Jump to content

Bygge flåte


ThorU

Recommended Posts

Takk takk :flag:

 

Er godt fornøyd selv også.

Har gått unna, tatt meg 3 dager. Men det hadde blitt lengre tid om jeg hadde holdt på hjemme.

Har vært nice å være på jobben hvor det er varmt og tørt å bygge den ja.

Link to post
Share on other sites

Hei du... se der ja, skikkelig handy kapt :-)

 

Kunne du legge på et bilde etter sjøsetting.... moro å se hvor høyt fribord denne løsning ga... Det var 8 fat ikke sant ? og 6x2,5 mtr ? Ligger fatene nå å hviler rett under dekket, altså, er det bare dekket som holder fatene nede ?

 

Halvard

Link to post
Share on other sites

Hei Kenna. Og takk du :cool:

 

Ja nå er den kommet på havet, men ikke justert så den er ikke landfast enda.

Men skal få tatt bilde av den flytende.

Stabiliteten ble god. Er fornøyd med ny-brygga

Fribord mellom 30-40 cm tror jeg... (ikke målt enda)

Vekta i trucken sa 900-1000kg, det var inkl en stig og landgangen oppå og noe anna småtteri.

 

8 stk 200liters-fat og 2.6 x 6.0 meter

Det er ikke dekke som holder fatene "nede", er laget ramme.

 

Kan også legge inn flere bilder fra "tegnebordet"

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ble kjempefint!

 

Jeg lurer på å lage en noe mindre flåte med et lite krantårn på.

Bruksområde skal være løft av moringer.

Første utfordring blir å finne vinsj av "gammeldags" type.

Tanken er å ta av bøya og feste vinsjekroken i sjakkelen øverst på moringstauet.

Vil derfor trenge en vinsj med stor trommel som har kapasiet til minst 15 meter tykt plastbelagt moringstau.

Har søkt på nettet etter slike vinsjer, men kan ikke finne noen som selger slike.

Noen som vet om leverandører?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

På Gjersjøen ligger det en flåte (proffesjonelt bygget) Den kan minne om den som er bygget her. Den har et stort firkantet hull midt i, og over der står det et tårn med en vanlig manuell vinsj på. Denne flåten hadde også hjul under. Lå en del skrap på den, moped bla. Den hadde også feste for motor.

 

Så med hullet midt i så velter den ihvertfall ikke så lett. Tror jeg har et bilde av den et sted også. Fin var den uansett.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle bruke vanlig vinsj av "båttilhengertypen" måtte jeg først ha dykket ned til moringen og festet kroken der. Poenget med flåten er at jeg skal løfte moringen etter selve moringstauet. Dette er et par cm tykt, og stivt og plastbelagt. Dette vil fylle opp en vanlig tilhengervinsj i løpet av et par omdreininger. Det er ca 15 meter dypt der jeg har moringene. Det er MYE tau...

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

*snip*

Kunne du legge på et bilde etter sjøsetting.... moro å se hvor høyt fribord denne løsning ga...

*snip*

Halvard

 

brygge_sjoesatt.jpg

 

Mangler å få flytta den på plass og få opp landgangen.

Link to post
Share on other sites

Flott, det er en slik flåte med stort hull i midten jeg lurer på å lage.

Utfordringen blir som sagt vinsjen, da jeg ikke kan bruke en vanlig wire-vinsj (båt-tilhengervinsj)

 

Bilder tas i mot med takk.

 

Hva med kjettingtalje ? Da kan du i prinsippet ha så lang kjetting du bare vil ? Og de har stor kapasitet + at de ikke koster sååå mye

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hva med kjettingtalje ? Da kan du i prinsippet ha så lang kjetting du bare vil ?

 

Jo, men fortsatt må jeg i så fall dykke ned og feste enden av kjettingen i moringen.

Jeg får jo ikke moringstauet inn i kjettingtaljen....

Alternativet er å ha en anordning som griper rundt moringstauet og som lett kan ta nytt tak ca. hver meter.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hei Kenna. Og takk du :cool:

 

8 stk 200liters-fat og 2.6 x 6.0 meter

Det er ikke dekke som holder fatene "nede", er laget ramme.

 

Kan også legge inn flere bilder fra "tegnebordet"

 

Mvh Kenneth

 

Hei igjen... suverent om du legger på noen flere bilder.. vart jo så imponert og inspirert at det var helt morro... Må vel være 28 mm tykt dekke du har der.. men blir det ikke litt langt mellom bjelkelaget med c/c 1,5 mtr ? -ville trodd at dette ble litt stort spenn og svikt i dekket ? eller har du lagt inn flere bjelker enn hva som var på grunnskissa..?

Som sagt, veldig profft og til god inspirasjon :-)

 

Kenna

Link to post
Share on other sites

:seeya: Er 28x120 terrassebord.

 

Her bilde av ramma som fatene hviler på. Og som igjen blir drager sammen med ramma, som terrassebordene også er skrudd inn i.

Altså 75cm mellom hver drager.

Ramma for fat-innfesting er 48x98mm

 

Har ikke fargelagt ramma som fatene festes i så du ser bedre.

 

flytebrygge7.jpg

 

Det er på fatene en valsa/sammen/plast sveiset tykk kant på hver side av fatene mine så det er den kanten som hviler på ramma og ikke selve "myk-sidene" på fatene som hviler.

Glemte å sette på ett mål, men avstand på bjelkene som fatene hviler på er 35cm

 

flytebrygge8.jpg

 

Fargelagt.

Jah også de tverrbjelkene som holder fatene fra å flytte på seg sideveis.

flytebrygge9.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...