Jump to content

Folkeskikk i havner

Union

Recommended Posts

Ja, dette var jo er veldig kjekt system for oss båteiere :smiley:

dette er ett superkjekt system!!

.....min klubb her, er med, jag sparer sikkert en tusenlapp eller to på en säsong ihavneavgift !

förra året låg jag exempelvis gratis i sentrale Köpenhavn i 3 dygn.........

det er merkligt att ikke fler norske klubber er med, dette systemet koster ju ikke varken klubb eller medlem noe !

(marginell avgift for en klisterdekal!!)

S/Y Gunga Din

Jo det skal jeg si deg.

Det er fordi det i norske småbåthavner ligger en overvekt av mindre dagsturbåter og snekker.

Og fremmer du forslag om f.eks. Større båtplasser, strøm for hver båt osv, osv, så blir du møtt med:

"Jeg har bare en liten båt og har ikke bruk for slikt så det stemmer jeg imot".

Og fremmer du forslag om gjestehavnsordning, så kommer det i tillegg:

"Jeg vil ikke ha utlendinger på plassen min".

Og fremmer du forslag om gjestehavnsordning, så kommer det i tillegg:

"Jeg vil ikke ha utlendinger på plassen min".

:lol::lol: sliter kansje på vannet....

ja ja da kan dom ju fortsette o betale helt unödige havnavgifter, når dom er ute..... :smiley:

vi tycker bare det er kul om utlendske båter vill besöke vår havn, da hisser vi deras flagg på flaggstang för o hedre dem o viser dom tillrette i klubbhus, dusjer, vaskemaskin etc etc helt gratis for dom som er med i FH-ordningen !!

S/Y Gunga Din

.Men sånn er det bare , mange steder .Se på øya til Lars.H ,er vel verre der vil jeg mene .Der har dem faste plasser og egen matte på brygga , prøv å legg til der du uten å kjenne Lars .H . Har gått bra for meg , men har vel hørt ørtten historeier derfra .Kansje derfor dem har to brygger der , en til dem faste å en til dem som stikker innom .

Ja Tine, du har nok rett i det der. Har besøkt brygga der en gang. Var mange som skulet på oss gitt.

Tror det blir en stund til vi går dit igjen, ikke bare fordi vi følte oss uvelkommen, men også litt for at vi liker å gå sydover når vi skal ut på tur. Pleier ikke å dra til samme plassen helg etter helg. Vi liker å se litt forskjellige plasser. Og da snakker jeg om uthavner.

Midt i panna.

Hehe , neida han har en til .Kommersøya i Sande bukta ,han pleier å ligge i Grisebukta .Så har du en stor havn rett etter den ,enden av øya mot Sande som kalles Fantebukta .Som jeg sa tidligere ,kjenner du Lars eller noen der så går det bra til han som skal ligge der kommer . Sånn er det sikkert i Sandsplollen også , men når dem ikke kjenner deg så føler du at det er best å snu. Når vi hadde den ene turen i Sandspollen , så blei det jo livat da kjentafolke som vi venta på kom . Men sånn er det bare rundt om , dem som ikke har merke sånn et eller annet sted .Ja da må dere hatt flax trur jeg , har vel hørt såpass med historier fra det ene å det andre stedet i Norge . Men det løsner som regel opp litt utover kvelden , da blir det meste i vater .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Som jeg sa tidligere ,kjenner du Lars eller noen der så går det bra til han som skal ligge der kommer
Unnskyld meg, men hva skjer da?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skjønner, men jeg har bare opplevd det med å holde av plasser i gjestehavna i Kragerø og i uthavn i Fredagshølet. Førstnevnte irriterte meg kraftig siden jeg skulle betale for å ligge der som alle andre, mens den gangen i Fredagshølet bare knapt nok fikk meg til å riste på hodet - jeg vil jo ikke trenge meg på der jeg ikke var ønsket. Så, sånn er det bare - men absolutt til å leve med så lenge det finnes andre plasser - men i gjestehavn sier jeg i alle fall i fra.

Redigert av BårdK (see edit history)
Skagen:

Prøv den lille private havnen rett innenfor første molo,ledige plasser er merket med grønt,og dato eieren er tilbake :flag_da:

Gangavstand /eventuell sykkelleie inn til byen :cool:

mvh

fem@il

Sist vi var der hadde vi innbrudd i båten mens vi sov,tyven(e) forsøkte først å skjære ut et stort vindu i salongen. Da de ga opp dette brøt de opp en låst Lewmarluke, luken var såpass liten at en voksen ikke har mulighet for å komme gjennom så sannsynligvis har de sluppet ned et barn.Politiet i Skagen har til overmål nattestengt så da vi skulle melde innbruddet tidlig om morgenen ble vi møtt av en lapp på døren hvor det stod vi skulle ringe politiet i Fredrikshavn!!! Midt i turistsesongen.Det er visst ikke bare i Norge politiet er underbemannet.

Sist vi var der hadde vi innbrudd i båten mens vi sov,

eneste gangen jeg var i skagen i seilbåt med 4 andre stykker sovnet jeg med siste tanken om at noen av rølperne kunne komme ombord...

Da ett av mannskapet ombord hos oss skulle på do midt på natten måtte han forbi meg som lå og sov i salongen. Jeg klarte såvidt å slå han ned :lol: , men han fikk vekket meg før det kom så langt!

Unnskyld meg, men hva skjer da?

Lars H.

Det veit jeg ikke personlig Lars , bortsett fra det at det har kommet div komentarer om man legger seg der uten at det er kjentfolk der . Hørte bare for noen dager sia i bua ,da blei jo Kommer's nevnt .Der var det faste plasser der ,så der kan du glømme å legge deg var det noen som sa .Det er vel en kjent historie igjennom alle tider det der vel ,har jo enda en plass her inne i fjorden .Den var vel enda verre enn dem fleste ,da snakker vi om Mølen.Der var det slik en stund, at Drammens folka fikk unga til å ligge i åpningen inn til havna med gummijollene sine.Har vel også hørt om tau tvers over innløpet , så det er vel nok av eksempler vil jeg mene.

Tine IV

Som du selv sa, hadde du ingen problemer med å få plass i Grisebukten på Kommersøya. Så hvorfor kommer du da med rykter/sladder om hva andre har hørt av andre av andre av . . .?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Orker vel egentlig ikke å holde på med å "forsvare" meg her å i IM hele kvelden , men trur jeg kan si at dette er ikke sladder av noe slag .Hverken om øya di eller dem andre stedene jeg nevner.Dette er noe mange har opplevd , så det er ikke noe ukjent fenomen. Jeg er født å oppvokst her , så noe har vi vel fått med oss igjennom snart 50 år . Kan gå bort helt tilfeldig folk i havna her imårra , å spørre om dem reiser til grisebukta å legger seg på brygga nærmest Sande . Da er nok svaret entydig ,har du aldrig hørt dette før så kan jeg gjøre lite med det . Men jeg stopper der jeg ,gidder ikke sitta å "forsvare" meg i IM . Kan heller si det slik at jeg tok feil som vanlig ,så slipper vi side opp å side ned om den ene øya .

Tine IV

Jeg kunne sagt mye om forholdene i Grisebukta, men jeg orker heller ikke å drive å "forsvare" meg og forholdene der. Så da setter vi strek der Tine IV, :cheers: Velkommen tilbake når du måtte føle for det.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...