Jump to content

Dass (igjen) - uten direkte ut?

glad

Recommended Posts

Hei,

Ett av vårens prosjekter er å få på plass en septiktankløsning for vår Bavaria 36. Jeg har lest meg grønn på emnet her på båtplassen, men har følgende spørsmål.

Jeg ønsker et toalett som er så absolutt enkelt som mulig å bruke. Jeg har med meg mange på båten, og jeg har ikke tid til å lære opp allte til komplisterte ("perfekte") prosedyrer. Dessuten har folk tydeligvis problemer med å lære seg hvordan å bruke en dass.

Følgende løsning jeg ser for meg er:

- Nytt toalett med innebygget el-kværn/pumpe.

- Direkte tilkobling til septiktank (nivåmåler i septiktank med alarm, evt. automatisk sperre av toalettpumpe)

- el-pumpe mellom septiktank og utløp

Oppskriften min avviker fra den "generelle" løsningen som også innebærer en mulighet for direkte ut.

Argumentet mitt for ikke å har direkte-ut opsjon er:

- Billigere

- Færre komponenter, mindre som kan gå istykker

- Mindre muligheter for lekkasjer (lukt)

Vi drar kun på 1-2 lengre turer i året, altså benyttes dassen mest i skjærgården. Da vil man jo stort sett alltids benytte septiktanken.

Er dette en idiotisk idee?

Jeg hadde slik løsning på min forrige båt, (en scand Classic 25') og det fungerte utmerket.

Ingen besøkende trengte opplæring utover at de fikk beskjed om å bruke så lite papir som mulig. (Måtte de bruke mye papir, fikk de spyle ned i etapper)

På min var det kværn ved tømming også, men jeg vet ikke om det er nødvendig.

RSL

(Vurderer å bygge om den jeg har nå til noe tilsvarende, men det blir i løpet av neste vinter en gang evt)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Oppskriften min avviker fra den "generelle" løsningen som også innebærer en mulighet for direkte ut.

Der mener jeg du tar feil.

Standard løsningen i de fleste båter er direkte til septikktank.

Jeg har ikke hatt annet i mine båter, og ikke skal jeg ha heller.

Der mener jeg du tar feil.

Standard løsningen i de fleste båter er direkte til septikktank.

Jeg har ikke hatt annet i mine båter, og ikke skal jeg ha heller.

Godt mulig jeg tar feil ang. hvilken løsning som er mest utbredt. Jeg mente vel heller: Den løsningen som det er en generell konsesus om her påforumet at er den beste.

@RSL:

Godt å høre at det fungerte bra, hva slags pumpe/kvern jeg skal ha etter septik er jeg ikke sikker på.

Det er vel kun et fåtall som har løsningen med valg mellom direkte ut og septiktank. Selv har jeg aldri helt skjønt poenget med en slik løsning. Er man underveis tømmer man jo lett tanken etter hvert om man ønsker, og om man ligger i havn så er jo ikke direkte ut noe alternativ, uansett hvor man ligger. Det enkle er som regel det beste, mener nå jeg (og Rema)... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Den som befinner sig inom tolv nautiska mil från de yttersta skären i den svenska kusten ska inte få tömma sitt toalettavfall i havet. Så kan ett nytt förbud för båtfolket se ut.

Hva med all fisk og dyreliv... såvidt meg bekjent driter de også rett i sjøen... er ikke de i flertall? :lol:

Er det ikke 300m fra land som gjelder i Norge, kunne kanskje vært noe mer, men 12 nm er vel drøyt.

Edited by Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Enklest er manuell løsninger (manuelle pumper) hele veien. Men har en barn og gjester med er det overhengende fare for at det går tett. El.kvern do og

videre el.kvern fra septik er selvfølgelig den tryggest løsningen med tanke på at det kan gå tett, men er strømslukende.

Solid toa-opplæring er alltid nødvendig. En kan også velge at papiret legges i en boks m/lokk (vanlig på charterbåter) da minsker mulighetene for å tette til neste til null.

Løsningen med septik rett ut er vel mest for langturseilerne som har lange etapper(dager/uker). For vanlige turseilere er det nok lettest å velge via septik. Om du får frifall tømming gjør for all del ikke den tabben jeg og mange andre har gjort. La aldri tømmekranen stå åpen selv om du er underveis. Da renner alt flytende gjennom tanken og papir pakker seg. Fyll alltid septiken halvfull/full før du tømmer slik at det blir litt fart på tømmingen. Bortsett fra over nevnte engangstilfelle har jeg aldri hatt problemer med tett toalett/septik selv jeg bruker vanlig toalettpapir og ikke gir spesielle føringer på gjester.

Enklest er manuell løsninger (manuelle pumper) hele veien.

Manuelle pumper er helt klart det mekaniskt enkleste. Men som nevnt, det må være enkelt å bruke også, og da er elektriskt nok det beste.

Og ikke tro at jeg ikke gir personlig opplæring til hver enkelt som bruker dassen om bord. Likevel så har det tydd til probleme. (muligens jeg må stille spørsmål til meg selv som pedagog)

Strømforbruket er faktisk noe jeg ikke har tenkt på enda. Regnet med at det kom til å være så lite uansett, men det er det nok ikke. Men jeg tror at sålenge man kun tømmer septik så lenge motoren går, så burde ikke dette ty på spesielle utfordringer.

Har hørt om Gulper før, det blir nok noe slikt ja.

Har opplevd strømkrise m/gjester ombord, overskyet vær (lite fra solceller) og ikke helt greit å kjøre motor( kai med mange båter). Det medførte at en kjørte pumpa så lite at det gikk tett til tanken. Uforglemmelig jobb etterpå! Men i alle fall går jeg for el. løsning - det er tross alt mindre muligheter for tilstapping. Det hander også en del om avstand til septiktank og overbord. Det er nok også lurt å sørge for tømmeledning til dekk fra tank for å imøtekomme EU-regler

Strømforbruket er faktisk noe jeg ikke har tenkt på enda. Regnet med at det kom til å være så lite uansett, men det er det nok ikke.

Jo da, strømforbruket er lite. Selve pumpen for dassen trekker max 15A. Og dersom du bruker 5sek for hver spyling, er 4 mennesker ombord som bruker dassen 4 ganger hver pr dag, tapper ikke det batteriet med mer enn ca. 0,3Ah pr dag, eller 2,3Ah pr. uke! Tanktømmingen tar selvfølgelig noe lenger tid. Bruker du 45sek på å tømme tanken, har du ikke forbrukt mer enn 0,2Ah. Og som sagt, da har en jo normalt motoren i gang og lader.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Byttet fra manuell pumpe til el-kværn på vår dass for to sesonger siden. Har septik med vanlig gravitajons-tømming. Før byttet var det stadig problemer med tett septik. Etterpå aldri problemer. Men det er ikke 100% problemfritt med kværn heller. Den bruker mye mer vann en manuell og til tross for innstendige oppfordringer er det mye rart som havner i dassen som setter seg i kværnen. En gjenganger er småstein som trolig blir med i barnas badetøy fra siste besøk på stranden.

Jeg mener at hos meg er 5 sek absolutt maks spyletid. Og når det gjelder vannmengden, så er elektrisk spyling så mye mer effektivt enn manuelt at jeg bruker mindre vann og det lengre tid før tanken blir full.

Lars H.

(selvoppnevnt drittunge)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi drar kun på 1-2 lengre turer i året, altså benyttes dassen mest i skjærgården. Da vil man jo stort sett alltids benytte septiktanken.

Er dette en idiotisk idee?

Vært mange spørsmål om 'kombi' løsningen på forumet, så jeg vil tro det er ganske vanlig i båter. Men hvor mange bruker det i praksis? Jeg vil anta veldig få, iallfall som bruker det så mye at det forsvarer ulempene med en dyrere installasjon, mer som kan gå istykker, lekke og lukte.

Jeg hoder akkurat på å montere en TMC elektrisk do, så har jeg fått en 25 ltr. septik. Det jeg lurer på er om den er i minste laget? Hvor stor mengde vann brukes pr. tømming, ca.?

Ville ikke ha montert tank uten å i tillegg ha direkte ut. Dersom en ligger i havn innenfor 2-3 båter og tanken blir full, og det kan ta litt tid før en kommer seg ut for å tømme. Det kan da være greit å kunne pisse og la dette gå direkte, en kan vente med full butikk. Spesielt dersom en har barn ombord, kan ikke akkurat sette dei små på vent for far må først tømme tanken.

Monterer selv en tank på 35 liter nå. Er veldig lite selvsagt men har klart meg uten tank i flere år nå. Forskjellen er at jeg nå ligger mer i tett befolkede havner enn jeg gjorde før og trenger derfor en tank som holder i 1-2 døgn. Ligger aldri lenger.

Ja nå er jeg i gang med å montere septik, har vært uten til denne tid. Er spent på om 25 liter er nok. Ligger som regel ikke mer enn ett døgn på samme plass. Skal prøve med selv tømmende.