Jump to content

Bygge flåte


ThorU

Recommended Posts

Vanlig byggskum trekker vann.

 

Jeg tror også at det er et annet problem, nemlig at skummet er avhengig av luft for å ekspandere.

Jeg fylte skum i en vanlig oransje fortøyningsbøye en gang for å gjøre den ekstra synkesikker.

Det skummet har ikke ekspandert/tørket ennå....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Plasttønner er bra,men de har en lei tendens til å klappe sammen med tiden. Skal man unngå dette bør de skumfylles. Alternativt pumpes opp med et lite overtrykk.

Pumpes opp.... Nettopp :yesnod: Dette gjorde jeg for mange år siden på min selvbygde flytebrygge etter at jeg den første sommeren merket at dunkene gjerne buler noe innover og derfor også mister litt av oppdriften. Årsaken til at de buler inn når man ikke fyller dem med litt overtrykk er vel både at:

1.) volumet av luften inne i dunkene reduseres noe når man legger tønnene i vann som er kaldere enn luften var når lokkene ble skrudd igjen.

2.) trykket mot dunkene fra vekten av brygge og personer på brygga

Jeg skrudde ut et av de to lokkene på hver dunk, borret hull i passende diameter og monterte inn slike vanlige ventiler som benyttes i bilfelger. Man trenger ikke fylle på med så mye luft og man skal huske på at dunkene tåler ikke all verdens trykk fra innsiden. Jeg fikk en bitteliten sprekk i en av mine dunker - men det var jo rimelig lett å få tak i ny.

Link to post
Share on other sites

vi bruker plast tønner på flåta vår, den har vi ikke fått skjø satt enda men jeg tru det funker fjell ;) men jeg vuderer egentlig å bytte til ordentlige pontonger.. vi får se det ann litt

 

stikk innom emnet mitt og se på flåta min :smiley:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51664

Redigert av krisachsen (see edit history)

If God wanted us to make fibreglass boats, he would have made fibreglass trees! but he only made them wooden!

Tresnekka "Jynne"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei hei, låner tråden litt.

 

Jeg skal pensjonere min gammle flytebrygge som er bygd i rammeverk av gammle kreosot stokker og uimpregnert matriale som dekke.

Størrelsen er på ca 3.3 x 6.3 meter.

Har drevet å smurt inn brygga hver vår, men den er blitt sliten av tidens tann.

 

Den nye jeg tenker å lage så har jeg tenkt å smale den inn litt i forhold til den nåværende/gammle, men ha "samme" lengde.

Så mål jeg da tenker er 2.5 x 6.0 meter

 

Kommer til å bruke opp igjen hjørnebeslagene jeg har laget på jobb fra den nåværende/gammle brygga, samt pullerne og de 8stk blå 200liters fatene (såfremt fatene er hele, tror de er det. Uansett ikke problem å få tak i nye.)

 

Har tenkt å bruke impregnert materiale til prosjektet.

Toppdekke med terrassebord.

 

Men klarer ikke å bestemme meg om jeg skal bruke 2 x 6 toms eller 2 x 8 toms som ramme/skjelett...

 

Hva mener dere?

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Dersom spennet er 2.5m holder det med 2 x 6 tom. Sjekk trykkimpregnert mhp. kvist. Vanlig terykkimpregnert er ikke konstruksjonsvirke, men som regel skåret av furu med mye kvist. Det bør ikke være grov kvist nær midten, spesielt ikke på undersiden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Skal se opp for kvist.

 

Hva er mest vanlig da feks.. se brygger som er for salg på finn.no blant anna. Er det 2x6toms eller 2x8toms som er mest brukt på en 2.5x6meter?

Skal jeg gå ned til 2.5 meter bredde eller bør jeg ha den som i dag på 3meter bredde x6meter?

 

En annen ting, ser det er ofte brukt at fatene ligger montert med fatene`s lengde-rettning i bryggen`s lengde-rettning.

På den nåværende/gamle brygga mi så har jeg montert slik at fatene`s lengde-retning ligger i brygga`s bredde-retning.

 

Jeg tenkte da jeg monterte i fatene`s lengde-retning i brygga`s bredde-retning, at brygga kom til å bli mere stabil på vektforflytting (personer oppå) i bredde-retningen.

 

Fordel og ulemper med dette?

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte da jeg monterte i fatene`s lengde-retning i brygga`s bredde-retning, at brygga kom til å bli mere stabil på vektforflytting (personer oppå) i bredde-retningen.

 

Jeg er helt enig i din teori. Synes det blir bedre bæring ute i kantene på denne måten.

 

Når det gjelder 2X6 eller 2X8, så ville jeg ha valgt 2X8 da jeg synes disse er mer stabile, og mer å skru i.

Her vil vel vekt og økonomi også kunne spille en rolle.

 

Enig med NilsPils at det er viktig å være bevisst på materialkvaliteten. Ikke kjøp det som ligger øverst i haugen, men sjekk flere planker og plukk de beste.

 

Bruk syrefaste skruer. Gjerne gjennomgående med skive og låsemutter.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ja hvertfall så er den nåværende/gamle brygga mi, veldig stabil sideveis/bredde-retning. Er ikke mye krenging.

Så kanskje jeg også skal forsette å monterte fatene på nybrygga, med fatene`s lengde-retning i brygga`s bredde-retning.

 

Når jeg kommer til skruer for rammen og feste der, så har jeg god tilgang på A4 muttre/skruer/skiver i alle dim fra M4 til M30 hvertfall, samt svart flattjern i div bredde og tykkelse, her på jobb.

Evt flattjern som jeg lager beslag av slenger jeg i lakken og får de metallisert og lakka hvite. (bonus) :lol:

Må enest kjøpe A4/syrefast på biltema for å skrue fast terrassebordene. Er ikke mange kronene for noen esker.

 

Når det gjelder 2X6 eller 2X8, så har jeg vært på lageret og hentet ett par kapp 2X6 eller 2X8.

Synes 2x6 blir litt "spinkel" så lurer på å gå for 2x8

Blir ikke så ille prisforskjell...

 

Trekvaliteten og kvist, skal jeg klare å sortere bra, er godt kjent hos lokal monter shappe så kommer til å plukke selv.

 

Estimert vekt på 2.5x6.0meter i 2"x8" og terrassebord 28x95mm eller 28/120mm?

 

Mvh Kenneth.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik at disse tønnene er gratis/billige, så ender jeg nok opp med å bruke dem.

Er det noen som har forslag til hvordan man lett kan feste dem til flåten? Og er det noen som har et prisoverslag på hva dette kommer til å koste?

 

 

Brukte først galvaniserte patentband, de holdt en sesong. Kjøpte så rustfrie på Biltema, de har nå holdt i mange år.

 

Jeg ville gått for tegningen til sydvesten men dratt på fyllinga og skjært av bilbelter istedenfor rustfrie eller galvaniserte band

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

1stk brygge på vei:

flytebrygge.jpg

 

flytebrygge2.jpg

 

flytebrygge3.jpg

 

 

 

klemring... er tette blå fat med 2 stk hvite plasttopper. Ikke noe stål på de jeg vet er bruket hvertfall

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...