Jump to content

Teinefangst av sjøkreps - erfaringer/tips til utstyr?


goggen

Recommended Posts

Du bør ha en riktig tung dregg 40 - 50 kg og det doble med tau av det dybden er der du satt,. Det er sikkert båt som har tatt blåsa di og det er normalt. Jeg fisker også på 250 - 300 og har 100 meter endetau etter lenken før oppstikket på 350 meter. 200 meter av oppstikket er flytetau og de øverste synketau med ett blylodd på ca 5 kg hengende ca 30 meter under overflaten. Dette for at tauet skal henge rett ned og forhindre at store båter får blåsen i propellene. ( Det funker flott. ) Merker også start av lenkesett og avslutning på plotteren for å vite nøyaktig hvor de er. Og ja det er mye strøm nede på disse dybdene. Lykke til i sokningen etter lenken. :)

Link to post
Share on other sites

Ikke i utgangspunktet. Skal man trekke en krepselenke fra nesten 300 meters dyp blir mye av lenka hengende over bunnen mens man trekker. Da har man vekten av lodd og teiner i tillegg til strøm og motstand gjennom vannet.

 

Man kan øke avstanden mellom teinene og ha god avstand mellom første/siste teine og lodd, samt å selvfølgelig kjøre opp imot mens man trekker. Gjøre et DRØYT overslag av hvor stor belastningen blir, så man minimerer risken for at sikringen på haleren ryker mens man er midt i lenka. Bruke lettere teiner og lodd om forholdene tillater det.

Blir mye styr av det om man må lage lenka 800 meter lang i tillegg til opphalere for å tilpasse seg kapasiteten til kraftblokka. Og om det skal svare seg å fiske kreps på slike dyp bør man jo ha minst 10 teiner på lenka. Helst 20 om man har plass i båten.

 

Når dette er sagt er jeg mektig imponert over den reelle trekkraften til min Hobbyfisher E150, men man bør jo helst ha litt marginer når man holder på med sånt og ikke presse utstyret til sitt ytterste.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Tar denne tråden opp igjen da emnetittelen passet bra..

 

Har begynt litt smått med krepsefiske, og nylig fått ut noen krepseteiner.

 

Bruker store steiner, vinduspylerdunker med grus osv til søkke. Disse veier jo noen kg etterhvert. Lurer derfor på om det er en god ide og gå over til anker. f.eks noe bruce lignende (som eg har forstått er det beste til den type bunnforhold som krepsen trives i) for å spare vekt på teinehaleren?

 

Trakk ei lenke på 110meters dyp, 10 teiner og ein gammal type forskalingsblokk som søkke,  Northlift LH-200 blei litt snau og bimetallsikringen i haleren slo ut 2-3 ganger i slutten. Havet var helt stille og forholdene optimale. Reduserte lenka til 5 teiner og satte på ny. Men om eg f.eks setter på et 2-3kg "bruce" anker, og kjører dette godt ned i mudderet, vil det da holde like godt?  Det ville spart meg for mye vekt, og eg kunne kansje hatt på et 2-3 teiner ekstra pr teine.

 

Forskalingsblokka har gjort jobben sin, med det været me har hatt på vestlandet nå, så har eg sjekka at lenka enda står der eg satt den..... Ville et anker gjort en like god jobb?

 

Må jo kjøre ankeret ned slik det er klart for å stå imot sør,sør-vest som er de mest utsatte retningene her. Men om det skulle slå om, vil det da løsne og sette seg ned med hjelp av blåsa? Bruker B-40 blåser som gir 23 kg oppdrift fra OK-Marine

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er redd den blåsa du har vil vippe opp en 2 kg dregg/anker rimelig lett i kuling og 2-3 knop strøm.

Ser dette hele tiden der folk har 10-20 teiner i lenke med tau og store blåser i hver ende. Etter dårlig vær ligger blåsene helt inntil hverandre og tenene ligger i ei stor vase/ Houdinis floke på bunnen.

Selv bruker jeg større lodd enn blåsa har oppdrift.

Grunnen for at krepseteiner er tungt og dra opp er ikke (  bare) vekta men det totale volum som skal draas gjennom vannmassene.

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke bruke en blåse med 2-3 kg oppdrift når du fisker på de dybdene der, den vil bli dratt rett under. Hvis du tenker deg arealet av tauet ditt i tverrsnitt og utsetter det arealet for strømmen i vannet får du en horisontal og en vertikal kraftkomponent. Den vertikale kraftkomponenten er den som trekker blåsa rett ned. Jo kortere tauet er og jo rettere det står i vannet, jo større blir den vertikale kraftkomponenten. Tror ikke jeg ville brukt mindre enn 5kg dregg på krepseteiner.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg blåser liv i denne tråden igjen, da emnetittelen passer bra.

 

Jeg har en krepselenke med 5 teiner med 14m avstand mellom teinene på bunntauet pluss et lodd i hver ende. Jeg ønsker å utvide til 10 teiner. Vanligvis setter jeg på rundt 60 -70 meters dyp. Jeg har en Northlift LH200 teinehaler. Den sliter med 5 teiner og må som regel ha et par hvilepauser under trekket. Verst er det når jeg har to lodd og 5 teiner under veis samtidig over bunnen. Jeg spekulerer på om det ikke skulle gå vel så greit med 10 teiner, da den aldri vil måtte løfte mer enn ett lodd og fem teiner av gangen. Jeg regner med at det kanskje vil gå enda greiere hvis jeg øker avstanden ganske mye mellom lodd og nærmeste teine . . . . (?).

 

Ellers lurer jeg på hva som er optimalt forhold mellom lodd og flytere for å kunne greie meg med lettest mulig lodd. Jeg har ekstraflyter med flagg i tillegg til hovedflyteren. Nå har jeg ca 5 kg lodd i hver ende og en diger flyter. Hittil har teinene ikke flyttet seg merkbart. Ser at noen bruker anker eller dregg i stedet for lodd.

 

Synspunkter/erfaringer . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Leser stadig om folk som sliter med lenker på sin lh200. Begynner og lure på om min er en feilmerket lh300??

 

Har du gode (overdimensjonerte kabler)?

 

Eg trakk 7 teiner fra 120m uten stopp. 2 lenker og ingen problem. Ofte også en 3dje lenke med 2 havteiner.

 

Fikk problemer viss det var mye sjø, da gynginga til båten ga stor belastning. 

Men ikkje mer enn eg måtte ga pause 2-3 ganger.

 

Mulig eg er svinheldig med min lh200, men 5 lenker på 60-70 meter ville ikkje vert et problem i det hele tatt.

 

Mitt oppsett; 15m mellom teinnene, 7 teiner, 5kg mudanker i hver ende. 4l dunk med betong til daumann i hver ende.

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 10 timer siden:

Har du gode (overdimensjonerte kabler)?

 

Jeg har ca. 4 m 16mm2 kabel til hovedbryter for startbatteriet. Ifølge mine beregninger skal det gi maks 0.5V spenningstap. Den går på samme sikring som baugpropellen. Jeg vurderer å legge opp med grovere kabel, men har problem med å finne egnet støpsel.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du kan jo droppe støpsel, og heller skru kabelsko direkte på en koblingssplint. Det vil også gi deg mindre spenningsfall i overgangen. Tror jeg la opp 20 kv på min haler. Jeg byttet også kabel internt i haleren, da får man bedre tverrsnitt helt fram til motoren. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 42 minutter siden:

Du kan jo droppe støpsel, og heller skru kabelsko direkte på en koblingssplint. Det vil også gi deg mindre spenningsfall i overgangen. Tror jeg la opp 20 kv på min haler. Jeg byttet også kabel internt i haleren, da får man bedre tverrsnitt helt fram til motoren. 

 

Har allerde tenkt tanken på direkte kobing med kabelsko. Den overgangen jeg har er sikkert litt tvilsom også. Må bare finne en egnet plass og beskyttelse . . .

Da blir det mer vinterarbeid igjen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev On 14.8.2020 at 22.57:

Mulig eg er svinheldig med min lh200, men 5 lenker på 60-70 meter ville ikkje vert et problem i det hele tatt.

 

Tror jeg har kommet på sporet nå. Det kan være batterispennngen, selv om batteriet er friskt. Hittil har jeg alltid trukket krabbe- eller hummerteinene før jeg drar krepseteinene på hjemveien. Jeg har tenkt at batteriet ikke blir utladet når jeg haler med motoren i gang og etterpå kjører en havtimes tid til der krepseteinene ligger. Det er nok feil.

 

I går gjode jeg omvendt for å teste. Dro krepseteinene først etter å ha ligget et døgn med landstøm. Det gikk som en lek uten stans under veis. Riktignok var det nesten vindstille og fine forhold, men likevel . .  Det neste blir selvfølgelig å måle batterispenningen.

 

Jeg fikk 7 kreps på 5 teiner, og det regner jeg som godt innafor. Neste gang setter jeg 10 teiner. Må bare få spleiset mer krepselenke først.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Jeg har tenkt at batteriet ikke blir utladet når jeg haler med motoren i gang og etterpå kjører en havtimes tid til der krepseteinene ligger. Det er nok feil.

Da høres det ut som om du har et ladeproblem også, eller at dynamoen din er litt slapp i reguleringen. Dette overvåker du lett ved å henge på et voltmeter (multimeter) med krokodilleklemmer rett på polene, så kan du forske litt mens du trekker og kjører.

 

Bit deg merke i hvilespenningen når batteriene/batteriet er fulladet (og overflatespenningen er borte). Et vanlig åpent syrebatteri kan ligge på f.eks. 12,75V, mens et friskt AGM batteri kan ligge helt oppunder 13V. 

 

Følg med på spenningen når du trekker teinene. Dersom spenningen faller under hvilespenning gir dynamoen mindre enn haleren trekker. Forsøk å legge opp tomgangsturtallet til f.eks. 1000-1100 rpm. Hva viser spenningen på polene da? Hos meg ligger spenningen på motorinstrumentet vanligvis mellom 12,6 og 13,2V når jeg trekker krepselenken. Det betyr (slik jeg tolker det) at dynamoen gir nok strøm til å forsyne haleren når den jobber veldig lett, men når den trekker tyngre går det strøm fra batteriet i tillegg. Når jeg trekker hummerteiner stopper jeg ofte motoren mens jeg trekker. Der går det så pass lite strøm per teine i forhold til den tiden det tar, samt at det blir litt kjøring mellom hver teine. Med den bruken tappes batteriet litt, så da må jeg lade litt innimellom med vanlig batterilader. Har ennå ikke installert fast lader, det kommer nå snart. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Et vanlig åpent syrebatteri kan ligge på f.eks. 12,75V

 

Sist jeg sjekket etter lading med landstrøm, uten forbruk,  leste jeg 12.78V. Men som sagt, jeg skal følge med videre.

 

Når jeg trekker teiner går motoren på lav tomgang, muligens litt for lite turtall(?). Dynamoen min har jeg faktisk ikke sjekket enda mhp. lading under veis. Men det kommer . . . Jeg har senseledning direkte på batteriet og digitalt kvalitetsinstrument på sikringspanelet, så det burde være smal sak. Skulle gjerne målt direkte på haleren også, men det er praktisk vanskelig. Det blir nok grovere kabel til neste år uansett.

 

7 kreps på ett drag med 5 teiner er ny pers. Tror vi er i ferd med å sirkle inn krepsekolonien. Vi er i området du anbefalte meg en gang. Styrmannen fører logg og lagrer GPS-merker . .

 

Men krabbeteinene var tomme nå igjen, og var flyttet litt. Neste gang lar jeg dem bare stå over natta før jeg trekker igjen. Hadde vært kjempemoro å ferske tyvene . . .

 

Ellers er det positivt nytt at blåskjellene kommer for fullt. Pontongene under brygga er tette av babyskjell og på undersiden henger store klaser der ærfuglen ikke har vært. Og det var 22 grader i vannet, så det var ikke noe problem å sanke en stor bøtte full med rensete blåskjell. De er av fin kvalitet uten sand og perler innvendig. De er fulle av rur og babyskjell på utsiden, men jeg har lært av thaijentene hvordan du lett renser dem for sånt . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en lenk med 20 teiner ute, men jeg må si at det har vært så som så med fangst. I perioder har det vært bra/brukbart, men det er ofte mange tomme teiner. 

 

Var en tur ute og trakk tidligere i dag, da ble det 1,8 kg. Det begynte bra med 2-4 kreps i hver teine, men så avtok det etterhvert. Tror det ble 24 stk totalt. Men godt var det, og det blir stort sett alltid nok til et måltid. Ungene spiser ikke hummer, kreps osv, så det er jo bare til kona og meg.

20200820_164642.jpg.05984ee61d52c48ea39bd34559cfee89.jpg

 

Men nå er sola borte her, så nå tror jeg vi pakker sakene og drar hjem 😊

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå utvidet fra fem til ti teiner i lenka. Da ble alt så mye bedre. Teinehaleren sliter mindre da det aldri er mer enn ett lodd og fem teiner over bunnen. Satte ut på kvelden før og trakk i går morges. Det var kjempefine forhold med sol og havblikk på formiddagen. Det ble 14 kreps på 10 teiner og det er jeg fornøyd med. I tillegg var det noen undermålere som gikk tilbake i sjøen.

 

Trakk også fire krabbeteine r. Krabber er bankers, så det ble full bøtte. Det er ganske bra med mat i krabbene nå. Men nå tar jeg krabbeteinene hjem. Vi er litt lei av krabber nå, særlig når vi kan få sjøkreps i stedet. Krabbeteinene kommer tilbake som hummerteiner om noen uker . . .

 

Ellers har jeg nå ganske sikker erfaring for at både sjøkreps og krabbe går ut av teinene igjen hvis teinene blir liggende for lenge.

 

 

IMG_8845.JPG.533880abd22ead1b38e1400a5b5c3bee.JPG

IMG_8836.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 17 minutter siden:

Satte ut på kvelden før og trakk i går morges. Det var kjempefine forhold med sol og havblikk på formiddagen. Det ble 14 kreps på 10 teiner og det er jeg fornøyd med. I tillegg var det noen undermålere som gikk tilbake i sjøen.

Så den fangsten var bare over natta? To kilo på 10 teiner er jo veldig bra :thumbsup: Dybde?

 

NilsPils skrev 17 minutter siden:

Ellers har jeg nå ganske sikker erfaring for at både sjøkreps og krabbe går ut av teinene igjen hvis teinene blir liggende for lenge.

Jeg har også hørt at de går litt ut og inn. Hvilke indikasjoner har du på at de går ut? 

Forrige gang jeg var ute og trakk var det et par kadaver i teinene, da hadde de stått litt lenge. Både hummeren og krepsen spiser hverandre. 

I går kveld var jeg ute og trakk (I 12 m/s...), da fikk jeg bare to :nonod: De kastet jeg bare ut igjen. Tidligere på dagen hadde jeg vært ute og fisket makrell. Stort sett bare smått, men mye fisk å få. Fylte opp ei tønne til randen. 

 

 

NilsPils skrev 17 minutter siden:

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 36 minutter siden:

Så den fangsten var bare over natta? To kilo på 10 teiner er jo veldig bra :thumbsup: Dybde?

Ja. Satte tidelig på kvelden søndag og trakk ved 11-tiden på mandag formiddag. Dybde rundt 70 meter.

 

Komodo skrev 36 minutter siden:

Jeg har også hørt at de går litt ut og inn. Hvilke indikasjoner har du på at de går ut? 

Ganske enkelt fordi det alltid er lite i teinene når de har stått lenge ute. Det burde jo egentlig vært omvendt (?). Det later til at krabba spiser tomt og går igjen. Og krepsen blir nok litt skuffet når den ikke får tak i åta som ligger i agnboksen. Sist krepseteinene hade stått en uke på omtrent samme plassen var det bare to kreps.

 

Så i hummersesongen håper jeg værforholdene gjør det mulig å trekke ofte. Båten min tåler røff sjø, men ikke tau i propellen. Og i hummersesongen flyter det tau over alt på feltet  . .

 

Komodo skrev 36 minutter siden:

Tidligere på dagen hadde jeg vært ute og fisket makrell. Stort sett bare smått, men mye fisk å få. Fylte opp ei tønne til randen. 

Prøvde makrellen på søndag. Det ble full hekle hele tiden. Men bare pir. Nå har jeg nok så det holder til både krabbe, kreps og hummer, saltet og frosset. Har egen fryser til fisk. En pir til, så går ikke lokket igjen på fryseren . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...