Scand_550 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Ja nå ligger det en båt på nett som jeg virkelig kunne tenkt meg. Men den er utstyrt med en Volvo penta D4.. etter å ha fulgt med i tråden om D serien her på Båtplassen så blir man vel naturligvis litt skeptisk. ihvertfall blir jeg det. Dette er en planende båt. godt motorisert med tanke på hk. Ca 400 timer. 05 mod Synes det er litt ille å kjøpe så ny og dyr båt å samtidig ha en litt ekkel/usikker følelse på motoren. Tar litt gleden av det hele synes jeg.. Er det ubegrunnet synes dere? Quote Link to post
bellen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Om du vil ha båten så er det bare å kjøpe, ikkje tenk på alt som er skrevet om motoren tidligare. Det er under 1% sjanse for at du skulle få havari på grunn av VP's problemer. Havariene som har vore, har skjedd i tidlig alder av motoren (gjerne under 100 timer). Men sjekk om motoren har fulgt service og at oppdateringene på motoren er gjort. Kansje motoren har fått skiftet til nye dyser også? Eg ville ikkje bekymret meg over motoren ivertfall. Quote Link to post
index Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Lykke til om du bestemmer deg for å kjøpe! Selv hadde jeg aldri i livet tatt sjansen, det må jeg innrømme... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BårdK Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Ikke mye igjen av reklamasjonstiden - jeg ville i det minste ha skrevet en e-post til VP for å spørre om hva som vil skje dersom den aktuelle typen havari skulle forekomme etter at reklamasjonstiden er utgått - alternativt om hva som kan gjøres for å eventuelt å forsikre seg mot et slikt havari. Quote Link to post
KARILLA Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Å kjøpe båt med Volvo Penta D4 er like sikkert eller usikkert som å kjøpe båt med andre motorinstallasjoner. Hvis du søker båt motor + problemer på nettet vil du se at også andre motor merker har hatt og har problemer. Gjelder ”alle” merker både Mercruser, Yanmarin og Steyr for å nevne noen. Nå føler jeg problemene Volvo Penta har hatt med sine D motorer er overdrevet synliggjort på Båtplassen.no. Men det som er sikkert er at de som har fått problemer med sine D motorer skryter av servicen de har fått fra Volvo Penta. Lykke til med båt kjøp. Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Gullfisk Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Meg bekjent, er det ingen andre motorer med kjente feil/problemer som er flere år gamle og ikke er fikset. Da blir det feil å si at det er det samme som andre motorer etter min mening. D-motorene har de samme mulighetene til å få trøbbel, som andre motorer + de kjente problemene. Å si at det er 1% sjanse for å bli rammet, er bare gjetting. Problemene er der, løsning er ikke annonsert, og hvor vidt du får noe etter garantitid og reklamasjonstid, er vel ikke blitt lovet. Kan bli kostbart havari. Så må man vurdere om man vil ta sjansen(økonomisk og sikkerhetsmessig), og ta avgjørelsen utfra det. Jeg ville ikke gjort det om ikke det var ekstremt fordelaktig økonomisk, eller feilen funnet og utbedret. Hvor lenge man har tenkt å ha den og hvilke motorhavariforsikringer som finnes, kan også vurderes. Quote Link to post
bellen Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Å si at det er 1% sjanse for å bli rammet, er bare gjetting. Nei, det er ikkje gjetting. Det er statistikk!! Quote Link to post
BårdK Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Å kjøpe båt med Volvo Penta D4 er like sikkert eller usikkert som å kjøpe båt med andre motorinstallasjoner. Hvis du søker båt motor + problemer på nettet vil du se at også andre motor merker har hatt og har problemer. Gjelder ”alle” merker både Mercruser, Yanmarin og Steyr for å nevne noen. Nå føler jeg problemene Volvo Penta har hatt med sine D motorer er overdrevet synliggjort på Båtplassen.no. Men det som er sikkert er at de som har fått problemer med sine D motorer skryter av servicen de har fått fra Volvo Penta. Lykke til med båt kjøp. Dersom du har rett består ikke VP bare av udugelig teknisk personale (som ikke finner feilen(e)), men også udugelige personer i alle lederstillinger - for da hadde det ikke kostet VP noe som helst å gi en utvidet reklamasjonsrett vedr. den akutelle havariproblematikken - de hadde derimot kunne fått bedre goodwill. Quote Link to post
index Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Det er statistikk!! Artig statistikk! Siden det kun er 1% som har hatt problemer de første to årene, vil dette tallet gjelde for resten av levetiden til motoren også? Må si at jeg er aldri så lite skeptisk til denne type statistikk. Den kan kanskje være i nærheten av korrekt om man beregner at motoren skal ha en levetid på fire år, men de fleste vil nok satse på å ha motoren betydelig lengre enn det... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ben Sin Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Og hvis statistikken sier at det er en prosent (en av hundre for de som er usikre i prosentregning) sjanse for havari på grunn av kun en kjent feil, er det tallet veldig høyt. Alle andre og helt normale feil kommer jo i tillegg til dette. Får håpe det ikke er tilfelle. For de som har slik motor altså. Quote Link to post
SamH Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hva tror du interessenter tenker når du evt skal selge igjen ? Quote Link to post
KARILLA Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg kan meddele at jeg selv kjøpte båt med D4 i fjor høst. Jeg var kjent med D4 sine havarier før kjøpet. Klart jeg ikke ønsker noen problemer med motoren i båten. Sesongen kan fort bli avkortet selv om en får grei oppfølging fra Volvo Penta. Jeg kjøpte også båt i 2004 da med en innenbords Mercruiser på 120 HK. Etter kjøpet av denne var det mange som mente at kjøpet ikke var gjennomtenkt, grunnet kjente havari på disse motorene, det være seg stempel skader og sylinder skader manglende kjøling osv. Jeg kjørte imidlertid denne motoren i 4 sesonger og ca 450 timer uten noen problemer knyttet opp mot motoren, fikk stans men det skyldes forurenset diesel. Det jeg mener å fortelle er at samme om du kjøper bil eller båt så er det alltid en risiko problemer av et eller annet slag og meningene like mange mht hva som er bra eller ikke. Skal en innhente all mulig informasjon på internett eller rykte børser før kjøp så er jeg redd en kommer til å sitte igjen med samme bil å båt for all fremtid. Dette skyldes at vi mennesker er slik sammenskrudd at vi er flinke til å fokusere på problemene våre. Om alt er i skjønneste orden så ”klager” vi lite over det. All den tid Volvo Penta fortsatt leverer et stort antall maskiner til de forskjellige båt byggerne, så velger jeg å tro at det må finnes mange fornøyde kjøpere av D motorer både i Norge og verden ellers. Det at det også tilbakemeldes god service når uhellet er ute gir et bilde av Volvo Penta som en seriøs aktør. Det som derimot syntes klart er at det på båtplassen.no finnes en overvekt av personer som har vært uheldige med sine D motorer. Det er selvfølgelig fortærende for de som opplever problemer men nå er det gått så langt at jeg tror agendaen inneholder mer enn å gi gode råd. Ønsker alle en flott sommer og båtsesong. Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
koh Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hei ! Mener å ha hørt at enkelte forsikringer også dekker motohavari - sikkert noen klausuler, men må jo være verdt å vurdere i denne situasjonen. -koh Quote Link to post
Los Endos Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Dette blir jo en ny D-serie tråd... Jeg var i samme situasjon for et år siden. Etter å ha prøvd båter med forskjellige motorer var valget enkelt. Volvo Penta D-serie er en fantastisk motor, som overgår konkurrentene på de fleste områder, bortsett fra dette havarispøkelset. Jeg har ikke angret. Motoren er suveren! Quote Link to post
Bitteliten Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg er på vår 3. båt med D motorer. Har hatt Nidelv 300 med D6 310, Windy 37 med 2xD4 og har nå 2xD6 435. Har ingen betenkeligheter med å anbefale andre å kjøpe D motorer. Til det er alternativene på markedene ikke gode nok etter min mening (ser da bort i fra ny Yanmar installasjon med deres nye drev) Dog må du være obs på at VP anbefaler sine båteiere å bruke et additiv i dieselen forå smøre injektorene. Dette finnes hos VP forhandlere. Quote Link to post
Dust Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jeg kjøpte båt i oktober i fjor med 2 stk. D4 motorer, tror jeg var like skeptisk som deg men jeg angrer overhodet ikke. Har hatt forskjellige motorer tidligere men dette er den beste opplevelsen jeg har hatt med hensyn til støy og krefter, tror dette må være verdens beste motor. I hvertfall så lenge den virker :-) Kjøper gjerne båt med D motor igjen, mine er gått ca. 450 timer uten problem. Lykke til! Quote Link to post
BårdK Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Det som derimot syntes klart er at det på båtplassen.no finnes en overvekt av personer som har vært uheldige med sine D motorer. Det er selvfølgelig fortærende for de som opplever problemer men nå er det gått så langt at jeg tror agendaen inneholder mer enn å gi gode råd. Jeg kan jo bare snakke (skrive) for meg selv, men jeg forstår ikke hvilken agenda du henviser til. Ingen her har skrevet at D-4 er en dårlig motor. Mitt råd til trådstarter er derfor ganske enkelt, reklamasjonstiden er like ved å utgå, så sjekk ut med VP hva som skjer etter at det 5. året er utgått i tilfelle akkurat den feilen vi snakker om oppstår. Mulig jeg er overforsiktig, men jeg synes et slikt råd virker ganske fornuftig. Som jeg har skrevet tidligere, ville jeg hatt mindre bekymringer dersom motoren var nyere - fordi VP må da snart finne og offentliggjøre løsningen på problemet snart. Quote Link to post
KARILLA Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Kjempeflott at fornøyde eiere av VP D serie kommer med sine erfaringer. Håper det medfører at Scand 550 kjøper båten han har lyst på. Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
BårdK Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Ja, det er jo hyggelig, men mindre relevant ihht. trådstarters spørsmål, men det er kanskje vanskelig å forstå - for en del. Om 999 av 1000 D-4 eiere som IKKE har opplevd akkurat denne feilen er fornøyd, berører det heller ikke trådstarters spørsmål. Quote Link to post
Scand_550 Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Hva tror du interessenter tenker når du evt skal selge igjen ? Dette er noe jeg også tenker på. vil jo selvsagt at båt og motor fortsatt skal være attraktiv den dagen man skal selge igjen. Hva om Volvo Penta ikke finner ut av disse havariene?? da tror jeg denne båten vil være lite populær er jeg redd. Ikke godt å vite selvsagt. Denne båtypen er også blitt levert med Volvo sin Kad 43.da blir jo selvsagt båten tilsvarende eldre. Mulig man heller skal se seg om etter en slik båt. Det er jo en motor som har godt skussmål. Kanskje en slik båt motor kombinasjon holder seg bedre i pris også.. Blir mye synsing her nå.. Quote Link to post
BårdK Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hvis du ser i tråden om forskring er det en lenke hvor du kan angi båttype, motor etc. og få tilbud fra en rekke tilbydere. Jeg fikk nylig et tilbud fra en av leverandørene som kunne tilby motorhavariforsikring på motorer inntil 8 år gamle. Da skulle du jo ha nok år på deg til at problemet blir løst. Du må jo evt. sjekke vilkårene, men det ville jo være merkelig om de ikke dekket dysehavari? Verdt å prøve uansett, dersom du er seriøst interessert. Har du mailet VP om reklamasjonstiden? Quote Link to post
Bitteliten Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Det som derimot syntes klart er at det på båtplassen.no finnes en overvekt av personer som har vært uheldige med sine D motorer. Det er selvfølgelig fortærende for de som opplever problemer men nå er det gått så langt at jeg tror agendaen inneholder mer enn å gi gode råd. Det er jeg helt uenig i. For meg virker det som om noen få har hatt problemer med D motorene, mens de aller fleste har et normalt forhold til motorene. Det jeg har inntrykk av er at det er mange som ikke selv har egen erfaring med D motorene som har meget sterke meninger om disse motorenes ufortreffelighet. Quote Link to post
Dust Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Det koker vel ned til pris? Hvis du er komfortabel med prisen og den er lav nok er det vel bare til å kjøpe. Hvis du har to like båter, den ene har KAD 43 og den andre har D4 til samme pris, da ville jeg valgt D4. Hvis prisen er på samme nivå når du skal selge, tror jeg at du får solgt også. Quote Link to post
SeaRaymond Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 kjøpte nylig en 2006 modell ubrukt båt med likeså d-4, garanti fra kjøpsdato, var også svært skeptisk grunnet all lesningen om d-4 her på tråden, men tilbudet var for godt til å la neg skremme, på den halvannen måneden jeg nå har hatt båten på sjø har motoren nettopp rundet 20 timer og førstegangsservicen står for døren, strålende fornøyd med motor og båt så langt, ryker den, satser jeg på at dette skjer innen 5 år, jeg antar ca 250 timer på motoren i året, så holder den i 1000-1500 timer holder den nok videre også Quote Link to post
BårdK Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Det er jeg helt uenig i. For meg virker det som om noen få har hatt problemer med D motorene, mens de aller fleste har et normalt forhold til motorene. Det jeg har inntrykk av er at det er mange som ikke selv har egen erfaring med D motorene som har meget sterke meninger om disse motorenes ufortreffelighet. Håper ikke du sikter til meg, Bitteliten? De aller fleste har jo lite å utsette på motorens egenskaper, det handler om jo disse (få) havariene som gir grunn til bekymring. Mitt banale poeng er reduksjon av usikkerhet ihht. til en kjent feil (som enten burde vært løst eller håndtert bedre hva angår reklamasjonsrett) og da må en jo være komplett idiot dersom man håndterer en slik usikkerhet ved selv å teste risikoen . Til SeaRaymond, med nygaranti og 5 års reklamasjonsrett bør du ikke ha mange grunner til bekymring hva angår den økonomiske siden av problemet. Det sikkerhetsmessige skal jeg ikke ha så mange meninger om, det er jo mange ulike og også mindre alvorlige feil som fører til motorfusk eller stans. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.