Jump to content

Essing(?) - Trenger hjelp med konstruksjonen


Lukas

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å lage åpen løsning av en plastsnekke med et håpløst stygt overbygg og skal derfor skjære det av og blir stående igjen med dollbord, for og akterdekk.

 

Jeg har en stund nå gått og vridd hodet etter en løsning for å lage en essing/sarg. Litt usikker på hva det kalles på båtspråket. Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord så...

 

essing.jpg

 

Det er altså noe slik som den avrundede profilen på innsiden av dekk og dollbord jeg prøver å gjenskape på et vis. Nå er min båt som sagt laget i glassfiber og jeg vil ha et utssende på denne som helst skall skille seg så lite som mulig fra dekk og dollbord.

 

Jeg har kommet frem til at jeg først legger en impregnert lekt i underkant og kant i kant med snittet for å få noe å feste den i. Problemet mitt er å finne et egent materiale (eller en kombinasjon av materialer) å lage det av. Dekket er avrundet som på bildet og man kunne jo brukt treverk, dampet det og bøyd det til som på gamlemåten, men jeg vil gjerne ha en tykkelse på ca 40 mm og da blir det trælsomt å få det til. Jeg har vurdert å støpe inn Divinycell, som hadde vært lett å forme, men da får jeg ikke noe å skru fester til havnepressening og puter i.

 

Kan det være en brukbar idè å benytte et laminat av kryssfinerplater? Èn og èn tynne nok til å kunne bøyes til profilen på dekket og deretter laminere en eller to på innsiden med lim og tvinger for å få en tykkere profil?

 

Hvis så, lar det seg gjøre å høvle og slipe et slikt laminat av finer for å oppnå avrunding/brekking av overkanten?

 

Og til slutt, hva kler jeg dette med til slutt for å få en så glatt finish som mulig? Er det sparkling, epoxy og topcoat som vil gi best resultat eller finnes det bedre måter å oppnå dette på? Har også vurdert Lingaflex, men har min tvil om at dette blir noe særlig pent.

 

Jeg må tilføye at båten skal hellakkeres etter at dette er gjort, så skjøter og sparkeloverganger blir borte.

 

Idèer er svært velkomne.

Edited by Lukas (see edit history)
Link to post

Jeg er ikke HELT med på hva du skal lage. Men om du skal lage noe som skal være utendørs, være sterkt og tåle vær og vind uten å råtne, så kan du bruke margfuru. Dvs kjerneveden fra furuen. Ikke finn på å blande impregnert treverk inn i en båt. Det er lavkvalitetsfuru. Full av kvist og dårlige greier. Kjerneveden er naturlig impregnert, sterkere, råtner ikke, ser bra ut og lukter godt ;)

 

Lykke til!

Link to post

Det kommer vel litt an på hvor du har tenkt å kutte av overbygget, men skal du beholde dollbordet så tror jeg jeg ville ha laget en midlertidig

sarg av tynne respatex plater og støpt mot dem og fjernet respatexen etterpå.

Det er planen på mitt eget prosjekt hvor akterkabinen er fjernet.

 

akterport.jpg

Link to post
Høres spennende ut! Hva slags skrog er det du tar utgangspunkt i?

 

Det er en Myra 20. Bildene er ikke av min båt, men samme type.

 

myra_2.jpg

myra_1.jpg

 

 

 

Det kommer vel litt an på hvor du har tenkt å kutte av overbygget, men skal du beholde dollbordet så tror jeg jeg ville ha laget en midlertidig

sarg av tynne respatex plater og støpt mot dem og fjernet respatexen etterpå.

Det er planen på mitt eget prosjekt hvor akterkabinen er fjernet.

 

akterport.jpg

 

Foreløpg har jeg tenkt at snittet blir gående akkurat i overgangen mellom dollbord og overbygg (bare den horisontale overflaten blir stående igjen). Det er forøvrig ingen dum idè du har der. Støpe mot respatex for å få den glatte overflaten og starte med et lag gelcoat? Aller helst skulle jeg hatt noe slikt som denne overgangen fra dollbord hele veien rundt.

 

myra_3.jpg

Link to post

Hva med å heller kutte langs underkant av vindusåpningene, slik at du har en kant igjen som stiver av dollbordet? Ser for meg at dette ville være lettere å jobbe videre med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hva med å heller kutte langs underkant av vindusåpningene, slik at du har en kant igjen som stiver av dollbordet? Ser for meg at dette ville være lettere å jobbe videre med...

 

Ja, jeg har vært inne på tanken med å skjære litt lenger opp, men overgangen til fordekket går etter min mening alt for langt fremme og gir et for lite fordekk. Dessuten har det ikke samme fine avrunding som i overgangen til akterdekket. Planen min har derfor vært å lage en rund profil der også og da har jeg ikke mye hjelp i kanten som blir igjen. Den må mao. bort. Legger ved et par bilder så ser du. Det andre bildet der er av en Myra 21 som har lidd samme skjebne. For meg ser det "feil" ut. Det ser ut som tja... om noen har kuttet overbygget av en båt :smiley: (i tillegg til at han har glemt å ha i ballast da)

 

fordekk.jpg

 

myra20.aapen.jpg

 

I natt har jeg ligget og tenkt meg søvnløs. Har overveid å lage en form av profilen akterut, men det blir bare plunder. Det er jo ikke noe problem å finne noe å bruke der. Det finnes nok av materialer som lar seg bøye, men jeg skulle så gjerne unngått at det ble noe kludrete greier som ikke tåler dagslys etter plasting og topcoat. Jeg føler meg fristet til å bruke to lag med kryssfiner hvis det lar seg gjøre å få en god finish på dette etter epoxybehandling, sparkling, pussing og topcoat. Så tilbake til 1000-kr spørsmålet.... Lar det seg gjøre? Klarer jeg å brekke/avrundre kanter på finer uten at det blir bare flis av det og får jeg det glatt og pent til slutt?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...