Jump to content

"Ny" Båt... (selco passbåt)


Mossmann

Recommended Posts

Solgte Selcoen min i går, og hadde ikke akkurat tenkt å haste med å kjøpe noe nytt da jeg har et par andre båter disponible. Så skulle tydeligvis ikke skje...

Ikke mer enn pengene var mottatt fra kjøper, kom jeg over et aldri så lite prosjekt på autodb.no som viste seg å være i nærheten av hjemstedet...

Båten ble kjøpt for den nette sum av 800,- :smash:

 

En sleeping beauty dette her...

dsc00247.jpg

 

Svigerfar påsto at han ikke hadde blitt overrasket om han kunne plukke poteter og gulrøtter fra gulvet inni... :eek:

dsc00246.jpg

 

Nok å henge fingrene i her...skal etter planen på sjøen innen en måned(gjerne mye før)...

Må bare finne en motor å ha bakpå her...har solgt det meste jeg hadde av motorer(en plass nærme 15.20 :rolleyes: ), bare noen kasser med deler som skal bli en veteranpåhengs med tiden og noen delemotorer jeg nettopp har anskaffet står igjen... :sweat:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Forrige eier mente det var en Årø på 15-16 fot, men syns selv det ser ut som en tunejolle. Skal ut å måle litt, må finne ut hvor lang den er :wink:

Hel og fin, med unntak av litt småskader på kjølen, blir nok en veldig bra båt med en del arbeid...

Var forøvrig enormt tung til størrelsen å være, slet som et uvær med å få den på henger, ingen plass å få godt tak til å løfte heller.... :nonod:

Venter spent på et vaskemiddel som ifølge svigerfar tar knekken på det meste,så nedvasking begynner vel i ettermiddag...

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Legger inn en aldri så liten update etter en langhelg med "voldtekt" av båt :headbang:

dsc00260.jpg

Flytetankene er åpnet og snart borte. Alt skummet er kastet, tror det veide oppimot 200 kilo i sin søkkvåte tilstand...

Kraftige finèrplater som utgjorde flytetankene, har aldri kappet i noe så seigt før. Resultatet ble en brent vinkelsliper, en halvsløv vinkelsliper og en skilsag som nærmer seg slutten(er jo 30 år gammel, så den har jo gjort sitt :tongue: )

Det ble enormt langtekkelig med slitne vinkelslipere og skilsager, tok noen cm av gangen...Men nå er begynner jeg å se lyset i andre enden av tunnelen( eller fyrlykta i det fjerne..)

Båten er forøvrig 14,5 fot lang etter mine beregninger...

 

 

dsc00256.jpg

Enormt med vann i skummet, ikke rart den veide noe ut av en annen verden.. :wink:

 

dsc00262.jpg

 

Båtens vekt er nå en vits, kan nesten brukes som biltakjolle :lol:

 

Gjøremålslisten blir nå:

-Fjerne rester av flytetanker

-Ut med motorbrønn

-Bytte akterspeil(Relativt råttent og null bæring)

-Støpe inn 1-2 forsterkningslag på innsiden

-Støpe inn nye flytetanker,en del mindre enn de som var.

-Lage ny Esing av furu(Langtrukkent arbeid... :eek:

-Pussing/maling og ferdigjøring av innsiden

-Snu båt og ta det som det kommer... :smash:

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Stå på... Fikk flashback etter jeg pusset opp en selco 18 som sto i en hage i 17 år... begynte med å måke av 60-70 cm jord fra dekk siden det hadde drysset barnåler fra grantrær den sto under, ned på dekk og blitt til jord lol...

et par mnd senere hadde jeg fått den på sjøen med ny hjemmelaget B18 motor.. med dynamo fra en lada og tenningsanlegg fra en skoda he he.. . startet på 1 forsøk.. :-) flaks :-)

 

Artig med oppdateringer fra slike prosjekter.

selco_loeftes_frem_i_hagen1.jpg

 

Grantrærene var en "hekk" på 1,5 meter når båten ble satt inn der :-) de trærene er nå over 20 meter.. så måtte låne naboens hage og en 18 meter kranebil.

 

selco_loeftes_frem_i_hagen.jpg

 

sånn så den ut ferdig..

 

selco18.jpg

 

 

Stå på med ditt prosjekt og lykke til.. blir kjekt og se den når den er ferdig.. ligg inn bilder underveis da :-)

 

 

mvh Kjetil

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post
Share on other sites

Ja det er en selco 18 hadde en 120hk B18 i den.. gikk som en kule :-) penta 280 eller 290 drev.. husker ikke i farten .. gikk 34knop og det var mye i 1995 tror jeg det var... god gamle minner... har mekket båt tusenvis av timer.. helt fra jeg bygget min første 8 fot optimist jolle i kryssfiner som 6 åring... -.. noen 10 forts plastjoller... og diverse annet.. før denne selcoen..

 

Idag bare gleder jeg meg til min helt nye Askeladden Z7 skal på sjøen om 3 uker... :-) sitter her og ser på bilder av den nå.. og bare ser for meg alle de fine turene jeg skal ha i den i sommer.. grilling, bading, turer.. fest og festivaler.. og bare kos......

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Som så ofte før har et av prosjektene mine dratt ut i tid. Skolegang, jobb og litt fotball må nok ta skylden for det, selv om det sikkert har vært noe latskap inne i bildet :blush:

 

Legger ut en visuell oppdatering om hva som er gjort siden sist, mesteparten er gjort de siste 3 ukene, samt nedpussingen som ble foretatt for lenge siden... :rolleyes:

 

Helt nedpusset og klar til å få ny hekk!!

dsc00263.jpg

 

Hekken er på plass, og forskaling er med...forskalingen ble senere brukt som utgangspunkt for sitteplasser/flytetanker:

dsc00305.jpg

 

 

 

Ferdig plastret innvendig, hekken inkludert! Nå er det bare sitteplassen akter som mangler litt polyester og glassfiber!!

dsc00308.jpg

 

 

 

Ferdig primet:

dsc00322.jpg

 

Første strøk innvendig!

dsc00323.jpg

 

 

En kjapp oppsummering av hva som har blitt gjort( for det meste de siste ukene, men noe i sommer...Har sagt til kjerringa at båten skulle være klar til St.Hans, jeg har bare ikke bestemt hvilket år enda!! :smash: )

 

Det som står på programmet nå fremover er:

 

Nytt strøk med topcoat innvendig

Et strøk på dørk/sitteplasser med en mørkere farge iblandet finkornet sand.

Rotofte, og deretter Esing i tre.

 

Blir en del å gjøre, men båten må jo snart få kjenne vann under kjølen... :wink:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Her er det gjort mye fint arbeid...

 

Selvsagt tar slike prosjekter mer tid enn forventet.

Har enda til gode å treffe en båtfikser som har beklaget seg over at prosjektet tok for liten tid, eller at det ble mindre jobb enn forventet.

 

Ellers har du jo ditt på det tørre.

Lovet at båten skulle være ferdig til St.Hans...men sa ingen ting om hvilket år - det var et smart trekk.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Enda en oppdatering vedrørende oppussingen/byggingen av "Polyesther"( Det blir sannsynligvis navnet på båten, kan ikke skjønne hvorfor den skal leve opp til et slikt navn... :lol: )

 

 

Dørkmalinga er påført. Først et strøk med maling, deretter er sand siktet over malingen. Et tynnere strøk på toppen av dette igjen har ført til at dørken blir som sandpapir! En veldig ok løsning etter mitt vett!! :cheers:

 

dsc00325.jpg

 

Her kan man ane konturene av "antiskli" løsningen på akterbenken:

dsc00327.jpg

 

Her er rotofta( beklager rotet, bildene ble tatt i dag rett før jeg måtte på jobb...)

Sauset kraftig inn med olje som med resten av treverket som kommer til å befinne seg i skuta :rolleyes:

dsc00350.jpg

 

Første list av rekken på styrbord side:

dsc00351.jpg

 

Her er begge listene på plass! ( på babord side vel og merke :rolleyes: )

 

dsc00352.jpg

 

Nå begynner det virkelig å ligne på noe her :flag:

 

Iløpet av morgendagen er nok begge listene på plass, og videre arbeid kan planlegges.

Oppdatering følger, men skal for en gangs skyld ikke love når den kommer.. :smash:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Utrolig hvordan litt tre kan live opp en plastbåt... :yesnod:

 

 

Og utrolig hvor lang tid det tar.. :smash:

Men, det er utvilsomt verdt det, båten blir enormt mye mer estetisk, og ikke minst stiv og sterk som et fjell!

I og med at det blir en bruksbåt så kommer det jo godt med at den tåler litt :cheers:

 

Båten får et aldri så lite preg av å være en crossover av robåter i tre, og de første plastjollene, noe som etter mitt syn kan bli meget pent..

Har også en del motoralternativer å velge mellom, blir sannsynligvis en 1975 Mercury 4,5 hk som vil befinne seg på hekken til "Polyesther"!

Men hadde jo vært moro med en Evinrude Lightwin også(bare delene snart kommer over dammen.. :confused: )

Blir jo rene nostalgipakken med slike motorer!! :smiley:

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Howdy!

"Polyesther" er nå ferdig(for denne gang..), og ble sjøsatt i går ettermidag!! :yesnod:

Legger ved noen bilder av utvendige reparasjoner og maling. Bilder av sjøsetting, og ikke minst av det ferdige resultatet inni kommer imorgen da kameraet mitt tydeligvis har sagt ifra at kvalitetsbilder ikke mer skal knipses av det... :headbang:

 

 

Skadeplassene på kjølen har fått forskaling og et aldri så lite lag med polyester og glassfiber!:

intern_731.jpg

 

Ferdig primet:

intern_738.jpg

 

Ferdig malt!!

intern_739.jpg

intern_737.jpg

 

Sjøsetting gikk tålig problemfritt, første gang jeg har kastet en båt båt på sjøen :rolleyes:

Båten lå på henger slik den lå under maling, og jeg tenkte at jeg kunne like godt sjøsette den når jeg likevel skulle ta den av hengeren.

Heller det enn å legge den på plenen til jeg får hjem en båthenger, det er jo like mye arbeid i å få praiet naboer til å hjelpe meg med å hive den av hjemme som det er å få tak i folk til å gjøre det i havna. Vi var tre mann som fikk geleidet den ned på ei råtten brygge ved slippen(smal var den og..) fikk lagt båten på rekka og deretter vippet/kastet den rundt i vannet.

Båten fløt som en dupp, og har per i dag ikke tatt inn annet vann enn det som kommer fra oven...slev om det har blitt mengder av det i løpet av et døgn :diving:

 

Hev på en Johnson 3,5 hk for testkjøring, båten gikk meget pent i sjøen og den lille vispen på hekken skjøv båten opp i en 8-9 knops fart.

Flotte kjøreegenskaper, men jeg merket fort at jeg har blitt for godt vant med svigers Pioner 13( Stødig som ei flytebrygge,men med dertil kjøreegenskaper :giggle: ) Det skal altså ikke så mye til før rekka ligger plant med vannet :wink:

 

Flere bilder fra restaureringen kommer i morgen!!

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Det ferdige resultatet:...

 

dsc00372.jpg

dsc00371.jpg

 

 

Makeover.. :cheers: :

 

dsc00247.jpg

dsc00370.jpg

 

Materialet til rekkene ble ikke helt som planlagt, det ble gran(!) isteden for Furu... :rolleyes:

Men som kjent, man tager hvad man haver...

 

Det tok bare et halvt år(og litt til) for å gjøre den ferdig, men syns nå det ble et helt ok resultat selv... :smash:

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Kjempebra resultat da :yesnod: blei noen båtlapper mer verdt den :flag:

 

Håper jo at den er en smule mer verdt nå enn før! :wink:

 

Skal ta meg første ordentlige tur i helga, skal bli gøy å prøve ut hva hun er god for!

 

Når det kommer til motor blir det foreløpig en Evinrude 3hk Yachtwin 66.mod. som skal skyve "Polyesther" fremover.

Har holdt på med denne motoren ei lita stund nå, og mangler bare impellerskift og ny girolje.

Disse 3hk'ene er lette, og relativt driftssikre, men man vet jo aldri med en motor i den alderen. Tanken er vel at motoren taes med hjem for hver gang...

Har fått nytt tenningssystem, "ny" forgasser og toppen har fått en kraftig rens/sliping og ny pakning. Motoren sviver som ei klokke og er klar for å kjenne sjøvann( :sweat: ) i kjølekanalene etter 15-20 år på land(ifølge forrige eier..)

 

Forresten..

 

Noen som har tips til hvordan og hva som burde brukes for å beise rekkene? Det blir vårens prosjekt..(Kjenner jeg meg selv rett så blir det ikke det eneste....)

Har ikke noe særlig erfaring når det kommer til tre i båt/trebåt, vil helst gjøre det mest mulig riktig :smash:

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...