Jump to content

Bytte til annen type olje....


ottis

Recommended Posts

Hei!

 

Noe her som har erfaring med og etterfylle med en annen type olje på motor? går på 15/40 og blir og bruke samme "kvalitet" men da en annen type leverandør. (klarer ikke og skaffe samme type her jeg bor)

Vet at det beste er og holde seg til samme type, eller bytte ved olje-skift.

Motor det er snakk om er en Steyr 246.

ottis
Link to post

Ja men nå var vel heller spørsmålet om en kunne blandet shell mineral 10-40 olje med f.eks statoil mineral 10-40 olje, og det er ikke noe problem, men bruker du f.eks syntetisk olje og blander i mineralolje ødelegger du imiddlertid den syntetiske oljens egenskaper, så det anbefales ikke.

 

Uannsett greiest å holde seg til samme produkt, men er det snakk om å etterfylle en skvett hadde jeg ikke vært betenkt med det dersom oljene hadde like spesifikkasjoner.

Link to post
Olje av samme viskositet skal være blandbar. Det er NATO krav.

 

Jeg har veldig lyst å se det NATO kravet. Kan du legge det fram ?

 

De aller fleste oljer på markede er blandbare med hverandre men det har ingen ting med med viskositeten å gjøre ( 15W - 40 ).

 

Sjekk heller kvalitetskravet. API eller ECEA

Link to post

Vet at det beste er og holde seg til samme type, eller bytte ved olje-skift.

Motor det er snakk om er en Steyr 246.

 

Viscositet har ingenting med oljens egenskaper og gjøre bortsett fra oljens flyteevne. Det som gjør at du skal holde deg til den oljen som er anbefalt av motorprodusent er at oljen skal smøre, kjøle og rense motoren. Det er sikkert liten forskjell på shell og statoil oljen, men forfor ikke bare ta ett olje skift hvis du må skifte merke, koster jo ingenting.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Jeg har veldig lyst å se det NATO kravet. Kan du legge det fram ?

 

Har letet og ringt og spurt og gravd.

Fikk napp til slutt av en hjelpsom kar på et annet forum.

 

Dokumentet/avtalen er STANAG 1135, altså en "NATO standardization agreement" om "Interchangeability of Fuels, Lubricants and Associated Products Used by the Armed Forces of the North Atlantic Treaty Nations".

 

Avtalen beskriver minimumskrav til drivstoff og smøremidler som skal kunne brukes om hverandre.

Link to post

Det som KAN være litt skummelt, er å bruke syntetisk lettflytende olje på gamle motorer som i alle dager har gått på mineralsk mediumflytende oljer.

 

Det som kan skje er at den lettflytende syntetiske oljen virker mye mere rensende med resultat at oljefilteret går tett og motoren går i stykker.

 

Ellers kan også simringer og andre tettinger gå i oppløsning, (her snakker vi gamle motorer og syntetisk olje) med økt oljeforbruk som resultat.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Det er en myte som har surret rundt dette med mineralsk og syntetisk olje.

 

Det finnes ikke noe vitenskapelig data som sier at en ikke kan gå fra mineralsk olje til syntetisk olje eller motsatt. Jeg bruker selv mineralsk olje om sommeren og syntetisk om vinteren. Fremgangsmåten er å pumpe ut som ved oljeskift (jeg bytter ikke filter mer enn en gang i året , nemlig ved vårpussen) og fylle på ny olje.

 

Fant denne "the engine oil bible" http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html som bekrefter det jeg sier: se ellers "Shell Oil" http://www.shell.com/

 

 

Mixing Mineral and Synthetic oils - the old and busted concepts

For the longest time, I had this to say about mixing mineral and synthetic oils:

 

  • If you've been driving around with mineral oil in your engine for years, don't switch to synthetic oil without preparation. Synthetic oils have been known to dislodge the baked-on deposits from mineral oils and leave them floating around your engine - not good. I learned this lesson the hard way! It's wise to use a flushing oil first.
  • If you do decide to change, only go up the scale. If you've been running around on synthetic, don't change down to a mineral-based oil - your engine might not be able to cope with the degradation in lubrication. Consequently, if you've been using mineral oil, try a semi or a full synthetic oil. By degradation, I'm speaking of the wear tolerances that an engine develops based on the oil that it's using. Thicker mineral oils mean thicker layers of oil coating the moving parts (by microns though). Switching to a thinner synthetic oil can cause piston rings to leak and in some very rare cases, piston slap or crank vibration.
  • Gaskets and seals! With the makeup of synthetic oils being different from mineral oils, mineral-oil-soaked gaskets and seals have been known to leak when exposed to synthetic oils. Perhaps not that common an occurrence, but worth bearing in mind nevertheless.

Mixing Mineral and Synthetic oils - the new hotness

That's the thing with progress - stuff becomes out-of-date. Fortunately for you, dear reader, the web is a great place to keep things up-to-date, so here's the current thinking on the subject of mixing mineral and synthetic oils. This information is based on the answer to a technical question posed on the Shell Oil website.

There is no scientific data to support the idea that mixing mineral and synthetic oils will damage your engine. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That's perfectly okay because synthetic oil and mineral-based motor oil are, for the most part, compatible with each other. (The exception is pure synetics. Polyglycols don't mix with normal mineral oils.)

There is also no problem with switching back and forth between synthetic and mineral based oils. In fact, people who are "in the know" and who operate engines in areas where temperature fluctuations can be especially extreme, switch from mineral oil to synthetic oil for the colder months. They then switch back to mineral oil during the warmer months.

There was a time, years ago, when switching between synthetic oils and mineral oils was not recommended if you had used one product or the other for a long period of time. People experienced problems with seals leaking and high oil consumption but changes in additive chemistry and seal material have taken care of those issues. And that's an important caveat. New seal technology is great, but if you're still driving around in a car from the 80's with its original seals, then this argument becomes a bit of a moot point - your seals are still going to be subject to the old leakage problems no matter what newfangled additives the oil companies are putting in their products.

 

Capella

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...