Jump to content

Hva er forskjellen på div. dieseltyper?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det oppereres med flere typer diesel som Autodiesel-avg.fri diesel-fyringsolje-etc.er alt dette samme type olje bortsett fra prisen (avg.niv.)eller har det også noe med kvaliteten (renhetsgraden) å gjøre? :confused:

Link to post

Har en stygg mistanke om at alt kommer fra samme tanken..

Har en svoger som jobbet på en kyst-tanker.

De leverte "diesel" av alle kvaliteter og pris fra samme lasten:-)))

Både direkte til andre båter, og tankanlegg på land.

Link to post
Forskjellen ligger i hvilke aditiver som tilsettes dieselen alt etter hva den skal brukes til.

Hvor tilsettes disse stoffene da hvis alt kommer fra samme tank? Det var vel en her(Poseidon?) som hadde jobbet som tankbilsjåfør og det virket ikke som han hadde tilsatt noe i sin tid....

Link to post

Når en tankbil bestiller drivstof tilsettes adetivene automatisk i rørledningen som fyller bilen. Bestiller du fyrigsolje tilsetes et adetiv som ofte kalles "brenrent" samt fardestoff. Bestiller du marinedisel tilsetes det lit smøremidel og fargestoff. Bestiller du autodisel tilsettes de kun smøremidel.

Link to post

Det er forskjeller på diesel, bla additiver. parafin og svovelinnhold.

Her finnes det en drøss med alternativer avhengig av bruk.

 

Bla. inneholder diesel beregnet på personbiler mindre svovel enn avgiftsfri diesel.

(har hørt at det er fordi partikkelfilter krever lavt svovelinnhold)

 

Om ikke det er nok varierer også kvaliteten i løpet av året (sommer og vinterdiesel).

Seiler med langturdrømmer

Link to post

det ble diskutert endel rundt dette i volvo-havari tråden.

 

Statoil opererer pt. med 5 forskjellige dieselkvaliteter og 2 forskjellige marine gassoljer i tillegg til fyringsoljer.

 

Dere finner produktdatabladene her

Statoil produktdatablad

 

Shell har 3 forskjellige dieselkvaliteter og 4 forskjellige marineoljer i tillegg til fyringsolje.

 

Datablad

 

Noen/alle disse underlegges vel europeiske standarder, f.eks. Autodiesel som oppfyller EN590 standarden. Legg merke til at Statoils Diesel Svovelfri er garantert å tilfredstille EN590 mens ingen av Statoils marine gassoljer gjør dette. Noe av dette er nok tilsetningsstoffene som fikser, men jeg er overbevist om ta det også er mer fundamentale forskjeller i destillatene også. Det kan nok være at det i enkelte tilfeller leveres Diesel Lavsvovlig både som fyringsolje og annet, men jeg tviler sterkt på at det gjøres fra oljeselskapene sin side den andre veien. At det finnes noen luringer som selger fyringsolje som "Autodiesel" betviler jeg ikke, men håper det er langt mellom dem.

 

En annen ting er jo at det er tilnærmet umulig å vite hva man får på mariner rundt om, men det er kanskje mulig å spørre dem som jobber der? Volvo Penta foreskriver jo EN590 i sin brukerhåndbok, mulig det da har noe for seg å sjekke hva som er på pumpa.

 

- anders m.

Link to post

Det som i hovudtrekk skiller autodiesel/diesel(DO) fra marine gass olje(MGO) er behovet for forbehandling før brennstoffet slippes inn på motoren. DO er klar for å brukes på motoren ved og filtere den gjennom grov/fin-filtrering. MGO krever gjerne separering i tillegg til filtrering, dette gir muligheten for oljeselskapene og redusere produksjons kostnadene på MGO i forhold til DO. Dieselmotorer i skip har dette forbehandlinsutstyret på plass, det har de ikke i fritidsbåter.

 

Det ble nevnt tidligere i tråden at EN590 er godkjent til bruk på Volvo Penta. Dette har nok mest med miljøkravene til motoren satt av myndighetene, mener at diesel til bil og fritidsbåter defineres som "ultra low sulphur content" dvs svovelinnhold på 50ppm (mg/kg) eller mindre. I skipsfarten så er ikke miljøkravene til skipsdieselmotorer i nærheten av de kravene som stilles til bil og fritidsbåt motorer.

 

Når det gjelder krav du som kunde har angående kvalitet på brennstoffet du bunkrer, så har du din fulle rett til å forlange spesifikasjoner på produktet du skal motta. Bunkerstasjonen har ikke lov og ta imot produktet fra leverandør hvis ikke spesifikasjon på produktet kan fremlegges.

 

Når skip bunkrer MGO så takes det prøver rett fra bunkerslina under hele bunkringen. En prøve blir sendt til en lab der denne blir analysert opp i mot spesifikasjonen som er for den MGO som skipet har bestill. Skipet bestiller ALLTID MGO basert på anbefalelser av motorleverandør. Er analyse resultatene ok, så er det bare å ta i bruk det som er kommet ombord. Motorleverandørene gir ingen garanti på motor eller motorkomponenter hvis ikke dette kravet er oppfylt. Dette illustrerer bare hvor viktig det er å bruke det brennstoffet som motorleverandøren anbefalerer. Skipet står 100% ansvarlig hvis de bruker brennstoff som ikke er ihht motorleverandørens spesifikasjoner selv om papirene på produktet sier at dette er ok. Derfor sendes prøver til analyse.

 

Så jeg synest at det er lurt og helt rimelig å be om spesifikasjon på fra bunkerstasjonen før en fyller opp tanken. For tiden har jeg en bensinmotor, men vil satse på diesel neste gang. Jeg vil garantert spør etter dette når jeg skal fylle opp tankene.

 

God helg :smiley:

 

Mvh

mask

Link to post

han som jeg kjøpte disel av sa at hvis du kjøpte fyrings disel og den kom fra sjursøya var det dårligere kvalitet en avgiftsfri.

Mulig det var for og selge, men fyringsdisel og aviftsfri var akkurat det samme i tankene hans :flag:

www.ribtjenester.no

Link to post
oooohhhh.... og dette tror du at ferievikaren som sitter i kassa vet svaret på?:-)))

 

som å tro på nissen....:-) ellers god helg .... skål....

 

Med denne uttalelsen så er det egentlig av mindre betydning hva jeg tror og ferievikeren vet, det som er viktig er at han klarer og finne 2stk A-4 sider der spesifiksjonen til drivstoffet står. Det er DU som skal vite hva du skal bruke på motoren, ferievikaren skal bare vise deg hva han har på tanken. Det er ditt valg hvor du bunkrer.

Du bør ikke ha så dårlig tro på ferievikarer, det er mange flinke folk selv om de er unge. Kanskje han/hun holder på med en teknisk utdannelse som innebærer store kunnskaper om akkurat diesel?? :wink:

Link to post

Hvis det er så omfadtende kontroll på store skipsmotorer for hva de bruker undres jeg over at det ikke er strengere krav til lystbåtflåten.Er det derfor volvo har hekta seg opp i norsk diesel.Er overbevist om at moderne lystbåtmotorer er mer følsomme for hva de skal forbrenne enn en diger skipsmotor.Etter det jeg har forstått er det nesten bare Norge som selger denne spesielle marinedieselen til båtmotorer som mer og mer ligner eller er bilmotorer. :confused:

Link to post

Store skip kan vel omtrent kjøres på hva som helst? (selv om det neppe er sunt). Mener å ha lest at John Fredriksen en gang i tiden ble tatt for å kjøre tankskipene på råolje fra lasten.

 

Problemet til Volvo skyldtes, i følge Volvo, at norsk diesel innehold for lite smøring for common rail-motorene deres og de anbefalte å tilsette smøring ved fylling.

Seiler med langturdrømmer

Link to post

Finnes det en tommelfinger regel på forbruk, når det gjelder store skipsmotorer?Hvor store hull er det i brennst.ventilene (dyser) Det er jo snakk om store mengder som pumpes inn,hvor mye i hvert slag ca? Sikkert en del maskinister her inne,som vet dette. :confused:

Edited by Pelle Parafin (see edit history)
Link to post

Store langtsomgående skipsmotorer har et forbruk pr/hk som er lit lavere en det våre hurtigløpere har. Dyrene der kalles for brenstoffventiler og de har mange hur hvor brenoljen kommer ut fra. Motorer med eksosventil har ofte flere brennstofventiler i hvær sylynder.

Link to post
Hvis det er så omfadtende kontroll på store skipsmotorer for hva de bruker undres jeg over at det ikke er strengere krav til lystbåtflåten.Er det derfor volvo har hekta seg opp i norsk diesel.Er overbevist om at moderne lystbåtmotorer er mer følsomme for hva de skal forbrenne enn en diger skipsmotor.Etter det jeg har forstått er det nesten bare Norge som selger denne spesielle marinedieselen til båtmotorer som mer og mer ligner eller er bilmotorer. :confused:

 

Den omfattende kontrollen på skipsdiesel motorer er på initiativ fra eiger altså Rederen, gjerne også klassifikasjons selskapet (eks.DNV). Da konskvensen av å ikke følge motorleverandørenes anbefalinger kan bli så store at Rederen ikke ser seg råd/tør å gamble på dette. Ser ikke bort fra at diesel kvaliteten som er å få på de forskjellige stasjonen, ikke oppfyller kravene til motorleverandøren til fritidsbåter siden de i utgangspunktet levere større mengder til nyttetrafikken, som igjen har bedre forbehandlings utstyr for nettop dette brennstoffet av noe dårligere kvalitet renhet/smøreevne.

 

Kan dette ha noe med at Norge ikke er medlem av EU, kanskje krav til brennstoffet levert i EU-land har en høyere standard enn hva som er tilfelle i Norge. Hvis dette ikke er fastsatt i EØS-avtaler så kan vel bunkerstasjoner i Norge selge det de vil, der kravet til å spesifisere innholdet i DO/MGO ikke er satt.

 

Vil bli veldig overrasket hvis brennstoffet levert på bunkerstasjonen tilfredsstiller f.eks EN590, som Volvo Penta vil at en skal bruke på deres motorer.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...