Jump to content

Raymarine ST2000 autopilot skaper støy på VHF.

Cumulus

Recommended Posts

Hei, har en Raymarine ST2000 autopilot for rorkult. Ofte når den er påkoblet oppstår kraftig støy på VHF radioen (Icom Euro M1) når den står på lytting av kanal 16. Det hjelper ikke å justere squelchen, men med en gang autopiloten slås av slutter støyen. Hva kan gjøres for å utbedre denne feilen ?

Hilsen

Gunnar J

Begynn i den billigste enden:

Separer og legg el- og signalkabler til hver av enhetene med god avstand fra hverandre.

Dersom de har felles koblingspunkter (for eksempel går på samme krets, jordingsbro, eller over samme sikring), så adskill disse.

Dette kan ofte være nok for å fjerne problemer hvor forskjellige typer utstyr forstyrrer hverandre.

Oppstår forstyrrelsene fra du aktiverer autopilot til du slår den av, eller er det periodisk når autopiloten jobber?

Hva med å sjekke evt. børster på el.motor??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Du må prøve å isolere feilkilden/veien støyen tar.

Får du støy på den når du har den ute av laderen ? Forsvinner den kommer den via power kabelen.

Er det kontinuerlig eller kun når styremekanismen kjører ? (servo/styremaskin eller styrecomputer).

Du kan jo bruke VHF'en som sensor... søk med å føre antenna rundt i støyområdet for å se hvor det er verst.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Takker for gode råd så langt. Støyen på VHF er der også når autopiloten står i standby. Først når kontakten på autopiloten trekkes ut forsvinner støyen.

Støyen er uavhengig av om lader til radioen er tilkoblet.

Edited by Cumulus (see edit history)

jeg har aldri opplevd det samme, men kan være med på høytt tenkning.

Var forresten litt slapp i lesingen. Rorkult ja. Da har du vel kontakt ute som du plugger den til ?

Sjekk også at det er rene kontakter (fjerne irr) og spray med CRC 2-26 eller lignende.

Sjekk også andre enden av kabelen (12V tilkoplingen).

Er det fortsatt støy så prøv med å sette på ferriter på kabelen som går til pluggen ute i cockpiten.

Så nær pluggen som du kan.

Jeg hadde tilsvarende problem med den samme VHFem Icom IC-M1 den tok inn støy med ujevne mellomron når jeg hadde den op deket i nærheten av pirestalen. Prøvde med en annen bærbar VHF Seilor men det ble det samme op den. I mit tilfelle var det når jeg slo på kartplotteren i pirestallen at støyen oppsto det var en Seiva baracuda. Tok med mei en spektrumsanalysator ombord og hang en liten antenne på den det så ut til og være overharmoniske fra klokkefrekvensen til prosessoren i kartplotteren som fra tid til annet slo inn op VHFen. De strålte ret ut av kassen så det var ikke mye jeg kunne gjøre med det. Nå monterer jeg en panelPC med SeaPro kartsystem i pirestalen istedenfor plotteren så da forsvinner fohpentligvis problemet. En skal jo være oppmerksom på at det er vanvittig lite som skal til for at det slår inn på antennen til et handapperat som bare er noen meter unna.

Hadde samme problemet med en Raytheon radar. Etter en del fram og tilbake kom det fram at det var en produksjonsfeil på dei første radarane av denne typen (R20) Radaren skulle vert oppgradert like etter at den kom på markedet. Eg fekk tak i skjema på korleis dette skulle gjeres og fekk en radiomann til å lodde inn komponentane. Støyen forsvann og radaren er fortsatt i bruk.

Uten at jeg vet om denne piloten har ett jordingspunkt så har iallefall mye annet av utstyr det, ofte en vingemutter/skrue på chassi til å feste en jordkabel. Denne skal ikke gå til minus-blokken men ha en egen ledning ned til blokken eller annet jordingspunkt ombord. Det kan iallefall vere noe å tenke på om andre skulle ha lignende problemer...

Eksempelvis ned til egen Dynaplate?

En båt i havna vår har 3 separate Dynaplater - jeg har imidlertid ikke spurt eieren om de er separate eller koblet i serie.

(Det er ikke sikkert han vet det selv - jeg skal jammen måle dette en dag med det første).

Nei, denne ekstremt elendige (jeg har en selv) autopiloten har ikke noe dedikert jordingspunkt.

Den har en trepins tilkobling. Power og juksebus.

Jeg er ganske overbevist om at det er motoren i autopiloten som er tjuven. Min er skiftet flere ganger.

Eksempelvis ned til egen Dynaplate?

Ja hvorfor ikke, det viktigeste er å mer eller mindre kortslutte støyen til ett eller annet fast nivå. Om støyen kommer fra apparatet eller utenfor er også det samme, vi ønsker ikke at apparatet skal støye og vi ønsker ikke at andre støykilder skal tulle med apparatet. I handelsflåten er det eksempelvis ett krav om at all kabling på bro (og sikkert andre steder) skal vere skjermet.

En båt i havna vår har 3 separate Dynaplater - jeg har imidlertid ikke spurt eieren om de er separate eller koblet i serie.

(Det er ikke sikkert han vet det selv - jeg skal jammen måle dette en dag med det første).

Ja det kunne jo vert interresant å hørt med han hva de var til.

Støyen på VHF er der også når autopiloten står i standby.

Jeg er ganske overbevist om at det er motoren i autopiloten som er tjuven. Min er skiftet flere ganger.

Det eneste hullet i den teorien er at den støyer også i standby, da går jo som kjent ikke motoren. du sier det er 3 pinner på pluggen, pluss, minus og?

• 2 years later...

Noen som noen gang kom frem til hva som var problemet her? har også fått problemer med dette.. Dvs det er hele systemer som bråker.. Har ett vind/logg/autopilot fra Raymarine. Dette lager støy for VHF. Her går det jo noen kabler i masten sammen med radio antenna. Hvor skal en da starte å søke????

Du kan begynne med å slå av spenningen til Raymarine instrumentene/autopiloten og se om støyen forsvinner. Gjør den det, må du kople inn ett instrument av gangen til du hører støyen.

Du gjør det ved å kople bort Seatalk kablene mellom dem.