roeren Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Noen her har anbefalt å fylle tønnene med skum, og det høres lurt ut. Men en kamerat av meg har snakket om at vanlig byggeskum trekker vann, og at man må bruke "marineskum"(?) Noen som vet noe om dette? Og er slikt dyrt? Er det lett å få tak i? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Vanlig byggskum trekker vann. Jeg tror også at det er et annet problem, nemlig at skummet er avhengig av luft for å ekspandere. Jeg fylte skum i en vanlig oransje fortøyningsbøye en gang for å gjøre den ekstra synkesikker. Det skummet har ikke ekspandert/tørket ennå.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Brukte først galvaniserte patentband, de holdt en sesong. Kjøpte så rustfrie på Biltema, de har nå holdt i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Plasttønner er bra,men de har en lei tendens til å klappe sammen med tiden. Skal man unngå dette bør de skumfylles. Alternativt pumpes opp med et lite overtrykk. Pumpes opp.... Nettopp Dette gjorde jeg for mange år siden på min selvbygde flytebrygge etter at jeg den første sommeren merket at dunkene gjerne buler noe innover og derfor også mister litt av oppdriften. Årsaken til at de buler inn når man ikke fyller dem med litt overtrykk er vel både at: 1.) volumet av luften inne i dunkene reduseres noe når man legger tønnene i vann som er kaldere enn luften var når lokkene ble skrudd igjen. 2.) trykket mot dunkene fra vekten av brygge og personer på brygga Jeg skrudde ut et av de to lokkene på hver dunk, borret hull i passende diameter og monterte inn slike vanlige ventiler som benyttes i bilfelger. Man trenger ikke fylle på med så mye luft og man skal huske på at dunkene tåler ikke all verdens trykk fra innsiden. Jeg fikk en bitteliten sprekk i en av mine dunker - men det var jo rimelig lett å få tak i ny. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvold Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Tror tønner og montasjebånd funker konge! Ville absolutt gått for det selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fishermanfriendeidsvik Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Ring ørsta marine, kjøp 4 pontonga(flyte element). Sitér dette innlegget Di dem eller dere, skal vi spise middag oppe eller nede? Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
krisachsen Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 (redigert) vi bruker plast tønner på flåta vår, den har vi ikke fått skjø satt enda men jeg tru det funker fjell ;) men jeg vuderer egentlig å bytte til ordentlige pontonger.. vi får se det ann litt stikk innom emnet mitt og se på flåta min https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51664 Redigert 21.Mars.2009 av krisachsen (see edit history) Sitér dette innlegget If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden! Tresnekka "Jynne" Link to post Share on other sites More sharing options...
blacki Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Hei hei, låner tråden litt. Jeg skal pensjonere min gammle flytebrygge som er bygd i rammeverk av gammle kreosot stokker og uimpregnert matriale som dekke. Størrelsen er på ca 3.3 x 6.3 meter. Har drevet å smurt inn brygga hver vår, men den er blitt sliten av tidens tann. Den nye jeg tenker å lage så har jeg tenkt å smale den inn litt i forhold til den nåværende/gammle, men ha "samme" lengde. Så mål jeg da tenker er 2.5 x 6.0 meter Kommer til å bruke opp igjen hjørnebeslagene jeg har laget på jobb fra den nåværende/gammle brygga, samt pullerne og de 8stk blå 200liters fatene (såfremt fatene er hele, tror de er det. Uansett ikke problem å få tak i nye.) Har tenkt å bruke impregnert materiale til prosjektet. Toppdekke med terrassebord. Men klarer ikke å bestemme meg om jeg skal bruke 2 x 6 toms eller 2 x 8 toms som ramme/skjelett... Hva mener dere? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 (redigert) Dersom spennet er 2.5m holder det med 2 x 6 tom. Sjekk trykkimpregnert mhp. kvist. Vanlig terykkimpregnert er ikke konstruksjonsvirke, men som regel skåret av furu med mye kvist. Det bør ikke være grov kvist nær midten, spesielt ikke på undersiden. Redigert 1.April.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Takk for svar. Skal se opp for kvist. Hva er mest vanlig da feks.. se brygger som er for salg på finn.no blant anna. Er det 2x6toms eller 2x8toms som er mest brukt på en 2.5x6meter? Skal jeg gå ned til 2.5 meter bredde eller bør jeg ha den som i dag på 3meter bredde x6meter? En annen ting, ser det er ofte brukt at fatene ligger montert med fatene`s lengde-rettning i bryggen`s lengde-rettning. På den nåværende/gamle brygga mi så har jeg montert slik at fatene`s lengde-retning ligger i brygga`s bredde-retning. Jeg tenkte da jeg monterte i fatene`s lengde-retning i brygga`s bredde-retning, at brygga kom til å bli mere stabil på vektforflytting (personer oppå) i bredde-retningen. Fordel og ulemper med dette? Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Jeg tenkte da jeg monterte i fatene`s lengde-retning i brygga`s bredde-retning, at brygga kom til å bli mere stabil på vektforflytting (personer oppå) i bredde-retningen. Jeg er helt enig i din teori. Synes det blir bedre bæring ute i kantene på denne måten. Når det gjelder 2X6 eller 2X8, så ville jeg ha valgt 2X8 da jeg synes disse er mer stabile, og mer å skru i. Her vil vel vekt og økonomi også kunne spille en rolle. Enig med NilsPils at det er viktig å være bevisst på materialkvaliteten. Ikke kjøp det som ligger øverst i haugen, men sjekk flere planker og plukk de beste. Bruk syrefaste skruer. Gjerne gjennomgående med skive og låsemutter. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 (redigert) Ja hvertfall så er den nåværende/gamle brygga mi, veldig stabil sideveis/bredde-retning. Er ikke mye krenging. Så kanskje jeg også skal forsette å monterte fatene på nybrygga, med fatene`s lengde-retning i brygga`s bredde-retning. Når jeg kommer til skruer for rammen og feste der, så har jeg god tilgang på A4 muttre/skruer/skiver i alle dim fra M4 til M30 hvertfall, samt svart flattjern i div bredde og tykkelse, her på jobb. Evt flattjern som jeg lager beslag av slenger jeg i lakken og får de metallisert og lakka hvite. (bonus) Må enest kjøpe A4/syrefast på biltema for å skrue fast terrassebordene. Er ikke mange kronene for noen esker. Når det gjelder 2X6 eller 2X8, så har jeg vært på lageret og hentet ett par kapp 2X6 eller 2X8. Synes 2x6 blir litt "spinkel" så lurer på å gå for 2x8 Blir ikke så ille prisforskjell... Trekvaliteten og kvist, skal jeg klare å sortere bra, er godt kjent hos lokal monter shappe så kommer til å plukke selv. Estimert vekt på 2.5x6.0meter i 2"x8" og terrassebord 28x95mm eller 28/120mm? Mvh Kenneth. Redigert 1.April.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Hvis det er slik at disse tønnene er gratis/billige, så ender jeg nok opp med å bruke dem. Er det noen som har forslag til hvordan man lett kan feste dem til flåten? Og er det noen som har et prisoverslag på hva dette kommer til å koste? Brukte først galvaniserte patentband, de holdt en sesong. Kjøpte så rustfrie på Biltema, de har nå holdt i mange år. Jeg ville gått for tegningen til sydvesten men dratt på fyllinga og skjært av bilbelter istedenfor rustfrie eller galvaniserte band Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
palm Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Jeg ville gått for tegningen til sydvesten men dratt på fyllinga og skjært av bilbelter istedenfor rustfrie eller galvaniserte band Eller snakka med en som har lastebil om han har surrestropper som ska kasseres Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 Får kjøpe billig lastestropp på biltema også. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy2 Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Vil den klemringen som er med slike plasttønner klare å holde fast lokket til tønna i "evig tid". Jeg tror disse klemringene er av typen "ruster fort", så det kan være en ide å sikre lokket i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) 1stk brygge på vei: klemring... er tette blå fat med 2 stk hvite plasttopper. Ikke noe stål på de jeg vet er bruket hvertfall Redigert 3.April.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Et spørsmål litt på siden: Hvordan får du til de fine tegningene? Slike vil jeg også kunne lage.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Snekker'n: Google sketchup http://sketchup.google.com/ Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 4.April.2009 Del på Facebook Svart 4.April.2009 Sånn da er materiale innkjøpt og lastet av på jobb hvor jeg skal bygge i påsken. Varmt og tørt sted å bygge er fint Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Sånn da er brygga ferdig. Sjøsettes på flo ikveld eller i morgen formiddag. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Imponerende! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.