Jump to content

Folkeskikk i havner


Union

Recommended Posts

jeg er en motorbåtbølle og det eneste problemet en seiler har er vel lave bruer :lol::lol:

enig med kingsea her - aldri tenkt tanken om di kjører motorbåt eller seilbåt like hyggelig alle samen - svigerforeldra mine har seilbåt og vi har seilt mye i følge og det har gått veldig bra i opptil flere uker :yesnod:

blir vel litt sånn som folk liksom syntes flybridgebåter kun har kødder ombord eller prinsesshatere og bavaria hatere

har man ikke mere å pirke på så gå og få seg en hobby

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der heldigvis skjeldent jeg er sjarmerende dritings da.
Og takker fa . . for det.
Hehe Hører jo ikke akkurat båtlivet til. Men det hender..
Hva men ta seg et tak selv bak?
Og forlanger fremdeles at folk taler til meg på en skikkelig måte.
Regn ikke med det fra meg!
Håper du forstår jeg trekker litt på deg her.
Oh, yea, og da må du tåle å få gjensvar!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da mått hales tilbake til båten av fruen etter krangling etter litt for mange drinker innabords jeg også! Noen 'engel' er jeg så absolutt ikke. Men håper det kun er noe som bekrefter regelen. Men hvor har du fått det for at jeg er en 'gamling' Roald? Riktignok er jeg 66 år og pensjonist, men gammel? Nei fa . . .!

Lars H.

(admin for Sagaforumet og medlem av SagaKlubben)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke minst kan en observere at seilbåter og motorbåter gjerne ligger hver for seg.

 

Akkurat det kan komme av mulighetene til å gå fra båtdekk til båtdekk uten å måtte henge opp leider.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Å være 'beruset', 'påvirkret' 'full' osv. er mange forskjellige uttrykk, men en person som stiller seg opp mot båten min, brøler og pisser inni båten min, - nei da har vedkommende gått over grensen. Og da er han dritings og har null respekt enten han kommer fra nabobåtene eller er en 'lokal' fra stedet! Jeg finner meg ikke i å bli pisset på!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner meg ikke i å bli pisset på!

Lars H.

 

 

:eek: trodde virkelig du var mere tolerang og tilgivende enn dette... :lol:

nei. selvsagt går der grenser på hvor man bør være høflig , men oppfører de\jeg seg ok til tross for promille , så fortjener de å bli behandlet som folk også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Som i samfunnet ellers er det en god miks av festglade/alkoholiserte/måteholdne/avholdne båtfolk (folk i båt) som skal eksistere sammen på sjøen og i havn.

 

Fester/drikker vi sammen, overskrider vi gjerne grenser vi ellers ikke ville ha krysset alene.

Det unormale blir det normalt - og vi forstår overhodet ikke hvorfor utenforstående lar seg irritere/klager på oss - "Vi har det jo bare moro !"

 

Ta deg gjerne en dram eller fler, men hold kontrollen.

Er du del av ett lag som "tar av" og blir til sjenanse for andre i havna - si fra at nok er nok og forlat selskapet.

Det er tross alt bedre en å være med å sanksjonere slik oppførsel.

 

I Norge gjelder loven om at drikking på offentlig sted ikke er tillatt. Målsetningen til denne loven er å bevare privatlivets fred.

Selv om vi er båtfolk, må vel også vi ha rett på det ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, unnskyld, unnskyld. Jeg beskriver nok mer meg selv enn deg Lars. Håper på forsoning. Jeg skal sørge for at snøen på presenningen din blir fjernet - dersom det er en grei avlat? I mellomtiden kan vi se Poirot og seilbåtseriene.

Her er det nok litt misforståelser ute og går. Roald trenger så absolutt ingen 'avlat'. Takk for praten på telefonen Roald!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå trekker jeg meg ut av denne alkoholdiskusjonen og ser om det ikke er noe 'dritt' å se på TV. Jeg har forståelse for at folk kan bli fulle en kveld i en havn, men derfra til å lage kvalm og f.eks. pisse inn i andres båter, har jeg null forståelse for!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

det er der noen tror loven ikke gjelder seg - man har faktisk krav og loven på sin side ved rælping og når folk gjør det utrivelig

som jeg har nevnt i en annen tråd for en stund siden er det synd at 99% av båtfolket skygger unna og holder kjeft i stedet for å si i fra

netopp fordi det stort sett blir krangel og bråk av det -

til alle rælpere og harryer som brøler og ikke har folkeskikk - samle dere og kjør midt ut i nordsjøen - der kan dere hålde på til krampa tar dere ooooops se opp for sovende snålinger på autopilot :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd bråk i havner ( da snakker vi om havner!)hvor det i hovedsak ligger seilbåter f.eks i Sverige, Danmark og Tyskland.

Da kan du ikke ha gått mye på Båhuslenkysten på sommeren. Er du så uheldig å havne i Lysekil, Smøgen, Hunnebostrand, Fjellbacka eller Grabbestad i Uke 30 eller 31, kan helv'te være ute. Armadaer av seilbåter okuperer ofte disse havnene og dritfulle ravende ungdommer holder et helvete hele natta igjennom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Å være 'beruset', 'påvirkret' 'full' osv. er mange forskjellige uttrykk, men en person som stiller seg opp mot båten min, brøler og pisser inni båten min, - nei da har vedkommende gått over grensen. Og da er han dritings og har null respekt enten han kommer fra nabobåtene eller er en 'lokal' fra stedet! Jeg finner meg ikke i å bli pisset på!

 

Beruset, påvirket, full osv er vel en ikke ubetydelig del av hensikten med å innta konverseringsmidler.

 

Kompleksiteten kan øke noe med økende inntak, det kan bli stadig mere utfordrende å overholde de til enver tid gjeldende konvensjoner....

Disse varierer også i betydelig grad med tid\sted\hvem er til stede osv.

 

Så har nok de fleste en noe diffrensiert holdning til hva som er irriterende.

Det å bli brølt til, for ikke å snakke om at noen pisser inni båten :boxing::boxing:

Det er hinsides hva som kan aksepteres.

Uansett motpartens alkoholinntak..

Link to post
Share on other sites

På sørlanne har mi bare smeigedager i sjektane våre.

 

Mi e alle vennår, å ingen kranglå.

 

Alle mi ska tidli opp i kjerka dagen etterpå, så mi legge åss frammi sjekta, på trebrisken, klokka 2100 seinest.

 

Det e av å te antydning te bråg, når han Syvert tar fræm trækkspille, men han pleie just bare ta ei vise eller to.

 

Så gjæmge mi te ro...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da kan du ikke ha gått mye på Båhuslenkysten på sommeren. Er du så uheldig å havne i Lysekil, Smøgen, Hunnebostrand, Fjellbacka eller Grabbestad i Uke 30 eller 31, er helv'te ute. Armadaer av seilbåter invaderer disse stedene og dritfulle ravende ungdommer holder et helvete hele natta igjennom.

 

så du mener at båttype har noe med folkeskikk å gjøre?

 

Og hvorfor drar du til Bohuslenkysten når det er slik?

Link to post
Share on other sites

På sørlanne har mi bare smeigedager i sjektane våre.

 

Mi e alle vennår, å ingen kranglå.

 

Alle mi ska tidli opp i kjerka dagen etterpå, så mi legge åss frammi sjekta, på trebrisken, klokka 2100 seinest.

 

Det e av å te antydning te bråg, når han Syvert tar fræm trækkspille, men han pleie just bare ta ei vise eller to.

 

Så gjæmge mi te ro...

 

 

:lol: :lol: :lol:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Desverre er det VELDIG mange halvgamle personer som blir halvfulle på disse stedene. De har også motorbåter fra 30 fot og oppover.

Dette er akkurat det samme som jeg har oppleved mange ganger... det ikke noe problem at de blir halvfulle så lenge det ikke er klokken 5-6 på eftan... Da er det til sjenanse for små unger i allefall... Det å henvise til at unger liker gamlinger, vel det er mulig men når halvfulle gamle kjærringer i blomstrende BH eller illeluktende gubber i skipperlue klokken 5 skal ha en klem hos poden, ja da oppfattes det ofte annerledes av ungene og de blir gjerne reserverte.

 

At gamlingene ikke ser at dette kan oppfattes som et problem av både småbarnsforeldre og barn er neppe noe nytt, gamlingene evner sjelden å se annet enn sin egen fortreffelighet og de mener nok selv de er gode båtfolk.. Dermed opplever en ofte at de forsvarer sine hanhdlinger ved å bagetalisere dette og helt uten evne til å sette seg inn i andres syn.

 

Det "beste" er jo når kramgoda låter kommer på reiseradioen de har med seg på bordet og "allsangen" runger etter deres syn, men det har nok betydielig klarere slektskap med ku rauting enn sang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...