Jump to content

Kostnader ved motorbytte i Saga 27?


BOA

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hei igjen!

 

Hva gjør jeg galt? Hva spør om jeg galt?

Har i ett år nå sendt rundt, og bedt om anbud fra Vetus og Yanmarverksteder (på sørøstlandet), uten og få noe konkret svar på anbefaling av motor

og priseksempler. Har av de fleste ikke fått noe svar i det hele tatt. (fått svar fra ett om at jeg kan få 5 % til høsten hos èn,

men ikke noe pris)

I de siste mailene jeg har sendt rundt har jeg bedt om priser på bestemte motorer fra Vetus og Yanmar... Dette er 2 mnd siden og har ikke fått svar fra noen enda. Har bedt om anbud fra 5 forskjellige verksteder. På telefon får jeg beskjed om at de kommer tilbake til meg.

 

Undrer meg på;

Har verksteder ikke tid til meg i det hele tatt?

Er det for liten inntjening på en slik jobb, og salg av ny motor?

 

Jeg har innsett at båtsesongen for i år er over, og har tatt med i anbudene at det kan gjøres som en vinterjobb.

 

Hva burde jeg gjøre? Kjøre rundt fra verksted til verksted og be om pris der og da? Be kjempepent om jeg kan være så snill

å bli kunde der?

Jeg er ikke desperat, men begynner og bli litt smålei av og bli oversett. Skulle gjerne ha gjort jobben selv, men har verken tid

eller peiling, så jobben må settes bort.

 

Skal bygge ut huset nå, og bygge nytt bad på loftet. Fikk svar med en gang av 3 entrepenører og prisoverslag ila en uke.

 

Ha en ellers fin dag alle!

 

Vidar W

Redigert av BOA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres helt normalt ut. Hadde omtrent samme erfaringen selv.

De har nok av oppdrag i bransjen så de har råd til å drite i henvendelser fra deg, dessverre.

Omtrent som bilbransjen for endel år tilbake før det ble branseforening og iallefall litt mer skikk på sakene.

Selv endte jeg opp med å montere selv nettopp fordi jeg ikke stolte på verkstedene som ble kontaktet.

Skulle gjerne stilt opp med hjelp og veiledning, men jeg vet jo ikke hvor du bor :-)

Du kan ikke tromme sammen et par kompiser da og få litt hjelp, er klar over at det er et stort prosjekt men kanskje de kan hjelpe litt.

Å montere motoren er ikke rocket-science, det er ganske grunnleggende prinsipper det dreier seg om.

Det eneste er at det tar endel tid å få gjort alt.

Hvis du lurer på noe så er det bare å sende en IM så skal du få tlfnr.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Helt normalt dette. Det er mange med E-mail allergi i båtbransjen, så det beste du kan gjøre er å oppsøke forhandler og ta deg en god prat med dem om hva de synes. På forhånd bør du ha tatt en del vitale mål i motorrommet, slik som høyde, lengde og bredde, avstand mellom fundamenter, høyde fra disse til dørk m.m. Da er det lettere å finne noe som passer, og gi deg tilbud på dette. Besøk gjerne to-tre aktuelle forhandlere, og ta deg tid til en god prat med hver av dem. Da vet du mer om hvor landet ligger, og kan finne en fornuftig løsning. Når du så vet hvilken motor du skal ha, er det jo lett å forhandle pris med de aktuelle forhandlerne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er meget fristende og få Boa på en bil og kjørt henne hjem til gårdsplassen, lage en dugnad utav det...

Men; skal til nå og tilføre huset noen ekstra kvm, så der blir det byggeplass! (Når det er sagt, så er det mye lettere å ha noe med entrepenører å gjøre)

Så jeg får nok sette meg i bilen og kjøre rundt...

 

Mest praktiske, hadde jo vært og kommet i god dialog med verksted i nærheten (nærmeste kun 1nm unna)Da kan jeg bli "taua" dit

Men det blir nok altfor enkelt :cryin:

Link to post
Share on other sites

Eg har perkins siden båt var ny i 1979, så eg er forberedt til at maskinen tar slutt plutselig en dag, da er eg i dilema om eg skal ha ny eller brukt maskin, en kinesisk maskin? hmm, men kunne tenke meg en brukt yanmar eller ny sabb iveco, uansett om man bytte en ny eller brukt vil det koste mer enn maskin koster pga deler og evt. løft, om eg gjør alt sjøl eller levere inn en verkasted osv osv...

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

Har nå endelig fått inn anbud og tilbud fra noen verksteder, og prisene differerer mye!

Beste jeg har fått er dette:

Ny Yanmar 4JH4-TE 72hk m/KM4A gir, komplett daschboard og 4 motorlabber.

Båt hentes på Stathelle. Motor tas ut av båt.

Rengjøring, nye beddinger og nye fundamenter for ny motor.

Malt opp motorrom.

Ny issolasjon.

Nytt dieselopplegg, slanger, filter, etc.

Nye gass/gir kabler samt kontrollboks monteres.

Nytt eksosanlegg – potte, slanger, gjennomføringer og klemmer.

Kontroll av styring, ror og gjennomføring.

Ny klemflens mot gearkasse.

Nytt propellutstyr m/ny propell.

Nytt vanninntak m/vannfilter og nye slanger.

Innelagring 2010/2011:

Vasket og polert under fenderlist.

Bunnstoffet og ferdig sjøsatt Våren 2011.

Totalt 175 000.

Jeg vurderer dette tilbudet sterkt... Er det et godt tilbud?

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...