Jump to content

Feste av tau / kjetting på dregg / anker


MortenK

Recommended Posts

Jeg har nylig byttet til et Brucekopi anker og skal feste kjettingen til ankeret. Mitt opplegg er som følger:

- Jeg hiver ankeret sjøl og drar opp sjøl, dvs. jag har ikke noen winsj etc.

- Jeg bruker dreggtau med en passende lengde med kjetting mellom anker og tau.

- Seilbåt 2.5-3 tonn, Brucekopi 7,5kg, 4-5 meter kjetting, resten vanlig dreggtau.

 

Når er det jo sånn at ankere / dregger har mulighet for en sjakkel på toppen og en sjakkel på bunn. På paraplydreggen jeg hadde tidligere festet jeg kjettingenden på toppen av dreggen. jeg har alltid fått opp dreggen uten problemer så langt. Men setter dreggen seg skikkelig fast, sitter den jo og det kan bli vanskelig å få den opp.

 

Med Bruceankeret har jeg festet kjetting enden i bunn av ankeret og festet dette i toppen med en taustump, slik at denne kan "rykes" dersom ankeret setter seg skikkelig fast, og man drar opp ankeret "opp-ned".

 

Så til mitt spørsmål. Hvor sterk taustump bør benyttes på toppen?

Er litt hyssing nok, taklegarn, eller liknende . og hvor mange "turns" bør man ha?

Dette må jo ikke være for lite og ikke for mye, for da kan den ryke i utide eller være helt umulig å ryke når du trenger det. Husker min far brukte noen runder med hyssing en gang i tiden på snekka si.

 

Noen med tips eller erfaringer ????

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Riktig at dette ble brukt på paraplydregger. Bruceanker fungerer etter vektarmprinsippet og har ikke samme behov. Fest kjetting/sjakkel i enden av ankeret. Det lille hullet i bunnen er for de med ankervinsj. Dette er hullet til karabinkroken i enden av låselina. Nå er det jo ikke alle som gidder å bruke låselina. Ikke engang de som har mistet ankeret under fart og dradd av badeplattform eller dradd med seg en liten sommervannledning......

 

Den dagen ankeret sitter bom fast, kjører du motsatt vei. Da brekkes ankeret løs. I svært sjeldne tilfeller kiler det seg nedi en fjellsprekk. Da har du problemer uansett.

 

Insisterer du på patenten med hyssing, vil jeg anta at du lever farlig. Når du trenger holdekraft mest, kan jo hyssingen finne på å ryke. Da har du plutselig null feste.......

 

Lotus

Link to post

Riktig at dette ble brukt på paraplydregger. Bruceanker fungerer etter vektarmprinsippet og har ikke samme behov. Fest kjetting/sjakkel i enden av ankeret. Det lille hullet i bunnen er for de med ankervinsj. Dette er hullet til karabinkroken i enden av låselina.

 

Den dagen ankeret sitter bom fast, kjører du motsatt vei. Da brekkes ankeret løs. I svært sjeldne tilfeller kiler det seg nedi en fjellsprekk. Da har du problemer uansett.

 

Insisterer du på patenten med hyssing, vil jeg anta at du lever farlig. Når du trenger holdekraft mest, kan jo hyssingen finne på å ryke. Da har du plutselig null feste.......

 

Lotus

 

Takk Lotus! :sailing:

 

Du setter fingeren på akkurat det jeg var litt bekymret for, nemlig om denne taustumpen, uansett hva som benyttes, ryker når den ikke skal. :flag:

 

kommer til å endre slik at kjettingen er festet i toppen. :flag:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Patenten med en "tynn hyssing" øverst på dreggen har jeg personlig ingen tiltro til. Enten er den for tynn, og den ryker i den minste vinddreining, eller så er den så solid at du ikke klarer å ryke den hvis ankeret sitter fast. Hva som blir perfekt vil være forskjellig for hvert enkelt tilfelle. strøm, bølger og vindretning/-styrke vil påvirke draget på kjetting/tau, og det kan også forandre seg fra du kaster ankeret til du skal ha det opp igjen.

 

Sitter ankeret fast, tror jeg dette:  :diving , er en bedre løsning. Som du sier selv, det har aldri skjedd før (og det kommer nok ikke til å skje igjen heller) Det kan hende du blir nødt til å kjøre det løs en gang i mellom, men det må du jo gjøre med "hyssing-patenten" også.

 

Hvis noen har benyttet hyssing-patenten med hell tidligere, dvs klart å ryke tauet, men aldri opplevd at det ryker når det ikke skal, da skal jeg bukke i mudderbunnen og trekke tilbake mine påstander med en gang.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg har benyttet hyssingvarianten med hell tidligere på paraplydregg, men aldri når jeg har overnattet i båten.  Hyssingen ryker når dreggen sitter fast, slik at det går å dra den opp. Men,.....  den ryker også ellers, og da når du minst venter det, og i det mest dårlig passende øyeblikk.

 

Når det gjelder Bruce, så sitter den ofte godt fast.  I helgen lå jeg i sydbukta på Borøya i Bærum.  20 kg Bruce, hadde 17 meter kjetting ute.  Winchen klarte ikke å dra ankeret løs.  Strammet godt opp, og satte gearet i forover et øyeblikk.  Da var dreggen løs, og bare å dra opp.  Mao, støtter Lotus i det han sier. Og for all del, dropp hyssingen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...