Pelle Parafin Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Det oppereres med flere typer diesel som Autodiesel-avg.fri diesel-fyringsolje-etc.er alt dette samme type olje bortsett fra prisen (avg.niv.)eller har det også noe med kvaliteten (renhetsgraden) å gjøre? Quote Link to post
rover Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Har en stygg mistanke om at alt kommer fra samme tanken.. Har en svoger som jobbet på en kyst-tanker. De leverte "diesel" av alle kvaliteter og pris fra samme lasten:-))) Både direkte til andre båter, og tankanlegg på land. Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Forskjellen ligger i hvilke aditiver som tilsettes dieselen alt etter hva den skal brukes til. Quote Link to post
Lazyjack Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Forskjellen ligger i hvilke aditiver som tilsettes dieselen alt etter hva den skal brukes til. Hvor tilsettes disse stoffene da hvis alt kommer fra samme tank? Det var vel en her(Poseidon?) som hadde jobbet som tankbilsjåfør og det virket ikke som han hadde tilsatt noe i sin tid.... Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Når en tankbil bestiller drivstof tilsettes adetivene automatisk i rørledningen som fyller bilen. Bestiller du fyrigsolje tilsetes et adetiv som ofte kalles "brenrent" samt fardestoff. Bestiller du marinedisel tilsetes det lit smøremidel og fargestoff. Bestiller du autodisel tilsettes de kun smøremidel. Quote Link to post
JubaTuba Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Det er forskjeller på diesel, bla additiver. parafin og svovelinnhold. Her finnes det en drøss med alternativer avhengig av bruk. Bla. inneholder diesel beregnet på personbiler mindre svovel enn avgiftsfri diesel. (har hørt at det er fordi partikkelfilter krever lavt svovelinnhold) Om ikke det er nok varierer også kvaliteten i løpet av året (sommer og vinterdiesel). Quote Seiler med langturdrømmer Link to post
Tor313 Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 interessang tråd, vil gjerne at noken som virkelig veit ditta her kjem på bana å skriv det som e fakta. då e he fått høre at autodiesel "skal være bedre" kvalitet på enn marindiesel. Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Og tro at det oppereres med flere dieselkvaliteter er en ikusjon alt kommer fra samme tanken. På et tankanlegg har de i dag kun fire sorter Bensin, Disel, A1 flyparafin, og destilat. Quote Link to post
nimbuster Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Du finner den infoen du trenger ved å gå inn på oljeselskapenes websider. Quote Link to post
andersm Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 det ble diskutert endel rundt dette i volvo-havari tråden. Statoil opererer pt. med 5 forskjellige dieselkvaliteter og 2 forskjellige marine gassoljer i tillegg til fyringsoljer. Dere finner produktdatabladene her Statoil produktdatablad Shell har 3 forskjellige dieselkvaliteter og 4 forskjellige marineoljer i tillegg til fyringsolje. Datablad Noen/alle disse underlegges vel europeiske standarder, f.eks. Autodiesel som oppfyller EN590 standarden. Legg merke til at Statoils Diesel Svovelfri er garantert å tilfredstille EN590 mens ingen av Statoils marine gassoljer gjør dette. Noe av dette er nok tilsetningsstoffene som fikser, men jeg er overbevist om ta det også er mer fundamentale forskjeller i destillatene også. Det kan nok være at det i enkelte tilfeller leveres Diesel Lavsvovlig både som fyringsolje og annet, men jeg tviler sterkt på at det gjøres fra oljeselskapene sin side den andre veien. At det finnes noen luringer som selger fyringsolje som "Autodiesel" betviler jeg ikke, men håper det er langt mellom dem. En annen ting er jo at det er tilnærmet umulig å vite hva man får på mariner rundt om, men det er kanskje mulig å spørre dem som jobber der? Volvo Penta foreskriver jo EN590 i sin brukerhåndbok, mulig det da har noe for seg å sjekke hva som er på pumpa. - anders m. Quote Link to post
mask Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Det som i hovudtrekk skiller autodiesel/diesel(DO) fra marine gass olje(MGO) er behovet for forbehandling før brennstoffet slippes inn på motoren. DO er klar for å brukes på motoren ved og filtere den gjennom grov/fin-filtrering. MGO krever gjerne separering i tillegg til filtrering, dette gir muligheten for oljeselskapene og redusere produksjons kostnadene på MGO i forhold til DO. Dieselmotorer i skip har dette forbehandlinsutstyret på plass, det har de ikke i fritidsbåter. Det ble nevnt tidligere i tråden at EN590 er godkjent til bruk på Volvo Penta. Dette har nok mest med miljøkravene til motoren satt av myndighetene, mener at diesel til bil og fritidsbåter defineres som "ultra low sulphur content" dvs svovelinnhold på 50ppm (mg/kg) eller mindre. I skipsfarten så er ikke miljøkravene til skipsdieselmotorer i nærheten av de kravene som stilles til bil og fritidsbåt motorer. Når det gjelder krav du som kunde har angående kvalitet på brennstoffet du bunkrer, så har du din fulle rett til å forlange spesifikasjoner på produktet du skal motta. Bunkerstasjonen har ikke lov og ta imot produktet fra leverandør hvis ikke spesifikasjon på produktet kan fremlegges. Når skip bunkrer MGO så takes det prøver rett fra bunkerslina under hele bunkringen. En prøve blir sendt til en lab der denne blir analysert opp i mot spesifikasjonen som er for den MGO som skipet har bestill. Skipet bestiller ALLTID MGO basert på anbefalelser av motorleverandør. Er analyse resultatene ok, så er det bare å ta i bruk det som er kommet ombord. Motorleverandørene gir ingen garanti på motor eller motorkomponenter hvis ikke dette kravet er oppfylt. Dette illustrerer bare hvor viktig det er å bruke det brennstoffet som motorleverandøren anbefalerer. Skipet står 100% ansvarlig hvis de bruker brennstoff som ikke er ihht motorleverandørens spesifikasjoner selv om papirene på produktet sier at dette er ok. Derfor sendes prøver til analyse. Så jeg synest at det er lurt og helt rimelig å be om spesifikasjon på fra bunkerstasjonen før en fyller opp tanken. For tiden har jeg en bensinmotor, men vil satse på diesel neste gang. Jeg vil garantert spør etter dette når jeg skal fylle opp tankene. God helg Mvh mask Quote Link to post
rover Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 oooohhhh.... og dette tror du at ferievikaren som sitter i kassa vet svaret på?:-))) som å tro på nissen....:-) ellers god helg .... skål.... Quote Link to post
Ribtjenester Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 han som jeg kjøpte disel av sa at hvis du kjøpte fyrings disel og den kom fra sjursøya var det dårligere kvalitet en avgiftsfri. Mulig det var for og selge, men fyringsdisel og aviftsfri var akkurat det samme i tankene hans Quote www.ribtjenester.no Link to post
mask Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 oooohhhh.... og dette tror du at ferievikaren som sitter i kassa vet svaret på?:-))) som å tro på nissen....:-) ellers god helg .... skål.... Med denne uttalelsen så er det egentlig av mindre betydning hva jeg tror og ferievikeren vet, det som er viktig er at han klarer og finne 2stk A-4 sider der spesifiksjonen til drivstoffet står. Det er DU som skal vite hva du skal bruke på motoren, ferievikaren skal bare vise deg hva han har på tanken. Det er ditt valg hvor du bunkrer. Du bør ikke ha så dårlig tro på ferievikarer, det er mange flinke folk selv om de er unge. Kanskje han/hun holder på med en teknisk utdannelse som innebærer store kunnskaper om akkurat diesel?? Quote Link to post
hegra Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hvis det er så omfadtende kontroll på store skipsmotorer for hva de bruker undres jeg over at det ikke er strengere krav til lystbåtflåten.Er det derfor volvo har hekta seg opp i norsk diesel.Er overbevist om at moderne lystbåtmotorer er mer følsomme for hva de skal forbrenne enn en diger skipsmotor.Etter det jeg har forstått er det nesten bare Norge som selger denne spesielle marinedieselen til båtmotorer som mer og mer ligner eller er bilmotorer. Quote Link to post
BMP Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Ja fyringsolje og marinedisel er tilsatt helt forskjellige aditiver. Fyringsolje egner seg derfor ikke på motorer med mindre du tilsetter en del smøremidel. Quote Link to post
andersm Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 minner om denne, også fra volvo-havari tråden "Kyststasjoner" som har som formål å serve kystflåten. De sier selvsagt ikke nei til fritidsfartøyer, selv om de gjerne ser at det helst blir "større" volum. Produktet er ofte "gassolje". (en gammel uttalelse) - anders m. Quote Link to post
JubaTuba Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Store skip kan vel omtrent kjøres på hva som helst? (selv om det neppe er sunt). Mener å ha lest at John Fredriksen en gang i tiden ble tatt for å kjøre tankskipene på råolje fra lasten. Problemet til Volvo skyldtes, i følge Volvo, at norsk diesel innehold for lite smøring for common rail-motorene deres og de anbefalte å tilsette smøring ved fylling. Quote Seiler med langturdrømmer Link to post
Pelle Parafin Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 (edited) Finnes det en tommelfinger regel på forbruk, når det gjelder store skipsmotorer?Hvor store hull er det i brennst.ventilene (dyser) Det er jo snakk om store mengder som pumpes inn,hvor mye i hvert slag ca? Sikkert en del maskinister her inne,som vet dette. Edited February 27, 2009 by Pelle Parafin (see edit history) Quote Link to post
BMP Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Store langtsomgående skipsmotorer har et forbruk pr/hk som er lit lavere en det våre hurtigløpere har. Dyrene der kalles for brenstoffventiler og de har mange hur hvor brenoljen kommer ut fra. Motorer med eksosventil har ofte flere brennstofventiler i hvær sylynder. Quote Link to post
mask Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Hvis det er så omfadtende kontroll på store skipsmotorer for hva de bruker undres jeg over at det ikke er strengere krav til lystbåtflåten.Er det derfor volvo har hekta seg opp i norsk diesel.Er overbevist om at moderne lystbåtmotorer er mer følsomme for hva de skal forbrenne enn en diger skipsmotor.Etter det jeg har forstått er det nesten bare Norge som selger denne spesielle marinedieselen til båtmotorer som mer og mer ligner eller er bilmotorer. Den omfattende kontrollen på skipsdiesel motorer er på initiativ fra eiger altså Rederen, gjerne også klassifikasjons selskapet (eks.DNV). Da konskvensen av å ikke følge motorleverandørenes anbefalinger kan bli så store at Rederen ikke ser seg råd/tør å gamble på dette. Ser ikke bort fra at diesel kvaliteten som er å få på de forskjellige stasjonen, ikke oppfyller kravene til motorleverandøren til fritidsbåter siden de i utgangspunktet levere større mengder til nyttetrafikken, som igjen har bedre forbehandlings utstyr for nettop dette brennstoffet av noe dårligere kvalitet renhet/smøreevne. Kan dette ha noe med at Norge ikke er medlem av EU, kanskje krav til brennstoffet levert i EU-land har en høyere standard enn hva som er tilfelle i Norge. Hvis dette ikke er fastsatt i EØS-avtaler så kan vel bunkerstasjoner i Norge selge det de vil, der kravet til å spesifisere innholdet i DO/MGO ikke er satt. Vil bli veldig overrasket hvis brennstoffet levert på bunkerstasjonen tilfredsstiller f.eks EN590, som Volvo Penta vil at en skal bruke på deres motorer. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.