Jump to content

Nye seil til Bavaria 31


Rastløs

Recommended Posts

Jeg leste en artikkel i nye Yachting monthly en test av Bavaria 32. Eieren av denne båten hadde byttet ut standard genoa, med en høyt skåret genoa 3. ( det er vel da gjerne en 110 % eller noe slikt.)

 

Noen som har erfaring med det samme ? Det øker jo sikt og letter det å slå. Den svære genoan er vel gjerne ment for seilas i middelhavet? ( må jo rulle inn på denne ganske tidlig uansett). Er kanskje en fokk eller en liten genoa mer effektivt i Norge ? - Har jo bestilt en Genaker for lettvindsseilas uansett .( også har jeg kjøpt meg en 3 bladers foldepropell, så til sommeren skal jeg tilbakelegge STOOORE distanser :lipseal: )

Edited by Rastløs (see edit history)
Link to post

En Bavaria 31 er vel både tyngre og har mindre seilføring enn en B32AC. (800kg, 2,4m2)

 

Du bor dessuten i Oslofjorden ser jeg, og det er vel ikke den mest forblåste plassen i dette landet. Nytt og bedre seil er sikkert bra, men jeg tipper ekspertene (ikke meg med andre ord) sier at du godt kan kjøpe et dyrere seil, men at du kun bør gå ned til 135-140% eller noe slikt.....

 

Selv har jeg nettopp bestilt meg nytt seil til min B38AC, jeg reduserte da fra 150% til 125%, samt kjøpte et litt mer påkostet seil enn det originale elvstrøm seilet. Denne nye Genuaen skal ha finere form når jeg rever. Jeg seiler ikke regatta, og det er derfor ok for meg å ofre noe fart for å få mer behagelig seilhåndtering på familieseilas.

 

Min B38 med rullemast har da 13,8m2 mindre seil enn en original B38 uten rullemast, med spilet storseil, og original 150% Genua. Jeg håper imidlertid på at mine 69,6m2, hvilket er likt med den nye B38Cruiser fungerer greit nok også ved beskjeden vind. I sterk vind derimot har jeg god tro på denne seilføringen, dessuten kan man jo alltids sette opp gennaker som neste punkt på den evige ønskelisten.

 

Har imidlertid 150% genua'en liggende om det skulle bli behov. Meningen er likevel å kun bruke 125%.

Link to post

Det er en fornuftig seiloppsett du har gjort der, Seiljåtten.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

[quote name='Seiljåtten' date='19.02.09 20:34' post='701668'

 

Du bor dessuten i Oslofjorden ser jeg, og det er vel ikke den mest forblåste plassen

 

men nå liker jeg best å seile i ytre oslofjord da.... Forøvrig nyttig innspill :yesnod:

Link to post

Hei,

 

Har du rullemast på bav'en din?

I så fall tror jeg du tjener mye på et fullspilet rullestorseil. Såpass mye at du ved å gå ned til 110% treer ikke taper noe særlig kvm i forhold til det du har nå. Da ville jeg gått for det for turseiling. Kombinasjonen med gennaker er jo også vellykket på lange strekk.

 

Jeg går ut fra at du allerede har skiftet fall til spektra og trukket disse til vinsj/avlaster. Det må du jo uansett gjøre for å kunne trimme hvilket som helst seil riktig; spesielt i hardere vinder. Hvis ikke er det den riktige enden å begynne i.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg har ikke noen formening om det er fornuftig å gå ned i seilareal på en Bav 31, hvis du må rev tidlig kan det dog høres fornuftig ut. Men en årsak til at du må rev tidlig kan være dårlig form på standardseilene som gir for mye bùs og dermed krenging. Jeg finner det nemlig litt rart at den båten må reves tidlig. Jeg mener jeg har litt av dette problemet selv og at synderen er fokka på Hansen, har bestilt 108%, men jeg går opp frå 90% så det kan ikke sammenliknes. Leser at andre som kjøper nytt forseil 108% av skikkelig kvalitet erfarer at du med større seilareal likevel kan holde full seilføring lengre noe som skyldes bedre form og bedre strekkfasthet på fokka...

 

Det jeg ville si er at det finnes forskjellige typer 110%, lett, middel og hardvindsseil. Dukvekten i seilet vil også være med på å avgjøre ytelsen i lettere vinder. Leser mye på Hanseforumet og ser at mange med lettvinds 108%ere (vanligste oppsettet på en Hanse for regatta) sier at denne står bedre enn lettvinds genoa på 150-140% og dermed yter like mye siden det større seilet er vanskelig å få til å stå bra i helt lett vind. Hør derfor med seilmakeren hva du bør ha av dukvekt, jeg valgte middels da det først og fremst er i lettvind vi sliter med båtfarten. Blåser det stikker og strå vil jeg nok sette selvslåeren (90%en) så det er mulig du bør ha tyngre duk siden du ikke pt har noe mindre seil å sett i hardt vær. Mitt nye seil fra Gran har ACL 50/65 dukvekt hvis det sier deg noe...

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Det er en fornuftig seiloppsett du har gjort der, Seiljåtten.

 

Ja, vi får håpe på det. Båten(Bavaria 38AC 2003) seilte raskt på kun 150% genua, men seilet fikk en fryktelig bus når det ble revet, så derfor ble det ofte til at vi gjerne revet storseilet når det var behov for reving. Vi kom derfor frem til at vi ved å kombinere rullestorseilet på 32,1m2 med et dyrere sandwich seil på 37,5m2 kanskje kan beholde storseilet oppe en stund til før vi må reve. Båten får da 0,6m2 mer seilføring enn den nye Bavaria 38Cruiser. Til sammenligning er nye 38 Cruiseren 200 kilo tyngre, har samme kjølvekt, men er 35cm kortere i vannline lengden. Seilarealet jeg da sammenligner med er nye Cruiseren med standard mast og genua. Vår har jo rullestorseil, og 125% genua. Tanken er som tidligere nevnt, og som trådstarter nevner å få et bedre seil å krysse med. Til sammenligning har båten vår nå med rullemast 1m2 mindre seilføring enn en Jeanneau SO 39i med standard rigg. (og 2m2 mer enn samme båt med rullerigg.) Grunnen til at jeg sammenligner med den er at den leveres med 122% genua som standard, er omtrent på størrelse med båten vår, Jeanneau har sånn sett valgt en løsning som standard minner om det jeg nå får. Størrelsen på winchene på vår 38 er også samme som på 39i, altså 2 stk 44 og 2 stk 40.

 

Det ble mye teoretisk sofaseiling fra en ikke ekspert på seilføring, men det handler vel om å prøve og feile......nå prøver vi. Skulle det bli litt feiling, har jeg lagt til side en neve båtpenger til gennaker.

Edited by Seiljåtten (see edit history)
Link to post

Seiljåtten: Jeg tror også du blir fornøyd. Men vær forsiktig med å koble vinsjstørrelse til antall kvm seil. Når det blåser og du har maks press er det båtens stabilitet som avgjør kraften du trenger på winsjen. Både bav 38 og sun od 39 ligger i underkant på dimensjoneringen her...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Ja, det er jo gjerne slik med turbåter, produsentene har sett at familier fokuserer mer på bokomfort enn seil og rigg, men båtene fungerer likevel greit til formålet. Vi må heller ikke glemme at rekrutteringen til regatta ofte starter i disse turbåtene. En viss prosent av dem som starter med en vanlig turbåt ender opp i performance cruisere. Når det gjelder dette med winch størrelser, ser jeg at feks. Hallberg Rassy på sin 37 foter bruker 48wincher, hvilket nok er fasitsvaret for dem som ikke fokuserer like mye på pris. I en turbåt som min mener jeg å huske at jeg kunne få 48 wincher mot et tillegg i prisen. Uansett er mine wincher helt greie til mitt bruk, selv om jeg selvfølgelig ikke hadde takket nei til større.

Link to post
Selv har jeg nettopp bestilt meg nytt seil til min B38AC, jeg reduserte da fra 150% til 125%, samt kjøpte et litt mer påkostet seil enn det originale elvstrøm seilet. Denne nye Genuaen skal ha finere form når jeg rever. Jeg seiler ikke regatta, og det er derfor ok for meg å ofre noe fart for å få mer behagelig seilhåndtering på familieseilas.

Godt valg. Da jeg kjøpte genoa i tillegg til kryssfokka jeg allerede hadde havnet jeg på en 130%, triradialsydd med skum. Jeg er veldig fornøyd, men etter en sesong så jeg at det hadde ikke gjort noe om jeg hadde valgt 125%.

 

Problemet med de som har en genoa som er i største laget kombinert med rullestor er at det blir dårlig balanse fordi storseilet reves for mye i forhold til genoaen. Om det må kompenseres for mye med roret bremser det faktisk, og det er større sjanse for å få en broach.

 

 

Jeg mener jeg har litt av dette problemet selv og at synderen er fokka på Hansen, har bestilt 108%, men jeg går opp frå 90% så det kan ikke sammenliknes. Leser at andre som kjøper nytt forseil 108% av skikkelig kvalitet erfarer at du med større seilareal likevel kan holde full seilføring lengre noe som skyldes bedre form og bedre strekkfasthet på fokka.

Tja, dersom 90% er en selvslåer er det flere forhold som kommer inn. I tillegg til at standardseilet fabrikken leverer med båten kunne hatt bedre kvalitet så blir formen på nederste delen av selvslåeren nokså stygg under noen forhold. Dette bidrar ikke bare til krenging, men også til å blåse vind opp i storseilet - noe som kan ødelegge busen i nederste del av storseilet. Med tradisjonell skjøting av fokka får du bedre kontroll, og med litt større fokk vil luftstrømmen i overgangen mellom forseil og storseil bli mer effektiv. Selvslåeren er også skåret litt høyere enn et seil for tradisjonell skjøting, som dermed vil slippe mindre luft mellom seilet og dekket. Da tror jeg gjerne at en 108% gir mindre krenging og mer framdrift. Bruker du laminatduk uten taft blir seilet enda litt lettere.

Edited by Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...