Jump to content

Jeg har kjøpt meg X-95 seilbåt! Endelig!


jupan

Recommended Posts

JRO

 

er det ett skott framför hovedskottet som lossnet......dvs under kojjerne i forpiken?

 

Ja.

 

Under køyene er det en inndeling av to stuerom. Inndelingen gjøres med en plate på langs som deler inn i ett babord stuerom og et styrbord stuerom. Denne platen/skottet er festet i en tverrgående plate foran, og akter er den festet i skottet hvor man stiger inn til selve forpiggen. Denne langsgående platen ser ut til å ha fått en slag forover slik at det er sprekker i de tverrgående platene/skottene. Skroget i glassfiber ser ut til å være helt.

 

Grunnstøtingen som skjedde for 10 år siden (som selger unnlot å opplyse om) skjedde i 4,5 kt fart og kjølen ble truffet nederst. I følge SELGER hadde takstmannen sagt at det var veldig lite skade. Jeg hører bare hva han sier men vet ikke hva jeg skal tro.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

kan bero på grunnstötningen......men det kan oxo bero på 'slamming' (bankekryss)

en flatbottnet båt utsetts för ganske store slamming-krafter.......

 

jeg tror du bare kan plaste fast skottet igjen, om det ikke er noe andre skader.......

 

din båt er ju som en platt-eka i bunn :wink:

(en form som vinner på åpne boger....men som har en bakdel på kryss o i grov sjö!)

 

Trailer-X-95.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Haha, ekabunn - forstår ikke men det hørtes artig ut ;) Og jeg som skulle ha kvass-skroget bølgebryter.... neineinei ;)

 

Hvis jeg plastrer / glassfibererer fast skottene igjen og legger på litt mer "oppkant" opp til skottene - vil det ikke bli sterkere da? Kunne jo brukt litt tykkere kryssfiner også kanskje? Men samtidig, disse skottene har vel ikke noe med skrogstyrken å gjøre? Det er vel bare for å dele inn i stuerom osv.?

 

Hva er åpne boger?

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...men det kan oxo bero på 'slamming' (bankekryss)

en flatbottnet båt utsetts för ganske store slamming-krafter...

Bankekryss skal ikke undervurderes, nei. Innredning kan både løsne og få sprekker. Treverk kan også utvide seg og krympe en del ettersom luften i båten er tørr eller fuktig. Luker som gnisser litt om vinteren gjerne bevege seg knirkefritt en tørr sommerdag.

 

Men, tilstandsrapporten vil nok fortelle deg hva som er viktig og hva som er rene skjønnhetsfeil du kan flikke på etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Hei sveis.

 

Har vært i båten med takstmannen i dag. Båten ligger på vann enda så vi fikk ikke inspisert under vann utvendig. Jeg står i kø på kraning, så dette tar vi til uken håper jeg.

 

Det er ingenting feil med båten så langt som har innebærer noe risiko!!! JIPPI!!!

 

Det eneste han påpekte var at det manglet doble slangeklemmer noen steder og at jeg bør/må skifte noen sjøvannslanger på kjølingen fra hageslange til skikkelig slange. I tillegg er en av skroggjennomføringene av den litt tvilsomme typen, og alle er ujordet.

 

Ellers, så lekker det fra det meste langs rekka; pulpit, rekkestøtter og det alu-beslaget som ligger over kanten på dekk.

Skottene har, som jeg visste, trekt opp noe fuktighet og noen av de må jeg skifte/forsterke. Men det er ikke farlig for bærekonstruksjonen.

Skottene i baugen har fått en smell en gang i tiden som jeg mistenkte. Han tror det faktisk er masten som har vippet fram under montering og gitt det langsgående skottet en skikkelig kavring og bøyd de tverrgående skottene med slik at de har sprukket. Denne teorien tror jeg på.

Han fant ingen svakheter med kjølinnfestingen innenfra, og syntes både denne og motoren så bedre ut enn forventet på en gammel båt :)

 

Dette var ganske bra nyheter, og under vannlinjen er jeg ikke så bekymret enda. Det verste er vel osmose eller slingrekjøl og da kan jeg heve kjøpet iflg. kontrakten.

 

Det ser med andre ord ut som at dette for det meste er snakk om arbeid på kveldstid, og siden jeg ikke har noe liv fra før så gjør det ikke så mye.

 

JRO

King of Motgang

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting feil med båten så langt som har innebærer noe risiko!!! JIPPI!!!

det er en X-båt du har.......slapp av..... :smiley:

Det eneste han påpekte var at det manglet doble slangeklemmer noen steder og at jeg bør/må skifte noen sjøvannslanger på kjølingen fra hageslange til skikkelig slange. I tillegg er en av skroggjennomføringene av den litt tvilsomme typen, og alle er ujordet.

skift hageslang...det er noe som noen tidl eier satt dit.....

 

o sett på dobble slagklemmer overallt(dragne mot varandre, dvs slangklemmerne skall vare vende mot varandre) ........

untatt, der det sitter slangstos för bare en slangklemme.....der måste du skifte stos först.....

slangstosen måste vare gjord för dobble.........ikke sett dit dobble slagklemmer på stos 'made for one'....

 

det finnes noen motor som har en dim der det ikke finnes slangstos för 2......har du en sådan så er det bedre med en 'bra'

slangklemme :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Osmose har det vært flere tråder om her inne. Konklusjonen har stort sett vært at plastpest er noe oppskrytt, og langt fra så farlig som produsentene av anti-plastpestpreparater vil ha det til.

Selv kjøpte jeg nylig en båt som hadde 15-20 blærer på siste slipping. De ble behandlet, og jeg hadde ingen kvaler ved å kjøpe båten. Som man kan lese i trådene her på forumet finnes det svært få, om noen, eksempler på båter som faktisk har fått strukturelle svekkelser på grunn av osmose, med mindre de har vært svært hardt angrepet.

Link to post
Share on other sites

Osmose har det vært flere tråder om her inne. Konklusjonen har stort sett vært at plastpest er noe oppskrytt, og langt fra så farlig som produsentene av anti-plastpestpreparater vil ha det til.

Osmose er 'oppskryt'

 

det drabber fremst båter som ligger i brakkvann/ferskvann............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Litt ekstra arbeid er det alltid med gammel båt.

 

Navneforslag fra meg er XIU Means "beautiful, elegant" in Chinese.

eller Xanadu (gikk inn i diktningen som en metafor for et sted fullt av prakt og velstand)

 

Må jo ha med X i navnet når det er ein X

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Det der med jording av gjennomføringer ville jeg latt være som det er! Det er kun et fåtall båter som har dette fra produsent, og de lærde strides om hva som er best. Selv føler jeg meg tryggere når de ikke er sammenkoplet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det betyr ulykke å skifte navn på båt. Derfor gjør aldri jeg det.... :smash:

 

Hva heter den fra før, da?

 

Den heter "Wakita"... Minner meg om f.eks. en stor dame fra Hawaii, og tidligere eier (grøss).

 

Men, det første navnet på båten var "Amica".

 

Det andre navnet var "Satanta" - utrolig rart - og hva sa egentlig tanta? Medlem av Ran Seilforening.

 

I båtpermen ligger det ganske mye bra dokumentasjon fra de to første eierne. Ser ut til at de holdt båten godt. Men ikke sistemann gitt...

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...