Jump to content

Hjelp til å finne repinfo om Mercury /Mariner Optimax 90HK


Nils1

Recommended Posts

Hei

Ser ut som termostaten er tatt kvelden på min 90HK Mariner Optimax.

Noen som kan hjelpe med hvor jeg kan finne Beskrivelse/ info om feks dette dyret ligger og hva som må demonteres osv ?

På Improtørens sider finner jeg kun vanlig service bok - og denn innholder svært lite - og intet om det jeg ser etter :smiley:

Link to post

Ja vært kjekt, rep-bok/spreng skisse av motoren.

Jeg har 115hestern så disse er jo like.

 

Må selv se over dette, for sist jeg var ute en tur så fikk den temp alarm og SC-monitoren blinka seg gal, eller ble jeg nesten gal...

jaja uansett..

 

Men kan noen forklare hva dette er på norsk ( droll ):

sticking "pop-it valve" or debris in it

Og evt hvor er denne pop-it valve

 

Google søk: overheating mercury popit valve

http://www.google.no/search?hl=no&safe...3%B8k&meta=

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post
Ser ut som termostaten er tatt kvelden på min 90HK Mariner Optimax.

 

Dele skisser kan finner her, du må selv finne ut hvilken serienummer seie som passer din motor .

 

Men kan noen forklare hva dette er på norsk ( droll ):

Og evt hvor er denne pop-it valve

 

Disse motorene er altfor nye for meg....

 

Men ... vet hvor jeg skal lete, sorry ikke på Norsk .... :yesnod:

 

opti_flow.jpg

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Helt enig, toppers Arne Kjetil. Kan alltid stol på deg :yesnod::cheers:

 

Utifra tegningen er termostaten der jeg trodde, og utifra hva som står av kommentert på 10 og 11 så er det nok også termostaten som feiler hos meg.

Den stenger og blir varm. Mener å huske at jeg såg tomgang tempen var på 71grader ved ett punkt.

 

Grunn til at jeg mener det ikke er poppet valve`n er at motoren ikke går kald, og stygt (rough), på tomgang.

 

Har ikke sjekket impelleren, men ser vanntrykket er (om jeg husker riktig nå, skal sjekke det opp) 0.2bar på tomgang ca 650rpm

Kontrollstrålen er også "normal"

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post

Høres sannsynlig ut det KenBjork :yesnod:

 

Hos meg er problemet på en måte motsatt.

Kontrollstrålen er ok - vanntrykk 0,2 bar ved 650 rpm-

og temp ved 650 rpm er - når den har fått gå litt - ca 60 grader.

Når jeg så kjører motoren ( med belastning) i feks 4500 rpm detter tempen til 17-18 grader - og blir der .

Og antar det er i kaldeste laget.

 

Så min teori er at termostaten står åpen hele tiden-men ser at da må jo det være samme feil på 3 termostater -- hmm.

Og - iflg pkt 11- skulle jeh kanskje tro det var den omtalte poppet`n :yesnod:

 

Men det er jo 3 stk av de og -

Og motoren går helt strøkent på tomgang-- hm.

Edited by Nils1 (see edit history)
Link to post

Kjekt å høre hva vanntrykk og temp andre har også. :yesnod:

 

Min også ligger på 57-62 på tomgang temp.

 

Kom på at jeg hadde en tråd om SC, til mercury.

Og fant der bilde fra da jeg kjøpt/monterte sc-monitoren min også motor var gått ca 100timer der.

http://bildr.no/view/118832

Tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=460356

 

Skal ha meg en skikkelig sjekk nå etterhvert her når det bli bedre vær (vår) Har vært fint denne uka men vi hele familien har ligget langflate syke med mye og langvarig feber.

Bedre form nå, så kjenner det kribler litt når vi prater båt og motor her :lol:

Så kanskje jeg knytter løs fortøyningene og tar en liten tur utpå i helga og sjekker opp litt mere rundt dette. For alt jeg vet så kan det hende min også blir sjøtemp-kald når jeg får opp farta.

 

Men uansett så er det nå helt klart noe som ikke stenger som det skal hos deg, tror nok det er termostat som er vid åpen og ikke lukker.

Poppet.. vel tror ikke det, tenker vidåpen termostat + poppet = hvertfall kald, og stygt (rough), på tomgang.

Og din går jo fint på tomgang sier du.

 

Men... 3 termostater... hmm etter tegninga til droll er det jo 1....

 

Ser litt av det på bildet jeg har der at det stemmer med tegninga... Skal se om jeg tar meg en tur i ettermiddag å se litt under dekslet.

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post
Men... 3 termostater... hmm etter tegninga til droll er det jo 1....

 

 

Meg som blingsa - trodde det var en termostat pr sylinder - er vist det på noen - sier noen :crazy:

 

Hadde vært fint om du gadd gi et ord - når du har anledning - og sjekke tempen under kjøring :smiley:

Link to post

Selvfølgelig, så snart jeg har sjekket. :cool:

 

Tror det er fra 135hk og opp det er slikt 1pr.1

Eller hva arne kjetil? :wink:

 

Disse motorene er altfor nye for meg....

Greit nok det, så lenge du klare å hjelpe oss med disse nymotens merc så er det ok det hehe.

 

Driv nå å tenker på poppit jeg da hehe men å finne ett vettugt norsk oversatt ord på det hmm :lol: ikke lett

Link to post
Tror det er fra 135hk og opp det er slikt 1pr.1

Eller hva arne kjetil? :wink:

 

135hp og opp er V6... disse har 1 termostat pr sylinder rekke , har dog ikke sjekket alle...men tok et grovt utvalg av V6 DFI modellene .

 

Greit nok det, så lenge du klare å hjelpe oss med disse nymotens merc så er det ok det hehe.

:smiley:

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Da har jeg vært ute en tur.

Legger opp noen bilder.

 

Har vel funnet ut hvor termostat og poppit-ventilen sitter.

Har rammet inn med rødt hvor jeg mener det er.

img_2253.jpg

 

Så til temperaturer og vanntrykk.

Tomgang og vanntrykk er fortsatt som nevnt før

0.2psi rundt om 58-62

 

09psi_3100.jpg

0.9psi ved 3100rpm

Glemte å ta bilde av temperatur men var 19-20grader her også.

 

07psi__5000.jpg

19grader_5000.jpg

5000rpm 0.7psi og 19grader

 

08psi_wot.jpg

20grader_wot.jpg

WOT 0.8psi og 20grader.

 

så tilbake til 0.2psi rundt om 58-62

 

Fikk aldri noen alarmer eller høyere temp enn hva som er på tomgang.

Den går ellers pent og pyntelig.

Men stusser litt over at det er lavere psi ved høyere fart og rpm.....

 

Rundt 2500 var det 1.2psi temp samme som ved de høyere fart og rpm.

 

Noen tanker fra dere her inne?

Hva med deg Arne Kjetil?

Nils, om du sammenligner ved en anledning hadde vært fint.

 

Mvh Kenneth

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post
Dele skisser kan finner her, du må selv finne ut hvilken serienummer seie som passer din motor .

 

Arne Kjetil

 

Var ikke helt enkelt det Droll :smiley: -

 

mitt serienummer er 1B119xxx

 

så vidt jeg ser passer det inn i begge de to øverste valgene på siden hvor jeg skal velge serienummer - ?

eller er de noe jeg ikke har skjønt ? ler

se utklipp av siden :

 

mariner.jpg

 

 

 

Flott at du sjekket KenBjork :flag:

 

Ser jo ut som det med lav temp er normalt ?

 

Skal sjekke samme verdiene som du testet -

 

båten ligger på hytta - så bli ikke før over helgen - men har laget huskelapp - og skrevet ut dine verdier :yesnod:

Link to post
Var ikke helt enkelt det Droll :smiley: -

 

mitt serienummer er 1B119xxx

 

så vidt jeg ser passer det inn i begge de to øverste valgene på siden hvor jeg skal velge serienummer - ?

eller er de noe jeg ikke har skjønt ? ler

se utklipp av siden :

 

Bare velg en :yesnod: , begge leder til samme skisse....

 

Er det eventuelle forskjeller så vil du se det på de enkelte delene ( passer til over/under serienr ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 3 weeks later...
*snip*

Flott at du sjekket KenBjork :flag:

 

Ser jo ut som det med lav temp er normalt ?

 

Skal sjekke samme verdiene som du testet -

 

båten ligger på hytta - så bli ikke før over helgen - men har laget huskelapp - og skrevet ut dine verdier :yesnod:

 

Hallo mister.

 

Har du vært ute å kjørt litt og sjekket opp litt verdier?

Link to post
  • 2 years later...

Tar opp en gammel tråd her, jeg har en 150HK optimaks 2007mod med samme målingene på trykk og temp.

Stuset veldig på det før jeg såg denne tråden, men antar det er normalt.

Noen som har funnet ut noe mer?

Link to post

Hva slags temp har du ved marsjfart/tomgang/full gass? Drit i trykket, det er tempen som er avgjørende. Det er helt normalt at tempen synker litt ved høyere turtall. Det skal ikke gå særlig over 60C uansett pga. at saltet fra sjøvannet krystalliserer seg lettere hvis det er noe særlig varmere. At du får et trykkfall er også vanlig siden poppet-ventilen(membran ventil) åpner seg og da åpnes en passasje i tillegg til de andre.

Edited by kimosabi (see edit history)
Link to post

Høres riktig ut. Er poppet-ventilen som åpner det. Blir litt varmere i vannet også utover så det der er helt greie temps. :)

 

Hvis tempen stiger over 70C ved tomgang så har du et impellerbytte på gang, hvis ikke det er gjort allerede.

Edited by kimosabi (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...