Jump to content

Farlige bølger


Jon_R

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Jeg vil tro det kan være når bølgene bygger seg kraftig opp over grunner. Dette kan f.eks. være om på et strekk der været står hardt på og det er veldig dypt - for så å bli fort grundt (f.eks. gå fra 200m til 10 m raskt). Da kan bølgende bli så dype at man kan gå på grunn i bølgedalen. Om jeg ikke husker feil er det et slikt sted ikke så langt fra Tristein på utsiden av Hvaler (har ikke sjekket kartet - tar det bare på husken)

Link to post
Share on other sites

Selve områdene er nærmere omtalt i "Den Norske Los", men det er ofte strøm mot vind eller grunnforholdene som lager slike områder.

 

Dette kan gi brytende bølger ved forhold som ellers er trygge og skape problemer for (mindre) fartøy, f.eks. kantring.

 

I følge "Heavy Weather Sailing" kan en seilbåt lett kullseile av en brytende bølge med høyde 35% av LOA, hvis den ligger tvers av bølgene. Jo bredere og lettere båten er, jo værre er det. Stor rullemotstand (treghet) er bra. Tung mast og tung, dyp kjøl. "Traditional design" i seg selv hjelper lite.

 

Dvs. at en 40 fots seilbåt lett kullseiler av en brytende bølge på litt over 4 meter, hvis den har bredsiden til. Skal vi altså tro litteraturen og tankforsøkene som har blitt utført.

 

Ikke et veldig utfyllende svar, men det hjalp kanskje litt?

Link to post
Share on other sites

Precis som "GeirKS" nämner rekomenderar jag dig att läsa "hårt väder till havs" av Peter Bruce. Första halvan av boken handlar mest om olika metoder att klara av hårt väder till havs, andra delen är autentiska berättelser från olika båtars erfarenheter i storm, orkan, tyfoner och skydrag.

 

Man blir lätt lite avskräckt för att ge sig ut på havet men det finns också en massa goda tips på vad man bör tänka på då vädret vill visa sin vresiga sida.

 

mvh / Dan

Link to post
Share on other sites

Dette er et fenomen som er avhengig av energi i vannet og overflatespenning. Et par steder ved Larvik forekommer denne artige effekten. Det sånn nogenlunde som dette:

Ved utløpet av Lågen innerst i fjorden møter bølgene fra sjøen strømmen fra elven, samtidig som det grunner opp. Overflatespenningen i vannet "legger et lokk" på denne energien. Når eksempelvis en båt bryter dette "lokket", utløses enegien.

På innsiden av Svenner er det et område som grunner kraftig opp og det er generelt kraftig strøm der. Ette uvær, når sjøen har lagt seg, skal man være en smule forsiktig i dette området. Jeg kom dorgende utover på tilnærmet flatt vann med en 15 fot landstedbåt for en del år siden. Da jeg kom inn i dette området spratt det plutslig opp 1- til 2 meter bølger i alle retninger, helt kaotisk. Like før Lasse II gikk ned med mann og mus.

Link to post
Share on other sites

Har nok et eksempel jeg,

 

Ved Tungenes Fyr er det ofte kraftig tidevanns strøm, var for mange år siden ute i vår 17 fots åpne rana, hadde gått til lands på ALSTEIN en liten øy ca en kilomter ut fra tungenes. Var fint vær, kun en liten bris. Plutselig bryter det et par rimelig store bølger 50-100 meter fra land, ingen båter, ingen sjø, ingen ting. Helt plustelig hører vi bølgene og snur oss.. Tror ikke det var noen hval. el.l!

 

Heller til at det var strømsjø som på ett eller annet vis lagde disse bølgene. På stede de brøt er det over 40meter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...