Jump to content

Kostnader ved motorbytte i Saga 27?


BOA

Recommended Posts

Hei alle!

 

Nå tenger jeg litt hjelp her!? :crazy:

 

Jeg har en liten følelse av at min snart 24 år gamle Bukh dv48 me. synger litt på siste verset. Denne motoren var opprinnelig sjøvannskjølt, men gjort om til ferskvannskjølt for 5 år siden... Er nok mye rust i kanalene der....

 

Hvor mye av feriebudsjetet må jeg forvente og bruke ved å sette inn en Yanmar av typen 66hk eller 78hk? Vil ha litt mer drakraft når jeg først skal ut med en større kostnad.

Og om det er noen verksteder som er veldig dyktige(rimelige) på området? Sør/østlandet eller Stavanger

 

 

Er litt greit og ha en prutepris på forrhånd :wink:

 

Vidar

Saga 27ac 1985

Link to post
Share on other sites

Hallo.

Har selv en Saga 27 med en flott 66 hk Yanmar fra 1986. Båten med fast flaps holder en fart på ca 10-11 knop ( max 12.9 knop målt med gps)

En brukt 66 hk Yanmar er ikke lett og få kjøpt på bruktmarkede, men skulle du komme over en må du nok ut med ca 45 - 55 tusen. Montering hos Rogaland Lystbåtservise er jeg usikker på hva vil koste ( ta en telefon til de) disse kan jobben sin.

Anbefaler deg og ikke gå under 66 hk. ( samt få deg en fast flaps)..... det og runde 10 ++ knop med en Saga 27 er TOPP.

LØP OG KJØP :wink:

Link to post
Share on other sites

Følg godt med på nettet.. 66-70hk går fort.. på blocket.se i sverige kan du finne noen røverkjøp .. gunstig kurs slik at regestykket går opp.

 

Jeg solgte en 66hk fra 1987 med 1100 timer på hele 20min på finn.no 55000.- fikk jeg for den.

 

Lykke til.. (ps gå for yanmar flott gange og bunnsolid)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

På denne siden finner du oversikt over Yanmar-godkjente verksteder på den svenske vestkysten: http://www.yanmar.se/?region=o. Anbefaler deg er telefon til noen av disse. Det kan sikkert være greit å ta en Sverige-tur nå. Ved god planlegget skulle motorbytte være en relativt rask jobb. Du kan jo starte med å ringe Strömstad og så "bevege" deg videre sør-østover.

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som installerte en 70hk Yanmar i sin snekke for et par år siden. Hvis jeg ikke husker helt feil, kom det hele på rundt 170.000,- ferdig i båt. Dyrt, men da har du også problemfri motor i mange år fremover...

 

Jeg ville ha funnet en lokal, norsk leverandør. Da har du fulle reklamasjonsrettigheter, og nærhet til verksted om det skulle være noen småting etter installsjon. Og det er det som regel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Yanmar er i utgangspunktet bra men uforholdsmessig dyrt og bedre er det nå ikke blit etter ar Yen har styrket seg betraktelig i forhold til N kr. Har hørt mye posetivt om Sole diesel av de som har montert den den skal vistnokk være mye billigere og meget bra det går jo ann og ta en sjekk Sole

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

det er mange gode motorer å velge i, men kostnaden på jobben blir foruten motorprisen sterkt dimensjonert av hvor mye som må gjøres. Etter å ha foretatt byttejobben selv (Gammel VP til ny SABB-Iveco 60hk) gjorde jeg en del erfaringer:

 

- Vurder hvilken bruk du har. Er marsjfart benyttet i størstedelen av tiden kan du godt velge turboladet motor. Bruker du mye saktekjøring og fisking, bør du vurdere motor uten turbo for å slippe soting av turboen.

- Siden en snekke er litt balete å manøvrere i noen sammenhenger bør du vurdere hydraulisk gear. I alle fall om du kobler et større antall ganger for å komme til og fra fortøyningene. Da slipper du den harde "klakken" når det smeller i gear.

- Sjekk hvilken aksling du har i dag (dimensjon og materiale) for å vurdere om den kan benyttes på ny motor. Beregn maksimalt dreiemoment du kan utsette denne for.

- Sjekk hvor stor propell du kan ha med nok klaring til stevn og flyndre. Dette gir viktig input til hvilket gearingsforhold du kan tillate deg, dvs hvor sakte eller fort propellen snurrer på maks fart. Jo mindre propell, jo høyere omdreining og jo mindre moment dvs større sjanse for at akslingen du har i dag er tilstrekkelig. Imidlertid gir stor propell mer kraft og muligens mindre kavitasjon ved manøvrering. Min anbefaling er størst mulig propell.

- Vurder kritisk byggemålene på motoralternativene. Jo mindre motoren bygger fysisk jo større er mulighetene for å justere denne inn i forhold til eksisterende motorfundament uten at motoren tar borti skrog eller motorkasse.

 

 

Kan du beholde aksling og motorfundamenter behøver ikke jobben med motorbytte bli så dyr. Må derimot dette byttes og lages nytt drar arbeidspengene fort avsted. Derfor er det viktig etter min mening å sjekke forholdene over (pluss mye mer som jeg sikkert har glemt)

For komfort og lettere installasjon vil jeg også anbefale deg å vurdere å sette inn thrustlager og CV aksling mellom aksling og motor (sjekk f. eks Python drive fra Halaas og Mohn). Dette tar opp mindre vinkelavvik i installasjonen, gir mye mindre vibrasjoner i båten (dvs støy!), og letter muligens installasjonen mye dersom de gamle motorfestene skal benyttes med eller uten adapterplate.

 

 

Lykke til - og til sist, gammel båt med ny motor er suuuuuuupert! (har båt fra 1968 og motor fra 2004)

Oso

Link to post
Share on other sites

Får definitivt blod på tann nå, til og bytte motor...

 

Men prismessig Yanmar, så har jeg skjønt at den blir veldig dyr i forhold til

eks Solê eller Vetus...?

 

Skal sjekke litt med disse på messa tror jeg :rolleyes:

 

Når jeg bytter motor.... Burde jeg da samtidig sjekke/bytte drivstoff tankene? Disse er av aliminium, og bygd inn i skroget

Er litt redd for hvordan det er med disse.... Tæring og slik? Noen som har tanker(!) om dette?

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i det minste ha rengjort og inspisert tankene, og eventuelt også byttet om de så dårlige ut. Jeg vet ikke hvordan løsningen er hos deg, men denslags er vanligvis lettere å fikse mens motoren likevel er ute...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er mange gode motorer på markedet, sørg for å ha en god forhandler i nærområdet, det er ofte viktigere en selve motormerket.

Og styr unna "gammelt sarv" som ofte er annonsert på Finn, dvs 20-30 år gamle motorer som står avbildet på en europalle nylakkert

og omtales som strøken.

Sånne motorer kan gi kjøperen stygge overraskelser i form av store kostnader i overhaling.

Skal en kjøpe brukt så bør motoren kontrolleres av en fagmann.

Lykke til med valg av motor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei BOA.

Jeg hadde Saga 27 78 mod. i 20 år. (Den er nå solgt og skiftet til lukket båt).Etter at jeg hadde hatt Sagaen i ca 1 år fikk jeg lekkasje i SB dieseltank.Det var vanskelig å kontrollere hvor lekkasje kom fra.Nedi mannhull ble det konstantert sorte "flekker" og med syl stukket hull i tanken. Motor måtte heises ut, skott mellom motorrum og tank skjæres ut, tank tas ut i motorrum og ut. Tanken var litt lengre enn motorrumsluka, men klarte med en del brekking og bending å få den ut (tanker montert før innerliner). Diesel aluminiumstanken var "makkspist" i bunn, antakelig av vann som hadde ligget i bunn over flere år. Gammel tankbunn ble skåret av og ny sveist på. Tanken ble også kortet inn ca 5 cm på lengden for lettere montering igjen. Dette ble gjort på begge tanker for for sikkerhets skyld. Det var igrunnen bare SB tank som var dårlig. Jobben var omfattende, med andre ord kontroller skikkelig om tankene er ok før montering av ny motor. Lykke til med ny motor.

 

Hallais

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Yanmar har nå 72 Hk motor. Og veiledende pris på de med gir ligger på rundt 140 000,- inkl. avgifter...

Men dette går sikkert an å få litt billigere :)

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt en lokal forhandler ja... mange gode forhandlere på øst-sør landet.

Bare spør alle der om ett tilbud også start en liten priskrig =)

Link to post
Share on other sites

Når jeg kommer hjem på fri skal jeg rett ned i båten og begynne på tankene...

Sånn at jeg vet om de må ut, før evt ny motor skal inn

 

Føler at jeg skulle helst ha gjort dette i går.... men har en liten geografisk begrensning....

 

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi byttet motor i vår Saga 27 i 2007. Hadde en VP MD 21B som laget mye helvete for meg... Dette er egentlig en laang historie, men enden på visa ble at jeg satte inn en Sole Diesel, 60 hk, med hydalulisk gear, ny aksling og ny propell, hos Rød båtbyggeri ved Engelsviken.

 

Kjempegod service, bra montering. Det har vært en drøm med 2 sesonger med helt ny motor. Jeg vet at jeg på sikt uansett kommer til å tape penger på dette, men det har sålangt gitt oss ufattelig mye glede og anbefales på det varmeste. (Vi bruker båten mye, nesten hele året og med hele familien ombord så er jeg svært nøye med vedlikehold og sikkerhet)

 

Prisen for motor, gear, propell, aksling og montering kom på kr. 145 000,.

 

(Jeg har dårlig tid akkurat nå, men jeg skal forsøke å få lagt ut noen foto av den blanke og rene herligheten som står under dørken)

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Husker du kostnadene ved denne operasjonen?

 

Gjorde det sjøl med å ta maskinen ut og tok ut tanken og satte den nye inn igjen.

Tankene fikk eg gratis av kompisen min som lagde på jobben hans.

Det eg betalte er: div rør opplegg, maling , vinkelskiver pluss mat og kaffe :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...