Leifen Startet 25.Desember.2002 Del på Facebook Startet 25.Desember.2002 Halloen folkens !!!! Nå har jeg fått inntrykk av at det for det meste er eiere av plastbåter som bruker dett forumet flittigest, men det har vell sin naturlige forklaring med at det er flest plastbåteiere her til lands ? Jeg for min del er "trebåtmann" , har en kutter på 48 fot, er det andre som har kutter, skøyte eller trebåt av en eller annen type ? Det jeg lurer på er om noen har erfaring med ishud av kobber som jeg har på min båt, den trekker litt akter på SB side, ishud må av og det må dreves og bekes bakom. men jeg er blitt anbefalt av endel "forståsegpåere" til og fjerne hele ishuden på begge sider( har ingen isproblemer der jeg hører til). Er det noen som har erfaringer/ råd og komme med ?? HIlsen Leifen Sitér dette innlegget Link to post
MB Karen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Hei, det har ingen stor betydning om ishuden er på eller av, er denne satt på riktig så tar ikke båten skade av den. Det som er viktig er du du vedlikeholder, erstatter spiker som er borte, løsner fliker, driver og beker som du beskriver, ha på noe godstoff eks. trekjære før du spikrer det hele på igjen. Så om ishuden ser hel og grei ut hadde jeg bare beholdt den, har vært med på å rive ishud av en skøyte på 57 fot og treverket under hadde ikke på noen måte tatt skade av ishuden, vedkommende treger nå, så til høsten igjen så er det ny dugnad, ny ishud skal på. Har planer om å gjøre det samme på min båt, http://home.no/mskari/ Vi har en del is i havnen vinterstid og da er det dumt å ikke ha muligheten til å ta seg en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 26.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Hallo trebåt info !! Takk for opplysningene og gode råd. Jeg tar sikte på og lirke ishuden forsiktig av for så og sette den på plass igjen etter endt dreving ,beking og det som ellers trengs og gjøres bak ishuden. Jeg bruker båten hele året så jeg ser ikke bort fra att ishuden kan komme vel med, selv her i mitt distrikt. Har sett på hjemmesiden din veldig bra, pen skøyte du har, det nye styrehuset tar seg veldig flott ut. Jeg kommer til Sandnes med min kutter i påsken-03 kansje vi kan treffes ??? HIlsen Leifen Sitér dette innlegget Link to post
MB Karen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Velkommen skal du være, er du først interessert i gamle trebåter så er Sandnes en bra plass å besøke for tiden. Vi stiftet i 2000 Kystlaget Sandnes og akriviteten her begynner å komme seg, http://www.caroline.no/kystlag/ Litt mer trebåt fra Sandnes: http://www.caroline.no/ http://home.online.no/~enesvaag/rokkflu.htm http://home.no.net/spenner/ http://www.njordforum.no/ Så om du ønsker så kan jeg altids ordne med en liten omvisning. Skulle det være fult i gjestehavnen så kan vi sikker være behjelpelige med plass om det er ønskelig. Siden jeg er interessert i det meste som har med trebåt å gjøre så ble jeg en smule nyskjerrig på båten din, den skulle ikke tilfeldigvis ha fast havn på Tau?? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Glem ikke www.idsal.org denne ligger på Tau (verneverdig) Sitér dette innlegget Link to post
MB Karen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Som du sier så ligger den på Tau og ikke i Sandnes, tok med interessane sider til båter i Sandnes i og med at det var der han skulle i påsken:-) Var foresten ikke klar over den siden så jeg vil takke så mye for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 26.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Halloen trebåt info og alle andre intereserte !!! Het var det mange fine sider med bilder av mange båter og muligheter for og få råd og tips om det meste. Det er vel med båt som med alt annet : " man lærer så lenge man lever " , det er viktig og utveksle erfaringer, ikke sant ??? Når det gjelder hjemmehavn til min båt hører den til i Nord Rogaland, nærmere bestemt på Fosen,Røyksund. mvh Leifen Sitér dette innlegget Link to post
captain Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Hei Leifen Jeg har hatt flere trebåter og noen har hatt ishud .Det har også denne jeg har nå Her fjernet jeg ishuden etter råd fra en gammel båtbygger, som sa at vis du ikke har bruk for ishud så fjern den. Dette er nemlig den første plassen som trebåter begynner å råttne. Måtte skifte ut et bord i denne båten, men har ikke hatt problemer etter at jeg fjernet ishuden. HVORFOR? spurte jeg båtbyggeren . Fordi at med ishud får aldri bordene tørke når du har båten på land, Slik at bunnstoff og olje som bevarer treet ikke trenger inn slik det skal for å få et bra resultat. Så jeg vil råde deg til å fjerne hele ishuden. M.v.h. Captain Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Jeg synest det som Captain her skrev hørtes fornuftig ut. Jfr. de som har lagt plast utenpå trebåtene sine. Båtene blir jo tette, men tunge og våte pga. at treverket ikke får tjangs til å tørke skikkelig ut. Og det akselererer jo forråtningsprossessen til treverket. Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 26.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Halloen igjen !! Jeg må jo si det er logikk i det du sier der Captain, samme til Jonny. Dette må jeg nok vurdere, for her er det jo delte meninger. Jeg var faktisk i kontakt med en båtbygger/repratør med ca 40 års erfaring i dag tidlig, han hadde hatt ishud av på veldig mange båter, men kun en av dem var noe dårlig akter på BB side. Han kunne fortelle at det var viktig og gjøre ordentlig arbeid bak isud med ca 5 års mellomrom, så han anbefalte og ha den på, Er det flere som har råd og erfaringer med ishud/ ikke ishud ???? mvh Leifen Sitér dette innlegget Link to post
MB Karen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 En 48 fots kutter står sjelden lenge på land ergo er treverket (nesten) konstant fuktig. På eldre trebåter så er det treverket som står konstant under vann som er best, salt imprignerer bedre en det meste en kan få kjøpt på boks. Du kan ikke helt sammenligne glassfiber og ishud, ishuden ligger kun på et lite felt av skroget og den tetter ikke på samme måte som glassfiber. Er huden grei så vil den iallefall ikke ta skade av en ishud de første 50 årene så da vil jeg ikke kalle problemet stort. Skulle du komme ut for is så kan skadene bli katastrofale, det skal ikke mye is til for å senke en stor trebåt. De samme skrekksenarioene vi trebåtfolk hører om ishud får vi ofte servert når det gjelder betong som ballast. Det går ikke!! det råtner, det tørker aldri osv........ Nå er vi så heldige at vi slipper en plass hvor det har blitt drevet båtbygging/reperasjoner i 3 generasjoner og der påstår de at betong er ypperlig som ballast, og at båten ikke tar skade av ishud så lenge en har et normalt vedlikehold. Glem ikke at disse båtene ofte er bygd før krigen, de har hatt betong som ballast i mange tiår, det samme gjelder ishud. Hvorfor skal pludselig båten råtne bort i løpet av et par år når vi tar dem i bruk som lystbåter?? Sitér dette innlegget Link to post
captain Svart 27.Desember.2002 Del på Facebook Svart 27.Desember.2002 Til Trebaat Trebaat.info: En 48 fots kutter står sjelden lenge på land ergo er treverket (nesten) konstant fuktig.På eldre trebåter så er det treverket som står konstant under vann som er best, salt imprignerer bedre en det meste en kan få kjøpt på boks. Du kan ikke helt sammenligne glassfiber og ishud, ishuden ligger kun på et lite felt av skroget og den tetter ikke på samme måte som glassfiber. Er huden grei så vil den iallefall ikke ta skade av en ishud de første 50 årene så da vil jeg ikke kalle problemet stort. Skulle du komme ut for is så kan skadene bli katastrofale, det skal ikke mye is til for å senke en stor trebåt. De samme skrekksenarioene vi trebåtfolk hører om ishud får vi ofte servert når det gjelder betong som ballast. Det går ikke!! det råtner, det tørker aldri osv........ Det er helt riktig jeg har selv betong som ballast, og har tatt prøver av bordene. De er like fine, men det er ikke alle trebåter som er like gått velikeholt av forge eier, dette sier jo også båtbyggerene du må ha av ishuden ca hvert 5 år for å behandle treverket. Dette slurves det desverre alt for mye med. Et av problemene med Plast og ishud er at vannet som blir liggene bak(mellom trevirket å plast/kobber huden) blir stillestående det blir ikke skiftet ut slik som uten plast/kobber hud Dette vannet råttner bak huden å smitter over på trevirket, derfor er det alfa/omega å få gjøre et gått arbeid når mann har ishud. Allså ishuden må av for at mann skal få et bra vedlikehold av trebåtene. Dette er mye arbeid (kansje derfor at det slurves så mye med dette) slik at jeg vil andbefale at dersom du ikke skal kjøre i isbelakte fjorder så fjern ishuden. M.v.h. Captain Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 Tar frem denne tråden igjen. Hadde lyst til å dele med dere artikkelen som stod i TB i dag. En nydelig restaurert Furuholmen: Artikkelen finner dere her Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 Fin båt Lijanka! TB har haft en hel rad artiklar om olike trebåter i sommer, har lest flere stycken om riktiga rariteter! På tal om fina båter så på bilden ovan syns en av baatplassens medlemmars båt! (Vill ikke tala om vem, det kan han få göra själv! Det er ju möjligt att jag tar fel oxo!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 En 48 fots kutter står sjelden lenge på land ergo er treverket (nesten) konstant fuktig. På eldre trebåter så er det treverket som står konstant under vann som er best, salt imprignerer bedre en det meste en kan få kjøpt på boks. . . . . . .. . . Hvorfor skal pludselig båten råtne bort i løpet av et par år når vi tar dem i bruk som lystbåter?? Du er inne på noe helt vesentlig der! Det største problemet med eldre trebåter som tas i bruk som lystbåter er ikke "fukt", men mangel på "salt fukt"..... Som bruksbåter fikk de dyppet seg kraftig både titt og ofte. Av og til med last, av og til uten. Noe sjø over dekk, og skvett som trengte inn i de mest utenkelige krinkelkroker. Som lystbåter ligger de stille det aller meste av året, aldri blir de ordentlig nedlastet og sjelden har de sjøvann over dekk. Resultatet kjenner vi: mosen begynner å vokse i natene, vegetasjonen setter seg langs rekkestøttene - og de forskjellige biotopene gir ypperlig grobunn for råte og annen elendighet! Sildrende regn vasker bort de siste restene av impregnerende sjøsalt og alle vet hvilken vei det går . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MB Karen Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 Du maler det vel svart nå, slik du beskriver går det om du ikke vedlikeholder, med årlig vedlikehold og stell ungår du de problemene du skisserer. Er klar over det med mangel på fuktighet, det er en av grunnene til at drevne dekk begynner å lekke, ovner under dekk, sol på oversiden er ikke den beste medisin for et gammelt tredekk:-) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 Du maler det vel svart nå, slik du beskriver går det om du ikke vedlikeholder, med årlig vedlikehold og stell ungår du de problemene du skisserer. Er klar over det med mangel på fuktighet, det er en av grunnene til at drevne dekk begynner å lekke, ovner under dekk, sol på oversiden er ikke den beste medisin for et gammelt tredekk:-) MB Karen, Mitt lille poeng var at den beste "medisin" for trebåter er å BRUKE dem! Bruke dem aktivt, så meget som mulig, året rundt - med rikelig overvann og saltsprut. God tur! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.