Poseidon Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Sjøfartsdirektoratet har i lengre tid arbeidet med en ny forskrift om mindre passasjerfartøyer. Den har vært fremlagt til høring og blitt trukket tilbake. Nå ser det ut for at en kraftig revidert utgave er klar til høring og departementet inviterer nå til høringsmøte. Denne forskriften kan komme til å berøre en hel del av baatplassen.no sine brukere, og da tenker jeg spesielt på de som f.eks driver med havrafting og lignende aktiviteter med RIB'er og tilsvarende. Dette er fartøyer som pga sin konstruksjon vanskelig har latt seg vurdere på grunnlag av tradisjonelle passasjerskipskriterier og derfor lager man en variant som i en periode ble kalt "RIB-forskriften". Båter som skal kunne komme inn under denne forskriften kan føre maksimalt 12 passasjerer - noe som kan bli en begrensning for de som idag baserer seg på både 16 og 18 på sine båter. Det stilles også krav til minimum D5L-sertifikat for førere av slike fartøyer - noe som skulle gi øket etterspørsel etter interesserte båtfolk med D5L-sertifikatet iorden før sommeren . . . Dagens Forslag til forskrift finnes HER. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Poseidon - er det sånn nå at en med D5L sertifikat kan føre passasjerbåt med under tolv pax? for det var vel ikke det tidligere? har alltid hørt at D5L ikke kunne brukes komersielt men kun til fritid. Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 Poseidon - er det sånn nå at en med D5L sertifikat kan føre passasjerbåt med under tolv pax? Ja, det stemmer. for det var vel ikke det tidligere? Jo, slik har det vært lenge. Nå er det fartøyene som får nye regler. har alltid hørt at D5L ikke kunne brukes komersielt men kun til fritid. Ja, mange lever i denne villfarelse. Trolig pga navnet fritidsbåtskippersertifikat. Men D5L brukes av mange som f.eks fører skoleskyssbåter, sightseeingbåter, osv. På elver og innsjøer kan man med D5L, under gitte forhold, føre opp til 100 pax i sommerhalvåret ..... Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
emilskj Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Hei Håper det er greit at jeg utnytter din kunnskap litt her, Poseidon Den hittil gjeldende forskriften for begrenset passasjerbefordring har begrenset førerrettigheter for D5L i passasjerfart i sjø til tolv Pax og båt intil 15 meter. Om båten var over 15 meter, var det minst D5 som gjaldt . Korrekt? Mener å huske at det forrige utkastet inneholdt samme begrensning, men at 15 meter var økt til 24 meter. Kan ikke finne igjen dette i det hele tatt i nåværende forslag. Grunnen til at jeg lurer litt på dette er at jeg er medlem i et lag som eier en 18 meter lang strukturbåt, som vi ikke passasjersertifikat på, fordi med tidligere regler, ville passasjersertifikat medføre krav om fører med minst D5, i alle fall i følge det vi ble fortalt. Hvordan vil vi komme ut nå, tro? Omfattes vi i det hele tatt av dette forslaget? Det kunne vært interessant å ha passasjersertifikat inntil tolv passasjerer, for å kunne tjene noen kroner på båten, men foreløpig har vi ansett det som umulig, fordi vi ikke har folk med D5, og fordi et eventuellt sertifikat ville begrense antall deltakere til 12 også på medlemsturer. Det siste punktet gjorde at denne fomulieringen i forslaget fanget min interesse: (3) Forskriften gjelder ikke for: c) fartøy som ikke drives kommersielt, og som tilhører klubber, foreninger, idrettslag eller organisasjoner når det benyttes av medlemmene Vil det si at vi faktisk kan fylle båten (vi har redningsutstyr til 24) på medlemsturer, selv om vi eventuellt skulle få begrenset passasjersertifikat? Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Frivakten Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Mener å huske at det forrige utkastet inneholdt samme begrensning, men at 15 meter var økt til 24 meter. Kan ikke finne igjen dette i det hele tatt i nåværende forslag. Er det denne du tenkte på? Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Poseidon Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 Hei Håper det er greit at jeg utnytter din kunnskap litt her, Poseidon Helt iorden, kan jeg være til hjelp så gjør jeg det med glede. Den hittil gjeldende forskriften for begrenset passasjerbefordring har begrenset førerrettigheter for D5L i passasjerfart i sjø til tolv Pax og båt intil 15 meter. Om båten var over 15 meter, var det minst D5 som gjaldt . Korrekt? Ja, med visse unntak . . .Mener å huske at det forrige utkastet inneholdt samme begrensning, men at 15 meter var økt til 24 meter. Ja, det utkastet var anderledes på flere punkter og så vidt jeg husker har det vært lagt frem til høring minst to ganger, med mange tilbakespill fra berørte parter. Det finner du bl.a. noe om her på Sjøfartsdirektoratet sine hjemmesider. Kan ikke finne igjen dette i det hele tatt i nåværende forslag. Du finner den under min link ovenfor. ...... Omfattes vi i det hele tatt av dette forslaget? Såvidt jeg kan se omfattes dere ikke av den nye forskriften hvis dere begrenser turene til "medlemsturer", etc.... .....Det siste punktet gjorde at denne fomulieringen i forslaget fanget min interesse: (3) Forskriften gjelder ikke for: c) fartøy som ikke drives kommersielt, og som tilhører klubber, foreninger, idrettslag eller organisasjoner når det benyttes av medlemmene Nettopp! Men dette er et område hvor man har sett utrolig mange kreative løsninger med "engangsmedlemsskap" og denslags. Noe av hensikten med den nye forskriften kan nok være å redusere behovet for kreativitet. Vil det si at vi faktisk kan fylle båten (vi har redningsutstyr til 24) på medlemsturer, selv om vi eventuellt skulle få begrenset passasjersertifikat?Mvh Emil Der er jeg på litt tynn is; hvis dere har sertifikatet så gjelder det - alltid. Etter "gammelt" måtte man levere sertifikatet inn, rent fysisk, for å være "sertifikatfri" for enkeltturer. Men som sagt: her tør jeg ikke uttale meg med sikkerhet. Er det denne du tenkte på? Nei, det er den som i dagligtale kalles "Kvalifikasjonsforskriften" og den vil nok leve sitt liv videre, uavhengig av hva man måtte komme frem til her. Forhåpentlig var dette litt til hjelp?? Lykke til! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
emilskj Posted February 17, 2009 Share Posted February 17, 2009 Takk skal du ha, det hjalp, i alle fall litt. Det er fortsatt ting jeg ikke skjønner helt, men jeg tror ikke jeg klarer å formulere det klart, det blir veldig mange hvis / så fremt / i fall oppi dette. Imidlertid regner jeg med at det endelige resultatet vil bli gjenstand for grundig vurdering i fartøyvernmiljøet, slik at vi kan få en viss oversikt over rettstilstanden. Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Poseidon Posted February 17, 2009 Author Share Posted February 17, 2009 ........ Imidlertid regner jeg med at det endelige resultatet vil bli gjenstand for grundig vurdering i fartøyvernmiljøet, slik at vi kan få en viss oversikt over rettstilstanden. Mvh Emil Ja, og idag fikk jeg melding om at lederen i Norsk Forening for Fartøyvern drar på den omtalte høringen i departementet. Der vil han nok få med seg hva som er de viktige momentene og hva vi kan gjøre for å møte de nye reglene på en god måte.... Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Verrie Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Poseidon, du har kompetanse innen forskriftene, håper derfor du har svar på følgende : Jeg er forespurt om å ta turer med egent farkost kommende sesong. Fart med rundt 8-10 personer overstiger med solid margin 40 knop. Jeg har sendt forespørsel om krav til hjelm til sjøfartsdirektorat, men ikke fått tilfredsstillende svar. Hva slags type hjelm/hvilke retningslinjer har vi til hjelmen ? Jeg antar vi ikke akkurat kan invistere i enkle sykkelhjelmer fra "Billig og god AS". Har du formening om dette ? Dernest, åpne båter som denne båten er, har krav til seg om kastebøye med line. Det jeg tidligere har fått høre, er at denne er forbudt og feste i holder. Men her har jeg et problem, idet det er meningen vi skal hoppe mest mulig i bølgene med tilhørende "urolig" tilværelse ombord. Bøya vil hoppe av. Har du tanker rundt dette ? (for det er vel slik at denne skal henges opp, synlig, lett å få tak i, i egnet bøyeholder ?) Det tredje forholdet som jeg ikke finner ut av, er det slik å forstå at sertifisering av fartøy har enklere regler i nye regler enn hva tilfellet til nå har vært? Jeg tenker ikke bare på åpne båter ala Rib, men også lukkede båter ? Jeg må også legge til at det var nytt for meg (eller er det også nytt i forskrift???) at flytedress aksepteres sommerstid, mens redningsdrakt er påbudt i vinterhalvåret...? Quote Link to post
Sjøtummel Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Ja, mange lever i denne villfarelse. Trolig pga navnet fritidsbåtskippersertifikat. Men D5L brukes av mange som f.eks fører skoleskyssbåter, sightseeingbåter, osv. Det er vel et lite men her i forhold til at D5L alene er ikke nok. Se forslagets §14. I tillegg til D5L må man ha godkjent helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til forskrift om kvalifikasjonskrav, dessuten er det krav om ROC. Da blir vel spørsmålet far fanklubben om Poseidon kan arrangere ROC-kurs. Quote Link to post
Frivakten Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 (edited) Jeg lurer også på om hvilket nivå mht. førstehjelp som kreves (§ 17). Det er vel ikke hvem som helst som kan betjene innholdet i en førstehjelpsbag som er iht. forskrift om skipsmedisin. De få (8 timene?) i D5L er neppe tilstrekkelig. Uansett så går slik kompetanse ut på dato etter 2 hhv. 5 år. Når det gjelder sikkerhetskurset, holder heller ikke D5L-delen. IMO 60 er vel minimum. Det finnes flere produsenter av marine hjelmer, bla. Peltor. Krav her er at man både skal kunne høre normalt, dvs. utelyder og vhf. Edited February 22, 2009 by Krisida Magni (see edit history) Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sjøtummel Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Jeg lurer også på om hvilket nivå mht. førstehjelp som kreves (§ 17). Det er vel ikke hvem som helst som kan betjene innholdet i en førstehjelpsbag som er iht. forskrift om skipsmedisin. De få (8 timene?) i D5L er neppe tilstrekkelig. Uansett så går slik kompetanse ut på dato etter 2 hhv. 5 år. Forskrift om skipsmedisin (her kan §9 tredje ledd være aktuell for noen) Quote Link to post
alidal Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Er det noe nytt i denne saken? Er forskriften vedtatt? Quote Link to post
Poseidon Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 Er det noe nytt i denne saken? Er forskriften vedtatt? Ifølge direktoratets hjemmesider er den ennå ikke kommet offisielt som forskrift, men ligger med høringsstatus..... Idag skal jeg forøvrig ha besøk av to mann fra Sjøfartsdirektoratet som kommer på kvalitetsrevisjon på Baatskolen POSEIDON; hvis jeg får anledning kan jeg spørre dem. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Posted May 11, 2009 Author Share Posted May 11, 2009 .......Idag skal jeg forøvrig ha besøk av to mann fra Sjøfartsdirektoratet som kommer på kvalitetsrevisjon på Baatskolen POSEIDON; hvis jeg får anledning kan jeg spørre dem. Jeg spurte - og fikk bekreftet at forskriften hadde vært ute på høring to ganger. Det skal nærme seg at den endelige forskriften er ferdig, men det er visst ikke så enkelt å si når det vil skje; men vi må bare følge med på direktoratets hjemmesider . . . . . HER finner du linken til både høringsbrev og forskriftsutkast. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
emilskj Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Ny forskrift vedtatt! Men hva dette vil si for vårt tilfelle, klarer jeg foreløpig ikke å tolke............ Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
2nd Trikker'n Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Regner med at - § 5 Sikkerhetsorientering (1) Rederiet skal sørge for at passasjerene får en sikkerhetsorientering umiddelbart før avgang. Orienteringen skal tilpasses turens formål og skal minimum omfatte følgende: 3 a) Bruk av redningsredskaper. b) Bruk av sikkerhetsutstyr c) Hvordan passasjerene skal forholde seg i en nødssituasjon. d) Spesielle situasjoner som kan forventes i løpet av turen. (2) Gravide, samt personer med rygg-, nakke-, eller bekkenskader eller tilsvarende helseplager skal informeres særlig om risikoen i forbindelse med fartøy som opererer med hastigheter over 20 knop. Tifredsstilles med en plakat. Quote Link to post
emilskj Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Nja, akkurat på det punktet ville jeg nok vært mer komfortabel med en ordentlig sikkerhetsorientering før avgang. I en nødsituasjon sitter man jo like forbannet med ansvaret, uansett hva forskriften sier. Men ellers syns jeg forskriften ser ut som den er helt grei å etterkomme. Det jeg ikke har helt klart for meg er hvilke fartøyer og hvilke situasjoner som omfattes av forskriften. Da sett i sammenheng med hva forskriften angir om oppheving av paragrafer i tidligere forskrift. Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Capitaine Posted November 28, 2009 Share Posted November 28, 2009 Den nye "Forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre" som ble fastsatt 24.11.2009, og som skal gjelde fra 01.01.2011, kan være et stort skritt tilbake sikkerhetsmessig for passasjerer som reiser med skyss- og taxibåter. Følgende arikkel fra Hurigbåtenes Rederiforbund(HRF) forklarer hvorfor: Ny forskrift svekker sikkerheten To dager før 10-årsdagen for Sleipnerulykken fastsatte Sjøfartsdirektoratet en forskrift som betyr et alvorlig tilbakeslag sikkerhetsmessig for de som er avhengig av skyss- eller taxibåt. Sitater: Forskrift om drift av passasjerfartøy med ferre en 12 passasjer er i realiteten et frislipp for alle som vil drive kommersiell passasjerbefordring med fritidsfartøy og andre fartøy som ikke fyller kravene til ordinært passasjersertifikat. Den nye forskriften gir i tilegg slike fartøy langt større rettigheter enn fartøy med ordinære passasjersertifikat. Dette gjelder blant annet muligheten til å trafikkere i alle fartsområder helt ut til territorialgrensen. Problemet er at Sjøfartsdirektoratet, av en eller annen grunn, fant det riktig å blande RIB-problematikken sammen med forskriften som regulerer tillatelse til begrenset passasjerbefordring. I utgangspunktet er dette er et regelverk som setter relativt klare begrensninger og fastslår at grunnleggende krav til sikkerhet skal gjelde også for denne typen virksomhet. Det er nettopp disse grunnleggende kravene som med den nye forskriften blir svekket eller helt fjernet. Blant annet berører dette kravene til redningsmidler, fartsbegrensninger, farvannsbegrensninger, navigasjonsutstyr og ikke minst årlig kontroll fra myndighetenes side. Ved denne forskriften blir sikkerheten til de som er avhengig av å leie båttransport klart redusert. Ikke bare de som velger å delta på RIB-turer, men også skolebarn, eldre og bevegelseshemmede blir å finne innenfor forskriftens virkeområde. Quote Link to post
Capitaine Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Det er etter mitt syn ut fra en sikkerhetsmessig betraktning fint å se at det har blitt tatt hensyn til en del av innsigelsene mot den nye "Forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre" som ble fastsatt 24.11.2009, og som skal gjelde fra 01.01.2011: Revidert forskrift om 12 eller færre passasjerer Etter en lang prosess er nå endelig revidert forskrift om føring av 12 passasjerer eller færre fastsatt. Forskriften trer i kraft 1. januar 2011. Sitat: Etter fastsettelsen har det kommet til dels kraftige innsigelser, dels om tekniske krav i forskriften, dels om fartøystyper som var omfattet av forskriften. Disse innsigelsene har Sjøfartsdirektoratet tatt konsekvensen av når en revidert forskrift nå fastsettes. - Innsigelsene mot enkelte tekniske krav er nå tatt til følge. Det samme gjelder for enkelte fartøysgrupper, som tidligere var omfattet av andre forskrifter. Disse er nå tatt ut av forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre. Dette gjelder for eksempel fartøy som frakter skolebarn og ambulansefartøy, forteller assisterende sjøfartsdirektør Sigurd Gude. Han understreker at formålet med forskriften er å ivareta sikkerheten til passasjerer som er om bord i mindre fartøy, for eksempel såkalte RIB-er. - Den nye forskriften retter seg mot en næring som har vokst fram de senere årene, uten at den har vært regulert. Vi håper de nye reglene vil bidra til å ivareta sikkerheten til passasjerer og mannskap, sier Sigurd Gude. Den reviderte forskriften om endring i sin helhet: Forskrift om endring i forskrift om drift av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre Quote Link to post
Recommended Posts