Akira Maru Startet 14.Mai.2004 Del på Facebook Startet 14.Mai.2004 Jeg har en ferskvannskjølt Peugeot diesel med en sløyfe mot varmtvannstank. I instruksjonsboka står det kapasitet på 8 liter kjølevæske, men jeg har etterfylt i alle fall 12-14 liter så langt, har jeg en lekkasje i varmeveksleren, eller tar sløyfa mot varmtvannstanken (coil) så mye væske i tillegg? Takker for råd! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Tja, det virker vel litt mystisk.... Rent intuitivt vil jeg neppe tro at du har mer enn 1 liter på varmesløyfen i tanken, og kanskje 1 liter i rørene frem og tilbake, så hvor alle de andre literne har tatt veien er ikke godt å vite. Jeg ser vel for meg noen muligheter av typen: 1) Innvendig lekkasje i motor; finner du vann i smøreoljen, kan du tørne motoren helt rundt, eller har du kanskje fått vann i cylindrene? 2) Lekkasje i rør eller slanger, slik at vannet rennet rett i skutebunn? 3) Feilkobling på vv-tank, slik at du fyller selve tanken med kjølevann - istedenfor den lille rørsløyfen? Lykke til med feilsøkingen - og fortell hva du finner. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Plomma I Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Det har vel også med hvor langt unna varmtvanntanken står unna motoren men jeg tror selve tanken tar noen liter den også, usikker hvor mye. monterte selv en 30 l varmtvannstank med ca. 3m slange hver vei og mener jeg fylte en fire/fem liter ekstra med kjølevæske. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Akira Maru Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Takk for svar! Alt virker normalt, også i motoroljen. Jeg har kjølevannet koblet til vv berederen på "Coil". Det kan være at coilen i vv berederen er gåen og vann lekker ned i tanken. Skal tappe litt varmtvann og se etter tegn til blå kjøleveske. Tvi tvi... Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
will Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Skal tappe litt varmtvann og se etter tegn til blå kjøleveske. Det skulle ikke være nødvendig for om du har trykk på ferskvannet og coilen er lekk ville du få kjølevannet i retur Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Peugeot diesel Indenoor? Da ville jeg heller lete i eksosen! Har vært borti en del av disse hvor den bakerste eksos-porten er tært slik at kjølevannet renner ut i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hei Will! Det er det som er løsningen! Takk for innspill.... Eksosrøret er full av vann, motoren starter, men det kommer h....tes mye vann ut av eksosen! Ikke rart at nivået på kjølevesken sank hele tiden. Hva må gjøres for å utberdre dette, noen tips? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
KAT Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hei Will! Det er det som er løsningen! Takk for innspill.... Eksosrøret er full av vann, motoren starter, men det kommer h....tes mye vann ut av eksosen! Ikke rart at nivået på kjølevesken sank hele tiden. Hva må gjøres for å utberdre dette, noen tips? Det vannet som kommer ut av eksosrøret er nok helt sikkert sjøvannet som som kommer inn gjennom sjøvannsinntaket og sirkulerer gjennom varmeveksleren. Hvis ikke din motor er av en helt spesiell konstruksjon, dvs. med tørr eksos, så skal det komme vann ut av eksosrøret. Og det er sjøvann. Bare prøv å smak på det. Sjøvannet blander seg med eksosen i eksosbendet etter evt. turbo. Vannet der er nødvendig for å kjøle eksosen. Hvis derimot eksosmanifolden er full av vann har du et problem.Trur likevel ikke det er der problemet ligger. Undersøk andre muligheter. Toppakningen, sprekk i toppen, evt. sylinderforinger som har løsnet, lekkasje i slanger, kanskje det er luft i systemet som forsvinner og gjør plass til væske, evt. evt. Hvis vannet i eksosen også smaker av frostvæske har du en lekkasje mellom ferskvannsystemet og sjøvannsystemet. Hvis du derimot ikke har sjøvannskjølt varmeveksler men istedet kjølesløyfe under båten faller mine argumenter. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hei KAT! Jeg har ferskvannskjølt motor med sjøvann inn til varmeveksler. Båten står i hagen, nyanskaffet... Derfor vanskelig med saltvannsmak fra hageslangen MEN, jeg har eksosrøret fullt av vann, derfor må det være lekkasje mellom saltvannskjøling og ferskannssystemet. Det leder meg til varmeveksleren! Det WILL påpeker om bakre eksosport skjønner jeg mindre av... gjør du? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Han mener sikkert bakre deksel på varmeveksler som leder til eksosen.... Skal skru det hele ned i morgen tidlig. 17 mai forberedelser innebærer mye! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
KAT Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hei KAT! Jeg har ferskvannskjølt motor med sjøvann inn til varmeveksler. Båten står i hagen, nyanskaffet... Derfor vanskelig med saltvannsmak fra hageslangen MEN, jeg har eksosrøret fullt av vann, derfor må det være lekkasje mellom saltvannskjøling og ferskannssystemet. Det leder meg til varmeveksleren! Det WILL påpeker om bakre eksosport skjønner jeg mindre av... gjør du? Hvis det kommer vann ut av eksosrøret uten at du tar inn vann fra utsiden av båten på noen måter, enten sjøvann fra sjøen eller ferskvann fra hageslangen, har du nok en lekkasje fra ferskvannkjølevæsken. Men jeg vil anta at du trykker ferskvann med hageslangen inn i sjøvannsystemet når du kjører motoren mens båten står i hagen. Noe annet ville være veldig uheldig for motoren. Og det vannet kommer som regel ut av eksosrøret. Men uansett, hvis det vannet som kommer ut av eksosrøret smaker av frostvæske, er det definitivt en lekkasje. WILL sier at det kan forekomme tæring mellom vannkanalene og eksoskanalen på toppen. Helt riktig. Kan være det også. I tillegg til de andre muligheten som er drøftet ovenfor. KAT Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Jeg har opplevd at den bakerste eksosporten i toppen var så tært at kjølevannet rant ut i eksosmanifoilen på 3 topper av denne typen. At det er den bakerste som tæres er pga helningen på motoren,her blir det stående noe saltvann fra eksoskjølingen som forutsaker dette. Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Håper virkerlig ikke at WILL har rett. Det høres dyrt ut, må vel i tilfelle bytte topp, men det er sikkert vanskelig på en gammel motor?! Saken er; tok en service på motor etter nyanskaffelse og båten står på land. Når jeg kom til kjølesystem tappet jeg kjølevæske og fylte på nytt. I varmeveksleren virket det tomt før tømming. Tydet på lavt nivå. Fylte opp ny kjølevæske i påfylling på varmeveksler og nådde ca 8 liter med en gang. Men, nivået sank jevnt og trutt over 2 - 3 dager og jeg etterfylte. Tenkte det var sløyfen mot varmtvannstank som tok 3-5 liter ekstra. Men synes jeg fylte mye mer. Det viser seg nå at eksosen er full av vann og håper at det er varmeveksleren som lekker og ikke tæring mellom kanalene. ....er det tæring blir det full krig med selger og heving av kontrakt!! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
will Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hvem har marinisert motoren (er det en volvo penta md 21 eller er den marinisert med bowmankjøling) for om det er md 21 er jeg temlig sikker i min sak Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hei WILL! Nei, det er en VETUS STATUS MARINE levert av SABB i 1984. Ingen oljekjøler på denne motoren. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Men det sitter en varmeveksler på toppen av blokka som jeg ikke kjenner fabrikatet til. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Akira Maru Svart 15.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Her er bilde av stasen! :diving Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
KAT Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Ser jo relativt ryddig ut i motorrommet dit. Skjønner nå hva du mente med " Han mener sikkert bakre deksel på varmeveksler som leder til eksosen.... " Når jeg ser bildet mener jeg at det må være en enkel sak å finne ut om du får frostvæske i eksosen. Prøv det før du gjør noe annet. Så kan du ihvertfall inkludere eller utelukke noen muligheter. Første bud i en systematisk feilsøking må være å finne ut hvor vannet tar veien. Men nå vet jeg ikke om jeg kan være til noen mer hjelp. Den tekniske feilsøkingen må du nok gjøre selv. Lykke til. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 16.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Da er det konstatert. Masse vann kommer gjennom motoren rett i eksos. I tillegg er det en lekkasje fra varmeveksler til eksos. Denne båten kommer ikke på sjøen med det første. Selger har ikke vinterkonservert motoren tilsrekkelig, kjølevæsken var for dårlig. Helt utrolig at det går an! Han stiller imidlertid opp og vil hjelpe til med å rette opp dette Takk for alle råd! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
GeirKS Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Peugeot diesel Indenoor? Da ville jeg heller lete i eksosen! Har vært borti en del av disse hvor den bakerste eksos-porten er tært slik at kjølevannet renner ut i eksosen Will, hva mener du med den bakerste eksosporten? Tenker du på tæring i eksosmanifolden (støpegods), eller i toppen (aluminium)? Jeg antar at du tenker på alu-toppen siden du skriver at kjølevannet (underforstått: frostvæsken) renner ut i eksosen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Jeg antar at du tenker på alu-toppen siden du skriver at kjølevannet (underforstått: frostvæsken) renner ut i eksosen?Vetus motoren har en annerledes konstruksjon av eksos-manifolden enn MD21.På MD21 er denne kun kjølt av saltvann. Vetus har en kombinert manifold og varme-veksler (Bowman?). Slik jeg forstår Agathe har denne sprukket pga frost. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Såvidt jeg forstod Will, så snakket han om MD21 motoren, og da ble jeg straks bekymret for den grønne svensken i kjelleren. Eksosmanifolden er jo som du skriver sjøvannskjølt på denne motoren. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Ja, ser at dette er noe uklart. Det kan ikke være MD21 han snakker om, da må det isåfall være snakk om saltvann. Men dette kan sikkert også skje over tid, det var jo en annen her som var på jakt etter en manifold... Min er 24år gammel og fortsatt tett (tror jeg...). Men eksos-bendet måtte byttes for 7 år siden, hull tvers igjennom. Mons laget et ny i syrefast til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.