Jump to content

Kostnader ved motorbytte i Saga 27?


BOA

Recommended Posts

Jeg synes det kan være et godt poeng at de som referer til kostnader ved motorbytte også indikerer om det gamle motorfundamentet ble gjenbrukt, eller om det måtte fjernes for oppbygging av et nytt. Forskjellen i arbeid (og dermed kostnad) kan være betydelig. I så fall vil en motor som kan tilpasses det gamle fundamentet ha en helt annen totalpris enn et alternativ med mye plastarbeid.

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan være et godt poeng at de som referer til kostnader ved motorbytte også indikerer om det gamle motorfundamentet ble gjenbrukt, eller om det måtte fjernes for oppbygging av et nytt. Forskjellen i arbeid (og dermed kostnad) kan være betydelig. I så fall vil en motor som kan tilpasses det gamle fundamentet ha en helt annen totalpris enn et alternativ med mye plastarbeid.

 

 

Veldig godt poeng

 

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt men mener at det var en dags arbeid på verksted for å støpe på nye fundament med stål i. De gamle fundamentene var stålvinkler som ikke passet til nanni. Det stod en gammel 49hk. perkins fra før og den var litt tykkere også i tilegg.

Håper det var forklarende

 

 

Med ny 50hk. nanni og 4 blads gjør den ca. 9-10knop.

 

Dette er på en saga 27, 79mod. uten ac.

 

Meeeget stillegående motor og lettstartet og lite vibrasjon. hele instalasjon kostet i 2000ca. 75000 inkl. gear og ny propell

Link to post
Share on other sites

God søndagsmorgen!

 

Tror jeg nå har kommet frem til og sette inn en NanniDiesel 60HK, ser ut som denne vil passe best i motor rommet.

 

Er en motor jeg ikke har funnet noen spec på.... Vetus 65HK

 

Noen som vet hvor jeg kan finne spec på denne, uten og måtte ringe hele verden? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hei Vidar (BOA) Jeg har en YANMAR 66 hK som var meningen og montere inn i en SAGA 27 AC.

Om du er intressert så kan du ta kontakt på tel 48037979. Motoren har gått 493 timer og ser ut som ny.

 

LØP OG KJØP Vidar !!!

Som jeg har sa i samme enme.........

Har selv en Saga 27 med en flott 66 hk Yanmar fra 1986. Båten med fast flaps holder en fart på ca 10-11 knop ( max 12.9 knop målt med gps)

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Var på Lillestrøm og fikk tilbud på Ny Yanmar 72 hk ferdig innsatt med ny drivaksel, hylse og propell + tilpassning, rensing og oppmaling av motorrom 160 000...

 

Hvor galt er dette? (vinterjobb)

Nå er jeg veldig usikker.. Har veldig lyst på heeelt ny motor...

 

Har tenkt til og ha Boa i maaange år til!

 

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Med en Saga 27 har du MYE båt for pengene. Mulig du da kan spandere på deg ny maskin, og øke verdien på båten. ( du vil jo ikke få alt igjen ved salg)

Hva med den brukte Yanmaren på 66 hk......... blir nok en ca 50-60 ++ tusen og spare på den ( med montering arbeid).

Med GUD for en god magefølese og ha ny maskin da. ( den har jeg kjent på :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Boa, satte inn akkurat den maskinen (dvs, Yanmar 72hk) i min Viksund for snart tre år siden. Listeprisen da var 145.000 på motoren, skiftet aksel, gjennomføringer, propell, fikk fjernet alt av gamle fester, støpt nye, og maling av motorrommet - totalt kom jeg ganske likt ut med tilbudet du har fått.

 

Slik så det ut, selvsagt etter at jeg har vært og trampet nedi der med skitne sko.... :cryin:

 

4JH4TBE.jpg

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Var på Lillestrøm og fikk tilbud på Ny Yanmar 72 hk ferdig innsatt med ny drivaksel, hylse og propell + tilpassning, rensing og oppmaling av motorrom 160 000...

 

 

Listeprisen da var 145.000 på motoren,

 

Basert på LA3939 sine opplysninger synes jeg du har fått et bra tilbud. Det er mye penger men nytt er nå engang nytt (spesielt med tanke på garanti) og så lenge du er sikker på at du skal beholde båten lenge (for du får ikke igjen dette utlegget) så er mitt råd "go for it"

Lykke til uansett :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Tror det nå er ganske sikkert at det blir motorbytte til vinteren igjen.

Det blir en Yanmar (72hk)

 

Noen tips om modifisering/flaps trenger jeg derimot!? Nærmeste flaps jeg kommer i dag er den på roret... regner med at det ikke hjelper med større motor...

 

Er det noen som har noen tips om verksteder/utsalgs steder av yanmar som er flinke og rimelige på østland/sørøstland?

De jeg har fått en pris av er i Moss...

 

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen tips om verksteder/utsalgs steder av yanmar som er flinke og rimelige på østland/sørøstland? De jeg har fått en pris av er i Moss...

Jeg har hatt god erfaring med NiTo i Drøbak, de heter visst Marinediesel nå. Her er link til Yanmar sine forhandlere/verksteder landet rundt: http://www.yanmar.no/?aid=9036926

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

 

tok jobben med motorbytte i en Sollux 24 ifjor, gikk fra en bmc 30hk til en Sabb iveco 60 HK.

Kan virkelig anbefale ivecoen, syns Yanmar blir alt for dyrt når det ikke gir igjen noe mere enn andre motorer.

Iveco'en er produsert hos FPT (fiat powertrain) i Italia, såvidt jeg vet er de europas største produsent av diesemotorer.

Denne motoren er på 2.2 Liter, firesylindret og uten noe særlig mikk makk elektronikk som kan gå istykker. Alle tilkoblinger til motor/instrumentpanel er med ett stk multikontakt.

Jeg vet ikke hvor mye arbeid du føler deg kompetent til å gjøre selv eller om du har tid/mulighet til å gjøre det. Uansett så høres 160.000 temmelig mye ut. Jeg vet at Yanmar'en fort koster rundt 130.000 kr så da er det 30.000 i arbeidspenger igjen. Det høres ikke urimelig ut.

For min egen del måtte beddingen tilpasses, ny motorfester måtte bygges opp. Den nye motoren var endel smalere. Det var en hel del timer med sliping og plastring nedi motorrommet. Til tider en morsom jobb som man lærte mye av men det kan bli litt mye i tillegg til vanlig jobb.

Jeg tror jeg havnet på i underkant av 100.000 med alt, har lært endel, men også en slitsom jobb.

Hvis du kan spare på noe f.eks rydde ut av motorrom, gjøre klart for ny innstallasjon, vasking osv. Fjerne gamle kabler ?

Kan det kanskje være noe å spare her.

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

Status pr i dag:

Klarte ikke bestemme meg for motor før forrige sesong, vedr motorbytte. Gamlebucken gikk som en klokke hele sommeren.

Startet med en gang for 14 dager siden, når Boa ble sjøsatt. Dro på årets første tokt helgen etter.....

Midt i Rognsfjorden falt oljetrykket falig raskt. Fikk hivd oss i full fart inntill Såstein (noen hadde vært der med oljelekk før :crazy: )

Sjekket nivået... og nesten ikke olje på motoren, helte på 4 liter olje, og sakte putret hjemover igjen... stoppet på veien og etterfyllte.

Når jeg kom til kai sugde jeg ut 15 liter olje fra kjølen. :cryin:

 

Fant feilen... oljen spruter ut i fra oljekjøleren.... innfesting til motor er helt rustet opp pga lekkasje fra impellerhus...

 

Så nå..... Motoren må ut okkesom...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...