Jump to content

Bygge flåte


ThorU

Recommended Posts

Jeg går med planer om å bygge en flåte som kan brukes til alt fra festing til ekstra båtplass. Jeg tenker at den blir ca 2/3x3/4 meter stor. Jeg har mange klosser med isopor om jeg tenkte å bruke som flyteelementer, men hvor mye isopor trenger jeg egentlig? Jeg har tenkt å bygge den i tre.

Redigert av Toby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg TROR at du kan regne med at isopor har en oppdrift på ca 1 kilo / liter.

 

Foreta en rask beregning av hvor mye selve tre-brygga vil veie, samt hvor mye vekt (personer?) du vil at den skal kunne bære.

Legg inn romslig med margin, og så har du et cirka-tall for mengden isopor.

Link to post
Share on other sites

Hvis du allerede har isopor, så er det vel greit å bruke dette.

Det har fin oppdrift, men er kanskje noe sårbart.

 

Plasttønner kan du få gratis.

De fleste bilverksteder får spylevæske i slike 200-liters fat.

Bilvaskemaskiner bruker 200-liters fat til såpe.

Hør litt rundt, så lykkes du nok ganske raskt.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster plasttønner? Og hvor kan man få tak i det?

 

Bensinstasjoner får såpe til vaskemaskinene i slike tønner.

Fikk en tønne på en lokal Statoil-stasjon Akkurat da hadde de

10-12 stk. og jeg kunne få alle gratis hvis jeg ville. Slik jeg forsto det så måtte

de betale for å bli kvitt dem.

Link to post
Share on other sites

De ytterste bjelkene i gulvet tilpasset jeg slik at fatet kom akkurat i kontakt med gulvdekket, men hovedpresset ble på kantene på bjelkene, bjelkene var 48x148 med 45 cm mellomrom om jeg ikke husker feil, Jeg lagde også skjørt på min brygge, dette ble 60 cm høyt, da var det bare å legge noe plank på tvers i bunnen som hindret fatene å dette ut, samt ett par stag vertikalt slik at de ble dønn fastlåst, husk bare å bruke noe som er holbart å feste fatene med, disse ligger stort sett av seg selv grunnet presset fra oppdriften, men skal du kjøre med dette må du også ta høyde for påvirkning ved "fart"

 

Skal det brukes patentband eller lignende ville jeg brukt syrefast, men det er dyrt, så derfor gikk jeg for min egen løsning, gikk med litt plank, men da er de veldig godt beskyttet også.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ville gått for tønner, og kansje fylt dei med byggskum. skal være 25L dunka med byggskum å få kjøpt, ditta må no være tingen for å fylle fleire fat, då e du 100% sikker på at dei aldri synk, sjølv om de skulle bli høl / lekkasje på dei. lastestropp må no vær kansje det beste å feste med, mi meining iallefall

Link to post
Share on other sites

Galvanisert patentband holder i mange år. Plasttøner holder også lemge om dem er montert og beskyttet på en måte som gjør at dem blir spart for dunk etc. Fylle dem med skum er ikke noe jeg ville anbefalt både mtp. pris og arbeidet med å fylle mange tønner. Da kan man likegodt ta skritte ut og kjøpe "proffe" petonger...

 

 

Gamle brannslanger eller lastestopper ol. virket som en lur ting. Men ville uansett hatt patentband utenom. Slike stropper mm. har ne tendens til å strekke seg med tiden, og det er er ikke så lett å få tønnen helt stramme etter min erfaring. (har bygget "et par brygger"...)

 

edit: husk også at om tønnene trenger å skiftes etter tidens tann eller skader så er dette er rimlig enkel og billig oprasjon. Bare ha det i bakhode når dem blir satt på. At det skal være mulig å skifte dem uten å rive fra hverandre hele "flåten"..

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor høye er slike plasttønner? 1 meter?

Jeg går for det, men festemetoden må jeg tenke litt til på.

Det er litt forskjellige mål på de tønnene. Jeg hadde noen som var 94 cm og noen andre som var 97 cm. Skal du f.eks ha den 4m lang, fordeler du fire fat på hver side. Husk å smøre litt grease på pakkningene i lokka og stram godt til. Legg tønna slik at lokka ligger vannrett, så kommer de ikke i kontakt med vann. Jeg laget meg nettopp en brygge på 2,6m x 10m og da brukte jeg 18 fat, 9 på hver side som jeg festet med syrefaste bandjern. Denne flyter meget fint og er veldig stødig. Husk bare og skru brygga med syrefaste skruer. For syns skyld, kan du også bruke alt kappet av terasseborda og lage et skjørt rundt brygga, så slipper en å se fata. Jeg brukte 6x120mm skruer på 2"x 9" ramme. :smash:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...