Jump to content

Folkeskikk i havner


Union

Recommended Posts

:fishing: Jeg har sett gjennom en masse innlegg og bilder på BP. I tilegg har jeg merket meg noe som jeg personlig betrakter som en uting. I mange havner med begrenset bryggeplass ser jeg nå båtfolk som setter opp campingbord, stoler og griller på brygga. Til og med langbord kan man se fra tid til annen. Andre som skal benytte bryggene må gå utenom, opp i fjellet, eller snirkle seg mellom "campinggjestene" Tidligere var det vanlig at man tok med seg grillen, noen sitteputer og trakk seg litt unna i en bergkløft, eller ei hylle ut mot sjøen. Er det bare jeg som synes dette er en veldig frekk oppførsel og fullstendig mangel på folkeskikk? Spent på reaksjoner!
Link to post
Share on other sites

Er vel en uting hvis det er slik at andre må klatre opp i fjellknattene for å komme forbi, men ellers er det vel litt koselig med sånt.. er det ikke det a? Særlig om det er en inkluderende gjeng som sitter der - da er det vel bare å joine dem


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Enig med Kingsea der. Hyggelig at folk samler seg på bergknaus eller på brygga, gjerne med bord og stoler. Men! Det må være inkluderende og samtidig sørge for fri passasje for folk som skal forbi. Vi har i mange år benyttet oss av å sette oss på brygga med bord og stoler. Nabobåter kommer ofte til og det blir nye båtvenner i løpet av kvelden. :cheers:

Dette har vi gode erfaringer med både her hjemme og på svenskekysten. :flag::flag_sw:

 

Så lenge vi ikke sjenerer andre så ser jeg ikke noe galt i dette?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det må da være lov å kose seg på brygga! Men selvfølgelig uten å være unødvendig sjenerende eller bråkete.

 

Mer plagsomme er ofte er de som mener alle skal være musestille klokken 7. Dette er gjerne småbarnsfamiler... Folk må vise hensyn, men det betyr også at det må være forståelse for at man koser seg når man er på tur.

Link to post
Share on other sites

Er det noe galt med halvgamle, eller for den saks skyld helgamle mennesker?? Halvfulle eller helfulle kan det vel være så som så med, men ta deg tid til å bli kjent med de som har levd noen år, kanskje du finner ut at de er ganske OK.

 

Barn er som regel veldig glade i eldre mennesker, for de har som regel litt bedre tid til å høre på dem.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:seeya: Skjønner at det ikke er mulig å få dere til å se det fra andre ståsteder enn deres eget, og det er faktisk slik at de fleste av disse bryggepartyene består av netopp halvgamle, halvfulle mennesker, og hvis kingsea ikke skjønner hva som menes med camping når man setter opp campingbord med tilhørenende stoler, griller osv, så er jo det litt merkelig da!

Poenget er at det ikke burde være nødvendig å påtvinge noen sitt festhummør, og da burde det jo være dere ,som synes at dette er helt topp, som fant et annet og ugenert sted å slå dere til. Hele skjærgården er jo full av naturhavner hvor dere kan slå dere til, men ikke på en brygge.

Link to post
Share on other sites

Eg ser ikkje noko problem med at folk slær seg ned på bryggjene i havner, men forstår også at det kan vere sjenerande med ravandes fulle folk når ein kjem med familie og ungar, har sjølv opplevd dette og det er ikkje noko kosleg, men å pilse og røle litt med båtvenner er ein kjempefin slutt på ein båttur på fjorden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg leser dette dithen at problemet er ikke hvor folk sitter, men hvor fulle de er. Jo, det kan jeg forstå, noen ganger er folk så fulle at det blir ubehagelig for barna, av og til også for de voksne. Slik er det dessverre over alt, både på campingplasser og langs bryggene. Skal folk drikke seg overstadig beruset så hadde det vært kjekt å slippe å traske over dem, men litt alkohol må man også akseptere på brygga.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må disse menneskene være halvfulle eller halvgamle? En pils på brygga sammen med gode venner burde ikke sjenere noen? :wink:

Jeg har aldri møtt på halvfulle eller fulle unge personer i uthavner med brygge, eller gjestehavner. Desverre er det VELDIG mange halvgamle personer som blir halvfulle på disse stedene. De har også motorbåter fra 30 fot og oppover. For all del, mange halvgamle personer med store båter er veldig hyggelige. Jeg er blitt invitert ombord på middag hos flere. Men det er noen som ødelegger.

 

Hvor lenge synes dere det er greit å sitte på bryggene å snakke om kvelden. Når klokken blir 1-2 har jeg ingen problemer med å gå ut og be voksne personer dempe seg noen hakk.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

:smiley: En småbarnsfamilie som kommer inn synes kanskje ikke det er så hyggelig å måtte fortøye i en gjeng med halvgamle, halvfulle mennesker på brygga i Kyrkosund,(Syd Koster) hvor dere har bestemt dere for å ha en hyggelig "inkluderende" campingtur på brygga?

En småbarnsfamilie som kommer inn kan jo bare la være å fortøye akkurat der da.....

Link to post
Share on other sites

Hva slags havner er det du Union mener at dette er et problem er i? Gjestehavner, uthavner hvor f.eks. et eller annet friluftsråd har satt opp brygger . . . ? Og for all del, fyll på brygger er så absolutt ikke akseptabelt!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har møtt fulle personer enten de er unge eller gamle. Tror ikke alderen skiller så mye her gitt. Er de veldig unge så er de ofte stup-fulle.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det noe galt med halvgamle, eller for den saks skyld helgamle mennesker?? Halvfulle eller helfulle kan det vel være så som så med, men ta deg tid til å bli kjent med de som har levd noen år, kanskje du finner ut at de er ganske OK.

 

Barn er som regel veldig glade i eldre mennesker, for de har som regel litt bedre tid til å høre på dem.

Veldig kort på dette med alder så er jeg inne i mitt fjerde tiår som båtfant, jeg krysset Atlanteren første gang i 1968, så et par gamlinger har jeg vel truffet. Det er ikke der problemet ligger, jeg snakker om folkeskikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri møtt på halvfulle eller fulle unge personer i uthavner med brygge, eller gjestehavner.

Da har du vært utrolig heldig! Slikt har jeg nok dessverre sett mer enn nok av, drittfulle pappagutter og like fulle småjenter i 12 - 14 årsalderen ravende rundt på brygger med flaske i hånden. Ta deg en tur til Strömstad eller Smögen i Sverige i fellesferien og sjekk opp. Det er garantert ikke slik du opplever det i havnen Reilstad på Finnøy i Rogaland!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noe problem med dette ! Så er det vel egentlig sånn at man ikke har lov å sitte på brygga å ta seg en øl, eller ? Praktiseres vel ikke, men hvor skal grensa gå ? Om båten ligger i Tønsberg havn, så kan man ikke sette seg på benken på land å drikke øl !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En småbarnsfamilie som kommer inn kan jo bare la være å fortøye akkurat der da.....

Det var en EKSTREMT egoistisk uttalelse. Jeg håper det ikke er mange flere enn deg med slike holdninger! :eek:

:nono:

 

Havet, sjøen og havnene er for alle, og da må vi vise hensyn til hverandre. Den som kom først kan ikke gjøre hva han vil, bare fordi han var først på stedet. Det er ikke slik det fyngerer... :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

En kort historie fra i sommer. I Holmsbu er det lagt ut noen ritig snasne nye betong-brygger. Disse er brede og stødige og mange setter opp stoler og bord på dem og tar seg en øl eller vin. Derimot opplevde jeg i sommer en gjeng som etablerte der kl 10.00. Alt kl 12.00 var de rimelig fulle, kl 14.00 var de hva jeg vil karakterisere som drit fulle. Dette samtidig som barn skulle stå på den samme brygga å prøve fiskelykken.....

 

Slikt vitner ikke bare om dårlig folkeskikk, men jeg vil karakterisere det som særs lite intellingent !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Seilaren...

Neida, min kommentar var at jeg ville latt være å legge meg til en brygge der det allerede så ut til å være et lystig lag dersom jeg kom inn med en småbarnsfamilie ombord.

Om noen kom etter meg og la seg til der jeg lå fortøyd med min småbarnsfamilie, da ville jeg forventet at de tok hensyn iht. normal folkeskikk...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...