Jump to content

Teinefangst av sjøkreps - erfaringer/tips til utstyr?


goggen

Recommended Posts

Jeg har sett at det er enkelte som driver et svært vellykket fiske etter sjøkreps i Larviksfjorden og utover mot Svenner. Så vidt jeg har forstått foregår fisket med teiner - ofte i lenker på 4-5 stk. Teinene settes på dybder fra 60 meter og nedover til mer en 100 meter. Teinene skal da settes på gjørmebunn.

Det vil selvsagt være ganske tungt å dra opp flere teiner fra slike dybder, men dersom det er en OK sjøkrepsfangs er det jammen verdt det! :yesnod:

 

Siden sjøkreps er fabelaktig godt og relativt kostbart å kjøpe hadde jeg hatt morro av å prøve meg litt på dette fisket. I den forbindelse lurer jeg på om noen her har erfaringer og kan svare på følgende:

 

Hva slags teiner er best til sjøkrepsfangst? Kan jeg bruke hummerteiner, og ev. tette fluktåpning? Hvor store innganger skal teinene ha?

 

Hvor får jeg kjøpt teiner til dette fisket? (Kun hobbybruk, 5-10 stk)

 

Hva slags agn er mest populært?

 

Ev. andre tips mottas med takk!

 

Jeg har forstått at minstemål for sjøkreps er 13 cm. Ellers andre regler å være oppmerksom på?

Link to post
Share on other sites

Ikke svar på det du spør om, men jeg tror det kreves ganske inngående lokalkunnskap for å finne dem. Har kommet over noen få 'befolkede' områder på alle de årene jeg har dykket. Ut fra det jeg har sett lever de konsentrert på ganske små områder, opptil rundt 50x50m. Til gjengjeld sitter de da tett i tett nedi hulene sine. Kun spissen av klørne er synlig og de er umulig å fange for dykkere. Største forekomsten jeg har sett var mellom Jeløya og den lille holmen utenfor. Kommer ikke på hva den heter... :blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg og bror min bruker krepseteiner.

Vi har 10 i hver lenke, og etter litt erfaring finner vi mest kreps på 180 - 240 meters dybde. På karta viser det hvilket bunnforhold det er, og krepsen liker seg på leire/mudder bunn.

Teinene har vi laget selv etter oppskrift som er hentet på nettet. Mye billigere...

Ellers er du nødt å ha kraftblokk, da tyngden og motstanden opp isjøen er for stor.

Kalvene i krepseteinene er mindre enn i hummerteiner, men det er nå verd forsøket å prøve dei og. Vi bruker matbokser som vi har laget ca 50 hull på 1mm, fordi at henger du maten som i hummer/krabbe teiner er den vekk på noen få timer pga all den makken som holder seg på den dybden.

 

 

Den største krepsen vi har fått var 52 cm utstrekt, 26 cm når du måler den på samme måte som hummeren. :flag:

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott, takker for svar! Akkurat hva jeg trenger!

 

Linn Christina har du link til oppskriften du har hentet fra nettet?

 

Teinene fra Skagerak Trål og Not ser jo også bra ut!

 

Er det noen spesiell sesong, eller fisker dere sjøkreps hele året?

 

Bruker dere fisk til agn? Noe som er bedre en annet?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal snakke med broddern`n hvor og komme med tilbakemelding på det.

Sesong hele året, ingen begrensninger, bare været som kan stoppe.

Vi pleier å fiske ca. 50 kg omgangen( fort gjort når vi fisker pale ved lakseoppdrett) og ligger dei i saltlake, så har vi mat i flere dager.

Husk på at du må dra teinene senest hver 3 dag, ellers er krepsen oppspist av makk.

Har nå vært inn på skagerak trål og not, og ser at den første krepseteinen er lik våres, samme mål og utforming, bare vi har brukt galv netting med plast belegg. Vi kjøpte en spesialtang og klemte hjørnene og sidene fast med syrefaste klemmer..

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 1 år senere...

Løfter denne gamle tråden igjen.

 

I fjor forsøkte jeg meg litt på sjøkrepsen her på Hvaler, men med dårlig suksess. Jeg har dykket i området, og sett at det er bra med kreps fra 20-25m og nedover. Jeg har ikke dykket andre plasser hvor jeg har sett sjøkreps så grunt som her. Har forsøkt på dybder mellom 25 og 50 meter, men det er ikke mange kreps som har blitt lurt inn i de fire teinene jeg har.

 

Jeg lurer på om jeg har brukt feil agn. Er det noen som vet hva som er best agn for krepsefiske?

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt at krepsen er nøye på agnet. Bruker sild da denne er lett tilgjengelig.

En annen sak er at agnet ikke må bli spist opp av lus. Men du ser jo om agnet fortsatt er i teina når du drar.

Tror det er stor forskjell på å fiske på grunna på østlandet, kontra ute på havet på vestlandet.

Her minker det normalt av i mai/juni for å ta seg opp igjen sent på høsten/vinteren.

Midt på sommeren er det lite eller ikke noe å få.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan anbefale elektrisk teinehaler? Ser det er stor prisforskjell, fra Hobbyfisher 150 til ca 11000,- til Ace til 4-5000,- ?

 

Tenker mest på hummerfiske med en eller to teiner. Har en jobb som tar på armer, så vurderer å krype til korset og "jukse" vha teinehaler...

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del bruker makrell og disse agnboksene http://www.okmarine.no/agnposeragnbokser/agnboks-krepseteine-2mm-hull

Det funker veldig bra.

 

De agnboksene bruker jeg også :thumbsup:

 

Har forsøkt med disse salte, røkte nedfrosne agnpølsene de selger på Stokken Båt, og med salt makrell eller sild som har vært beregnet på hummerteinene.

 

Når dere bruker sild eller makrell, bruker dere den fersk eller saltet?

Link to post
Share on other sites

 

Så den artikkelen der ja. Bilder av Ronny Frimann... Det var han som skulle hoppe ut av helikopter i Saltstraumen og la seg bli dratt med. TV var med og filmet og greier. Når de skulle hoppe ut viste det seg at han var tom for luft på flaskene og måtte bli med tilbake :giggle: Bjørn fra Bodø som også var med hoppet uti (om jeg husker rett).

Link to post
Share on other sites

Har fisket sjøkreps i flere år, hobby fiske. Bruker også agn boksene til ok marine.Bruker vanligvis fersk makrell som agn,men firstprice kylling kattemat(gul box til ca 2kr på kiwi) fungerer utmerket. Hvis du må kjøpe agn. Ble overasket av hvor effektive hav/fisketeinene er på kreps, da kan du også få annen større fangst i teina også. Pleier å sette teinene på 70-100 m og 10 krepseteiner i lenken.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Debuterte som krepsefisker i Moldefjorden i helga. Hadde 3 teiner i lenke på 80 meters dyp på mudderbunn (M i kartet), noe jeg hadde lest meg til var greit. Som forventet ble det null kreps, kun tre sjøstjerner (som i og for seg var helt topp for toåringen jeg hadde med). Har lest en del, men blir ikke helt klok på hva de optimale bunnforholdene skal være. Leirbunn (Clay i kartet), mudder eller hva med silt? Noen som har drevet vellykket krepsefiske og kjenner til bunntypen de fisker på med sikkerhet, eventuelt har lykkes på ulike bunnforhold?

SP655

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Prøvde meg på å sette ute en lenke på 5 teiner på en plass som visstnok skal være bra. Det er 210m dypt, klin inntil en bratt skråning. Brukte flytetau mellom teinene, og hadde en 30-40m flytetau igjen på slutten som så er festet i 200 teinetau fra biltema. Som blåse brukte jeg en liten garnkule som var merket med navn og tlf, og så supplerte jeg med en 5ltr kanne for å ha nok oppdrift og for å lettere finne blåsa.

 

Men igår var jeg ute for å trekke de, og jeg klarte ikke å finne blåsa, enda jeg gikk etter GPS. Det var riktig nok skumring+, men jeg begynner å lure; kan vekten av tauet har dratt ned blåsa? Trodde slikt tau var bortimot vektløst i vann?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Teinetau-25078/

Link to post
Share on other sites

Det skal vere bra om det er ei elv i området.

Som agn brukar eg alt mulig: Makrell,hyse, torsk og sei, alt som eg skjer av anna fisk og som ligg i salt. Brukar agnboks, så eg har ikkje testa salt agn mot slimål, men har høyrt at den ikkje likar slikt.

Eg set teinene mellom 70 og 100 meter no, men har en plan om å prøve på nokre plassar som ligg på 200 meter og ned mot 300 meter. Blir enorme mengder med tau då, men

Ei spørsmål: nokon som får kongesnegle i teinene, og , i så fall kven tek i mot sånne? På mørekysten ja. :-) helst i nedre del.

Link to post
Share on other sites

Det er 210m dypt, klin inntil en bratt skråning. Brukte flytetau mellom teinene, og hadde en 30-40m flytetau igjen på slutten som så er festet i 200 teinetau

 

Men igår var jeg ute for å trekke de, og jeg klarte ikke å finne blåsa, enda jeg gikk etter GPS.

Ikke veldig overrasket over det, du har nok brukt litt lite tau. Du får en voldsom kraft i horisontal retning som virker både på 230 meter tau, blåse og kanne. Denne kraften vil gi en loddrett kraftkomponent som trekker blåsa under. Mitt forslag er å kjøre å se etter den en dag det er stille og godt lys. Lykke til, det er ikke moro å miste redskap :nonod:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd :)

 

Er usikker på hvor mye strøm det er der, men noe må det nok være. (Raunefjorden, sør av Vatlestraumen).

Tenker det kan være verdt å krysse over omradet med en dregg hengende i 100m tau for å se om jeg klarer å kroke blåsa og tauet.

Høres det fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...