Jump to content

Jeg har kjøpt meg X-95 seilbåt! Endelig!


jupan

Recommended Posts

Hvem er vi? Har du fått deg førstestyrmann? :) Det nærmeste jeg kommer et båtkjøp er nok en kajakk i 2014 tror jeg ;)

Fra spøk til alvor så håper jeg at flest mulig båtkjøpere ser denne tråden og leser den for å se hvor risikabelt det kan være å kjøpe båt. Kanskje noen kan unngå de verste fellene ved å lese om historien min. I så fall kan man si at det har kommet noe godt ut av alt dette.

 

Så til de som skal gi råd til noen som ser på båt - send dem linken til denne tråden! :)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Nok en påminner om å ikke være beskjeden og men være frempå med lykt og lupe når man er på visning.

 

Men hvordan stiller forsikringsselskapet seg til at båten brenner opp, når dens tekniske verdi er satt såpass lavt? -for jeg antar at den var forsikret for kjøpssum.

 

-som et sidespor, men vel så interessant isolert sett, var det i din båt brannen startet eller annen båt? -hva var årsaken?

 

dersom dette er ting du ikke har lyst til å skrive om her, så har jeg forståelse for det. La det så passere i stillhet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg der. Jeg også var førstegangskjøper og kjøpte en båt som gav meg fryktelig mye etterarbeid. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg aldri kjøpt den. Motoren måtte ut to ganger, skroget måtte gjennom en omfattende reparasjon og det elektriske var bare spaghetti. På en annen side var det jo ufattelig lærerikt :-)

 

Skal man kjøpe båt for første gang: ta med en erfaren båtmann eller takstmann!

 

Og ja, JRO, det ordnet seg med rederinne :-) Var så heldig at hun solgte leiligheten sin, kjøpte ny båt og flyttet om bord. Maks flaks. Nå skal vi på jordomseiling, hurra!

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok en påminner om å ikke være beskjeden og men være frempå med lykt og lupe når man er på visning.

 

Men hvordan stiller forsikringsselskapet seg til at båten brenner opp, når dens tekniske verdi er satt såpass lavt? -for jeg antar at den var forsikret for kjøpssum.

 

-som et sidespor, men vel så interessant isolert sett, var det i din båt brannen startet eller annen båt? -hva var årsaken?

 

dersom dette er ting du ikke har lyst til å skrive om her, så har jeg forståelse for det. La det så passere i stillhet.

 

Hei Eureka!

 

Jeg mener å huske at brannen startet inne i verkstedhallen. Når det er sagt skal jeg innrømme at jeg var mer enn mistenksom den første tiden etter dette inntraff... Det er ikke noe i veien for å hverken spørre om eller svare på slikt. Det er kun fakta og faktiske hendelser og omstendigheter :)

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg der. Jeg også var førstegangskjøper og kjøpte en båt som gav meg fryktelig mye etterarbeid. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg aldri kjøpt den. Motoren måtte ut to ganger, skroget måtte gjennom en omfattende reparasjon og det elektriske var bare spaghetti. På en annen side var det jo ufattelig lærerikt :-)

 

Skal man kjøpe båt for første gang: ta med en erfaren båtmann eller takstmann!

 

Og ja, JRO, det ordnet seg med rederinne :-) Var så heldig at hun solgte leiligheten sin, kjøpte ny båt og flyttet om bord. Maks flaks. Nå skal vi på jordomseiling, hurra!

 

Det var jo en vanvittig flaks på deg da! :) Hvis jeg noensinne skal ha båt i framtiden så kommer det til å bli alt annet enn et hastekjøp hvertfall. Da dette stod på dagdrømte jeg ofte om en slik Grinde-seilbåt. Heldigvis er det ingen til salgs for tiden :) Det hadde ikke hjulpet heller, fordi nå er det totalrehabilitering av huset som står på menyen. Jeg vet at min onkel har en VG-jolle på hytta. Det er nok det nærmeste jeg kommer ;)

Skal dere ta melkeruta eller har dere andre planer?

Link to post
Share on other sites

JRO: Hvis du trenger en seiltur til sommeren så skal vi en tur til orkenøyene, færøyene og shetland i juli. Bare å bli med. Denne gangen i en helbåt uten blylodd festet i skroget. ;)

 

Det skal jeg huske på :) Blylodd? Mener du at gamle Sun Flyer var treg?

Link to post
Share on other sites

Den passer ikke inn i normale regattaer. Veldig treg i lite vind (spesielt kryss). Men ganske kvikk når det blåser. Men har meldt oss på regattaen fra Kopervik til orkenøyene så da får vi se hva som skjer. Seiler regatta som mannskap. Mye billigere enn egen båt.. ;)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe i veien for å hverken spørre om eller svare på slikt. Det er kun fakta og faktiske hendelser og omstendigheter :)

Hei igjen og kjekt å se at du har logget deg inn her igjen. Men vet du hva taksten ble etter brannen, spør bare for å høre hvordan takstmann verdsetter båt i forhold til kjøpesum (som her har vært flere forskjellige beløp). Antar at du hadde forsikringsbeløp i forhold til hva du betalte for båten i utgangspunktet.

 

Om du skulle forville deg sørover er det noen av oss som fortsatt seiler regatta med kjøl og det er alltid plass til deg ombord.

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg huske på om jeg er i traktene :)


Jeg vet ikke hva taksten ble. Det hadde jeg ikke noe med å gjøre siden båten ikke lengre var min da det skjedde. Det var kun min forsikring som ble brukt, uten at det ble til mer forkleinelse for meg... Jeg hadde forsikret den for 250 og det tipper jeg at denne rimelig lure selgeren klarte å oppnå. Seilene lå sikkert i båten og brant opp, selv om jeg vet at han tok dem med seg hjem ved overleveringen. Men, men, jeg hadde ikke noe med å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...