Går ut fra at andre kan bekrefte/avkrefte om dette har noe for seg!

 

 

det er ett lite minus og det er at du ikke får sjekket om det kommer kjølevann ut av slangen.

 

Takk takk..

To gode poeng å ta med seg...

 

Kanskje et lite hull slik Jens_P beskriver kan "lekke litt" slik at det blir som en pilotstråle på en påhengsmotor?

Uansett blir det vel vanskelig å se under badeplattformen...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
....Jeg har ikke vannlås, eksosslangen går ganske vannrett fra tilkoblingen ut av turbo til ut av skroggjennomføringen bak, før den blir vinklet 90 grader ned på utsiden.....

 

eksossvanehals.jpg

 

Jeg vil anbefale at du monterer svanehals på eksosutslippet ditt - så er du ganske sikret mot saltvannsinntregning i motoren. Dette er vel i dag et CE-krav.

Link to post

Ikke monter svanehals. Det er oppskriften på hvordan få et elendig eksosanlegg.

Først skal motoren overvinne motstanden i eksosanlegget. I tillegg skal den motvirke tyngdekraften og pumpe en masse vann loddrett oppover og videre ut. Ekstra ille blir det med de skarpe 90 grader knekkene på bend og slange.

 

 

Regel nr. 1: La tyngdekraften bli din venn.

Regel nr. 2: Korteste vei ut er en rett linje.

Regel nr. 3: Hvis noe går galt, sørg for at det likevel ikke kan skje katastrofale følgeskader som f.eks at motoren havarerer eller båten synker.

 

 

Man starter med å finne ut hvilken høyde man faktisk har mellom eksosbend og vannlinjen. Er den høy nok? Hvis ja, går man videre, hvis nei, finner man ut hva som kan gjøres for å få den høyere.

 

Så hva med deg? Har du en grei høyde fra utløpet av turboen og ned til vannlinja? 30 cm er et minimum.

Har du det? Er du i grenseland? Ville du helst hatt litt mer høyde?

 

Mer høyde får du med en såkalt riser. Som navnet sier er det et eksosbend som hever den effektive høyden.

For å klare det, må bendet nødvendigvis bygge i høyden. Da blir det neste spørsmålet: Har du noe særlig høyde opp til dørkeplata di?

 

Er svaret ja, vet du at forutsetningene for et godt resultat er til stede, men det krever litt jobb.

Det du trenger å gjøre er å bytte ut eller modifisere det eksosbendet du har.

 

 

Bendet skal gå ut fra turboen, bratt oppover for så å gjøre en U-sving nedover igjen.

Først på vei nedover kobler du så kjølevannet inn.

 

Bratt oppover og U-sving lager liten motstand når eksosen er tørr.

Du har fått høyden din og du har sørget for at kjølevannet aldri kan klare å komme tilbake og inn i motoren din og havarere den hvis eksosbendet ditt skulle feile en gang i fremtiden.

 

Så går eksosslangen videre. Jevnt fall hele veien. Du må ikke nødvendigvis ha mye fall eller likt fall hele veien, bare det er fall. Tyngdekraften er nå din venn.

gevinst nr. 2 er at du slipper å ha eksosslangen stående full av saltvann som kunne tenke seg å lage litt saltvannsdamp for å tære litt på eksosutløpet fra motoren. Gamleturboens eksosside så jo ikke veldig vakker ut.

 

Eksosgjennomføringen i skroget skal ikke være i vannkanten eller under vannlinjen. Den skal være over vannlinjen. Mellom nedkant av gjennomføringen og ned til vannlinjen bør du ha minimum et titalls cm.

 

Vil du likevel at eksosen skal ha utløp under vann? Ja, da lager du utløp under vann. Du har jo nå et eksosanlegg med minimalt mottrykk, så det ekstra mottrykket ved å ta ut eksosen under vann er marginalt. En støvel i glassfiber rundt eksosutløpet og et titalls cm under vann. Den skal under vann, ikke langt under vann. Alternativt et bend og en slangebit, men da gjerne ikke et 90 graders bend hvis du kan unngå slike mottrykksøkende greier.

 

Slike utløp under vann skal alltid ha et antiheverthull på toppen. Det trenger ikke være store hullet. 10mm eller så.

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Synes rem har gitt deg et godt svar her med tanke på soten du har slitt med når du er på tur.

Hvis du fortsatt har sot på akterenden ville jeg ha sett på kjøremønsteret...

 

Oppnår du fullt oppgitt turtall når du er ferielastet?

Hvis du sliter med turtallet på ferielastet båt og du er helt nødt å ha allt av drivstoff og vann på tankene er en grei tommelfingerregel å slakke ned til du ikke ser røyk og så 200 ned til, da er du sikker. På varme,stille sommerdager treffer vi ofte på de som tror at motoren er normalt belastet og registerer ikke soten som henger etter de som en svart hale.......

 

Alternativet er å begynne showet med å finne en mer korrekt propell som matcher din ferielastete båt samt bruk ellers i året....det koster peng.... blir en avveiningen....

 

Gir du gass for brått? Å gi regulator for brått kan pøse inn diesel på stempeltoppene som det ikke er nok luft til å gi den optimale blandingen.... det ligger sotflak igjen på sjøen....

Husk og på at hvis du evt. har gumibåten hengende oppå badeplattformen under gange kan den lage endel turbolens som sørger for at eksosen ikke blir ledet akterover og vekk med en gang....

 

Å borre hull for eksosen under vann var det aller siste jeg hadde gjort...

Link to post

Den siste setningen stusset jeg på. Det er vel bare snakk om å borre hull et stykke over vannlinjen. Ellers blir det jo bortkastet.

 

Jeg er veldig enig i Lotus sitt innlegg. (men jeg innbiller meg at et 10mm hull er overkill, og vil slippe ut unødvendig mye eksos over vann)

 

Jeg er selv i ferd med bytte motor og få laget en tørr riser for å komme helt oppunder dørken før jeg går nedover igjen og blander inn sjøvannet. Jeg tør ikke annet, siden jeg har utløpet under badeplattformen bak, stort sett helt under vann unntatt når det går fort.

 

Hvis du har fall i slangen i båten, ser det jo ut som du har plenty med høyde, vurdert ut fra det første bildet. Da burde et luftehull være nok sikring kanskje. Koster jo noen kroner å bygge seg opp til maks høyde i motorrommet.

 

Og som nevnt, har du nok hatt alt for lite tilgang på luft.

Edited by arnearmoa (see edit history)
Link to post

Ser den setningen kan misforståes.....sorry...Tanken med den setningen var at alt annet skulle vært prøvd før man endrer på eksosgjennomføringer etc...

Såvidt jeg ser hva trådstarter selv skriver så var det sommeren 2008 problemet med sot oppstod og en treg turbo er nå skiftet, så kanskje saken er ute av verden allerede...????

Link to post

Her kan man se det hjemmelagde blandebendet i syrefast.

Har sveiset på "ører" rundt boltene, da det manglet, og pinneboltene sto i press utover.

 

IMAGE_315.jpg

 

 

 

Her ser man at det er litt fall fra den nye turboen og bakover.

Det er kun noen få cm å gå på oppover til dørkplatene, og å legge tørr eksos oppover mot de tror jeg hadde blitt farlig varmt.

 

IMAGE_318.jpg

 

IMAGE_324.jpg

 

IMAGE_325.jpg

 

 

Her ser man at eksosen går slakt nedover hele veien fra turboen/blandebendet til utløpet bak.

IMAGE_319.jpg

 

 

Her her kjølevannsinntaket, rett inn, uten kuleventil, kun en slangeklemme.

Utbedres før sjøsetting!

 

Kjlevannsinntak.jpg

 

 

Her er inni båten baki, der hvor lensepumpe (øverst) og kjølevannet har utløp.

 

Senter at kjølevannsutløpet er 21 cm over vannlinja. Skal ha to slangeklemmer her også!

 

Lensepumpeogkjlevannsutlpbak.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Hovedårsaken til at jeg ønsker å forlenge utblåsningen ned under vannet, er lyddemping ved sakte fart.

 

Eventuell sotreduksjon så jeg bare på som en bonus.

Som dere har antydet ovenfor, så er jeg kanskje på vei til å utbedre en del av kilden til sotutslipp, med ny turbo og mer friskluft til motoren.

 

Tusen takk for alle gode råd, dette er bedre enn å hyre inn ingeniører!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Lurer på om jeg skal forlenge eksosutløpet med en slange, og, under vann, stappe inn 20 cm med et slikt rør?

Var en kompis som foreslo det, han sa det ville bli mer jevn lyd fra eksosen da...

 

asstperftube.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

har du vurdert en "vannlås" for eksos? Ser du har plass til en slik aktenom skottet....

Monterte det på en båt den fungerte bra som en demper og........leverte lyddemperen tilbake, da det ikke var nødvendig å sette den på...

 

Her var en sak som jeg fant da jeg kikket litt....

 

131511213.jpg

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post

Perforert "innerrør" er vanlig å bruke på i lyddemper på tørr eksos, men da er det isolasjon mellom dette og "ytterrøret". Tviler på at det gir noe særlig effekt på våt eksos men det er jo enkelt å prøve. For å ha noe effekt må det vel være avstand mellom røret og slangen, dvs slangen må ha større diameter hvor det går rør inni den.

Ser for meg at du sleper en utvendig lyddemper etter deg? :rolleyes:

Link to post

Leste en plass på nettet, men finner det ikke igjen. Der stod det at for å få best

lyddemping i båt måtte lydpotten være 10 ganger større i volum enn hva volumet

på motoren har. For min motor som er på 11liter må volumet på potten være

110liter. Husker ikke om dette var for tørr eksos eller om det også gjalt for våt eksos.

Link to post
Ser for meg at du sleper en utvendig lyddemper etter deg? :rolleyes:

 

Det kompisen min mente var at jeg skulle koble på 20 cm gummislange som planlagt, og så. i stedet for å l adenne slutte med et digert hull rett ned i sjøen skulle jeg sette inn et perforert rør med tett (eller perforert som veggene) ende.

Dette røret skulle altså ha samme ytterdiemeter som den 20 cm lange slangens innnerdiameter.

 

Dermed ville ikke eksosen komme ut i store bobler, men mer jevnt i mindre porsjoner.

Og dermed mindre og jevnere buldrelyd bakfra...

 

Man får jaggu god tid til å tenke over viktige avgjørelser når man har skadet foten... :diving::lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Jeg skal slutte å høre på kompiser og heller høre på dere, ved nærmere ettertanke virker det som dere har mer peiling enn kompisen min! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...